گفت و شنید عطر کربلا در خیمه جانبازان
گفت و شنید عطر کربلا در خیمه جانبازانمراسم معنوی سخنرانی و مداحی با حضور انبوه زائران مرد و زن کاروانهای مستقر در منی، سهشنبه شب در محل خیمه جانبازان سرافراز جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.به گزارش خبرنگار زائر، حجتالاسلام والمسلمین دکتر مرتضی آقا تهرا
گفت و شنيد
عطر كربلا در خيمه جانبازان
مراسم معنوي سخنراني و مداحي با حضور انبوه زائران مرد و زن كاروانهاي مستقر در مني، سهشنبه شب در محل خيمه جانبازان سرافراز جمهوري اسلامي ايران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار زائر، حجتالاسلام والمسلمين دكتر مرتضي آقا تهراني، در اين مراسم ضمن يادآوري فلسفه حج به عنوان نمادي از بندگي خاضعانه و تمام عيار در برابر پروردگار متعال به بحث عهد و پيمان بنده با پروردگار اشاره كرد و گفت: حج فرصت يگانهاي است تا زائران خانه خدا با حضرت حق پيمان بندگي ببندند و پس از پايان اين سفر بينظير، به عهد و پيمان خود با خدا باقي بمانند.
وي به مسأله گذشت و فداكاري نيز اشاره كرد و گفت: حضرت ابراهيم(ع) به خواست و فرمان الهي فرزند خويش را به قربانگاه برد و اگر لطف خداي متعال شامل حال او نميشد و گوسفند قرباني هديه گذر با سلامت ابراهيم(ع) از آزمون الهي نبود، امروز براي حاجي شدن، هر فرد بايد فرزند خود را قرباني ميكرد. وي در همين زمينه به ايثار جانبازان اشاره و تصريح كرد: جانبازان نيز اعضاي خود را در راه خدا قرباني كردهاند و طعم ابراهيم(ع) شدن را چشيدهاند، اگرچه شهداء و والدين آنها نيز خود ابراهيمهاي زمان ما هستند.
آقا تهراني با اشاره به وسوسههاي شيطان در طول زندگي افراد به ايام حج اشاره كرد و ادامه داد: اجازه ندهيد برخي وسوسههاي شيطاني و ظواهر مادي اين لحظههاي بعضاً تكرارناشدني را از شما بگيرد. وي همچنين به تمام زائران توصيه كرد دعاي عرفه حضرت اباعبدالله(ع) را در فرصتهاي بعد از حج به دقت مطالعه كنند و در فرازهاي مختلف آن تعمق و تأمل نمايند.
بنا بر اين گزارش، اين مراسم معنوي با مرثيهخواني ذاكر و مداح اهل بيت(ع) سيدمهدي ميرداماد همراه شد و عطر ارادت به اهل بيت(ع) در مني پيچيد، زائران و بهويژه جانبازان نيز در فضايي آكنده از شور حسيني آخرين شب حضور در مني را سپري كردند. اين مراسم ساعت 23 به پايان رسيد.
به قصد قربت نه به قصد غربت ...
به ازاي هر قدمي كه بر ميداري، عقل شكوه ميكند كه يك قدم دور شدي ولي دل، گواهي ميدهد كه تكرار قدمهايت در تكاپوي مكان و زمان از قرب تو هيچ نميكاهد.
قدمها را آهستهتر بر ميداري و آن گاه، يادت ميآيد كه زمان و عمر دست به دست هم دادهاند و در سايه اين اتفاق همه سلاحها نقش بر زمين شده و صاحبانشان سر تسليم فرو داشتهاند.
دلت آرام و قرار ندارد و ميداني كه تپشهاي قلبت هيچ سرگرم كنندهاي را براي تغافل هم بازي ميشود.
به زمين مني و چادرهاي سفيدش، در بهت مينگري تا كه دلت اعتراف ميكند با او انس گرفتهاي وهمين امروز، صبح روز سوم بيتوته كه از خواب بلند شده بودي در سرت گذشته كهاي كاش ميشد همه سفر را در اين صحرا ...
صحرايي كه در آرامشش همه دلها به پشتوانه يك كوه سترگ، استوار و محكم آرام و قرار گرفته بود.
و نيمه شبي اگر خواب آشفته، آزردهات ميكرد، سجاده نماز شبت را پهلوي دل حضرت صاحب پهن ميكردي و با اشك، مناجاتت را شكوه خجالت بيمعرفتيها، ميكردي كه بخشش از بزرگان است.
