بارگاه امید گلستانه
بارگاه امید نگاهی به سرودههای ارسالی زائرانگلستانه منت خدای را عز و جل... که زائران حج امسال ذوق فراوانی در سرودن شعر دارند و به لطف حضرت حق «زائر» را طراوتی شاعرانه بخشیدهاند. هر چند این عنایت زائران نه فقط در عرصه شعر، که در بیشتر زمینهها گریبان «ز
بارگاه اميد
نگاهي به سرودههاي ارسالي زائران
گلستانه
منت خداي را عز و جل... كه زائران حج امسال ذوق فراواني در سرودن شعر دارند و به لطف حضرت حق «زائر» را طراوتي شاعرانه بخشيدهاند. هر چند اين عنايت زائران نه فقط در عرصه شعر، كه در بيشتر زمينهها گريبان «زائر» را گرفته و صفحاتش را به رنگ و شكل «قلم يك زائر» آميخته است.القصه، هم برخي اشعار ارسالي در روزهاي گذشته به چاپ رسيده است و هم كارشناس شعر ما تورقي در اشعار رسيده داشته كه بخشي از آن در ادامه ميآيد.
خانم مريم پرنيان چي از كاروان 15138 كرمانشاه شعري را فرستاده كه دو بيت آن به شرح زير است: «دلم براي مدينه بهانه ميگيرد/ سراغ مسجدالنبي را نشانه ميگيرد / زمان با همه پهنا چه زود گذشت / شب كميل و بقيع را بهانه ميگيرد» كارشناس شعر زائر با ارائه اين دو بيت و تصديق ذوق حاجيه خانم، گفته؛ منتظر آثار بهتر ايشان هستيم.
آقاي دكتر سيدمجيد موسوي موحد كه مقام شامخ طبابت، آن هم در رتبه فوق تخصص داخلي را دارند از كاروان 35223 قم سرودهاي زيبا ارسال نموده كه مطلع آن را از نظر ميگذرانيم:
ديشب شكن زلف سرت بود و سر من
دل را بشكن اي مه نيكو سير من
گفتم كه غم هجر تو را دوش بگويم
با يار چه گويم چو بود او به بر من
و چنين به پايان ميرسد:
من ذره گردم كه به دور تو بگردم
اين گردش زيباست ز عمري هنر من
شعر ديگر آقاي دكتر هم غزلي با چهارده بيت است و اين هم مطلع آن:
حريم كعبه باشد مأمن عشق
سر اسرار جانان بر تن عشق
زائر محترم ديگري كه اشعار خود را براي «زائر» فرستاده آقاي خدارحم اديب نژاد از كاروان 20145 شوشتر است. نكته جالب اشعار ايشان «بدون نقطه» بودن يكي و «بدون الف» بودن شعر ديگرشان است،كه صنايعي از صناعات شعر فارسي و عرب ميباشد. در مطلع شعر 20 بيتي «بدون الف» ميخوانيم: يك حديثي كه بود به ز گهر / شرح هر نكته كند پر دفتر / بر سرم عشق علي زد كه چنين / زد رقم مدح علي كلك هنر / ... بخشي از شعر ديگر ايشان كه «نقطه» ندارد چنين است: حاصل عمر احمد و محمود / مصلح دهر مهدي موعود / گوهر عسكري ولي صمد / حامل علم كردگار ودود
زائر ديگري كه اثر خود را فرستاده آقاي علي رحماني سبزواري از كاروان 17665 تهران است. مطلع شعر ايشان را با هم ميخوانيم:
بجويد خيمه خيمه عاشق كوي وصال تو
اميدش آن كه گردد حاصلي از جاي پاي تو
اگر در وادي عرفان نبينم روي زيبايت
دگر سو مشعر و مسعي گذارم سر به پاي تو
خانم سوفيه بهپور اسكويي از كاروان 11215 مراغه هم اثري را درباره ميلاد پيامبر(ص) فرستادهاند، كه منتظر آثار بهتر ايشان ميمانيم.
آقاي خلج مدير كاروان 17761 هم اثر زير را ارسال كردهاند:
شوق وصل و رسيدن ديدار
مينهد در دلم شرر بسيار
اي كريم اي رحيم اي غفار
لحظه وصل كن مرا بيدار
آقاي سيدمحمود الهامبخش از كاروان 34171 سجاد يزد اثر بعدي را فرستادهاند كه مطلع آن چنين است: با خضر نشستم سحري سبزتر از سبز / وز دوست گرفتم خبري سبزتر از سبز / پيش قدم او قفس جسم شكستم / پس طوطي جان يافت پري سبزتر از سبز / شمعي كه به پيش رخش افروخته بودم / در هر شرري داشت سري سبزتر از سبز / اين اثر كه سي و يك بيت دارد به مشاهد و اماكن معنوي حج نيز پرداخته است.
