اندیشه زائر هروله در طواف
هروله در طواف در جریان فتح مکه، رسول خدا(ص) پس از ورود به شهر، خانه ابوسفیان را مکان امن قرار داد، مردم نیز به این خانه پناه آورده، در به روی خویش بستند و جنگ افزارهایشان را بر زمین نهادند. آن گاه پیامبر(ص) نزد حجرالأسود رفت، آن را لمس فرمود و مشغول طوا
هروله در طواف
در جريان فتح مكه، رسول خدا(ص) پس از ورود به شهر، خانه ابوسفيان را مكان امن قرار داد، مردم نيز به اين خانه پناه آورده، در به روي خويش بستند و جنگ افزارهايشان را بر زمين نهادند.
آن گاه پيامبر(ص) نزد حجرالأسود رفت، آن را لمس فرمود و مشغول طواف شد.
حضرت به بتي رسيد كه كنار كعبه قرار داشت، آن گاه با كماني كه قوس آن را در دست گرفته بود، در چشم بت فرو كرده، فرمود: «جاء الحق و زهق الباطل اِنَّ الباطل كان زهوقا» و چون از طواف خانه فارغ شد به كوه صفا آمده از آن، بالا رفت و از آنجا به خانه كعبه نگاه كرده، دستها را بلند نمود و دعا كرد.
امام باقر(ع) فرمود: «هنگامي كه رسول خدا(ص) به مسجدالحرام وارد شدند، هفت شوط طواف كردند سه شوط را با حالت هروله و تند رفتن و چهار شوط را به حالت راه رفتن».
اين كه چرا پيامبر(ص) در فتح مكه به اصحاب و ياران خود اين گونه دستور داد، دليلي شنيدني دارد؛ «شخصي از ابن عباس پرسيد كه برخي گمان دارند رسـول خـدا(ص) به هروله كردن و دويدن در حال طواف دستور داده است گفت: هم دروغ گفتهاند و هم راست! گفتم چگونه؟ پاسخ داد: پيامبر(ص) در عمرة القضاء در حالي وارد مكه شد كه مردم مشرك بودند، به مكيّان خبر داده بودند كه ياران محمد(ص) در سختي بهسر برده و خستهاند. پيامبر(ص) براي خنثي نمودن اين شايعه فرمود: خداي رحمت كند مردي را كه صلابت و قدرت خود را به آنان نشان دهد و بنماياند. پس آنها را فرمان داد و آنان نيز در حالي كه رسول خدا(ص) بر ناقه خود سوار بودند و عبدالله بن رواحه افسار شتر آن حضرت را در دست داشت، سه شوط را هروله كنان انجام داده، قدرت خويش را آشكار ساختند. مشركان نيز در برابر ناودان كعبه آنها را نگاه ميكردند.
پس از آن، رسول خدا(ص) بار ديگر حج گزارد، ولي در طواف هروله نكرد و مردم را نيز بدان امر ننمود. پس آنها هم راست گفتند و هم دروغ.همچنين در روايتي آمده است: «ديدم علي بن الحسين(ع) در طواف راه ميرفت و هروله نمينمود».2
پي نوشتها
1. مستدرك، ج 9، ص 394.
2. همان، ص395.