از نگاهی
دیگر
1 ـ نگاهی به مطبوعات
عربستان

195 میقات حج - سال ششم - شماره بیست و دوم - زمستان 1376 از نگاهی دیگر 196 میقات حج - سال ششم - شماره بیست و دوم - زمستان 1376 نگاهی به مطبوعات عربستان * آشنایی با فتاوای وهابیان توسل به انبیا پرسش : توسّل به انبیا به منظور


195


ميقات حج - سال ششم - شماره بيست و دوم - زمستان 1376

از نگاهي ديگر


196


ميقات حج - سال ششم - شماره بيست و دوم - زمستان 1376

نگاهي به مطبوعات عربستان

* آشنايي با فتاواي وهابيان

توسل به انبيا

پرسش : توسّل به انبيا به منظور تقرّب به خداوند چه حكمي دارد ؟

پاسخ شيخ عبدالعزيز بن باز مفتي كل عربستان : توسل به اوليا الله چند قسم است :

1 ـ درخواست انسان از وليّ زنده است كه براي او دعا نمايد تا وسعت رزق ، شفا از مرض ، هدايت و توفيق يابد . اين نوع جايز است به طوري كه در ايام تأخير در نزول باران از پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) درخواست دعا مي كردند و پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) نيز دعا فرموده و باران مي باريد .

2 ـ اين كه مسلماني دوستي و علاقه اش را به پيامبر وسيله تقرب به خدا قرار دهد و بگويد :

« اللّهمّ اِنّي أسألك بحبّي لنبيّك و اتباعي له و بحبّي لأوليائك ان تعطيني . . . » .

اين نوع توسل نيز جايز است چرا كه توسل بنده به پروردگارش بهوسيله عمل صالح او مي باشد .

3 ـ فردي از خداوند درخواست و طلبي نمايد و او را به جاه انبيا مثلا جاه پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) و يا جاه حسين ( عليه السلام ) قسم دهد . هرچند جاه پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) بسيار بزرگ است ولي اين جاه سبب شرعي براي استجابت دعا نبوده و لذا جايز نيست .

4 ـ بنده ، پروردگارش را قسم به وليّ و يا نبي او داده و مثلا بگويد : « اللهمّ اِنّي اسألك كذا بوليك فلان أو بحق نبيّك فلان » .


197


اين نوع توسل نيز جايز نيست . وقتي قسم مخلوق بر مخلوق ممنوع است لذا اين قبيل قسم برخدا ، به طريق اولي ممنوع است !

نشريه « المسلمون » ـ شماره 495 ـ 21 صفر 1415

ملاحظه : آنچه در اين تقسيم بندي قابل توجه است انعطافي است كه نسبت به توسل به انبيا و اوليا در پيشگاه خداوند ابراز شده است ؛ چرا كه عموماً در فتاواي وهابيون . تأكيد بر حرمت ذكر انبيا و اوليا در توسّل است . حال وقتي مسلماني عشق و علاقه اش به پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) را به عنوان وسيله تقرّب به خداوند قرار داده و به اعتراف و تعبير بن باز ، عملي صالح و جايز است . چگونه مي توان مسلمان متضرّع در درگاه الهي را ، كه معتقد به قرب اوليا در درگاه حق بوده و عشق و علاقه اش به اوليا نيز از اين قرب در درگاه حق نشأت مي گيرد ، توجيه نمود كه اگر خدا را به « علاقه و عشق است به پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) » قسم دادي بسيار خوب است ولي اگر خدا را به « منزلت و مقام پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) » قسم دادي كفر و شرك است ؟ !

طواف در حجر اسماعيل

3 ـ پرسش : حكم طواف از داخل حجر اسماعيل چيست ؟

پاسخ : تعبير حجر اسماعيل اشتباه است ؛ زيرا اين حجر نه از اسماعيل است و نه اسماعيل آن را مي شناسد بلكه از كارهاي قريش است وقتي نسبت به بناي كعبه اقدام نمودند ، پول كافي براي ساخت كعبه بر اساس پايه هايي كه حضرت ابراهيم گذاشت نيافتند لذا اين قسمت را به صورت حجر درآوردند و همچنين حطيم نيز خوانده مي شود چون از كعبه بريده شده است . بنابراين طواف از داخل آن جايز نيست .

4 ـ پرسش : حكم تلفظ نيّت در نماز يا وضو چيست ؟

پاسخ : بدعت است و از پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) و صحابه چيزي در اين رابطه نقل نشده است . محل نيّت قلب است و به هيچ وجه نيازي به تلفظ آن نيست .

