اماکن و آثار
ـ میقات جحفه
149 اماکن و آثار 150 میقات حج - سال دوم ـ شماره هفتم ـ بهار 1373 میقات جحفه ( 1 ) به اهتمام : عبدالله ناصری طاهری جحفه به دلیل سابقه مهمّ تاریخی اش ، و به جهت موقعیّتش که در راه حرمین و مسیر هجرت پیامبر اکرم (صلّی الله
149 |
اماكن و آثار
150 |
ميقات حج - سال دوم ـ شماره هفتم ـ بهار 1373
ميقات جحفه ( 1 )
به اهتمام : عبدالله ناصري طاهري
جحفه به دليل سابقه مهمّ تاريخي اش ، و به جهت موقعيّتش كه در راه حرمين و مسير هجرت پيامبر اكرم (صلّي الله عليه وآله وسلّم ) قرار گرفته و بالاخره بدان جهت كه ميقات حاجيان است از اهميت خاصي برخوردار مي باشد .
جحفه در روزگاران قديم ، مَهْيَعَه ( 2 ) خوانده مي شد . خليل بن احمد فراهيدي در كتاب « العين » و ذيل ماده « هَيَعَ » ، مَهْيَع را مسير فراخ و سرزمين وسيع مي داند و آن منطقه را بدان علت كه از آغاز غدير خم تا ساحل درياي سرخ وسيع است مهيعه خوانده اند . سپس جحفه ناميده شد ؛ چون سيل جحاف آن وادي را از بين برد .
زبيدي در تاج العروس مي نويسد : ( 3 ) عماليق ، ( 4 ) بنوعبيل ( 5 ) را از مدينه بيرون راندند ، آنان به مهيعه آمدند و سيل نابودشان كرد .
عايشه در روايتي از پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم ) نام قديم و جديد منطقه را بدين شرح نقل مي كند كه : پيامبر هنگامي به مدينه درآمد كه وبا در آنجا رواج داشت . رسول خدا (صلّي الله عليه وآله وسلّم ) دعا كرد : « اللّهمّ انقل وباء
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 اين نوشتار ، از مقاله دكتر عبدالهادي الفضلي اقتباس و با ملاحظاتي برگردان شده است . مقاله مذكور با عنوان « من معالم الحج والزيارة الجحفه » و در شماره شانزدهم مجله الموسم در هلند چاپ شده است .
2 ـ به فتح ميم ، يا و عين و سكون هاء . برخي مانند قاضي عياض بكسر « هاء » نوشته اند . ( شرف الدين السياغي ، الروض النضير ، ج 3 ، ص 142 . )
3 ـ ذيل ماده « جحف » .
4 ـ بنا به نوشته قلقشندي ، آنان اعراب اصيل و فرزندان عملاق بن لاوذ بن ارم بن سام بن نوح هستند كه در تنومندي و بزرگي جثّه ضرب المثل اند . نهاية الارب في معرفة انساب العرب ، ج 5 ، ص 142 .
5 ـ آنان نيز از اعراب اصيل بائده هستند و بنابه نوشته ابن كلبي ، جدّ آنها عبيد نه عبيل است . عبيد بن ارم بن سام بن نوح . همان منبع ، ص 321 .
151 |
المدينة الي مهيعة » .
و در روايتي ديگر كه در صحيح بخاري آمده ، پيامبر فرمود : « الّلهمّ حبّب الينا المدينة كحبّنا مكة او أشدّ و صحّحها و انقل حماها الي الجحفة » . ( 1 )
همينطور ابو ايوب خزاز از امام صادق (عليه السلام) روايت كرده : « و وَقّت لأهل المغرب الجحفة ، و هي عندنا مكتوبة مهيعة » . ( 2 )
جحفه در كتب جغرافيدانان مسلمان
همداني مي نويسد : از جحفه تا ابواء بيست و سه ميل است . ( 3 ) بكري موقعيت جحفه را سه ميلي غدير خم مي داند . ( 4 ) ادريسي جغرافيدان مغربي ، جحفه را در اقليم روم ( 5 ) و در ساحل شرقي دريا و در بيست و شش ميلي ابواء دانسته است . ( 6 )
اصطخري مي نويسد : « ودّان » بريك منزليِ جحفه باشد و از آنجا تا ابواء كي بر غربي راه حج باشد شش ميل بود » . ( 7 )
مقدسي كه جحفه را در پنج مرحله اي مكه و شش مرحله اي مدينه نام برده ( 8 ) آورده است : « جحفه ، شهري است آباد كه فرزندان جعفر در آن هستند و دژي با دو در دارد و چند چاه در آن است و در دو ميلي آن يك چشمه و بركه بزرگِ آب هست » . ( 9 )
ابن خردادبه ، جحفه را از ناحيه تهامه ، داراي چاههاي آب و در بيست و هفت ميلي ابواء مي داند . ( 10 ) يا قوت حموي فاصله منطقه جحفه تا غدير خم را دو ميل ثبت كرده است . ( 11 ) امروز فاصله مكه تا جحفه 189 كيلومتر است . يعني از مكه تا فرودگاه رابغ 180 كيلومتر و از آنجا تا جحفه 9 كيلومتر و مسير آن بدين صورت است .