به ازاي هر قدمي كه برمي داري و برداشتي تا از محل خيمههاي مني دور شوي، دلت خجالت زده شده كه باشد آمديم و نديديمت!
آمديم و چشمهامان هرچه جستجوكرد، تو را نديد ويا كه اگر ديد، نشناخت و گذشت، واي برما... واي بر اين چشمها و دلها كه با هزار اميد و آرزو هزاران فرسخ راه را...
قدمهايت را بر ميداري و به اين دل خوش ميداري كه آمدهاي و عطر حضورش را چشيدهاي و برايش دعا كردي و دست دعا به آسمان گرفتهاي كه " الهم كن لوليك ...
به ازاي هر قدمي كه بر ميداري، يا برداشتي كه از مني دور شوي، به آرزوهايي ميانديشي كه در مني سر بريدي شان.
سر بريدي شان تا بين تو و حضرت رب ا لارباب حايلي نباشند، قدمهايت را برداشتي اما دور نشدي و دور همه دوريها را خط بطلان كشيدي كه آمدهاي تا بماني .
نيت قربت داشتي و سنگ ريزههايت را اسباب رجم كردي و نشانه گرفتي وسوسه هاي خناس را،
رجم كردي شيطان را و مانع حضور تو در عرفات، مني و مشعر را.
به ازاي هر قدمي كه بر ميداري، به خدا پناه ميبري از دست نفس، از دست شيطان و وسوسههاي خناسان كه در پناه خانه بماني و از صاحب خانه فاصله نگيري و دور نشوي.پس به ازاي هر قدمي كه بر ميداري، دل آرام ميگيرد كه نزديك ميشوي. بيتوته ات را تمام كردي و پس از رجم به سمت طواف ميروي، نيت قربت ميكني و عرفات، مشعر و مني را با اميد زيارت دگر باره بدرود ميگويي كه اين خداحافظي به قصد قربت است نه به قصد غربت.
مصطفي آجرلو
به قلم يك زائر
حكمت تشريع مناسك
حكمت تشريع مناسك براي به كمال رسيدن فرد و آنگاه به كمال رسيدن امت در دو مرحله مادي و معنوي است و به تحقيق مناسك و مراسم حج، از اعظم مسائل و از اهم برنامههاي مكتب انسانساز اسلام است. كعبه براي جهت دادن موجوديت و ماهيت جامعه به سوي حضرت حق است و منظور از مناسك اين است كه مردم دل از غير حق رها كنند و نفس از رذائل پاك سازند، لباس هوا از هويت وجود درآورند و خويشتن خويش را به حق متصل كنند و باطل را حريم حكومت حضرت دوست گردانند و به خاطر جلب خوشنودي محبوب با صداقت و اخلاص گام بردارند حب ورزند و زمينه طرد طاغوتهاي زمان را از عرصة حيات مادي و معنوي خود فراهم سازند. و تشريع اين مناسك براياين است كه مردم را به اين مفهوم برساند دين چيزي جز محبت نيست و محبت يكي از شاخههاي شجره طيبه طوبي (فروع دين) است و حج نمادي و نمودي از اين شاخه پربار است كه ثمرة شيرين آن رضاي حق است و رضاي حق، همان خدمت به خلق است و اگر سپاس و شكرگزاري از خلق نباشد، سپاسگزاري از خالق هم نباشد. و از آنجا كه انجام حج با داشتن قدرت مالي و بدني محقق ميشود، در مدت عمر يكبار بر افراد مستطيع واجب گرديده است و چنانچه اين استطاعت بار ديگر براي كسي كه حج گزارده حاصل شود، زيارت خانة خدا بر او مستحب مؤكد است و وجوبي بر آن مستقر نيست.
و بسياري از مردم به خاطر كمبود مال و ثروت كه ركني از استطاعت است تا آخر عمر براي سفر حج آماده نميشوند و از اين نعمت معنوي عظيم، به علت بيبهره بودن از امور مالي محروم ميمانند در حالي كه اين بندگان مؤمن عاشق زيارت كعبه و آرزومند اداي مناسكاند ولي در حسرت زيارت خانة خدا از دنيا ميروند. بايد به اينان گفت براساس آيات قرآن و روايات، نداشتن مالي كه بتوان با آن حج رفت محروميت نيست، محروم و ممنوع آن انساني است كه از فيوضات ايماني و اخلاقي و حالات الهي محروم باشد، انسان مؤمن و برخوردار از اخلاق و اعمال صالح داراي خير دنيا و آخرت و سعادت امروز و فرداست و اگر در دنيا به خاطر مصالح الهي، تهيدست از مال و ثروت است، فرداي قيامت به بهترين وجه، كمبودي كه در دنيا كشيده جبران ميكند.
