بخش 16
صلح با ابلیس
ميقات حج - سال چهارم - شماره پانزدهم - بهار 1375
صلح با ابليس
در راستاي عادي سازي روابط ميان كشورهاي عربي و رژيم اشغالگر قدس ، رژيم عربستان
سال گذشته اولين گام را در راه لغو محاصره اقتصادي اسرائيل برداشت و مفتي دربار
عربستان ، فتواي صلح با اسرائيل را صادر كرد .
حكومت آل سعود براي قانوني جلوه دادن صلح با رژيم صهيونيستي ، نياز به يك فتواي
شرعـي داشـت كه شيخ عبدالعزيز بن باز مفتـي عربستان اين نياز را مرتفع ساخـت و
جـواز صلـح با اسرائيـل را در قالـب يـك فتـوا صادر كـرد . ابتـدا دكتـر عبـدالله
الرفـاعي سردبير هفته نامـه سعودي المسلمـون سال گذشته نامه اي براي
دفتـر مفتي عربستـان فرستاد و در آن پرسشهايي در رابطه با صلح با رژيـم صهيونيستـي
مطرح كرد . اين پرسشهـا در واقع نشانگر ايـن بود كه رژيم عربستـان ، زمان اعـلام
چنيـن نظـري را مناسـب مـي داند . از سؤال هاي هفته نامـه المسلمون و
جواب هـاي مفتي عربستـان چنيـن استنباط گرديـد كه دولـت عربستان سعودي در
شرايـط فعلـي ، صلح بـا صهيونيست هـا را ضروري مي دانـد . از ايـن رو مفتـي
عربستان صريحـاً خواستار صلح با اسرائيل و ديدار از مسجدالأقصي ، كه هنوز
|
198 |
|
در اشغال صهيونيست هاست ، گرديد .
متن فتواي بن باز
عبدالعزيز بن باز در پاسخ به اولين سؤال هفته نامه المسلمون
درباره جواز صلح با اسرائيل نوشت :
در صورتي كه وليّ امر مسلمين ! ضرورت و مصلحت
بداند مي تواند با دشمن بطور دائم يا موقت صلح نمايد . خداوند متعال
مي فرمايد :
وان جنحوا للسلم فاجنح لها و توكّل علي الله انه هوالسميع العليم
اگر دشمنان به صلح روي آوردند ، آن را بپذير و بر
خدا توكل كن . او مي شنود و مي داند .
پيامبر خدا ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) اين عمل را انجام داد و با اهل
مكه مصالحه كرد و به مدت 10 سال جنگ را ترك كرد . تا از اين طريق جان مردم را حفظ و
از خونريزي جلوگيري كند . بن باز مي افزايد : پيامبر با بسياري از قبايل عرب صلح
كرد ولي زماني كه خداوند به دست او مكه را فتح كرد عهد خود را با اهل مكه
شكست .
بن باز اضافه مي كند :
ممكن است نياز و مصلحت اسلام ايجاب كند كه صلح
دائم برقرار شود ولي در صورت مرتفع شدن اين نياز ، صلح فسخ مي گردد ، همانگونه
كه پيامبر عمل كرد .
وي در پاسخ به اين سؤال هفته نامه المسلمون كه آيا زيارت
مسجدالاقصي جايز است ؟ مي نويسد :
زيارت مسجدالأقصي و نماز گزاردن در آن سنت است و
انجام اين سنت به فراهم شدن شرايط بستگي دارد . پيامبر مي فرمايند : زيارت سه
مسجد واجب است : مسجدالحرام ، مسجد من ( مسجد مدينه ) و مسجدالاقصي .