جحفه ؤرابغ ؤصعبر ؤ سه راهي ( جده ، مدينه ، مكه ) ؤ خليص ؤ جموم ؤ مكه
مسافت مذكور در نقشه وزارت راه سعودي ثبت شده است و اين در حالي است كه برخي مراجع ( 12 ) فاصله جحفه تا مكه را 220 كيلومتر دانسته اند .
نويسنده فقه السنه چنين نوشته است : « و وقّت لأهل الشام الجحفه : موضع في الشمال الغربي من مكة ، بينه و بينها 187 كيلومتر » . ( 13 )
با مراجعه به منابع قديم ، فاصله جحفه از مكه سه ، چهار و پنج مرحله ثبت شده است . و اين اختلاف چهارگانه به علت معناي مرحله و مسير مورد اشاره مي باشد . آنان كه سه مرحله را ضبط كرده اند ، راه هجرت پيامبر را به شرح ذيل نوشته اند :
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ معجم ما استعجم ، ج 1 ، ص 369 و 370 .
2 ـ همان منبع .
3 ـ صفة جزيرة العرب ، ص 301 .
4 ـ معجم مااستعجم ، ج 1 ، ص 368 .
5 ـ نزهة المشتاق في اختراق الآفاق ، ج 1 ، ص 123 و 137 .
6 ـ همان منبع ، ص 142 .
7 ـ المسالك و الممالك ، ص 24 .
8 ـ احسن التقاسيم في معرفة الاقاليم ، ج 1 ، ص 150 .
9 ـ همان منبع ، ص 112 .
10 ـ المسالك و الممالك ، ص 107 .
11 ـ معجم البلدان ، ج 2 ، ص 111 .
12 ـ آية الله العظمي گلپايگاني (رحمه الله) .
13 ـ فقه السنه ، ج 1 ، ص 652 .
152 |
مكه ؤ عُسفان ؤ خيمه ام معبد ؤ جحفه
مسير نويسندگان چهار مرحله به اين صورت است :
مكه ؤ جموم ؤ عسفان ؤ دف ؤ جحفه
مراد از پنج مرحله اين است :
مكه ؤ جموم ؤ عُسفان ؤ دف ؤ طارف ؤ جحفه
و گروهي نيز مسافت ميان مدينه منوره و جحفه را شش مرحله و مسير ذيل را نوشته اند :
مدينه ؤ فريش ؤ مسيجيد ؤ سقيا ؤ بئرمبيريك ؤ ابواء ؤ جحفه
سرانجام بايد گفت : جحفه در شرق شهر رابغ قرار دارد و فاصله آن از مركز شهر 22 كيلومتر و از فرودگاه 9 كيلومتر مي باشد .
جحفه در گذشته و حال
جحفه بعد از سيل جحاف تا قرن پنجم هجري آباد بوده است . بكري مي نويسد : « وقي قرية جامعة ، بها منبر » . ( 1 ) و از نوشته ياقوت حموي برمي آيد كه جحفه در سده ششم و هفتم ويران بوده است . او مي نويسد : « كانت قرية كبيرة ذات منبر . . . و هي الآن خراب » . ( 2 )
ابوالفداء كه تدوين اثر جغرافيايي خود را در 721 هـ . ق . به پايان برده ، جحفه ميقات مصريان را مكان خالي از سكنه نوشته است . ( 3 )
ابوالحسن علي بن محمد قلصادي اندلسي از حاجيان غرناطه در اواخر قرن نهم در سفرنامه اش به ويراني جحفه اشاره دارد و مي گويد خود از منطقه رابغ محرم شده است . ( 4 )
در ابتداي جحفه از سمت مدينه منوره ، مسجدي واقع است به نام « مسجدالنبي » و در آن سوي جحفه ، مسجدالأئمه . ميقات فعلي كه مسجد جديدي است و توسط حكومت سعودي بنا شده ، در كنار آثار مسجدالائمه و در فاصله كمي از روستاي قديم جحفه بنا شده و فاصله آن تا جاده مكه ـ مدينه 9 كيلومتر مي باشد . آن سوي مسجد ، آثاري از قصر عليا كه ظاهراً از آثار دوره عبّاسي است به نظر مي رسد .
