انقلاب اسلامی و انقلاب مهدی(عج)
فرازهایی از سخنان حضرت آیتالله سبحانی درباره حضرت ولیعصر(عج)انقلاب اسلامی و انقلاب مهدی(عج) ... اولیای الهی دو جورند، امیر مؤمنان(ع) میفرماید: «اللهم بلی لله من قائم اما شاهداً مشهوراً أو خائف» سلیقه خدا این بوده، سیرة خدا این بوده و به تعبیر متکلمان،
فرازهايي از سخنان حضرت آيتالله سبحاني درباره حضرت وليعصر(عج)
انقلاب اسلامي و انقلاب مهدي(عج)
... اولياي الهي دو جورند، امير مؤمنان(ع) ميفرمايد: «اللهم بلي لله من قائم اما شاهداً مشهوراً أو خائف» سليقه خدا اين بوده، سيرة خدا اين بوده و به تعبير متكلمان، اراده حق تعالي بر اين تعلق گرفته كه براي بشر دو نوع ولي معين كند، گاهي آشكار و گاهي پنهان، ولي پنهان، كار را آشكار انجام ميدهد اما مردم نميبينند. البته اين پنهاني موقت است و دائم نيست، شرايطي دارد و تا شرايط فراهم نشود اين پنهاني، پنهان خواهد بود. اين پشت پرده غيبت دائمي نيست، موقت است؛ «و لقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر ان الارض يرثها عبادي الصالحون1» در همان زمان حضرتش ظهور ميكند.
خوب حالا اگر حضرت ظهور كرد آيا آمادگي هست؟ چون آمادگيهاي مختلفي لازم است؛ در درجه اول آمادگي فكري و به تعبير ما انقلاب فرهنگي بايد در مردم رشد كند. يازده وصي آمد و رفت، همه راكشتند يا مسموم كردند و قدرشان را ندانستند؛ مانند اميرالمؤمنين(ع) اين شخصيت منحصر بعد از پيغمبر اكرم(ص) كه در محراب عبادت به شهادت رسيد. چنين جامعهاي لياقت ندارد، اگر حضرت در چنين شرايطي ظهور كند، به همان سرنوشت مبتلا ميشود، پس بايد موقعي بيايد كه مردم قدر اين گوهر و قدر اين ولي را بدانند و جان نثار باشند.
من يك مثالي ميزنم. در اين صد سال اخير يعني از حدود سال 1300 تا 1400 هـ.ق سه تا انقلاب در ايران بود، انقلاب اول مربوط به مرحوم ميرزاي شيرازي در سال 1308 هـ.ق كه داستان تنباكويآن معروف است، انقلاب دوم، انقلاب مشروطه است به رهبري آيتالله خراساني و ديگران و سومين انقلاب توسط مرحوم آيتالله كاشاني در سال 1331 شمسي اتفاق افتاد. هر سه انقلاب هم مقدس بود، رهبرانش از اولياي الهي بودند، اما كمتر نتيجه گرفتند. چرا؟ مشكل در رهبر بود؟ خير، مجتهدين عالي مقام بودند، مشكل در برنامه بود؟ خير، بلكه مشكل در اين بود كه جامعة آن روز آمادة آن انقلاب گسترده نبود. انقلاب در يك حد محدودي بود، نفت هم كه ملي شد همين بود. اما انقلابي كه استاد بزرگوار، حضرت امام – اعليالله مقامه – انجام داد و فراگير شد و رژيم عوض شد، يك انقلاب گوهري و جوهري بود، اما چرا؟ چون مردم از نظر فرهنگي پيش بودند، آگاهيهاي قبلي علما و دانشمندان براي اين انقلاب بستري درست كرد، لذا انقلاب امام، انقلاب چهارم است و عطف بر آن سه انقلاب است؛ اما آنها فراگير نشدند چون آگاهي در مردم كم بود، اطلاع كم بود، فكر كم بود، اما در اين انقلاب اخير به خاطر روابط فراوان مردم با علما، حوزههاي علميه قم و مشهد و اصفهان، در جامعه يك آمادگي ايجاد كردند و جرقهاش را امام زد.
انقلاب اسلامي ايران، انقلاب اساسي و ريشهاي بود، من نميخواهم انقلاب امام زمان(ع) را بر اين انقلاب تطبيق كنم، مسلماً فرق فراوان است ولي انقلاب حضرت هم از اين قبيل است اگر چه انقلابش جهاني است. در انقلاب جهاني بايد در اكثر نقاط جهاني آمادگي باشد، درمغرب و مشرق، مردم بايد به قدري از اين سازمانهاي اطلاعات و دستگاههاي بشري مأيوس بشوند كه رو به معنويت بياورند. در چنين موقعي است كه انقلاب حضرت، آمادگي بيشتري پيدا ميكند و حضرت تشريف ميآورند.
1- سوره انبيا / آيه 105.