بن باز در پاسخ به پرسش المسلمون درباره مخالفان فلسطيني سازش عرفات
و رژيم صهيونيستي مي نويسد : به همه فلسطيني ها نصيحت مي كنيم كه بر
سر صلح با اسرائيل با هم همكاري كنند و براي جلوگيري از خونريزي و تضعيف دشمنان كه
به تفرقه و اختلاف دعوت مي كنند ، با هم تعاون و همكاري داشته باشند .
|
199 |
|
فتواي مفتي مصر درباره جواز زيارت بيت المقدس
بدنبال صدور فتواي بن باز در مورد صلح با اسرائيل ، محمد سيد طنطاوي
مفتي مصر نيز طي فتوايي اعلام كرد كه در صورت دعوت از او ، وي آماده زيارت از
بيت المقدس اشغالي است . وي در توجيه اين فتوا گفت : در صورتي كه از
بيت المقدس ديدار كند هيچ گناهي مرتكب نخواهد شد . وي افزود : اگر به دين و يا
ميهن خود لطمه وارد كنم محاكمه مي شوم زيرا گفتن حرف حق بهترين راه براي رسيدن
به حقوق است . دوري كردن از مردم و منزوي بودن دور از شأن آدم هاي عاقل
است .
مفتي مصر در پاسخ به اين سؤال كه آيا مانعي در راه عادي كردن روابط
ميان مصر و رژيم صهيونيستي مي بينيد ؟ گفت : هيچ مانعي در راه عادي كردن روابط
وجود ندارد ؛ زيرا عادي كردن روابط نشانه عجز نيست ، بلكه نشانه قدرت است ؛ چرا كه شخص
نيرومند مي تواند حق خود را بستاند و در برابر متجاوز ايستادگي كند .
مفتي مصر در اين رابطه فاش كرد كه در ديدار اخيرش از آمريكا با پنج
تَن از روحانيون يهودي و مسيحي ملاقات نموده و درباره چگونگي همكاري ميان اديان
گفتگو كرده است .
حمايت شيمون پرز از فتواي بن باز
شيمون پرز نخست وزير رژيم صهيونيستي از فتواي شيخ عبدالعزيز بن باز
مفتي عربستان در مورد جواز صلح با اسرائيل استقبال كرد . وي طي اظهاراتي گفت :
من از اين اظهارات بسيار مسؤولانه كه ثابت
مي كند قرآن خواهان خود گذشتگي و صلح است استقبال مي كنم !
پرز اظهار اميدواري كرد كه مقامات سعودي طبق مضمون فتوا عمل كنند و
تأكيد نمود كه بسياري از مسؤولين ديني يهود ، مسيحي و مسلمان از صلح حمايت
مي نمايند . وي گفت خوب است كه حزب الله لبنان از مفتي سعودي تبعيت و
پيروي كند !
پاسخ مستدل علماي سني و شيعه در رد فتواي بن باز
علماي سني و شيعه فتواي بن باز در مورد جواز صلح با رژيم صهيونيستي
را بطور مستدل رد كردند . آنها فتواي نامبرده را يك اشتباه بزرگ توصيف كرده و صلح با
رژيم
|
200 |
|
صهيونيستي را تعطيل نمودنِ جهاد و فروش بيت المقدس و فلسطين به
دشمنان عنوان كردند . يكي از علماي اسلام در مورد فتواي بن باز گفت : بن باز در برابر
باطل نه تنها سكوت نكرد بلكه با صدور فتوا آن را شرعي قلمداد كرد . يكي ديگر از علما
فتواي بن باز را انحراف از اسلام دانست و نوشت : مفتي سعودي خرفت شده و بوي مرگ از
جسد او استشمام مي شود . يكي ديگر از علماي بزرگ اهل تسنن نوشت : صلحي كه براي
آن دعوت مي شود در آمريكا ساخته مي شود . چگونه يك كشور اسلامي كه مدعي
اجراي احكام اسلامي است از همسايگان خود سبقت گرفته و فتوا صادر مي كند .
روحاني ديگري مي نويسد : اسلام از اين كه مسلمانان در برابر غاصب
سرزمين هايشان تسليم شوند بيزار است .
