هدیه خداوند

گفتگو با استاد حسن رحیم‌پور ازغدیهدیه خداوند - این گفتار قسمتی از سخنان استاد ارجمند جناب آقای حسن رحیم‌پور ازغدی می‌باشد که در برنامه «به سوی ظهور» شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران در تیرماه 81 ایراد شده است. خوب است که برخی از خصوصیات جهانی را ک

گفتگو با استاد حسن رحيم‌پور ازغدي
هديه خداوند

- اين گفتار قسمتي از سخنان استاد ارجمند جناب آقاي حسن رحيم‌پور ازغدي مي‌باشد كه در برنامه «به سوي ظهور» شبكه دوم سيماي جمهوري اسلامي ايران در تيرماه 81 ايراد شده است.
 خوب است كه برخي از خصوصيات جهاني را كه مهدي عليه‌السلام خواهد ساخت بيان بفرماييد يا به عبارت ديگر برخي از مفاد دكترين مهدويت را بيان كند تا بدانيم منتظر چه كسي هستيم؟
- تا ما ندانيم منتظر چه كسي و چه جامعه‌اي هستيم روش درستي هم ممكن است در انتظار، انتخاب نكنيم. ما بايد در حوزه حقوق، اقتصاد، سياست و تربيت يك تكان‌هاي اساسي بخوريم تا بتوانيم ادعا كنيم كه رو به سوي جامعه‌اي كه منتظرش هستيم و وضعيتي كه منتظرش هستيم لااقل ايستاده‌ايم حتي اگر حركت نمي‌كنيم، لااقل به آن سمت ايستاده‌ايم (در همه حوزه‌ها، حتي در مسائل بسيار جزيي).
اما در مورد آن سؤالي كه فرموديد من چندين نكته را يادداشت كرده‌ام كه همه آنها نيز با استناد به روايات است و روشن مي‌كند كه جامعه و جهاني را كه مهدي خواهد ساخت چه جهاني است؟
نكته اول: انتظار مهدي معني‌اش اين است كه نه فقط آينده ما، آينده بشريت روشن است، چون ما فكر مي‌كنيم كه مهدي مال ماست، چون ما شيعه هستيم فكر مي‌كنيم كه مهدي مال ماست. ايشان كه بيايند اوضاع ما درست مي‌شود و ما ارباب دنيا مي‌شويم. نه اين نيست. مهدي سوغات و هديه خداوند است براي همه بشريت. انتظار مهدي معني‌اش اين است كه آينده نه ما، بلكه آينده بشريت روشن است و تاريخ بن‌بست نيست. تاريخ را سياه نبينيد. بشر به خودش وا گذاشته نشده است. بشريت قابل اصلاح است و فسق و شر لازم لاينفك بشر نيست، ذاتي بشر نيست.
بنابراين به عاقبت بشر خوش‌بين است. مقاومت كنيد اميدوار باشيد. مأيوس نشويد دوبار، سه بار شكست خورديد نگوييد همه‌اش كشك است وعده‌هايي كه داده‌ايد بي‌خود است. ما كه كاري نمي‌توانيم بكنيم، ولش كن. تا حدي كه مي‌داني اقدام كن و بدان كه عاقبت روشن است. پيروزي با حق و عدالت است.
نكته دوم: اولاً اينكه صلاح، تقوي، صلح، عدالت، آزادي و صداقت بر زور، استكبار، بردگي، ظلم، اختناق و فريب در كل جهان حاكم خواهد شد. پيروزي مستكبران مقطعي و موقتي است. اين هم يكي از لوازم ايدة مهدويت است. بعضي‌ها مي‌گويند آقا واقع‌بين باشيد. اين عدالت جهاني و اين حرف‌ها كه مي‌زنيد مگر شدني است؟ بنابراين دنبال عدالت نسبي‌اش هم نباشيد. عدالت مطلق مهدي، كه هيچ، دنبال عدالت نسبي‌اش هم نباشيد براي اينكه واقع‌بين باشيد. اين انتظار مهدويت مي‌گويد كه اتفاقاً اگر واقع‌بين باشيد اولاً بايد بگوييد كه عدالت مطلق محال نيست و ممكن است و خواهد شد.
