گزارش پلاکاردهای رنگارنگ زشت یا زیبا

گزارش گزارشی از سطح شهر مکه و کاروان‌های ایران پلاکاردهای رنگارنگ زشت یا زیباپرچم‌های رنگارنگ که هر کدام تابلو راهنمای زائران یک کاروان ایرانی شده‌اند چنان متنوع و پرشمارند که رنگین کمانی چند بعدی را در برابر نگاه مخاطب عرضه می‌کنند.شاید خیلی‌ها به این

گزارش

گزارشي از سطح شهر مكه و كاروان‌هاي ايران

پلاكاردهاي رنگارنگ زشت يا زيبا
پرچم‌هاي رنگارنگ كه هر كدام تابلو راهنماي زائران يك كاروان ايراني شده‌اند چنان متنوع و پرشمارند كه رنگين كماني چند بعدي را در برابر نگاه مخاطب عرضه مي‌كنند.
شايد خيلي‌ها به اين نكته بينديشند كه آيا نمي‌توان با نظم و ترتيبي زيبنده دولت و ملت و نام ايراني به پلاكاردهاي عمدتاً پارچه‌اي نصب شده در سطح شهر مكه سر و ساماني بخشيد؟
نقش بستن تصوير انار بر روي پلاكاردهاي مربوط به كارواني از ساوه يا چاپ طرحي از انگور برروي پلاكارد كارواني از تاكستان شايد در نظر اول بسيار زيبا يا بسيار نازيبا جلوه كند، كه اين تفاوت حداقلي و حداكثري نگاه مخاطب، قابل ارزشيابي و تحليل و در نتيجه يافتن راهكاري مناسب براي ارائه خدماتي بهتر يا رفع معضلي است. شايد – كه حتماً – مي‌توان با بررسي نقطه نظرهاي گوناگون، تمهيدي انديشيد تا مواردي مثل نصب پلاكاردهاي راهنماي زائران در سطح شهر اين همه پراكندگي نداشته باشد.
صارمي زائري است كه از تهران آمده، موضوع گزارش را با او مطرح مي‌كنيم. وي كه كارشناسي ارشد دارد و خود را اهل مطالعه مي‌داند در پاسخ به سوال ما مي‌گويد:
«روي موضوع خوبي دست گذاشته‌ايد، راستش، اين تنوع رنگ‌ها و بدتر از آن نامناسب بدون شكل پارچه‌ها كه ابعاد گوناگوني دارند شايد زيبنده نام ايراني نباشد اما من مي‌خواهم موضوع مهمتري را بيان كنم، آن هم برخي هزينه‌هاي اضافي است كه صورت مي‌گيرد، و مي‌شود با يك برنامه‌ريزي اصولي جلو اين هزينه‌ها را گرفت. حالا خواه از سوي زائر باشد خواه از سوي كاروان.
مخاطب بعدي گزارش، مدير يكي از كاروان‌هاي استان فارس است. وي درباره موضوع گزارش «پلاكاردهاي رنگارنگ، زشت يا زيبا» چنين مي‌گويد: «به نظر من همسان‌ كردن پلاكاردها باعث يكنواختي مي‌شود و زائر بايد مثلاً از ميان ده پلاكاردي كه ابتداي يك خيابان فرعي آويزان شده، كاروان خود را پيدا كند، كه اين بسيار مشكل است، چرا كه زائر، بيشتر از متن پلاكارد، شكل آن را به خاطر مي‌سپارد.»
به اين مدير كاروان يادآور مي‌شوم كه اگر هر كارواني با علامتي خاص به صورت استاني يا شهري مشخص بشود بحث يكنواختي هم حل خواهد شد، كه وي در تكميل اين نظر مي‌گويد: «بله، اگر كار كارشناسي بشود و مثلاً هر استاني از يك رنگ و يك شكل خاص براي طراحي پلاكاردهاي ويژه راهنمايي زائر خود استفاده كند قطعاً نتيجه مطلوب حاصل مي‌شود، اما...»
اين مدير كاروان ادامه نمي‌دهد، اما من پيگير «اما»ي او مي‌شوم، اصرارم را كه مي‌بيند پاسخ مي‌دهد: «به نظرم بسياري از كارهاي ديگر اگر بهينه‌سازي بشود اولويت دارد بر بحث نظم پلاكاردها.»
گشت و گذار در ميان كاروان‌هاي ايران اين حسن را هم دارد كه گاهي مخاطبين ما با «خسته نباشيد» گفتن به خدمتگزاران نشريه زائر، به ادامه خدمت بيشتر، تشويق‌مان كنند اما زيباتر اين است كه مي‌بينيم در تابلو اعلانات بسياري از كاروان‌ها، بريده‌هايي از نشريه زائر را براي مطالعه زائران نصب كرده‌اند. اين تكه بريده‌ها جداي از صفحات نشريه است كه معمولاً روي ديوار محل استقرار كاروان نصب شده است.
مهندس رضوي يكي از خدمتگزاران زائران كارواني از تهران، ضمن بيان اين موضوع كه «سامان دادن پلاكاردها كاري مقبول است اما اگر مدير كاروان سليقه به خرج بدهد در عين تنوع شاهد نمايي زيبا از كار خواهيم بود» به خلاقيت‌هاي برخي مديران كاروان‌ها اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «به نظر من همه چيز به سليقه و توان مدير كاروان برمي‌گردد، مثلاً كارواني را ديده‌ام كه به تمامي زائران خود لباس‌هاي متحدالشكل داده‌اند، كه اگر زائران در مورد نحوه استفاده لباس‌ها هم سليقه به خرج بدهند، به تدريج شاهد تبلور فرهنگ و روش تازه‌اي در نوع خدمات ارائه شده كاروان‌ها و زائران خواهيم بود.»
***
«پلاكاردهاي رنگارنگ؛ زشت يا زيبا» مي‌تواند موضوع قابل توجهي باشد در جهت ارائه خدمت بهتر به زائران. از سوي ديگر، وقتي زائر نظم و انضباط را در تمامي اجزاي سفر خود – حتي در نحوه طراحي و نصب پلاكاردهايي كه او را به محل اقامت راهنمايي مي‌كنند – مي‌بيند خود را مكلف و موظف به رعايت هر چه بيشتر مواردي كه براي رفاه خودش تعبيه شده، مي‌داند. البته كه تمامي زائران ما در اين سفر معنوي نظم را سرلوحه امور خود قرار داده‌اند، هر چند روي سخن گزارش ما با عوامل كاروان‌ها و متصديان اجراي عمليات بزرگ حج است.