« حق » منحصر به مذاهب اربعه نيست

شيخ محمد بن صالح العثيمين عضو هيأت كبارالعلماي سعودي و استاد دانشگاه امام محمد بن سعود امارت قصيم مي گويد : « حق » منحصر به اين مذاهب چهارگانه معروف نيست و ممكن است « حق » در غير اينها باشد . و اجماع اين چهار مذهب در


198


مسأله اي از مسائل ، اجماع همه امت نيست . وي در ادامه مي افزايد : بدون شك مذهب امام ابي حنيفه ، مذهب امام احمد ، مذهب امام شافعي و مذهب امام مالك و غير آنان از علماي ديگر ، هم قابليت خطا دارد و هم قابليت صواب .

( هفته نامه « المسلمون » ، شماره 657 ، مورخ 4 جمادي الاولي 1418 برابر 14/6/76 ) .

امامت بچه

سؤال : حكم امامت نماز توسط بچه زير 10 سال كه قرائت وي بهتر از ديگران است چيست ؟

پاسخ شيخ عبدالعزيز آل شيخ نايب مفتي كل عربستان : چنانچه اين بچه آشنا به احكام نماز و مراقب طهارت و نماز خود باشد در امامت نماز توسط او مشكلي نيست براي اين كه عمر بن سلمه در سن 7 سالگي امامت نماز را برعهده داشته است .

نشريه « المسلمون » ـ شماره 661 ـ 2 جمادي الاخر 1418

ملاحظه : يكي از انتقادات برخي از اهل سنت نسبت به شيعيان ، ايجاد ابهام در خصوص امامت امام زمان ( عج ) و امام جواد ( عليه السلام ) در سنين كودكي است . در حالي كه اصل امامت بچه را در نماز پذيرفته اند . طبعاً وقتي يك بچه عادي شرعاً بتواند امامت نماز را عهده دار باشد امامت جامعه توسط فرزندان نسل پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) و ائمه اطهار ( عليهم السلام ) كه متصل به منبع فيض الهي و برخوردار از علم لدني و آراسته به عصمت وجودي مي باشند ، امري پذيرفتني و منطقي است .

حرمت كوتاه كردن موي زنان

سؤال : چنانچه خانمي موهاي سر خود را صرفاً براي تزئين و خشنودي همسرش كوتاه نمايد و هيچ گونه قصد شباهت يافتن به مردان و كفار را هم نداشته باشد چه حكمي دارد ؟

پاسخ شيخ عبدالله بن جبرين عضو شوراي افتا : جايز نيست . اصلا در كوتاه كردن مو ، زيبايي وجود ندارد بلكه زيبايي در بلند نگاه داشتن مو و عنايب به آن مي باشد . درخصوص تشبيه به كفار نيز قبل از آمدن زنان غرب و كفّار به كشورهاي اسلامي ، بانوان عرب موي خود را كوتاه نمي كردند بلكه بر بلند ساختن مو ، اهتمام داشتند .

نشريه « المسلمون » ـ شماره 528 ـ 16 شوال 1415


199


ملاحظه : نمونه اين فتوا از ديگر علماي وهابي نيز نقل شده كه مطلقاً كوتاه كردن موي سر بانوان را حرام مي دانند .

جواز نماز بر قبر

پرسش : بعد از دو ماه ، از مرگ پدرم مطلع شدم وقتي به شهر خود رسيدم نماز ميت را بر قبر او خواندم حكم آن چيست ؟

شيخ صالح بن فوزان : نماز خواندن بر قبر مانعي ندارد و حضرت رسول الله ( صلّي الله عليه وآله ) نيز براي مرده اي كه بر خواندن نماز ميت براي او قبل از دفن ، موفق نمي شد آن نماز را بر قبر او مي خواند ، البته مدت مشخصي نيز براي خواندن نماز بر روي قبر تعيين نشده است ، پس هر وقت امكان باشد بر روي قبر مي توان نماز ميت را خواند .

« المسلمون ، ش668 »

دويدن براي رسيدن به نماز جماعت

1 ـ پرسش : اگر امام در ركوع باشد آيا جايز است سرعت گرفتن براي رسيدن به نماز جماعت ؟

پاسخ : تند رفتن براي رسيدن به نماز نهي شده است . براي اين كه پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) به ما امر فرموده است كه با وقار و آرامش حركت كنيم و از سريع رفتن نهي كرده است . البته برخي از اهل علم ايرادي بر تند رفتن نگرفته اند . خلاصه آن كه حركت با وقار و سكينه ، افضل است حتي اگر واهمه داشته باشد كه به ركعت نماز نمي رسد و اين از حديث مستفاد مي شود .