علامه سيد محمد حسين فضل الله : صلح با
اسرائيل ، بمنزله جنگ با اسلام است
علامه سيد محمد حسين فضل الله مرجع و روحاني برجسته جامعه
شيعيان لبنان ، در خطبه هاي نماز جمعه روز 17 ارديبهشت سال 72 گفت : صلح با
اسرائيل ، يك اقدام نامشروع و ضد اسلامي است كه مفهوم ديگر آن اعلان جنگ به اسلام
است . وي گفت : علي رغم فشارهاي جاري بر مسلمانان ، ما هرگز اسرائيل را به رسميت
نخواهيم شناخت و نتايج مذاكرات جاري از نظر همه مسلمين محكوم خواهد بود . وي افزود :
مذاكرات سازش در حالي جريان دارد كه اسرائيل به كشتار هر روزه مردم لبنان و فلسطين
مشغول است .
علامه فضل الله همچنين گفت : امت اسلامي دير يا زود در مورد
افرادي كه رژيم غاصب صهيونيستي را برسميت شناخته اند ، تصميم گيري خواهد
كرد و مذاكرات صلح با اين رژيم نمي تواند به اين حكومت نامشروع رسميت
بخشد .
پاسخ شيخ يوسف القرضاوي يكي از علماي بزرگ اهل تسنن مصر به بن باز
شيخ يوسف القرضاوي يكي از علماي بزرگ اهل تسنن مصر در پاسخ به فتواي
بن باز نوشت :
. . . فتواي بن باز درباره صلح با اسرائيل مخالف نظر بسياري از علماي
مسلمين
|
201 |
|
است . بن باز در فتواي خود به اين آيه قرآن : وان
جنحو اللسلم فاجنح له تكيه مي كند . اين آيه بدين معنا است كه اگر دشمن
خواستار صلح بود ما هم به او پاسخ مثبت بدهيم و به خدا توكل كنيم ولي واقعيت امر
چيز ديگري است ؛ چرا كه اين امر بر يهود زمان ما منطبق نمي شود زيرا يهوديان
غاصب هيچگاه به صلح روي نياورده اند . چگونه يهوديان را صلح طلب بدانيم در حالي
كه آنها سرزمين مسلمين را غصب و خون آنان را بر زمين ريخته و مردم فلسطين را آواره
ساخته و از خانه و كاشانه خود بيرون كرده اند . رفتار يهوديان با
فلسطيني ها همچون رفتار كساني است كه خانه ات را غصب مي كنند و با
زور اسلحه تو و افراد خانواده ات را از آن اخراج مي كنند و تو را در
بيابان رها مي كنند ، تو راهي براي گرفتن خانه ات جز مبارزه با او نداري .
ولي با گذشت زمان او به تو پيشنهاد صلح مي دهد و حاضر مي شود اتاقي را از
خانه ات به تو واگذار كند و در مقابل ، تو با او صلح كني . آيا پيشنهاد صلح اين
غاصب به اين معنا است كه او واقعاً مي خواهد با تو صلح كند ؟ . . . بن باز
مي گويد ترك مخاصمه با دشمن بطور دائم يا موقت جايز است . ما مي گوييم كه
ترك مخاصمه متوقف كردن جنگ است . آيا رفتار يهوديان با فلسطيني ها نياز به ترك
مخاصمه دارد ؟ يهوديان علناً به غصب فلسطين اعتراف مي كنند . آنها معتقدند كه
حيفا ، يافا ، عكا ، اللد ، الرمله و بيرالسبع سرزمين اسرائيل است . آنها قدس را نيز
اسرائيلي مي دانند و سرزمين مسلمين را جزو دولت اسرائيل مي دانند و هيچ
حقي براي مسلمانان قائل نيستند . يهوديان معتقدند زمين هايي كه به زور اسلحه
غصب شده است از آن خود آنها است . لذا آنچه رخ داده ترك مخاصمه نيست كه بن باز به آن
معتقد است . ترك مخاصمه از ديد نامبرده بدين معنا است كه ما حق اسرائيل بر سرزمينهاي
اسلامي و عربي را برسميت بشناسيم و حاكميت آنها را بپذيريم و اذعان كنيم كه اين
سرزمين ها تا ابد از دست ما خارج شده است و اين را بنويسيم و امضا كنيم . تأييد
شهود را نيز بر پاي قرار داد ثبت كنيم . ما در اينجا با بن باز مخالفت مي كنيم
زيرا تطبيق حكم شرعي با واقعيّت هاي كنوني صحيح نيست .