احمد روشن روان
حجتالاسلام والمسلمين پناهيان:
با نكاتي ويژه و راهبردي روبهرو شدهايم
پيام بسيار خوبي را از رهبر معظم انقلاب در روز برائت از مشركين شنيديم. اين پيام بايد در شبكهها و سايتهاي گوناگون خبري و رسانهاي به خوبي منعكس شود و در فضايي غير از فضاي حج هم براي جهان اسلام روي آن كار شود، يعني ما به جز ايام حج كه بايد از اين پيام به خوبي بهره ببريم، براي بعد از حج هم بايد برنامهريزي مناسب را داشته باشيم.
موضوعات و بخشهاي مختلف پيام هر كدام ميتواند جداگانه ارزيابي و مورد بررسي قرار گيرد، در اين راه به جز شخصيتها و صاحبنظران جهان اسلام، ميتوان از افرادي خارج از دنياي اسلام هم بهره برد.
ما در حج سرمايه اجتماعي با عظمتي را از اسلام داريم كه در جهان قابل طرح است و از اين طريق ميتوان اسلام را در دنيا چون ابرقدرتي معرفي كرد، پس طرح و بررسي چنين پيامي در اين فضاي عظيم ميتواند بسيار مناسب باشد، چون رسانههاي جهان استكبار هزينه ميكنند براي اين كه حج نمايش داده نشود يا بسيار جزئي ديده شود، حجي كه بزرگترين گردهمايي مسلمانان جهان است.در صورتي كه بتوانيم از فضاي حج استفاده مطلوب را ببريم پيام رهبر معظم انقلاب را در سطح بينالمللي مطرح كردهايم.
بنده در پيام معظم له چند نكته ديدم، يكي اين كه ما با پيامي به شدت اميدبخش روبهرو هستيم. ما بايد به اين اميدبخشي به عنوان يك راهبرد نگاه كنيم. من احساس ميكنم مقام معظم رهبري مقاومت اسلامي جهان را در حال نتيجه گرفتن ميدانند لذا اين اميد و روحيه را به امت اسلام ميدهند تا تحقق آن آيه قرآن كريم باشد؛ اليس الصبح بقريب. كه اين به عنوان يك راهبرد روحي و فرهنگي در جريان مقابله با جنگ رواني دشمن لازم است. البته ما بايد روي اين موضوع حتماً كار كنيم.
ايشان حتي به نكتهاي اشاره كردند كه فقط گاهي به اين گونه نكات تصريح ميكنند و من در بعد بينالمللي كمتر ديدهام، آن هم اين كه هرگونه حركتي را كه در مسير آن اميدبخشي بوي يأس ميدهد و ايجاد يأس ميكند محكوم كردند و فرمودند پيروزي با يأس و تنبلي و سستي پديد نميآيد. پس ميبينيم كه نه تنها اميدبخشي ميكنند بلكه موانع راه را هم تذكر ميدهند. لذا ما بايد عمليات رواني دشمن را ببينيم و آن را به مسلمانان نشان بدهيم و بگوييم دشمنان به اين امور مشغولند.نكته مهم ديگر نمايش قدرت اسلام است، ما يك وقت مظلومانه عليه ظالم فرياد ميزنيم يك وقت مقتدرانه. حضرت آقا در مورد جناياتي كه دشمنان در غزه انجام ميدهند، فرمودند اين علامت نابودي دشمن و پيروزي ماست. اين يعني مقتدرانه فرياد زدن. ايشان مظلوميت مسلمانان فلسطين را علامتي در شكست دشمن تحليل كردند و اين ميتواند به عنوان يك رويكرد اين پيام مطرح باشد. طرح چنين موضوعي از جانب ايشان روحيهدهنده است و ماهيت جنايات دشمنان را افشاء ميكند، چرا كه ممكن است با معني جنايت دشمنان در مواقع ديگر متفاوت باشد، اينگونه مطرح شدن ماهيت جنايت دشمن، وجهه اقتدار مسلمانان را نشان ميدهد.
