بخش 12
حج نامه
129 |
حج در آيينه ادب فارسي
130 |
ميقات حج - سال سوم - شماره دهم - زمستان 1373
حجّ نامه
علي نيكزاد
حجّ پاسخ به دعوتنامه خدا و دعوت و نداي ابراهيم (عليه السلام) است .
حجّ ، پرواز معنوي و تمرين براي لقاءالله است .
حجّ ، يك هجرت است .
حجّ ، گذشتن از علاقه هاست .
حجّ ، از خود گذشتن و به خدا پيوستن است .
حجّ ، بازنگري تاريخ انبياست .
حجّ ، نشان از ژرفاي تاريخ نوراني انبيا و اولياي الهي دارد .
حجّ ، گردهمايي پاكان و نيكان ، وارستگان معنويّت گرا و از دنيا رستگان آخرت گراست .
حجّ ، نمايشي جامع از سير روحي انسانهاي كامل در مسير تقرّب به خداست .
حجّ ، پيام آور ايجاد و بناي جامعه اي به دور از رذائل مادي و معنوي است .
حجّ ، تجلّي و تكرار همه صحنه هاي عشق آفرين زندگي يك انسان و يك جامعه متكامل در دنياست و مناسك حجّ ، مناسك زندگي است .
حجّ ، باز ساخت عرصات قيامت است .
حجّ ، هم رهبانيّت اسلام است هم قوام دين و دنيا .
حجّ ، هم منافع است هم ذكر خدا .
131 |
حجّ ، هم عبادت است هم سياست .
حجّ ، هم سياحت است هم زيارت .
حجّ ، هم فرد است هم جامعه .
حجّ ، يك آموزش تمريني همه جانبه و يك مانور جامع الاطراف سياسي ، عقيدتي و نظامي براي تحريك روح حماسي و احياي غيرت ديني و اسلامي در جامعه اسلامي است .
حجّ ، به آدمي مي آموزد كه در راه زندگي بايد از يار و ديار ، مال و منال ، زن و فرزند و همه علقه هاي زندگي بريد .
حجّ ، تركيب يافته از عناصر سكون ، تأمل ، تدبّر ، تفكر ، حركت ، تلاش ، كار و پيكار است .
حجّ ، سنّت ابراهيم بت شكن است .
حجّ ، تراكم قواي متكثره در نقطه واحده است .
حجّ ، بازار آزاد آخرت است .
حجّ ، پيماني دوباره با محمّد (صلّي الله عليه وآله وسلّم ) است .
حجّ ، دعوت است ، دعوتي براي نمايش پرشكوه عشق ، ايثار ، سعي ، تلاش ، توكّل ، شناخت ، ستيز با يأس ها ، نگريستن هوشمندانه به آرمانها و آرزوهاي بلند ، زمزمه با الله ، همراه شدن با پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم ) ، آشنا شدن با رازها و رمزهاي اين تعليم بزرگ و زمينه هاي خودسازي و انسان سازي .
حجّ ، مبارزه با شيطان و خودپرستي ، اعلام برائت از شرك و وابستگي به راه پيامبران است .
حجّ ، كانون آشنايي و ارتباطات امت بزرگ اسلامي و اردوي آگاهي و آزادي و خودسازي است .