اصلاح الگوی مصرف در ادبیات کهن

اصلاح الگوی مصرف در ادبیات کهن مردم ایران به علت پیوند محکمی که با دین و مظاهر مقدس دینی دارند، به خوبی سنت‌های نهادینه شده را می‌پذیرند و به آنها اعتماد دارند. بیان آیات قرآن کریم و احادیث نورانی معصومین(ع) در مذمت اسراف و ترغیب به صرفه‌جویی، بهتری

اصلاح الگوي مصرف در ادبيات كهن

مردم ايران به علت پيوند محكمي كه با دين و مظاهر مقدس ديني دارند، به خوبي سنت‌هاي نهادينه شده را مي‌پذيرند و به آنها اعتماد دارند. بيان آيات قرآن كريم و احاديث نوراني معصومين(ع) در مذمت اسراف و ترغيب به صرفه‌جويي، بهترين راهكار عمومي سازي و نهادينه سازي فرهنگ صرفه‌جويي و پرهيز از اسراف است. همچنين تشويق به قناعت و صرفه‌جويي و بيان پيامدهاي منفي تجمل‌گرايي و اشرافي‌گري و سوق دادن مردم به سوي افتخار به داشته‌هاي معنوي دروني به جاي تفاخر به ظاهر و ثروت و... از ديگر ظرفيت‌هاي موجود در بحث آموزه‌هاي ديني است كه لازم است از طريق رسانه‌ها، به‌ويژه صدا و سيما براي مردم بازگو گردد. به تصوير كشيدن سرانجام اسرافكاران در همه طبقات اجتماعي و پيوند آنها با اتفاقات طبيعي نيز مي‌تواند از جمله عوامل باز دارنده اسراف‌گرايي و سوق دادن جامعه به سمت و سوي قناعت و صرفه‌جويي باشد.

سعدي حكايت مي‌كند: «پارسازاده‌اي بر اثر مرگ دو عمويش، داراي ارث و ثروت بسيار گرديد. او آن ثروت را به فسق، اسراف و ريخت و پاش زياد، در راه‌هاي بد مصرف مي‌كرد و به هر گناهي دست زد.

از روي نصيحت به او گفتم: ‌اي فرزند! درآمد همچون آب جاري است و زندگي همانند آسيابي است كه به وسيله­ آن آب، در گردش است. اگر آب كم شود يا از بين برود، سنگ آسياب از گردش مي‌افتد. بيهوده خرج مكن كه به روز دشواري مي‌افتي.

جوان در جوابم گفت: آسايش زندگي حاضر را نبايد به خاطر رنج آينده به هم زد. نقد را بگير و دست از آن نسيه بردار. ديدم نصيحت مرا نمي‌پذيرد، همنشيني با او را ترك كردم. مدتي گذشت، همان‌طور كه من پيش بيني مي‌كردم، بر اثر عياشي و اسراف، كارش به جايي رسيد كه ديدم لباس پر وصله و پاره پاره پوشيده و لقمه لقمه به دنبال غذا بود.

وقتي او را چنين ديدم، خاطرم دگرگون شد. ديدم از مردانگي به دور است كه اكنون نزدش بروم و با سرزنش كردن، نمك بر زخمش بپاشم».1

پي‌نوشت‌1. حكايت‌هاي گلستان، ص 245.


| شناسه مطلب: 82545