ساكنان امروز جحفه را قبائلي زبيد كه با عوف آميخته اند ، تشكيل مي دهند . ( 5 )
جحفه به روايت شـرع
معاوية بن عمار از امام صادق (عليه السلام) نقل كرده : « من تمام الحج و العمرة ان تحرم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ معجم ما استعجم ، ج 2 ، ص 367 .
2 ـ معجم البلدان ، ج 2 ، ص 111 .
3 ـ تقويم البلدان ، ص 111 .
4 ـ رحلة القلصادي ، ص 130 .
5 ـ علي طريق الهجرة ، ص 57 .
153 |
من المواقيت الّتي وقّتها رسول اللّه (صلّي الله عليه وآله وسلّم ) لاتجاوزها الاّ و انت محرم ، . . . و وقّت لأهل المغرب الجحفة ، و هي مهيعة . . . » . ( 1 )
ابوايوب ابراهيم بن عيسي خزاز به امام صادق (عليه السلام) عرض كرد : « حدِّثْني عن العقيق اوقت وقته رسول اللّه (صلّي الله عليه وآله وسلّم ) ، او شئ صنعه الناس فقال : انّ رسول اللّه وقت لأهل المدينة ذالحليفة و وقّت لأهل المغرب الجحفة ـ و هي عندنا مكتوبة مَهْيَعَة ـ و وقت لأهل اليمن يَلَمْلَمْ ، و وقت لأهل الطائف قرن المنازل ، و وقت لأهل نجد العقيق » . ( 2 )
ابن عباس روايت كرده است : « انّ رسول اللّه (صلّي الله عليه وآله وسلّم ) وقت لأهل المدينة ذا الحليفة ، و لأهل الشام الجحفه ، و لأهل نجد قرن المنازل ، و لأهل اليمن يلملم ، و قال : هن لهم و لكلّ آت اَتي عليهن من غيرهن ، ممن اراد الحج و العمرة ، و من كان دون ذلك فمن حيث أنشأ ، حتي أهل مكة من مكة » . ( 3 )
مسلم در روايت ديگري از پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم ) ( نقل از عبدالله بن عمر ) آورده : « . . . و مُهَلُّ اهل الشام مَهْيعة و هي الجحفة » . ( 4 )
فقهاي شيعه نيز چنين آورده اند :
در فقه الرضا ( 5 ) و المقنع : ( 6 ) « وقّت لأهل الشام المهيعة و هي الجحفة » .
در الهدايه ( 7 ) و المقنعه : ( 8 ) « وقت لأهل الشام الجحفة » .
در النهاية ، ( 9 ) الجمل و العقود ، ( 10 ) السرائر ( 11 ) و المواسم : ( 12 ) « و ميقات اهل الشام الجحفة » . در كتاب الاصباح ( 13 ) و الغنيه : ( 14 ) « و لمن حجّ علي طريق الشام الجحفة » .
البته در صورت اضطرار ، اهل مدينه نيز از جحفه محرم مي شدند .
در صحيح حلبي آمده است : « من أين يحرم الرجل اذا جاوز الشجرة ؟ قال : من الجحفة ، و لايجاوز الجحفة الاّ محرِماً » . فقهاي اهل سنت نيز ميقات اهل شام ، مصر و مغرب را جحفه مي دانند . ( 15 )
فقيهان و مراجع معاصر نيز مانند مرحوم آية الله العظمي حكيم ، ( 16 ) آية الله العظمي خوئي ، ( 17 ) و آية الله العظمي گلپايگاني ( 18 ) جحفه را ميقات حاجيان شام ، مصر و مغرب مي دانند .
آية الله العظمي امام خميني ـ رحمة الله عليه ـ مي فرمايد : « بدانكه محل احرام بستن براي عمره تمتع كه آن را ميقات مي نامند . . . پنج محل است : . . . پنجم ـ جحفه است و آن ميقات كساني است كه از راه شام به حج مي روند » . ( 19 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ وسائل الشيعه ، فصل المواقيت ، باب يكم .
2 ـ الحدائق الناظرة ، ج 14 ، ص 436 .
3 ـ صحيح مسلم ، ج 1 ، ص 328 .
4 ـ صحيح مسلم بشرح النووي ، ج 4 ، ص 85 .
5 ـ الينابيع الفقهيه ، ص 4 .
6 ـ همان منبع ، ص 20 .