2 ـ پرسش : حكم استخدام فردي براي قرائت قرآن كريم جهت هديه به روح ميت چيست ؟

پاسخ : اين كار بدعت بوده و هيچ اجري براي قاري و همچنين براي مرده ندارد بلكه يك عمل بيهوده است كه فقط تلف شدن اموال ورثه را موجب مي شود .

نايب مفتي سعودي همايش يادبود تولد رسول اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) را بدعت مي داند

شيخ عبدالعزيز بن عبدالله آل شيخ ، نايب مفتي سعودي ، مي گويد : گردهمايي در شب 12 ربيع الاول براي يادبود تولّد حضرت رسول ( صلّي الله عليه وآله ) و گفتگو در آن شب از كارهاي آن حضرت و خواندن شعر و سرود و جشنهايي كه برخي از مردم بدين مناسبت برپا مي كنند همه اش بدعت است و هيچ دليلي ندارد و هرگز مثل اين مراسم در زمان خود حضرت رسول الله ( صلّي الله عليه وآله ) نبوده و اصحاب هم اين برنامه ها را نداشته اند .


200


همچنان كه خلفاي راشدين از روز و سال و مكان رحلت حضرت رسول ( صلّي الله عليه وآله ) آگاهي داشتند ولي براي اين گردهمايي ها هيچ گونه ارزشي قائل نبودند .

( روزنامه عكاظ ، مورخ 7 ربيع الاول 1418 ، برابر با 21/4/76 )

ملاحظه : اين كه مثل اين گردهمايي ها در زمان حضرت رسول ( صلّي الله عليه وآله ) و يا زمان خلفاي اوّل ـ بر فرض اثبات و به هر علّت ـ نبوده حرفي است و اين كه كارها بدعت باشد و گناه حرفي ديگر ، در صورتي كه غالب اين همايشها و شعر و سرودها و سخنرانيهايي كه به اين مناسبت انجام مي شود ، تعزيز و تكريم آن حضرت و تعظيم شعائر اسلامي و مورد تمجيد خداي سبحان در قرآن كريم است .

سوگند به كعبه از نظر بن باز

شيخ عبدالعزيز بن باز مفتي كل عربستان سعودي مي گويد : سوگند به كعبه و مخلوقات ديگر ، جايز نيست ، به خاطر حديث پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) كه فرموده : « من كان حالفاً فليحلف بالله او ليصمت » ( كه بر صحت آن اتفاق نظر است ) . و « من حلف بشيء دون الله فقد أشرك » ( احمد با سند صحيح آن روايت كرده ) و « من حلف بغير الله فقد كفر أو أشرك » ، ( ابوداود و ترمذي آن را با سند صحيح نقل كرده اند . ) و احاديث در اين باره فراوان است . بر اين اساس ، سوگند به كعبه ، امانت ، پيامبران و غير آنها از ساير مخلوقات ، حرام است و سوگند شرعي فقط سوگند به الله است . همچون والله ، بالله ، تالله و يا سوگند به غير اسم جلاله از ديگر اسمها و صفات خداوند ؛ همچون رحمن ، رحيم ، مالك الملك ، حياة الله ، علم الله و . . . . و پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) بسيار اينگونه قسم مي خوردند : « و الذي نفسي بيده » .

( هفته نامه « العالم الاسلام » ، شماره 1521 ، مورخ 14 جمادي الأولي 1418 ، برابر با 24/6/76 ) .

عنوان « اهل سنّت و جماعت »

شيخ محمّد بن صالح عثيمين عضو هيأت كبار العلماي سعودي ادعا مي كند كه اهل سنّت و جماعت ، تنها كساني هستند كه خداوند هدايتشان كرده است و پس از حضرت رسول ( صلّي الله عليه وآله ) ، كه امّت هفتاد و سه فرقه تقسيم شدند ، و همه شان اهل آتشند جز يك فرقه ؛ آن فرقه همانهايي هستند كه در خط حضرت رسول ( صلّي الله عليه وآله ) و اصحاب او مي باشند و آن فرقه همان اهل سنّت و جماعتند و اين عنوان نياز به توضيح ندارد و


201


خود اين لقب برهان بر اين است كه آنان متمسّك به سنت و طرفدار اجتماعند !