به نظر من بايستي شيخ بن باز قبل از اين كه فتواي خود را در مورد صلح
با اسرائيل صادر مي كرد با كارشناسان در امور سياست ، صلح و جنگ مشورت
مي كرد ؛ زيرا اين موضوع خطرناك به دشمني تعلق دارد كه حدود پنجاه سال است با
او جنگيده ايم . مي بايستي شيخ
|
202 |
|
بن باز با كارشناسان بي طرف كه هيچ رابطه اي با حكام
و تسليم شدگان ندارند مشورت مي كرد و از آنها مي پرسيد : آيا يهوديان به
صلح روي آورده اند ، آيا آنچه كه اتفاق افتاده ترك مخاصمه است يا اعتراف كامل
به دشمن ؟ پر واضح است كه غاصب سرزمينهاي اعراب صلح نمي خواهد . اگر دشمن صلح
مي خواست ، سرزمينهاي مسلمانان را به صاحبان اصلي باز مي گرداند ، علما
شناسايي دشمن غاصب را جايز نمي دانند . من نمي خواهم درباره صلح با
اسرائيل صحبت كنم زيرا صلحي كه اعراب با اسرائيل برقرار كردند صلح نبود اسرائيل از
اعراب امتياز گرفت و هيچ امتيازي به اعراب نداد . اسرائيل از اولين روز حكومت خود
اعلام كرد كه بيت المقدس يكپارچه پايتخت دائمي ملت اسرائيل است ! مشكلات
بيت المقدس ، آوارگان ، شهركهاي يهودي نشين و مرزها همچنان لاينحل باقي
مانده است . اين چه صلحي است كه از آن نام مي برند ! صلح با اسرائيل از نظر شرع
مردود است . من تأكيد مي كنم كه فلسطين سرزمين اسلامي است . فلسطين تنها به
فلسطيني ها تعلق ندارد تا هر چه خواستند با آن كنند . فلسطين از آن امت اسلامي
است . اگر فلسطيني ها از آزادي كشورشان سرباز زنند ، بايستي امت اسلامي از
فلسطين دفاع كند . اگر مسلمانان نتوانند با زور اسلحه با دشمن مبارزه كنند ، بايد با
بيان و تبليغات به مقابله با او بپردازند . فلسطيني ها اين به اصطلاح صلح را رد
مي كنند . مسلمانان از كار اعراب شگفت زده شده اند . چگونه اعراب موضع خود
را تغيير داده اند ؟ دشمن را دوست خود دانستند ، دست خود را در دست دشمن
گذاشتند ! قرآن مجيد حكم خود را در اين زمينه ها صادر كرده است ، خداوند
مي فرمايد :
وما لنا اِلاّ أن نقاتل في سبيل الله و قد أخرجنا من ديارنا و
أبنائن
چگونه در راه خدا بجنگيم در حالي كه از خانه و
كاشانه خود بيرون رانده شده ايم ؟ !
پاسخ دكتر شيخ محمد سعيد البوطي به بن باز
دكتر شيخ محمد سعيد البوطي يكي از علماي بزرگ اهل تسنن سوريه ، طي
سخناني فتواي عبدالعزيز بن باز مفتي عربستان در مورد جواز صلح با اسرائيل را رد
كرد . پاسخ دكتر شيخ محمد سعيد البوطي بدين شرح است :
در خبرها آمده است كه مفتي عربستان فتواي صلح با اسرائيل را صادر
كرده است . اين بدترين خبري بود كه مسلمانان شنيده اند . اي كاش مسلمانان اين
خبر را مي شنيدند و به آن
|
203 |
|
توجه نمي كردند ولي وظيفه اسلامي ، ما را ملزم مي كند چنين
فتوايي را رد كنيم . من اميدوارم كه چنين فتوايي از سوي بن باز صادر نشده باشد . بن
باز در فتواي خود صلح با اسرائيل را بدون هيچگونه قيد و شرطي جايز دانسته است . آيا
اين حكم شرع است ؟ آيا بن باز شرايط صلح ميان مسلمانان و غير مسلمانان را
نمي داند ؟ آيا او نمي داند حكم كسي كه سرزمين مسلمانان را غصب كرده است
چيست ؟ عبدالعزيز بن باز مي داند و جاهل نيست صلح با دشمن دو حالت دارد :
اوّل : در صورتي كه دشمن از مسلمانان دور
باشد و در كشور خود زندگي كند و وارد جنگي با مسلمانان شده باشد ، در اين حالت ولي
امر مسلمين مي تواند با اين دشمن قرارداد صلح امضا كند همانگونه كه پيامبر ـ ص
ـ در صلح حديبيه اين كار را انجام داد . صلح موقت جايز است ، فقها مدت اين صلح را
حداكثر ده سال تعيين كرده اند .
