صفای جان مهند‌‌‌سی آیین حج

صفای جان شکوفه‌های نوآوریدرگفت وگو باحجت الاسلام علیرضا واسعیمهند‌‌‌سی آیین حجحجت الاسلام علیرضا واسعی، رییس پژوهشکده تاریخ و سیره معتقد است حج و عمره به جا آوردن یک آیین عبادی است که در فقه اهل بیتی شرایط معین و مشخصی دارد و در وقت و زمان خاصی هم باید ا

صفاي جان

شكوفه‌هاي نوآوري
درگفت وگو باحجت الاسلام عليرضا واسعي
مهند‌‌‌سي آيين حج
حجت الاسلام عليرضا واسعي، رييس پژوهشكده تاريخ و سيره معتقد است حج و عمره به جا آوردن يك آيين عبادي است كه در فقه اهل بيتي شرايط معين و مشخصي دارد و در وقت و زمان خاصي هم بايد انجام شود از اين رو در بحث مناسك حج نمي‌توان نوآوري ايجاد كرد اما اين عمل عبادي براي اهدافي انجام مي‌شود كه عدم توجه به اين مقوله موجب مي‌شود زائران و مديران حاصلي از اين سفر عايدشان نشود از اين رو بحث نوآوري در اين بخش بايد مدنظر قرار گيرد.
وي در گفتگو با خبرنگار زائر، تاكيد كرد: حج و زيارت خانه خدا با توجه به شرايط، مباني و اصولي كه دارد، لازم است تحت يك مهندسي آيين‌هاي عبادي صورت گيرد. به نظر من بايد مهندسي آيين حج داشته باشيم كه در قالب آن تمام جنبه‌ها و ابعاد حج در نظر گرفته شود تا آن اهدافي كه خداوند براي اين سفر براي بشر در نظر گرفته است عايدش شود.
حجت الاسلام واسعي از توجه به جايگاه والاي انساني به ويژه تمدن ايراني به عنوان يكي از نكات ضروري براي طراحي و مهندسي حج ياد كرد و گفت: غرض و هدف اصلي اين آيين بايد به درستي تبيين و تشريح شود كه خداوند از درنظر گرفتن اين عمل براي انسان از او چه چيزي را طلب مي‌كند. خداوند در آيين حج مي‌خواهد انسان هر آنچه كه در طول زندگي به عنوان تعلقات مادي در نظر گرفته است براي رسيدن به خدا و آن مقام توحيدي كه خالق براي او در نظر گرفته رها كند. در تفكر اسلامي، اسلاميت متعالي مساوي با يكتا پرستي است. انسان بايد در عمل، نگاه و انديشه غير از خدا را از خود دور كند و آيين عبادي حج به دنبال تبيين اين جريان است از اين رو براي طراحي مهندسي حج و ايجاد نوآوري و شكوفايي در برنامه ريزي امور اجرايي حج بايد اين رويكرد مهم به زائران القا شود.
وي معتقد است تهيه نقشه راه براي دوري جستن از انجام فعاليت‌هاي حاشيه‌اي عاملي براي ايجاد نوآوري و شكوفايي در امور اجرايي حج است. جرياناتي پس از انقلاب دركشور ايجاد شد كه موجب ورود جنبه‌هاي سياحتي به انديشه‌هاي ايرانيان شد تا حدي كه اصل زيارت تحت الشعاع قرار گرفته است. بايد به طور جدي در عرصه تبليغ و ارايه مهندسي آيين حج توجه كرد و از مسائل حاشيه‌اي پرهيز كرد و به اصل پرداخت.حجت الاسلام واسعي تاكيد كرد: در حوزه تدوين و برنامه‌ريزي بايد مديراني كه اين آيين زيارتي را هدايت مي‌كنند به درستي برنامه ريزي كنند تا حداقل هزينه و حداكثر بهره از اين سفر معنوي عايد زائران شود. همچنين بايد براي اداره زائران مديران، معاونان و شخصيت‌هاي اجرايي فرهيخته انتخاب شود.
وي توجه به حوزه فرهنگ و تبليغ را عاملي ضروري براي ايجاد نوآوري در امور اجرايي حج دانست و اظهار داشت: در حوزه فرهنگ و تبليغ كه روحاني مكلف آن است بايد از روش‌هاي سنتي و پافشاري بر مسائل حاشيه‌اي پرهيز و به فلسفه واقعي حج توجه كرد چرا كه به توحيد واقعي تنها مي‌توان در پرتو يك فهم آگاهانه و معرفت متعالي دست پيدا كرد نه اينكه به اعمال ظاهري بسنده شود.رييس پژوهشكده تاريخ و سيره خاطر نشان كرد: زائران بايد به درستي انگيزه و هدف حج را دريابند در چنين فضايي است كه حج واقعي تحقق پيدا مي‌كند. آن نوآوري كه در حج بايد به دنبال آن بود تغيير در مناسك حج نيست بلكه تغيير رويكرد ما از حج و بهره گيري مناسب از اين سفر معنوي است.

جرعه‌هاي جانبخش
علامه حسن‌زاده آملي
    الهي اگر بهشت شيرين است بهشت آفرين شيرين تر است.
    الهي اگر مذنب نباشد غفار كيست و اگر قبيح نباشد ستار كيست.
    الهي اگر من بنده نيستم، تو كه مولاي من هستي.


اسرار حج
خداي  سبحان عنايتي فرا داشت كه حديث و ماجراي غدير خم علني و آشكار باشد، از اين‌رو، فرمان ابلاغ اين ماموريت را هنگامي به پيامبرش داد كه همراه جمعيت انبوهي از حج اكبر باز مي‌گشت.

 


| شناسه مطلب: 82226