متن بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی پیرامون حج امسال( 1430 هـ .ق) قسمت دوم

متن بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی پیرامون حج امسال( 1430 هـ .ق) توحید اصل است مطلب بعدی آن است که ما برای رفع نیازهای فراوانمان، به آفتاب و ماه و سایر ستاره‌ها مراجعه می‌کنیم، نور می‌گیریم، حرارت می‌گیریم، درمان می‌گیریم، گیاهانمان را با آن پرورش می‌د

متن بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي پيرامون حج امسال( 1430 هـ .ق)

توحيد اصل است

مطلب بعدي آن است كه ما براي رفع نيازهاي فراوانمان، به آفتاب و ماه و ساير ستاره‌ها مراجعه مي‌كنيم، نور مي‌گيريم، حرارت مي‌گيريم، درمان مي‌گيريم، گياهانمان را با آن پرورش مي‌دهيم نباتات و معادن را با آن پرورش مي‌دهيم، محيط زيست را با آن سالم نگه مي‌داريم و صدها بلكه هزارها بركات فراواني كه بشر از شمس و قمر مي‌گيرد و اين مراجعة به ماه و آفتاب به اين معنا نيست كه ـ معاذ الله ـ ما آفتاب‌پرستيم يا ماه‌پرستيم. ما مي‌گوييم خداي سبحان روزي آفتاب را آفريد روزي هم بر اساسِ «إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ»7 آن را از پا در مي‌آورد، ماه را آفريد ستاره‌ها را آفريد آب را هم اين‌چنين خلق كرد؛ آب هر اثري كه دارد به اذن خداست گاهي اين اثر را به او مي‌دهد، گاهي از آن مي‌گيرد؛ آتش هر اثري كه دارد از خداست گاهي به آن مي‌دهد گاهي از آن مي‌گيرد. در جريان آتش فرمود: «يَا نَارُ كُونِي بَرْداً وَسَلاَماً عَلَي إِبْرَاهِيمَ»؛8 اين سوخت و سوز را از شعلة آتش گرفت؛ دربارة آب كه جريان، خاصيّت اصلي آن است به آبِ دريا فرمود با عصاي موسي بايست: «فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِيقاً فِي الْبَحْرِ يَبَساً»؛9 اين مضمون در قرآن كريم آمده است كه عصا را به دريا بزن آبهاي رفته همچنان مي‌رود و آبهاي نيامده همچنان مي‌ماند، يك سدّ آبي درست مي‌كند و شما در وسط دريا از مَعبَر خشك مي‌گذريد؛ اين رفتن را از آب مي‌گيرد آن سوختن و سوزاندن را از آتش مي‌گيرد. زمين كه بستر آرامش و سكونت براي همة ماست گاهي به زمين مي‌گويد دهن باز كن و قارون را بَلع كن: «فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ»؛10 صخرة صمّاء را مي‌گويد دهن باز كن چشم باز كن [تا] از دهان و چشمت آب بجوشد؛ به موساي كليم فرمود: (اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ)11 كه اگر اين عصا را به سنگ بزني اين صخرة صمّاء چشم و دهن باز مي‌كند [و] چشمه‌هاي جوشان عطا مي‌كند.
بنابراين از موجودات سپهري گرفته تا موجودات زميني همه فقيرند [و] در عطا و دِهش از يك سو [و] در اِِمساك و بستن از سوي ديگر مأموران الهي‌اند. ما اگر به آفتاب و قمر مراجعه مي‌كنيم از آنها نور مي‌گيريم، آنها را وسيله قرار مي‌دهيم، هرگز به اين معنا نيست كه براي آنها سِمتي جز بردگي و بندگي در پيشگاه ذات اقدس الهي قائل هستيم. در جريان توسّل به اولياي الهي همين بس كه اهل بيت عصمت و طهارت به مراتب از شمس و قمر بالاترند؛ انسانِ كامل كجا ماه كجا! انسان كامل كجا آفتاب كجا! آن شمس حقيقي آن قمر حقيقي، مخلوق الهي است نورهاي فراواني دارند، حرارتهاي فراواني دارند، تأثيرات فراواني دارند، اگر پيروان اهل بيت عصمت و طهارت به سوره طاها و يس مراجعه مي‌كنند قبور آنها را احترام مي‌گذارند به آنها متوسّل مي‌شوند، در حدّ توسّل به شمس و قمر است كه بهره‌هايي را خدا به اينها داد و ديگران را دستور داد از شمس و قمر كمك بگيرند وگرنه استقلال ازآنِ خداست و لاغير. همين ائمه معصومين(عليهم الصلاه و عليهم السلام) دستور توحيد دادند، دستور تلبيه دادند، دستور دادند اين لبيك را مكرّر بگوييد، دستور دادند در هر آني در آغاز و انجام كارتان، صدر و ساقة برنامه‌تان توحيد باشد و لاغير. اگر اين‌چنين است ساير دوستان و زائران حرمين شريفين كاري نكنند كه اهل بيت عصمت و طهارت متأذّي بشوند، متأثّر بشوند، رنجيده بشوند. اين يك نكته كه همة ما بايد رعايت كنيم.نكتة ديگري كه ائمه محترم جمعه و جماعات حرمين بايد عنايت كنند اين است كه ذات اقدس الهي كعبه را با خليل شروع كرد و با حبيب ختم كرد و ادامة آن را با مودّت انجام داده است. فرمود: «وَاتَّخَذَ اللّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلاً»؛12 خداوند ابراهيم را خليل خود قرار داد [و] ابراهيم(سلام الله عليه) مأمور شد كعبه‌اي بنا كند كه مَطاف مسلمين باشد و قبلة مسلمين باشد و اين با خُلّت و دوستي شروع شده است (اين يك نكته). [نكته ديگر آنكه] سلسلة نبوّت به وجود مبارك حبيب خدا رسول گرامي ختم شده است كه اين كعبه كه مطاف مسلمين و قبلة مسلمين است به دست حبيب خدا تكميل شده است.

مطلب سوم آن است كه حبيب خدا ما را هم محبوب خدا كرد و در مدار محبّت ما را پروراند زيرا خداوند در اين آيه كريمه فرمود: «قُلْ إِن كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ»؛13 شما پيرو حبيب خدا باشيد تا از مُحب بودن به محبوب بودن بار يابيد و اجر رسالت را هم مودّت اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم الصلاه و عليهم السلام) قرار داد و فرمود: «قُل لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَي» و اين مودّتِ سوره طاها و ياسين(سلام الله عليهم اجمعين) را بهترين حَسنه دانست زيرا در كنار اين جمله كه فرمود: «لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَي» فرمود: «وَمَن يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْناً»؛14 مصداق والا و كامل حَسنه، ولايت اهل بيت عصمت و طهارت است. بنابراين عناصر محوريِ كعبه كه مَطاف مسلمين و قبلة مسلمين است از خُلّت شروع شده، به محبّت رسيده [و] تا مودّت ادامه پيدا كرده است؛ در فرازهايي كه جاي خُلّت است، جاي محبّت است ،‌جاي مودّت است مجالي براي كينه و عداوت و دشمني نيست؛ مسلمانها يدِ واحدند بر غير مسلمانها.


 

7 . سورة تكوير، آية 1.

8 . سورة انبياء، آية 69.

9 . سورة طه، آية 77.

10 . سورة قصص، آية 81.

11 . سورة بقره، آية 60.


| شناسه مطلب: 82522