دوم : دشمن به زور وارد سرزمين مسلمانان
شده و قسمتي از سرزمين مسلمانان را اشغال كرده باشد . اين حالت بر اسرائيل منطبق است
اكنون اين سؤال مطرح است آيا ما مي توانيم با اين دشمن صلح كنيم ؟ صلح با چنين
دشمني در دو حالت جايز است :
1 ـ غصب سرزمين منتفي ، و حق به صاحبان آن بازگردد ، و غاصبان از
سرزمين مسلمانان خارج شوند و بجاي خود بازگردند ، بدين معنا كه حق به صاحبش
بازگردانده شود .
2 ـ صلح بطور كامل تحقق پذيرد ، بدين معنا كه همه حكام مسلمين در باره
صلح اتفاق نظر داشته باشند .
بنابراين اگر دو شرط فوق الذكر عملي شد صلح تحقق مي يابد . اسلام
دين صلح است پس چگونه بن باز فتواي صلح بين مسلمين و اسرائيل را صادر مي كند
بي آن كه شرطي براي تحقق اين صلح قائل گردد ؟ او صلح را مشروط به نظر ولي امر مسلمين
مي داند ، در حالي كه غصب سرزمين و اعاده حقوق به صاحبان آن تحقق نيافته
است .
ما مي دانيم صلحي كه ما را به آن دعوت مي كنند در آمريكا
ساخته مي شود . اين صلح را دو گروه مي خواهند كه دل خوشي از مسلمانان
ندارند . دشمن اكنون گام به گام به جلو مي رود با يك كشور قرار داد صلح امضا
مي كند سپس با كشوري ديگر . . . چرا اين صلح همه جانبه نيست ؟
|
204 |
|
چرا اتحاديه عرب نقشي در اين صلح ايفا نمي كند ؟ چرا سخنگوي
مسلمانان و حكام عرب نمي شود ؟ اسرائيل مي خواهد با يك گروه وارد مذاكره
شود و بعد از آن با گروه ديگر ! اسرائيل سرزمين ما و قدس ما را اشغال كرد . مقدسات ما
را لگدكوب كرد و هنوز ما را تهديد مي كند ، شهرك نشين مي سازد ، مهاجرين
يهودي را مي آورد ، آيا صلح ميان مسلمين و اسرائيل بدون قيد و شرط جايز است ؟ !
حق ما غصب شده ، سرزمين ما اشغال شده ، چگونه مي توانيم با اسرائيل غاصب صلح
كنيم چگونه يك كشور اسلامي براي توجيه كار خود تحت پوشش يك فتوا خواهان صلح با
اسرائيل مي شود ؟ مصيبت بزرگ اين است كه اسلام را وسيله اي براي پوشش
كارهاي خود مي كنند . شما كار خود را بكنيد ولي به اسلام كاري نداشته باشيد !
فتواي مفتي سعودي چه آثاري بر مسلمانان خواهد داشت ؟ مسلمانان چه خواهند گفت ؟ آنها
خواهند گفت كه اسلام دعوت به تسليم در برابر دشمن مي كند . آيا اين اسلام است ؟
مسلمانان ياد گرفته اند كه در برابر دشمن تسليم نشوند . آنها موظفند حقوق خود
را بستانند . آنها مي دانند كه نبايد با دشمن بدون قيد و شرط صلح كرد ولي زماني
كه مي بينند مفتي يك كشور اسلامي صلح با اسرائيل را جايز مي داند چه
خواهند گفت ؟ مسلماً اسرائيل از اين فتوا خرسند خواهد شد و از آن بطور كامل
بهره برداري خواهد كرد .