ثانياً تا او نيامده ما وظيفه داريم به عدالت نسبي بينديشيم و در اين مسير اقدام كنيم. قانون يا همه، يا هيچ، درست نيست. بنابراين ارزش‌ها شعارهاي لب‌تاقچه‌اي نيستند براي قافيه شعر و اينها نيستند، چون آخر بعضي‌ها مي‌گويند اين ارزش‌ها براي انبار كردن است ارزش‌ها را خيلي وارد مسائل سياسي و اينها نكنيد. دين و معنويت را با مسايل سياسي قاطي نكنيد. ارزش‌ها را در انبار بگذاريد گاهي براي بسيج عمومي مثلاً لازم مي‌شود آنها را مطرح كنيد والا اينها فرسوده مي‌شوند. اصلاً اين نيست. در منطق اسلام ارزش‌ها مال عمل كردن و حكومت كردن است و خلاصه اجراي اين ارزش‌ها سمبليك و سر كاري نيستند. اين هم يك پيام مهدويت است.
نكته سوم: اينكه حكومت جهاني واحد بايد تشكيل بشود و خواهد شد و اين معني‌اش اين است كه عدالت جهاني با صرف موعظه برقرار نخواهد شد. همه حكومت‌ها در سراسر جهان يكي يكي يا دسته‌جمعي يا اصلاح خواهند شد يا براندازي خواهند شد و اقتدار صاحبان زر و زور و تزوير در دنيا بايد به هم بخورد. اين معادله قوا در دنيا بايد به هم بخورد. ما نمي‌توانيم به هم بزنيم ولي مهدي به هم خواهد زد، در تمام دنيا عدالت جهاني، نه عدالت جزيره‌اي و مقطعي.
نكته چهارم: آبادي همه زمين، در روايات داريم كه زمان مهدي(عج) هيچ خرابه‌اي در سراسر زمين نخواهد بود. همه زمين آباد خواهد شد و معلوم مي‌شود يك ارزش اسلامي است كه اسلام دنبال يك جامعه فقير مفلوك، خرابة گداپرور و گدامسلك نيست. يك جامعه آباد و مرفه مي‌خواهد منتها آبادي و رفاه براي همه، نه آبادي و رفاه براي يك درصد كوچكي از بشريت و جوامع، و گرسنگي و فقر اكثريت، همه برده باشند، براي اينكه يك اقليتي زندگي كنند.
معلوم مي‌شود كه اين دين طرفدار آبادي و رفاه است. اما براي همه بشريت، نه تراكم سرمايه و غنا، در يك گوشه‌اي از جامعه يا جهان و فقر و استثمار بقيه بشريت كه اين فاصله‌ها ارمغان مدرنيته است.
نكته پنجم: در روايات است كه در زمان ايشان بلوغ بشريت تحقق خواهد يافت، يعني خردمندي و عقلانيت به معني عالي‌ترين سطوح ممكن براي بشر و پيروي از فكر و آزاد شدن از اسارت غريزه و ارتقاء عقل بشر است.
عقل در هر سه مرحله: 1- عقل در حوزه معارف ديني. 2- عقل در حوزه اخلاق. 3- عقل ابزاري
كه اين دو تاي اولي را غرب منكر است و سومي را غرب قبول دارد و از آن نيز درست استفاده مي‌كند (يعني اول تقويتش كرده بعد استفاده مي‌كند).
نكته ششم: توزيع برابر ثروت، برابري اقتصادي و مبارزه با فاصله‌هاي طبقاتي در سطح جهان. در روايات داريم كه ايشان مساوات كامل در ثروت جهاني ايجاد خواهد كرد يعني نظام سرمايه داري و بازار آزاد كه يك عده‌اي آزادانه ديگران را چپاول كنند، به دست او برخواهد افتاد. رابطه فقير و غني اصلاح خواهد شد. جامعة توسعه يافته يا جامعة در حال توسعه يعني جامعه «ارباب – رعيت» همه به هم خواهد ريخت.
نكته هفتم: در روايات داريم كه حضرت مهدي(عج) اموال را صحيح و درست و عادلانه در سطح همه بشريت تقسيم خواهد كرد.
نكته هشتم: مفاسد اخلاقي رفع خواهد شد. از جمله زناء، ربا، شرابخواري، خيانت، دزدي، قتل و بخصوص كينه‌ها و عقده‌ها. اين بدين معناست كه منكرات اخلاقي، فردي و اجتماعي اصلاح خواهد شد. براي اينكه بشر هم از نظر عقلي و اخلاقي رشد مي‌كند و هم نيازهايش برطرف مي‌شود. مفاسدي كه ما داريم همه ناشي از اين دوتاست. اينها همه در زمان مهدي حل خواهد شد.
نكته نهم: سازش انسان و طبيعت است كه يك معادلة درستي برقرار مي‌شود كه اسراف و تبذيرها، ريخت و پاش‌ها در طبيعت برطرف خواهد شد.

 


| شناسه مطلب: 82183