فراخوان عمومي «زائر»


«حج» را در قالب عبارتي كوتاه  بيان كنيد

حج فرصت مناسبي براي يك تحول است. زائر در مدت حضور خود در مدينه منوره و مكه مكرمه لحظه‌هاي دلنشيني را تجربه مي‌كند و همين تجربه‌هاي منحصر به فرد است كه اين سفر را از بقيه سفرها متمايز مي‌نمايد.
«زائر» در مقام يك رسانه، آيينه تمام نماي عمليات حج است و حالا كه بخش عمده اين سفر سپري شده، شايد نيكو باشد كه هر حاجي، ماحصل تجربه خود را از حج در قالب عبارتي كوتاه ماندگار كند. ما منتظر همين عبارت‌ها هستيم تا با نام خودتان در همين ستون درج شود. شما مي‌توانيد عبارات دلنشين خود را به دفتر نشريه زائر در طبقه نهم بعثه مقام معظم رهبري تحويل دهيد و يا با شماره تلفن 0552234944 همكاران ما را در جريان جملات و عبارات زيباي خود قرار دهيد.
آنچه در ادامه مي‌آيد جملات ارسالي شماست.

* حج، قرباني كردن خود در راه خداوند متعال است.
زائر كاروان 23128 سيستان و بلوچستان

* حج، ميقات مومنان است و دعوت به سه امر مهم يعني زندگي، مرگ و قيامت در طول عمر بشر.
ارسالي: دكتر حاجي آبادي، كاروان 39002 بيرجند

* حج يعني پروانه شدن و گرد شمع گشتن * حج يعني پرواز روح به سوي خدا در لحظاتي كوتاه و به ياد ماندني.
محمدمهدي صابريان – كاروان 22137 سمنان

* حج فرصتي است براي به خودآمدن و خدايي شدن.
ابراهيم عبداللهي - كاروان 35191 قم


| شناسه مطلب: 82176