بنابراين اسرائيل خواهد گفت كه مخالفين صلح افراط گرا و تروريست
هستند ؛ يعني كساني كه با تسليم مخالفند افراط گرا و تروريست هستند ! ما
مي توانيم از اين مسأله دو نتيجه بگيريم :
1 ـ هر گروه و فرقه اي اسلام را طبق هواي نفس و اهداف خود تفسير
مي كند .
2 ـ اين فتوا يك گروه از مسلمانان را فريب خواهد داد . آنها تصور
خواهند كرد كه صلح با اسرائيل جايز است . احكام اسلام ثابت و لايتغير است .
پيامبر اكرم از پانزده قرن پيش ، احكام اسلام را تشريح كرده است . شما
مي خواهيد با اسرائيل صلح كنيد ؟ به اسلام چه كار داريد كه مي خواهيد صلح
خود را با يك فتوا توجيه كنيد ؟ آمريكا شما را مجبور مي كند با اسرائيل صلح
كنيد ، چرا از اسلام مايه مي گذاريد ؟ چرا مي خواهيد با چنين فتواهايي تحت
پوشش اسلام به هدف هاي خود برسيد ؟ چگونه يك كشور اسلامي كه مي گويد احكام
اسلام را اجرا مي كند براي صلح با اسرائيل از همسايگان خود
|
205 |
|
سبقت مي گيرد ؟ برادران ! اكنون مسأله صلح نيست . همه ما خواهان
صلح هستيم ، ولي مسأله صلح نيست . مسأله انحراف مسلمانان است . مي خواهند شخصيت
اخلاقي ، اعتقادي و اجتماعي مسلمانان را طبق خواسته دشمن خرد كنند . اين فتوا مخالف
دين است ، اسلام از اين فتوا بيزار است ، اسلام از اين كه مسلمانان در برابر دشمن
غاصب سرتسليم فرود آورند ، بيزار است .
علماي عربستان : صلح با اسرائيل به معناي توقف
جهاد و فروش قدس و فلسطين است
بيست و پنج تن از علماي عربستان سعودي طي بيانيه اي فتواي
عبدالعزيز بن باز مفتي عربستان را بشدت محكوم كردند . علماي سعودي در بيانيه خود
تأكيد كردند كه صلح با اسرائيل ؛ يعني ترك مخاصمه دائم و اين امر جايز نيست چرا كه
جهاد عليه يهوديان صهيونيست را متوقف مي كند و ترك مخاصمه با هر طايفه از
طوايف كفار و يهود مجاز نيست .
در اين بيانيه آمده است : تاريخ يهود حكايت از خيانت دارد . يهوديان به
حضرت محمد خيانت كردند و مناخيم بگين نخست وزير اسبق رژيم صهيونيستي در كتاب خود
مي نويسد : هيچ صلحي در سرزمين اسرائيل با اعراب برقرار نخواهد شد . جنگ ميان ما
و اعراب ادامه خواهد يافت ، حتي اگر اعراب معاهده صلح با ما امضا كنند ! نشستن پشت
ميز مذاكره با يهوديان و برقراري صلح دائم با آنها از نظر علما مردود است و به
معناي برسميت شناختن دولت يهود در سرزمين فلسطين است .
آيا اين به اصطلاح صلح مي تواند دردهاي مسلمانان در فلسطين را
التيام بخشد ؟ علماي عربستان اين سؤال را مطرح كردند كه آيا در تاريخ مسلمانان چنين
بوده است كه كفار ، يك كشور اسلامي را اشغال كنند و مسلمانان در برابر آنان تسليم
شوند و قرارداد صلح با آنان امضا نمايند ؟
هيأت نصيحت و اصلاح عربستان : فتواي بن باز باطل
است
هيأت نصيحت و اصلاح عربستان به رياست شيخ اسامة بن لادن طي
نامه اي فتواي شيخ عبدالعزيز بن باز را بشدت محكوم و آن را باطل اعلام كرد .
