بارگاه امید باید با نفس جنگید
بارگاه امید باید با نفس جنگید امام خمینی و عرفان حج محمّد تقی رهبر «منا» به معنای آرزوست. آرزوی چه؟ در این سرزمین خشک و میان کوههای داغ و سوخته، زائر به تمنّای چه چیز گام برمیدارد؟ این آرزو و ایده، که برای رسیدن به آن از شهر و دیار و حتّی مکه معظمه ب
بارگاه اميد
بايد با نفس جنگيد
امام خميني و عرفان حج
محمّد تقي رهبر
«منا» به معناي آرزوست. آرزوي چه؟ در اين سرزمين خشك و ميان كوههاي داغ و سوخته، زائر به تمنّاي چه چيز گام برميدارد؟ اين آرزو و ايده، كه براي رسيدن به آن از شهر و ديار و حتّي مكه معظمه بايد آواره شد، چيست؟! گويي خداوند را رحمتها و فيوضاتي است كه در كوير انقطاع و وادي حيرت و دور از آب و آباداني و در سختي و تشنگي بايد آن را جست. زائر اميدوار از خدا جز خدا چه ميخواهد؟ ميخواهد همچون ابراهيم كه از همه تعلقات و حتي اسماعيلش گذشت، و محبّت فرزند را سر بريد تا به مقام خلّت و دوستي و وصال رسيد و فديه آسمانيش دادند و امامت خلق را بدو سپردند او نيز اين سرگذشت را تجديدكند و آن فداكاري را تمرين نمايد، باشد كه در زمره راهيان اين كوي به حساب آيد و از سوي ديگر نبرد با شيطان را در يك حركت نمادين (رمي جمرات) تا رهايي از دام ابليس و ابليس صفتان به نمايش گذارد. بدينسان منا ميعادگاه عاشقاني است كه غير خدا را از خدا تمنّا نكنند كه جز اين در قاموس عشق نگنجد. آري:
غوغاي عاشقان و تمناي عارفان
شوق بهشت نيست كه شوق لقاي توست
حافظ گويد:
ما زدوست غير از دوست مقصدي نميخواهيم
حور و جنّتاي زاهد بر تو باد ارزاني
سعدي گويد:
خلاف طريقت بود كه اوليا
تمنا كنند از خدا جز خدا
گر از دوست چشمت به احسان اوست
تو در بند خويشي نه در بند دوست!
و عيد قربان آنگاه تحقق ميپذيرد كه حجگزار به اين آرمان و آرزو برسد. دامن دوست به دست آرد، و در نبرد با نفس و شيطان، ظفرمند از پيكار برگردد، قرباني كند كه رمز ذبح علايقِ جز خدا است و از زي تجمل بدر آيد و جامه بيرنگي برتن كند!
در سخن حضرت صادق عليهالسلام (به روايت مصباح) چنين آمده است:«و چون رهسپار منا شدي از غفلت و لغرشهايت بيرون شو و آنچه را كه براي تو حلال نيست و شايسته آن نيستي آرزو مكن.»
و نيز ميفرمايد:
«و هنگام ذبح كردن، حلقوم هوا و طمع را ذبح كن و از خويشتن دور گردان.»
«و چون رمي جمرات كني، شهوات نفساني و بخل و دنائت و افعال نكوهيده را رمي و رجم كن.»
بدينسان منا قربانگاه عاشقان است و تجلّي عشق الهي را كه غايت آن قربان شدن در راه محبوب است، به نمايش ميگذارد و به مسلخ كشيدن آرمانها، جز حق متعال را به تصوير ميكشد و تجلّي غيرت ايماني را با ابراز تنفر و خشم نسبت به شياطين كوچك و بزرگ و جنّي و انسي، مرئي و نامرئي و دروني و بيروني مجسم ميسازد و زائري كه به تمنّاي وصل محبوب است بايد همچون ابراهيم و اسماعيل كه تسليم امر معبود شدند تا اينكه خداي ابراهيم با آن آزمايش بزرگ وي را به امامت و خلّت برگزيد و اسماعيل ذبيح را فدا فرستاد، عمل كند تا به آن پاداش نائل آيد كه آنها نائل آمدند: إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ و گام نخستين اين سفر و طريق وصال يار، همانا قرباني كردن نفس در راه تمنّاي محبوب است و برداشتن حجب و موانع تا به مقام وصل رسيدن.
