خاطر ات سرزمین وحی در قاب دوربینها
حسن گروسی مدیر گروه اعزامی صداوسیما به موسم حج امسال اززحمات همکارانش می گوید خاطر ات سرزمین وحی در قاب دوربینها «حسن گروسی» سالهاست مدیر حج صداوسیما و مسئول گروه اعزامی سازمان صداوسیما به عربستان است و مدتی است به عنوان مدیرکل فرهنگی سازمان منصوب شده
حسن گروسي مدير گروه اعزامي صداوسيما به موسم حج امسال اززحمات همكارانش مي گويد
خاطر ات سرزمين وحي در قاب دوربينها
«حسن گروسي» سالهاست مدير حج صداوسيما و مسئول گروه اعزامي سازمان صداوسيما به عربستان است و مدتي است به عنوان مديركل فرهنگي سازمان منصوب شده است. سؤالاتمان را از وي كه بسياردرگيركاراست وتلفن همراهش يك لحظه آرام نمي گيرد ميپرسيم:
ويژگي اصلي برنامههاي صداوسيما در ايام حج امسال چيست؟
فعاليتهاي راديو و تلويزيوني حج امسال با تمهيدات از قبل پيش بيني شده توسعه قابل توجهي يافته همچنين سعي شده كارمان اطلاع رساني صرف نباشد و با تمركز بر «حج وانتظار» و «فرصتهاي حج» به توليدات ارتقاء و تنوع محتوايي بدهيم كه اين موضوع بازخوردهاي مثبت و بيشتري را از سوي هموطنان به همراه داشته است. برابر بررسيهاي اعلام شده از سوي صداوسيما اقبال مردمي به برنامههاي حج افزايش محسوسي داشته است و اين خستگي اعضاي تيم ما را كه از حدود 6 ماه قبل سفر انتخاب شده و در جلسات متعدد و اردوهايي خارج تهران خود را براي كارآماده كرده بودند، از تنشان خارج ميكند.
به نظر ميرسد پخش صداوسيما نيز همكاري خوبي در زمينه توليدات شما دارد؟
همكاريها و هماهنگيهاي مطلوبي بين حضرت آيت الله ري شهري و آقاي مهندس ضرغامي وجود دارد كه اين مسأله و سياستهاي فرهنگي صداوسيما موجب شده كه طلاييترين و بهترين ساعات در تمام شبكههاي داخلي و خارجي صداوسيما به برنامههاي حج امسال و نيز مستندهايي كه توسط مستند سازانمان در سال قبل توليد شده اختصاص يابد.
به نظر ميرسد امسال اقدامات جديدي را نيز آغاز كردهايد.
امسال چند اقدام جديد انجام شده؛ از جمله آنكه شبكههاي جام جم در خصوص حج فعالتر شده و برنامه «به شوق حضور» هر روز از شبكههاي جام جم آمريكا، اروپا و اقيانوسيه پخش ميشود. امسال همچنين 14 مستند توسط مستندسازان ما در دست تهيه است كه برنامههاي «حج، نماي نزديك» «كاروان وصل»، «راز ماندگار»، «ديدار»، «از سرزمين وحي» ، «رنگ در اسلام» ، «حج و انتظار»، «حج و ولايت» و «از بهشت» از آن جملهاند.دو برنامه «طواف دل» با ساختار جديد و «روضه رضوان» با عناوين جديد نيز در حال پخش از شبكههاي سيما است. استفاده از عوامل و افراد بسيار توانمند و توليد برنامههاي كوتاه ديجيتالي و تركيبي با موضوع انتظار، وحدت ملي و وحدت مسلمين نيز از كارهاي امسال است.
توليدات راديويي و تلويزيوني به اين مقداردر اين سرزمين با چه مشكلاتي روبروست؟
همكاران ماخيلي زحمت ميكشند، همكاران ما اينجا گاه تا 18 ساعت در روز كار طاقت فرسا انجام ميدهند كه جز با اخلاص و اعتقادممكن نيست.
در مديريت قبلي سازمان، كل توليدات حج در يكسال 1300 دقيقه بوده اما در حال حاضر سعي ميشود بهترينها و توانمندترينافراد در حوزه ساخت برنامه، اجرا، تصويربرداري و ... كارتوليدات حج را انجام دهند و حتي درگروه، ميزبان مديران ارشد سازمان نيزهستيم؛ يعني سازمان همكاري ميكند كه يك مدير ارشد 40 روز كارش را رها كند و اينجا بيايد و امسال تيم يك مدير شبكه و چند سردبير،گروه را همراهي مينمايند. ما در اينجا در چند نوبت با توقيفهايي هم روبرو شديم كه الحمدا... با همكاريهاي صميمانه و بيدريغ بعثه مقام معظم رهبري رفع شده است.