اين هيأت در نامه خود
|
206 |
|
به بن باز نسبت به سكوت وي در برابر زنداني كردن علما و شيوع
معصيت ها ابراز تعجب كرد .
در اين نامه به شيوع فساد و منكرات و قانوني بودن ربا در عربستان
اشاره شده است هيأت نصيحت و اصلاح عربستان خطاب به مفتيان خود فروخته درباري در
نامه خود نوشت : شما در برابر همه اين گناهان سكوت كرديد و از رژيم حمايت و اظهار
پشتيباني نموديد .
اين هيأت ، سكوت بن باز در برابر آويختن صليب بر سينه شاه فهد ، ورود
نيروهاي آمريكايي به عربستان جهت آزادي كويت ، كمك عربستان به سران يمن ، سركوب شيخ
سلمان العوده و شيخ سفرالحوالي ( دو تن از علماي سعودي ) را محكوم كرد .
هيأت نصيحت و اصلاح عربستان فتواي بن باز درباره صلح با اسرائيل را
فاجعه براي مسلمانان توصيف كرد و نوشت : شيخ بن باز مجوز صلح رژيم عربستان با
يهوديان را صادر كرد و اين فتوا موجب خرسندي نخست وزير و وزير خارجه رژيم صهيونيستي
شده است .
هيأت نصيحت و اصلاح عربستان فتواي بن باز را خطرناك توصيف كرد و
نوشت :
دشمن صهيونيست در كشور خود نيست كه بتوان با آن صلح كرد . او سرزمين
ديگران را غصب كرده و ناموس مسلمانان را مورد تجاوز قرار داده است . لذا وظيفه شرعي
حكم مي كند كه جهاد در راه خدا تا آزادي فلسطين ادامه يابد و سرزمين اسلامي به
مسلمانان باز گردد . صلح با دشمن صهيونيستي يك خيانت است ؛ چرا كه چنين صلحي به معناي
تسليم بيت المقدس و فلسطين به دشمن است . حكام عرب هيچ مشروعيتي ندارند ؛ چرا كه
بر خلاف قرآن و سنت پيامبر عمل مي كنند . بنابراين نمي توانند بر مسلمانان
حكومت نمايند .
در پايان نامه هيأت نصيحت و اصلاح عربستان آمده است : كسي كه قادر به
گفتن حرف حق نيست ، بهتر است كه از گفتن حرف ناحق پرهيز كند .
يك روحاني عراقي : بن باز به منافع يهود و
آمريكايي ها خدمت مي كند
شيخ عبدالرزاق عبدالرحمن السعدي روحاني عراقي فتواي شيخ عبدالعزيز بن
باز مفتي عربستان در مورد جايز بودن صلح با اسرائيل را محكوم كرد و گفت : بن باز با
دعوت از مسلمانان براي صلح با اسرائيل در واقع به منافع يهود و آمريكايي ها
خدمت كرده است .
شيخ عبدالرزاق عبدالرحمن السعدي طي نامه اي به عبدالعزيز بن باز
نوشت : شما با
|
207 |
|
صدور اين فتوا يهوديان و كفار را خوشحال كرديد وي اضافه كرد : اين
فتوا هدفهاي يهود ، آمريكايي ها و خائنين به اسلام و مسلمين و مزدوران را تحقق
بخشيد .
شيخ عبدالرزاق از مفتي عربستان خواست به درگاه خداوند توبه و استغفار
كند و از كرده خود و صدور فتوا اعلام بيزاري و پشيماني نمايد و از آن عدول كند .
جماعت اسلامي فتواي بن باز را محكوم كرد
فتحي پكن رئيس فراكسيون نمايندگان جماعت اسلامي لبنان در پارلمان اين
كشور فتواي مفتي عربستان سعودي را بشدت محكوم كرد .
