جزئیات اجرایی حج 88

تشریح وضعیت حج سال جاری توسط رئیس سازمان جزئیات اجرایی حج 88 در اجرای برنامه‌های مختلف عملیات اجرایی و فرهنگی، همه بخش‌ها نقش دارند و اقدامی نیست که مختص یک بخش باشد. بلکه همه به هم پیوسته است. از قسمت‌هایی که در ایران مشغول بوده‌اند تا قسمت‌های مربوط ب

تشريح وضعيت حج سال جاري توسط رئيس سازمان

جزئيات اجرايي حج 88

در اجراي برنامه‌هاي مختلف عمليات اجرايي و فرهنگي، همه بخش‌ها نقش دارند و اقدامي نيست كه مختص يك بخش باشد. بلكه همه به هم پيوسته است. از قسمت‌هايي كه در ايران مشغول بوده‌اند تا قسمت‌هاي مربوط به عربستان، همه بايد كارها را درست انجام دهند تا كل عمليات جريان مناسبي داشته باشد. در رابطه با كل عمليات حج امسال مصطفي خاكسار قهرودي، رييس سازمان حج و زيارت گفت وگويي با خبرنگاران انجام داده است كه مي‌خوانيد:

ورود زائران

در ايران عمليات اخذ ويزا و اعزام زائران وضعيت بهتري از سال گذشته داشت و ويزا روان‌تر دريافت شد. گرچه برخي مشكلات روز 13 و 14 ماه قبل در مدينه ايجاد شد و آن مربوط به ثبت اطلاعات زائران بود. همچنين ورود به عربستان از حيث بازرسي و انگشت نگاري بهتر از سال گذشته بود. از خانم‌ها و مردان بالاي 50 سال انگشت‌نگاري به عمل نيامد. از زمان حضور زائران در مدينه تا ورود به مكه، از حيث رفتارها و برخوردها نيز وضعيت قابل قبولي داشته‌ايم.

آنفلوآنزا و بيماران ايراني

در ارتباط با بيماري آنفلوآنزا وضعيت به طور عمومي نگران كننده نيست. حدود 29 تا 30 نفر در عربستان مبتلا شده‌اند كه گفته‌اند چهار نفر فوت كرده‌اند، و ما هم به لحاظ همين خوب بودن وضعيت، مشكل خاصي نداريم. هيچ ابتلا و يا فوتي هم مربوط به ايراني‌ها نيست.

تاكنون سه فوتي داشته‌ايم كه يك خانم در مدينه تصادف كرده و دو مورد ديگر در مكه بوده‌اند كه سكته كرده و مشكل قلبي و عروقي داشته‌اند و هيچكدام آنفلوآنزا نداشته‌اند. دو نفر هم به ايران برگردانده شده‌اند كه يكي بيماري جسمي و ديگري روحي داشته است. 29 مورد بستري در بيمارستان خودمان و دو مورد هم در بيمارستان سعودي انجام شده كه يك مورد آن سكته مغزي و يكي هم آپانديسيت است و 29 مورد بستري در بيمارستان ايراني عمومي هستند در مدينه هم هيچ مورد بستري نداشتيم. فوتي‌هاي ما در سال گذشته در اين روزها هشت نفر و تعداد بستري‌ها بيش از 80نفر بوده است.

مشكلات ناخواسته حج

در طليعه سفر بارها همه مسئولين و خود من گفته‌ايم؛ مسائل مختلفي در بخش‌هاي متعدد داريم كه به رغم همه آمادگي‌ها ناخواسته مشكلاتي ايجاد مي‌شود. سعي كرديم به مردم بگوييم كه آماده باشند و مشكلات براي آنها سنگين نباشد.

كسي نيست كه دستي در حج داشته باشد و به خاطر نداشته باشد كه حجي با مشكلي مواجه نشده باشد. مثلا در فرودگاه مدينه كليه امكانات خوب شده ولي يك باره سيستم ثبت اطلاعات زائران به هم ريخت و تأخيرهاي زيادي در فرودگاه ايجاد شد و اتفاقاتي افتاد كه تاكنون به خاطر نداريم.

فرودگاه جده با 15 سال پيش قابل قياس نيست ولي دو سال است كه تعمير شده و يك سالن هنوز آماده نشده است. يا اينكه سيستم خنك كننده فرودگاه جده از كار افتاد و مشكل غيرقابل پيش‌بيني اتفاق افتاد و همين عدم آمادگي مشكلات برگشت ما را بيشتر كرد.