نكته ويژه ديگري كه من در پيام رهبر معظم انقلاب ديدم كه البته در پيام سالهاي گذشته هم بود و امسال اشاره شد بحث تمدن اسلامي بود. جهان اينك با حقيقتي به نام تمدن اسلامي روبهروست كه با همين سرمايه اجتماعي عظيم حج شكل ميگيرد. رسانههاي كشور اسلامي بايد راهكاري بيابند و اين موضوع تمدن اسلامي را به عنوان يك موج رسانهاي در دنيا مطرح كنند، كه البته اين هنر اهل رسانه است.
اخبار كوتاه كاروانها
كاروان 17247 – جهيزيه چهار نو عروس نيازمند توسط زائران اين كاروان تقبل شد.
كاروان 12143 - مدير كاروان طي ارسال نامهاي به «زائر» انجام اموري خيريه را متعهد شده است.
كاروان 17064 - بزرگداشت ياد امام راحل در اين كاروان برگزار شد و روحاني كاروان سخنراني كرد. در پايان مراسم حواله ديوان اشعار حضرت امام(قدسسره) به زائران اهدا شد تا در تهران آن را از موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام(ره) تحويل بگيرند.
كاروان 16133 – اين كاروان در چهار نوبت (قبل از سفر، مدينه منوره، مكه مكرمه و ايام تشريق) ويژهنامههايي را جهت استفاده زائران منتشر كرده است. تهيه روزنامه ديواري، شركت در نمايشگاه فرهنگي مكه مكرمه و... از جمله فعاليتهاي اين كاروان بوده است.
كاروان 34179 – توسط كاروان در هنگام عزيمت زائران به هر كدام يك جلد كلامالله مجيد اهدا شد تا در هنگام اقامت در مكه مكرمه و مدينه منوره به قرائت آن بپردازند.
كاروان 31161 – تعدادي از زائران با خريد 70 جلد قرآن و اهداء آن به جلسه نوراني قرائت قرآن كه به صورت روزانه برگزار ميشد در ثواب اين امر خير سهيم شدند. قرار شد پس از موسم حج اين قرآنها به حافظان و قاريان نمونه دارالقرآن زنجان اهدا شود.
كاروان 14106- تعداد 36 نفر از زائران اين كاروان ما در گرامي يا پدر عزيز يك شهيد بزرگوار هستند.
كاروان 24270- آقاي سيدعبدالحسين اعظمي زائر اين كاروان با تهيه نمودار سادهاي از تمامي اعمال و مناسك يك زائر در يك صفحه كمك شاياني به انجام آسوده اين فرايض نموده است.
كاروان 21162- مراسم بزرگداشت شهيدان همراه با دعاي توسل برگزار شد و در پايان از خانواده شهداي منسوب به زائران تجليل به عمل آمد. اين كاروان همچنين مسابقهاي فرهنگي تحت عنوان (جمرات، سنگ، انتفاضه) برگزار نمود تا در پايان به بهترين اشعار، مقالات و تصاوير ارسالي جوايزي اهدا نمايد.
كاروان 37156- زائران اين كارواندر مراسم پرشكوه دعاي، كميل و ندبه كه با حضور تمامي كاروانهاي استان قزوين در محل استقرارشان برگزار شد حضوري فعال داشت.
درگذشت 4 زائر ايراني در مني به علت كهولت سن و ايست قلبي
با درگذشت 4 زائر ايراني در روز قبل آمار فوتشدگان ايراني در عمليات حج تمتع به 19 نفر رسيد.
رييس هيئت پزشكي ايران در عمليات حج با بيان اين خبر افزود: علت مرگ اين 4 زائر، كهولت سن و ايست فلبي بوده است. يكي از اين چهار زائر در درمانگاه عرفات و در بخش مراقبتهاي ويژه عمر خود را از دست داد و سه نفر ديگر در مني جان باختند. دكتر حليساز بيشترين مراجعات زائران ايراني به هيئتهاي پزشكي را بيحالي، تب و تنگي نفس دانست و آمار بيماران ايراني و فوتشدگان را نسبت به سالهاي پيش كمتر خواند. وي وضعيت بهداشتي در مناسك حج تمتع سال 87 را مقبول خواند و تاكيد كرد كه اين وضعيت هنوز براي ما مطلوب نيست.
اين در حالي است كه تاكنون گزارش خاص و مشكوك ديگري اعلام نشده و همه كاروانها با انجام آخرين مرحله "رمي جمرات" در مني به هتلهاي محل اقامت خود در شهر مكه برگشتهاند. مجموع آمار فوتشدگان در عمليات حج امسال به 20 نفر رسيده كه اين آمار كاهش بسياري نسبت به سالهاي گذشته دارد.