دكتر علي الشيخ عمار رئيس دفتر سياسي جماعت اسلامي لبنان در مورد
فتواي بن باز گفت : همه ما مي دانيم كه تجاوز صهيونيستها چه هدفهايي را دنبال
مي كند و معتقديم كه بن باز خطرهاي صهيونيست ها را بخوبي درك
مي كند .
وي افزود : اگر صلح با اشغالگران صهيونيست جايز بود ، مسلمانان در
گذشته با تاتارها صليبيون ، فرانسوي ها ، انگليسي ها و روسها كه
سرزمين هاي مسلمانان را اشغال كرده بودند صلح مي كردند .
علي الشيخ عمار اضافه كرد : اوضاع فعلي مسلمانان در فلسطين و منطقه ،
با اوضاع مسلمانان در دوران زندگي پيامبر قابل مقايسه نيست ، تفاوت ميان قريش در مكه
بعد از هجرت پيامبر و وضع يهوديان در فلسطين فعلي زياد است . ما معتقديم كه ديدار از
مسجدالاقصي براي غير فلسطيني ها در سايه اشغالگري صهيونيست ها جايز نيست ؛
زيرا اين ديدار به معناي برسميت شناختن سلطه يهود بر بيت المقدس و فلسطين
است .
تجمع علماي مسلمان لبنان : صلح با اسرائيل
به معناي برسميت شناختن اشغالگري است
شيخ زهير كنج مرجع برجسته تجمع علماي مسلمين لبنان طي بيانيه اي
نوشت : مفتي ملك فهد صلح با دشمن صهيونيستي را جايز دانسته است و اين به معناي جايز
بودن غصب سرزمين ها و تحريم غير مستقيم هرگونه عمليات جهادگرانه يا مقاومت
عليه صهيونيست ها است .
|
208 |
|
وي اضافه كرد : فقها ، نمايندگان پيامبرند ، مگر اين كه به دنيا گرايش
پيدا كنند . اگر علما فاسد شوند بدترين انسانها خواهند بود و چه فسادي بزرگ تر
از حلال كردن حرام است ؟
جامعه مسيحيان عرب : اسلام صلح با اسرائيل را رد
مي كند
سليمان هلال الملاوي به نمايندگي از جامعه مسيحيان عرب طي
نامه اي به شيخ عبدالعزيز بن باز مفتي عربستان سعودي فتواي او را در مورد جايز
بودن صلح با اسرائيل رد كرد . وي در اين نامه موضع مسيحيان عرب نسبت به عادي كردن
روابط با اسرائيل را تشريع كرد . متن نامه جامعه مسيحيان عرب به بن باز بدين شرح
است :
از فتواي جناب عالي كه در آن صلح دائم و يا موقت با اسرائيل را جايز
دانستيد آگاه شديم . به اطلاع مي رسانيم كه قبل از صدور فتواي حضرت عالي بسياري
از سران عرب تلاش كردند كه با اسرائيل صلح كنند و رضايت آن را جلب نمايند . فتواي
شما بسياري از افرادي را كه هنوز نسبت به صلح با اسرائيل ترديد دارند تشويق
مي كند كه به سوي اسرائيل حركت كنند و با آن صلح نمايند . چه كسي از صلح متنفر
است ، صلحي كه بر اساس عدالت و احقاق حقوق استوار باشد . اما صلحي كه غصب
سرزمين ها و ميهن ها ، خانه ها و مزارع را جايز بداند و بر آوارگي
مردم صحه بگذارد صلحي نيست كه اديان آسماني با آن موافق باشند ؛ زيرا اين صلح به زور
تكيه مي كند و نبايد تسليم زور شد . شما معتقديد كه مصلحت اسلام ايجاب
مي كند كه با دشمن بطور موقت يا دائم صلح شود و در صورت رفع نياز اين صلح لغو
گردد . ولي شما بايد بدانيد كه اسرائيل همه نوع اسلحه از جمله سلاح هاي كشتار
جمعي و بمب اتمي در اختيار دارد و مي خواهد كه اعراب هيچگونه اسلحه و تكنولوژي
در اختيار نداشته باشند .