7 ـ همان منبع ، ص 48 .
8 ـ همان منبع ، ص 69 .
9 ـ همان منبع ، ص 174 .
10 ـ همان منبع ، ص 227 .
11 ـ همان منبع ، ص 467 .
12 ـ همان منبع ، ص 339 .
13 ـ همان منبع ، ص 256 .
14 ـ همان منبع ، ص 417 .
15 ـ رك : الفقه علي المذاهب الأربعة .
16 ـ منهاج السالكين ، ص 30 .
17 ـ مناسك الحج ، ص 66 .
18 ـ مناسك الحج ، ص 41 .
19 ـ مناسك حج .
154 |
راههاي منتهي بر جحفه ( از مدينه به مكه )
الف ـ راه قديم مدينه به جحفه
1 ـ مدينه ؤ ذوالحليفه ؤ حفين ؤ ملل ؤ سيالة ؤ روحاء ؤ خيف نوح ؤخيام ؤ اثيل ؤ بدر ؤ جحفه .
2 ـ مدينه ؤ ذوالحليفه ؤ حفين ؤ ملل ؤ سيالة ؤ روحاء ؤ رويثه ؤصفراء ؤبدر ؤ جحفه .
3 ـ مدينه ؤ ذوالحليفه ؤ حفين ؤ ملل ؤ سياله ؤ روحاء ؤ روثيه ؤاثايه ؤعرج ؤ سقيا ؤ ابواء ؤ جحفه .
4 ـ مدينه ؤ ذوالحليفه ؤ حفين ؤ ملل ؤ سياله ؤ روحاء ؤ روثيه ؤ اثايه ؤعرج ؤ سقيا ؤ ابواء ؤ ودّان ؤ عقبه فرش ؤ ذات الاصافر ؤ جحفه .
ب ـ راه قديم جحفه به مكه
1 ـ جحفه ؤ طارف ؤ دف ؤ عسفان ؤ جموم ؤ مكه .
2 ـ جحفه ؤ خيمه ام معبد ؤ عسفان ؤ جموم ؤ مكه .
ج ـ راههاي جديد مدينه به مكه از طريق جحفه
1 ـ مدينه ؤ مسيجيد ؤ بدر ؤ مستوره ؤ رابغ ؤ جحفه ؤ قضيمه ؤ خليص ؤعسفان ؤ جموم ؤ مكه
در مسير مذكور از سه راهي قضيمه به ثول ، سپس به ذهبان و جده مي روند .
155 |
نقشه
156 |
پي نوشتها :
158 |
ميقات حج - سال دوم ـ شماره هفتم ـ بهار 1373
نام هاي مدينه منورّه
احمد زماني
مدينه ميزبان بزرگترين شخصيت عالم انسانيت و خاتم انبياء است .
مدينه پايگاه دوّم رسول خدا (صلّي الله عليه وآله وسلّم ) و محل پيدايش امامت صالحين بر روي زمين است .
مدينه در زمان رسول خدا (صلّي الله عليه وآله وسلّم ) مصدر مرانگي ، تعهّد ، راستي ، صداقت ، فضيلت و كرامت بوده است ، پيامبر خدا (صلّي الله عليه وآله وسلّم ) برايش دعا كرد :
« بار خدايا ! بركت را بر مدينه نازل گردان . . . » سپس فرمود : « سوگند به آن كسي كه جان من در دست اوست هر راه و كوره راهي كه به مدينه منتهي شود ، دو ملك از آن حفاظت و پاسباني مي كنند . ( 1 )
شاعر فارسي زبان ، با ذوق پر حلاوتش مدينه منوّره و صاحب لولاك را چنين توصيف مي كند :
اي ختم رسل مدينه جسم است تو جان * * * نام تو گرفته قاف تا قاف جهان
در لفظ مدينه بس ز اعجاز تو چون * * * مه شق شده و گرفته دين را به ميان
مدينه منوره از جهت وجود پر بركت رسول خدا (صلّي الله عليه وآله وسلّم ) و دربرداشتن چهره هاي معصوم ديگر همچون فاطمه اطهر (صلّي الله عليه وآله وسلّم ) و ائمه غريب بقيع ـ امام مجتبي ، زين العابدين ، محمد باقر و جعفر بن محمد الصادق (عليهم السلام) داراي نام هاي گوناگوني است كه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ وفاء الوفا باخبار دارالمصطفي ، سمهودي ، ج 1 ، ص 62 ؛ وسائل الشيعه ، ج 10 ، ص 273 ؛ صحيح مسلم ، ج 2 ، كتاب الحج ، باب ترغيب في السكني ، ص 1001 .