اتوبوسراني

اتوبوسراني ما در عربستان از سال 80 راه افتاد. الآن مشكلي داريم كه آن وقت نداشتيم. يعني فقط مسافر ايراني بود و ما بوديم و مكه و زائر مستقيم به حرم مي‌آمد. الان كه سال 88 است وضع بدتر از سال 80 است. براي اينكه ديگران سيستم اتوبوسراني داير كرده‌اند كه اين امر دستور دولت سعودي بوده است و مجبور شده‌اند كه براي خانه اجاره شده در فاصله بيش از دو هزار متر با حرم، ماشين بگيرند. در سال 80 ما تنها بوديم و امسال همه كشورها اتوبوس گرفته‌اند در صورتي كه امكانات حمل و نقل و ايستگاه‌ها همان امكانات سابق است.

اگر كوتاهي شده خسارت مي‌دهيم

هرجا كه ما اشتباه كرده باشيم و خدمات كمتر داده باشيم حاضريم خسارت مردم را پرداخت كنيم. اگر پنج متر را چهار متر داده‌ايم خسارات مي‌پردازيم اگر گفته‌ايم هتل مي‌دهيم و خانه داده‌ايم، اگر اثبات شود، خسارت مي‌دهيم.

ما به‌التفاوت را پرداخت كرديم

اقدام ديگر اين بود كه ما مساحت چهار متري سرانه زائر در مكه را پنج متر گرفتيم تا فاصله تخت‌ها بيشتر شود. اگر حاجي براي چهار متر شش‌هزار ريال مي‌دهد براي يك متر اضافي بايد بيشتر بپردازد ولي از او پول نگرفتيم. فضايي در ساختمان‌ها براي مراقبت از بيماران احتمالي ايجاد كرديم تا بيمار نيازمند را ايزوله كنيم. اگر اتاق خالي در هر ساختمان مانده مبلغ گزافي خسارت بوده كه از زائر گرفته نشده است.

در عرفات و منا هم براي زائران چادر مي‌گيريم. در سال گذشته در هر چادر 16 متري منا 5/14 نفر مي‌خوابيدند ولي امسال در منا و عرفات هم جاي زيادي گرفتيم. براي 57 هزار زائر 101 هزار جاي چادر گرفته‌ايم و از 5/14 نفر به 5/9 نفر در هر چادر رسيده است. تفاوت 57 هزار تا 101 هزار را حاجي نداده است.

يك ساختمان 500 يا 600 نفري را براي فوق تخصصي گذاشته‌ايم و دارو و امكانات پزشكي و نيروهاي بيشتري آورده‌ايم. براي 100 هزار زائر 520 كاروان و براي 57 هزار نفر 494 كاروان داريم و نيروهاي كاروان ها را كم نكرده بلكه 494 عنصر خدماتي نيز اضافه كرده ايم،كه هيچكدام را زائر نداده است. ما 60 ميليارد تومان اضافه داده‌ايم كه تقريبا براي هر زائر يك ميليون تومان اضافي است.

تفاوت قيمت‌هاي مسكن

اگر در وضع جديد، قيمت ساختمان بالاتر بود مابه‌التفاوت گرفتيم و اگر كمتر بود پول پس داديم. هر دو اتفاق را داشته‌ايم كه عده‌اي خانه‌هاي بالاتر و عده‌اي هم پايين‌تر رفته‌اند.

تعدادي از زائران كه پول مابه التفاوت نگرفته‌اند اشتباه مديران حج و زيارت استان‌ها بوده كه بايد بلافاصله بپردازند. به محض اينكه در عربستان متوجه شديم اعلام كرديم كه هر كس مابه‌التفاوت را نگرفته اگر مايل هستند مي‌توانند در اينجا دريافت كنند در غير اينصورت در ايران دريافت نمايند.

استاندارد جديد براي بار زائران

با وجود اينكه براي هر بسته اضافي زائر بايد 200 ريال بپردازد، هر سال فرياد هواپيمايي‌ها بلند بود كه بار زائران اضافي است و بايد استاندارد شود. خداي ناكرده اگر هواپيمايي از اضافه بار بيفتد فرياد همه بلند مي‌شود كه تدبير نشده است. راه عملي رفع مشكل، ساختن چمدان بود. دنبال آن بوديم كه چمدان در داخل ساخته شود.

سي كارگاه در تهران براي چمدان‌سازي فعال شدند.دنبال شكل و قيمت مناسب بوديم و به دنبال آن براي 100 هزار نفر چمدان ساختيم. براي آنكه اين طرح جا بيفتد، 20 هزار تومان هم براي هر زائر يارانه داديم. اقدام خوبي براي استاندارد شدن بار شده است كه ممكن است در سال اول مشكلاتي هم داشته باشد.


| شناسه مطلب: 82490