«راه وصال» نام اثر آقاي محمد اطهرينسب از كاروان 37156 قزوين است، با اين شروع:
عزيز فاطمه جانم فدايي رويت / فداي قامت رعنا و خلق نيكويت / دوباره موسم حج آمد و كبوتر دل / ز بال و پر زده چتر طلب سر كويت /
اثر بعدي را آقا يا خانم عربزاده از كاروان 21106 زنجان فرستادهاند به نام مناجات:
به اميدي بهدرت اشكفشان آمدهام
به گدايي بهدرت خالق جان آمدهام
گر چه درياي گناهم چو تو شاهي دارم
روبهدرگاه تو بينامُ نشان آمدهام
روسياهم، همه عمرم به تباهي بگذشت
نادم از كردة خويشم، نگران آمدهام
هر دري را كه زدم در نگشودند مرا
باز بر درگه تو در هيجان آمدهام
از وطن با دل پر درد و پريشاني روح
تشنة رحمت تو بر سر خوان آمدهام
اي كريم ازلي واقف اسرار خفا
جز تو كس با خبرم نيست نهان آمدهام
«خانه اهل يقين» هم از آثار ارسالي آقاي محمدرضا رحمتيان از كاروان 18116 شهركرد است:
كعبه سلامم به تو باد و درود
اي حرم امن خداي ودود
سوي تو من آمدهام با وجود
با همة جان و دل و تار و پود
هست زيارتگه دل خانهات
شمعي و بنده شده ديوانهات
قطرهاي از زمزمت اي كردگار
ريز به كامم كه شوم بيقرار
كاش شبي خانه كنم در حرا
جايگاه پاك نبي، مصطفي
بار خدايا بپذيرم مرا
هست وجودم همه «قالو بلي»
آمدهام سنگ به شيطان زنم
با همه شيطان صفتان دشمنم
آه... تو اي لم يزلي، خالقا
از يد نفسم تو مرا وارها
گر كه رهانيم از اين نفس دون
خيل گناهم بشود سرنگون
گر كه مرا دست نگيري خدا
اهرمنم ميدهد هر دم ندا
آمدهام من به طواف حرم
گر چه نبودست كنون باورم
وقت نماز شب و صبحم تو را
گفتهام عمريست، خدايا، خدا
تا حرمت دوست، به سر بايدم
تا برت اي يار سفر بايدم
خانه تو، خانه اهل دل است
دل ز تو كندن، ملكا مشكل است
كرد مرا خدعة شيطان اسير
اي ملك الناس، تو دستم بگير
«زائر» همچنان چشم انتظار سرودههاي حاجيان عزيز امسال ميماند
شكوفههاي نوآوري
درگفت وگو بامحمد مهدي بحر العلوم
شايد حالا كه كمكم طعم 30 سالگي انقلاب يگانه قرن و شكوهمندترين اصلاحات دنياي زر و زور را حس ميكنيم؛ آن هم به مدد دم مسيحايي حضرت روح الله(ره)، و در سالي سرشار از حركت و خلاقيت به سر ميبريم و نام نوآوري و شكوفايي را بر سينه سال ميبينيم؛ دانستن برخي نظرات كارشناسي در خصوص تجلي اين شعار منحصر به فرد در عمليات حج شايد خالي از لطف نباشد. خبرنگار زائر نظر تني چند از خبرگان حوزوي و دانشگاهي را در اين باره جويا شده است...
برپايي محفل انس با قرآن
محمد مهدي بحر العلوم، سرپرست معاونت ارتباطات و امور اجرايي سازمان دارالقرآن، از حج به عنوان محل تجمع مسلمانان ياد كرد و با تاكيد بر اينكه بايد جامعه اسلامي و مسلمانان به سمت محورهاي وحدت حركت كنند، گفت:
يكي از مسائلي كه همه مذاهب اسلامي روي آن توافق دارند مسئله حج است و بايد با ايجاد نوآوري در برنامههاي اجرايي در اين حوزه زمينه نزديكي بيشتر مسلمانان را فراهم كرد.
وي در گفتگو با خبرنگار زائر، معتقد است بايد حجاج نسبت به مسائل قرآني و آموزههاي قرآني توجيه شوند و اين آموزهها را جلوه دهند تا ساير كشورها نيز بدانند اهتمام جمهوري اسلامي به برنامههاي قرآني تا چه اندازه است. وي با اشاره به تاكيدات رهبر انقلاب در خصوص ترويج فرهنگ قرائت قرآن و تدبر در قرآن در ايام حج در ميان زائران، ادامه داد: توجه دقيق و موشكافانه به قرآن و تفسير آيات آن توسط روحانيون كاروانها و مجريان فرهنگي حج باعث ايجاد نوآوري در برنامههاي اجرايي حج ميشود و در كنار آن وجهه خوبي براي زائران ايراني در ميان زائران ساير كشورها به همراه دارد و اين علاوه بر تاثيرات معنوي انس با قرآن است كه در رفتار و گفتار زائران در برخورد با ديگرا زائران ظهور ميكند.
بحرالعلوم با اشاره به حضور قاريان ايراني در مراسم حج پيشنهاد كرد: بهتر است براي ايجاد نوآوري، مراسم و محافل انس با قرآن با حضور جمعي از قاريان ايراني برگزار شود و براي اين برنامه نيز اطلاع رساني كافي و وافي صورت بگيرد و زائران به طور مستمر و مستدام از سرچشمه لايزال كلام وحي در سرزمين وحي جرعه نوش شوند.
يك توصيه
چند روز اقامت كاروانهاي «مدينه بعد» در شهر پيامبر اعظم(ص) در چشم بر هم زدني ميگذرد، همانطوري كه تمامي سفر به سرعت گذشت، پس شايسته است از لحظه لحظه حضور در مدينهالنبي بهره ببريم.
يك نكته
زيارت يعني حضور در ضيافتي معنوي كه ميزبان آن پيامبر اعظم(ص) و اهل بيت(ع) هستند، اصول و آداب اين زيارت را رعايت كنيم.