اندیشه زائر اشارهای به تشریع حج در اسلام
اشارهای به تشریع حج در اسلام «ان اول بیت وضع للناس للذی ببکة مبارکا و هدی للعالمین * فیه آیات بینات مقام ابراهیم و من دخله کان آمنا و لله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا و من کفر فان الله غنی عن العالمین»
اشارهاي به تشريع حج در اسلام
«ان اول بيت وضع للناس للذي ببكة مباركا و هدي للعالمين * فيه آيات بينات مقام ابراهيم و من دخله كان آمنا و لله علي الناس حج البيت من استطاع اليه سبيلا و من كفر فان الله غني عن العالمين». حج در لغت به معناي: قصد و در اصطلاح شرع به معناي: قصد زيارت خانه خدا و اعمال و مناسك مخصوص ميباشد. حج كه به معناي زيارت خانه خدا و انجام اعمال مخصوصي است، يكي از اركان پنج گانه اسلام و به اتفاق نظر علماي شيعه و سني، از ضروريات دين ميباشد و منكر آن كافر است. لذا خداوند در مورد كسي كه حج را ترك كند ميفرمايد: «خداوند حج بيتالله الحرام را بر مستطيع واجب نموده و هر كس(با ترك اين فريضه) به خدا كافر شود پس خداوند از جهانيان بينياز است». رسول اكرم(ص) فرموده: «من سوف الحج حتي يموت بعثه الله يوم القيمة يهوديا او نصرانيا؛ كسي كه حج را به تأخير اندازد تا مرگ او فرا رسد، خداوند در روز رستاخيز او را يهودي يا نصراني محشور ميفرمايد». اميرالمؤمنين(ع) در وصيت نامه خود ميفرمايد: «خدا را، خدا را، در مورد خانه خدا كعبه تا هستيد، مبادا آن را خالي بگذاريد كه اگر آيين حج و زيارت بيت ترك شود بدون مهلت به عذاب دردناكي، گرفتار خواهيد شد».
دستور وجوب حج بعد از هجرت رسول اكرم(ص) به مدينه نازل گرديد و از هر مسلمان مستطيعي در تمام دوران عمر يك بار به عنوان حج واجب (حجة الاسلام) خواسته شده است صرف نظر از عناوين ديگري كه موجب وجوب حج ميشود مانند نذر و... حج گرچه جزو فروع دين به حساب ميآيد ولي از افضل عبادات است و داراي فوايد و آثار بسيار عظيم دنيوي، اخروي، فردي، اجتماعي، سياسي و معنوي است كه در كمتر عبادتي ديده ميشود. حج، نمايش تعبد محض و عبادت خالص خدا و اظهار بندگي و ايجاد ارتباط قلبي با خداوند است. حج، كلاس تعليم و تربيت است. زمينهاي است براي تحصيل علم زندگي و حسن معاشرت و تحكيم مباني اخلاق اسلامي در عمل. حج، درس جهاد و فداكاري با مال و جان و گسستن از خود و خودخواهيها و جدا شدن از تعلقات و جذبات زندگي مادي و رو آوردن به عالم معنا و حركت به سوي خداست. حج به ما آموزش توحيد در عقيده و وحدت در رويه و ضرورت تبادل افكار و آراء و همكاريهاي اجتماعي، علمي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي ميدهد و خلاصه، حج در مجموعه اعمال و مناسك، تابلويي از تماميت دين مقدس اسلام و حيات دنيا و آخرت را به نمايش ميگذارد. انسان حج گزار را از عالم خاكي به اوج ميبرد و به عالم قدس و ملكوت پرواز ميدهد و حياتي نوين از معنويت و ارتباط با حق و حضور نزد رب، در كالبد خسته حاجي ميدمد. در مصباح الشريعه آمده است: «إذا أردت الحج فجرد قلبك لله من قبل عزمك من كل شاغل و حجاب كل حاجب و فوض امورك كلها الي خالقك و توكل عليه في جميع ما يظهر من حركاتك و سكناتك و سلم لقضاءه و حكمه و قدره و ودع الدنيا و الراحة و الخلق... ثم اغتسل بماء التوبة الخالصة من الذنوب و البس كسوة الصدق و الصفاء و الخضوع و الخشوع و احرم عن كل شيء يمنعك من ذكر الله عزوجل و يحجبك عن طاعته و لب بمعني إجابة صافية خالصة زاكية لله عزوجل في دعوتك متمسكا بالعروة الوثقي و طف بقلبك مع الملائكة حول العرش كطوافك مع المسلمين بنفسك حول البيت؛ هنگامي كه اراده حج نمودي پيش از هر تصميم دل خود را از هر چه غير خداست خالي كن و هر حجابي را كه ميان تو و او حائل شده است برطرف كن و تمام امور خويش را به آفريدگارت واگذار. در تمام حركات و سكنات خود، بر او توكل كن و بر قضاء و قدر الهي و حكم و تقدير او تسليم باش و از آسايش دنيا و مردم منقطع شو... ، سپس با آب زلال و خالص توبه گناهانت را شستوشو كن و لباس صداقت و راستي، پاكي، صفا، خضوع و خشوع را بر تن نما و از آنچه كه تو را از ياد و ذكر خدا باز ميدارد و مانع تو از اطاعت او ميگردد، احرام بند، و لبيكهايت، پاكترين و خالصانهترين پاسخ و اجابت دعوت خداي متعال باشد. در حالي كه به ريسمان محكم الهي تمسك جسته( از غير او دل بريدهاي) از صميم قلب و در عالم دل، به همراهي فرشتگان عرش الهي طواف كن، هم چنان كه خود با مسلمانان ، دور كعبه طواف ميكني». و اين چكيدهاي است از آنچه پروردگار متعال در اين عمل معنوي از ما خواسته است.