و اين سنت ديرين الهي است كه آيه بدان اشاره دارد: «ما اينگونه به نيكوكاران پاداش دهيم» اگر كسي طالب ديدار و خواهان پاداش است ـ كه بالاترين پاداش قرب الهي است ـ راه و رمزش اين است كه ابراهيموار عمل كند تا خليل خدا گردد و چون اسماعيل تسليم دشنه عشق شود تا خدايش از بهشت فدا فرستد؛ وَفَدَينَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ.
حضرت امام قدسسره در اين خصوص ميگويد:
«پس به منا رويد و آرزوي حق تعالي را در آنجا دريابيد كه آن قرباني نمودن محبوبترين چيزها در راهِ محبوبِ مطلق است و بدانيد كه تا از اين محبوبها كه بالاترينش حبِّ نفس است و حبِّ دنيا تابع آن است ـ نگذريد، به محبوب مطلق نرسيد و در اين حال است كه شيطان را رجم كنيد و شيطان از شما بگريزد و رجم شيطان را در موارد مختلف با دستورهاي الهي تكرار كنيد كه شيطانزادگان همه گريزان شوند.»
راز پيروزي بر خصم
نكته ظريفي كه در سخن امام شايان توجه است، اين كه: رجم شياطين و طرد و نفي شيطانصفتان و شيطانزادگان، هنگامي ميسّر است كه بنده از حبّ نفس، خود را برهاند و از همه محبوبها دل بركند و عبد صالح خدا گردد تا از شرّ ابليس رهايي يابد چنانكه قرآن كريم تاكيد ميورزد: إِنَّ عِبَادِي لَيسَ لَكَ عَلَيهِمْ سُلْطَانٌ...؛ شيطان را بر بندگان من سلطه و فرمانروايي نيست آن چيزي كه راه نفوذ را براي شيطان هموار ميسازد، نفس اماره است و در مقام مبارزه با شيطان، نخست بايد با نفس جنگيد و مشتهيات نفساني را به تسليم كشانيد تا شيطان به ذلت و حقارت افتد و از نفوذ در قلمرو كشور خدايي مأيوس گردد و اين درست برخلاف آن چيزي است كه غالب انسانها ميپندارند و نفس اماره را تبرئه ميكنند! و هر گناهي مرتكب ميشوند مسبب آن را شيطان ميدانند! پس بايد ريشه نفوذ شيطان را در نفس كاويد و از درون راه را بر او بست و اين مستلزم معرفت كامل و تعبد و بندگي و مجاهده با نفس است.
در صحنههاي اجتماعي نيز مطلب بدين گونه است دشمنان از درون جامعه نفوذ ميكنند و اگر جامعهاي اسير و گرفتار هواي نفس نباشد؛ يعني دشمن دروني نباشد دشمن بيروني بر او شبيخون نخواهد زد و در حمله خود شكست ميخورد، از اين رو پيامبر اكرم جهاد با نفس را «جهاد اكبر» ناميده است.
و اين نكته بسيار مهمي است كه نبايد از آن غفلت ورزيد و خود را تبرئه كرد و گناه را تنها به گردن دشمن و شياطين جنّ و انس انداخت. بنابراين، درس اخلاقي و عرفاني حج، درس اجتماعي نيز هست.
يك توصيه
هنگام ورود و خروج از فرودگاه به عواملي كه براي بازرسي شما مسؤوليت دارند احترام بگذاريد و همكاري لازم را با ايشان مبذول داريد.
يك نكته
بررسي سيره نبوي حكايت از آن دارد كه به آب زمزم تبرك ميجستند. از شيخ صدوق نقل شده كه رسول خدا(ص) پس از طواف و نماز پشت مقام از آب زمزم مينوشيدند.