حکایت خوبان جایی برای اجابت دعا
حکایت خوبان جایی برای اجابت دعادر شماره گذشته بخشهایی از مسجدالحرام به اختصار معرفی شد در این شماره بنا به درخواست جمعی ازحاجیان در اینباره توضیح مفصلتری ارائه میشود.حجر اسماعیلدر فاصلة میان رکن عراقی و شامی، دیواری است با ارتفاع 30/1 متر که قو
حكايت خوبان
جايي براي اجابت دعا
در شماره گذشته بخشهايي از مسجدالحرام به اختصار معرفي شد در اين شماره بنا به درخواست جمعي ازحاجيان در اينباره توضيح مفصلتري ارائه ميشود.
حجر اسماعيل
در فاصلة ميان ركن عراقي و شامي، ديواري است با ارتفاع 30/1 متر كه قوسي شكل بوده و حجر اسماعيل ناميده ميشود. حجر اسماعيل يادگار زمان ابراهيم و اسماعيل(ع) و مدت زماني پس از بناي كعبه ميباشد. بنابراين، قدمت و پيشنة آن به زمان بناي كعبه به دست ابراهيم(ع) ميرسد.
نقلهاي تاريخي حكايت از آن دارد كه اسماعيل(ع) در همين قسمت زندگي ميكرد و خيمهگاه او را در اين سوي بوده است. مادرش هاجر نيز با وي در همين جا ميزيست و پس از رحلت، در حجر دفن شد.از آنجا كه حجر اسماعيل داخل در مطاف است، ميتواند نشانهاي بر عظمت آن باشد. در برخي از روايات آمده است كه پيامبران زيادي در اينجا مدفون شدهاند. در اصل، حجر اسماعيل جزيي از كعبه به شمار ميآيد.
حطيم
از مكانهاي محترم در مسجدالحرام، در كنار كعبه، حطيم است و مردم در اين قسمت براي دعا جمع ميشوند و به يكديگر فشار ميآورند. اين كه آيا حطيم تنها همان محدوده كنار حجر الاسود و باب كعبه را شامل ميشود يا وسعت بيشتري دارد، اختلاف است. در روايتي از امام صادق(ع)، تنها همين موضوع را حطيم مينامند. چنان كه شيخ صدوق نيز آورده است كه حطيم فاصلة ميان در كعبه و حجرالاسود را گويند، جايي كه خداوند توبة آدم را پذيرفت.
به تعريف ديگر، حطيم قسمتي از سطح مسجدالحرام است كه از حجرالاسود آغاز ميشود و به سمت اصل چاه زمزم – نه مدخل ورودي آن – و از آنجا تا مقام ابراهيم و پس از آن تا حجر اسماعيل ادامه مييابد. اين محدوده را تا ديوار كعبه «حطيم» مينامند. در تعريف ديگر، حطيم محدودة داخلي حجر اسماعيل است.حطيم از آغاز مورد توجه مسلمانان بوده و مردم براي استغاثه و دعا در آنجا جمع ميشوند. خواندن نماز در اين قسمت فضيلت بسيار دارد و سفارش شده است.
ملتزم
قسمتي از ديوار و پايين ديوار كعبه را، كه در يك سوي آن حجرالاسود و در سوي ديگرش باب كعبه قرار دارد، «ملتزم» مينامند. اين محل را از آن روي ملتزم مينامند كه مردم در آن قسمت ميايستند و به ديوار ملتزم شده، ميچسبند و دعا ميخوانند.
در روايتي آمده است كه رسول خدا(ص) صورت و دستهاي خود را روي اين قسمت از ديوار قرار ميداد.
يكي از كارهايي كه در اينجا انجام ميشود، آن است كه بنده دست را بر ديوار اين بخش گذاشته، و به گناهان خود اعتراف كند. امام صادق فرمودند: «هيچ بندهاي در اينجا اعتراف به گناهانش نميكند و طلب استغفار نمينمايد، جز آن كه خداوند او را ميبخشد.»
مستجار
مقابل ملتزم، در سوي ديگر كعبه، ديوار كنار ركن يماني را «مستجار» مينامند. «جار» به معناي همسايه و «مستجار»، به معناي پناه بردن به همجوار و به صورت كليتر «پناه بردن» است.زماني كه خانة كعبه دو در داشت، در ديگر آن در كنار مستجار بود كه مسدود. شد. اينجا نيز از مكانهاي استجابت دعا و محلي است كه مردم به آنجا پناهنده ميشوند به همين دليل بهآنجا مستجار گفته ميشود. محل ورود فاطمه بنتاسد در كعبه، براي تولد امام علي(ع) همين بخش از ديوار كعبه بوده است. در تحقيقات اخير انجام شده برخي ملتزم و مستجار را نزديك ركن يماني ذكر كردهاند كه به واقع نزديك تر است .
منبع: آثار اسلامي مكه و مدينه
رسول جعفريان
از پرتو خورشيد
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ الَّذِي
جَعَلْنَاهُ لِلنَّاسِ سَوَاء الْعَاكِفُ فِيهِ وَالْبَادِ وَمَن يُرِدْ فِيهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ.
كساني كه كافر شدند، و مؤمنان را از راه خدا بازداشتند، و [همچنين] از مسجد الحرام، كه آن را براي همه مردم، برابر قرار داديم، چه كساني كه در آنجا زندگي ميكنند يا از نقاط دور وارد ميشوند [،مستحقّ عذابي دردناكند]؛ و هر كس بخواهد در اين سرزمين از راه حق منحرف گردد و دست به ستم زند، ما از عذابي دردناك به او ميچشانيم! (حج / 25)
كلام نبي مكرم
ملتزم، محلي است كه دعا در آنجا پذيرفته ميشود
و بندهاي نيست كه در آن جا خدا را بخواند و خداوند
دعايش را اجابت نكند.
الفرودس / ج 4 / ص 94
استفتائات
مقام معظم رهبري حضرت آيتالله سيدعلي خامنهاي (مدظله)
سوال:
* اگر كسي بخواهد پشت مقام ابراهيم به تلاوت قرآن يا خواندن دعا يا نماز مستحبي مشغول شود آيا در هنگام ازدحام كساني كه پشت مقام ابراهيم(ع) نماز طواف واجب به جا ميآورند، جايز است با اشتغال به تلاوت قرآن يا خواندن دعا يا نماز مستحبي در آنجا، مكان را بر كساني كه نماز طواف واجب ميخواننند تنگ كند؟
- اولي بلكه احوط انجام عبادات مستحبي مذكور در غير مكان ازدحام براي نماز طواف است.
دردانه آفرينش
حكايتهايي از حيات درخشان حضرت رسول اعظم
حكايت آن درخت
گفتند:"اگر پيامبري بايد معجزه كني."
- آنوقت ايمان ميآوريد؟
- آري.
- خب بگوئيد.
گفتند: "آن درخت را بگو از ريشه كنده شود و اين جا بيايد." اشاره اي كرد. درخت از زمين كنده شد و روي ريشهها تا پيش پيامبر دويد و سايه اش را بر سرش انداخت.
گفتند: "درخت دو نيم شود" گفت و شد. گفتند: "حالا به هم بچسبد." گفت و شد. گفتند: "بگو برگردد." گفت و برگشت. گفتند تو جادوگري!
پيامبر لبخندي زدند و فرمودند: ميدانستم ايمان نميآوريد. ميبينمتان كه در بدر كشته ميشويد و جنازه تان را درون چاه مياندازيم...
در بدر كشته شدند و جنازه شان در چاه انداخته شد.