حجم توليدات راديويي و تلويزيوني امسال چگونه بوده است؟
تابعدايام تشريق، 798 مورد گزارش راديويي در قالب 8853 دقيقه تهيه وپخش شد. همچنين 104مورد گزارشهاي خبري ـ تصويري براي واحد مركزي خبر، شبكه خبر، العالم، پرس تي وي و الكوثردرقالب732دقيقه تهيه شد.349 مورد خبر مكتوب توليد و ارسال شد. 73برنامه توليدي نيز در1232 دقيقه تهيه و پخش شده و 849مورد ارسال عكس جهت سايت و تلويزيون اينترنتي لبيك و 13541 دقيقه تصويربرداري تدوين نشده براي مستندها از جمله فعاليتها هستند و البته هنوز در حال ادامه كارهستيم.
فعاليتهاي رسانهاي ديگر كشورهاي اسلامي در موسم حج چگونه و در چه حجمي است؟
نگاه هاي متفاوتي به حج وجود دارد براي همين برخي كشورهاي بسيار بزرگ و پرجمعيت اسلامي در موسم حج حداكثر 3 خبرنگار همراه خود دارند؛ من و همكاران قبلا"آرشيو تلويزيون دولتي را در مكه و مدينه كامل زيرورو كردهايم و به جرات ميگويم بانك تصويري ما از مساجد شريف و اماكن مقدس اين دو شهر بيشتر از ايشان است. دليل اين نكته هم اين است كه ما علاوه بر اطلاعرساني، بركار فرهنگي در حج تأكيد ويژه داريم وهدفمان تشويق مردم به سفر حج نيست؛ بلكه راهبرد اصلي تشريح ابعاد معرفتي حج است.
آيا پخش مستقيم برنامهها درشبكه هاي ملي وفراملي مقدور است؟ كدام برنامهها به طور مستقيم پخش ميشود؟
امكان پخش مستقيم با زحمات بسيار زياد فراهم شده است و مراسم دعاي كميل در مدينه منوره و مراسم برائت از مشركين و روز عرفه در عرفات و ايام تشريق به صورت مستقيم، با در نظر گرفتن اختلاف افق از طريق شبكههاي مختلف پخش شد.
در اين ميان عملكرد و فعاليت رسانههاي بينالمللي و غيراسلامي در ايام حج چگونه است؟
رويه غالب اين شبكهها سياهنمايي است وامسال همزمان با شيوع آنفلوآنزاي نوع A در جهان، سياه نمايي و تبليغات منفي رسانههاي غربي خصوصا شبكههاي سيانان و بيبيسي عليه همايش عظيم ساليانه مسلمين افزايش يافته است و عليرغم تلاشهايي كه دولت عربستان براي جلوگيري از توليد برنامههاي منفي توسط خبرنگاران برخي شبكهها و رسانههاي غربي در موسم حج به عمل ميآورد،رسانههاي مطرح بين المللي سعي در تخريب اين اجتماع معنوي بينظير مينمايند. امسال با شيوع آنفلوآنزاي نوع A، تبليغات منفي اين شبكهها بر مسائل بهداشتي حج قرار گرفته است.
تأكيد بر عدم رعايت مسائل بهداشتي در عرفات، نمايش منفي و تبليغات هدفمند از مراسم حلق و قرباني كردن و گم شدن پاپوشها و برخي وسايل شخصي در مسجدالحرام و پوشش مردان محرم و برخي مسائل مربوط به زائران بعضي كشورها عمده محورهاي گزارشهاي منفي اين شبكهها در سالهاي گذشته بود كه امسال شيوع آنفلوآنزاي H1N1 نيز بدان افزوده شده است.
من گمان مي كنم باقدرت انكار ناپذير رسانههاي جهان اسلام مي توان اين سياه نمايي هاراكم اثركردوالبته همانطوركه گفتم مانيزتوليدبرنامه هاي متنوع و روزانه در حوزه خبر و گزارشهاي تلويزيوني ويژه مسلمانان غير ايراني و ايرانيان ساكن خارج از كشور رادر سرلوحه فعاليتهاي خودداريم كه اين آثار توسط شبكه جهاني خبر، پرستيوي، سحر، العام، الكوثر و سه شبكه اروپايي ، آمريكايي و اقيانوسيه جام جم و سايت و تلويزيون اينترنتي ويژه حج با عنوان «لبيك» با كيفيت مطلوب به 8 زبان روز دنياپخش مي شود.