( هفته نامه المسلمون ، شماره 647 ، مورّخ 22 صفر 1418 ، برابر با 6/4/76 )

بدعت از ديدگاه مكتب خلافت

1 ـ مي گويند يكي از امتيازات اهل سنت ملتزم بودن به هدايت حضرت رسول ( صلّي الله عليه وآله ) و اجتناب از هر بدعت است . در صحيح مسلم از جابر نقل شده كه رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) در خطبه مي فرمود : « ان خيرالحديث كتاب الله ، و خير الهدي هدي محمد ، و شرالأمور ، محدثاتها ، و كل بدعة ضلالة » و در سنن نسائي اضافه اي دارد : « و كلّ ضلالة في النار » و در صحيحين از عايشه نقل شده كه رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرموده است : « من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو ردّ » و در روايتي ديگر : « مَنْ عَمِل عملاً ليس عليه أمرنا ، فهو رد » . و اين حديث عايشه ـ چنانكه ابن حجر گفته ـ از اصول اسلام است و چنانكه در فتح الباري 5/357 آمده قاعده اي از قواعد اسلام است .

2 ـ شيخ محمد بن صالح العثيمين عضو هيأت كبارالعلماي سعودي مي گويد : « البدعة شرعاً ضابطها التعبد لله بما لم يشرعه الله » يا « التعبّد لله تعالي بما ليس عليه النبي ( صلّي الله عليه وآله ) و لا خلفاؤه الراشدون » . تعريف اول از آيه شريفه « ام لهم شركاء شرعوا لهم من الدين ما لم يأذن به الله » گرفته شده و تعريف دوم از قول پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) كه فرموده : « عليكم بسنّتي و سنّة الخلفاء الراشدين المهديّين من بعدي تمسّكوا بها و عضوا عليها بالنواجذ ، و اياكم و محدثات الأمور » .

وي اضافه مي كند كه بدعت در آن چيزهايي است كه متعلق به اسماء و صفات الهي مي باشد يا آن چيزهايي كه متعلق به احكام و شريعت خدا باشد . اما در امور عادي اي كه تابع عادت و عرف است ، بدعت در دين مصداق ندارد ، گرچه بدعت لغوي است ولي بدعت شرعي نيست و اين بدعتي نيست كه پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) از آن نهي فرموده است . و اصلا در دين بدعت حسنه نداريم .

( هفته نامه « المسلمون » ، شماره 655 ، مورخ 19 ربيع الآخر 1418 برابر با 31/5/76 ) .

محل درآمد پيامبر ( صلّي الله عليه وآله )

سؤال : محل درآمد روزانه پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) چه بوده است ؟

پاسخ شيخ عبدالعزيز آل شيخ : آنچه مشخص است صدقه برايشان حرام بوده و


202


مي فرمودند « نحن آل بيت لا تحلّ لنا الصدقة » ؛ « ما خانداني هستيم كه صدقه بر ما حلال نيست » . و « اَنَّ الصدقة لا تحلّ لمحمّد و آل محمد » ؛ و همانا صدقه بر محمد ( صلّي الله عليه وآله ) و آل او حلال و روا نمي باشد و لذا خداوند بر اساس آيه : « و اعلموا انما غنمتم من شيء فان لله خمسه و للرسول و لذي القربي و اليتامي و المساكين و ابن السبيل » . حق برخورداري از خمس را در غنائم و . . . به پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) عطا فرمود .

نشريه « المسلمون » ـ شماره 661 ـ 2 جمادي الاخر 1418

ملاحظه : يكي از دلايل اثبات خمس در فقه شيعه همين آيه است كه در پاسخ فوق آمده و آن را حق مسلم پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) و اهل بيت او ( عليهم السلام ) مي داند . با توجه به نقش برخورداري از حق الهي خمس توسط اهل بيت در استقلال مالي و تقويت بنيه اقتصادي ايشان و پيروانشان ، به روشني ابعاد توطئه دور ساختن دودمان پيامبر از اين حق توسط مخالفين در ادوار تاريخ اسلام را مي توان درك كرد و فهميد .

شيخ محمد بن صالح العثيمين عضو هيأت علماي بزرگ عربستان :

1 ـ پرسش : نماز بر غايب چه حكمي دارد ؟

پاسخ : نماز بر غايب همانند نماز بر حاضر است . كما اين كه وقتي خبر مرگ نجاشي به پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) رسيد ايشان امر به خروج مردم به سمت مسجد نمود و ضمن تشكيل صفوف ، 4 تكبير گفت به همان صورت كه براي نماز بر حاضر تكبير گفته مي شود .

مفتي سعودي از مسافرت به خارج نهي مي كند

بن باز مفتي سعودي مي گويد : برخي از بنگاههاي سياحتي و جهانگردي كه با انتشار دعوتنامه هايي از جوانان مسلمان مي خواهند تعطيلات تابستاني را براي يادگيري زبان انگليسي و امثال آن در اروپا و آمريكا و . . . بگذرانند يا در آنجاها عائله اي انتخاب كنند و براي يادگيري زبان انگليسي و امثال آن در همانجا اقامت نمايند ، چنين بنگاههايي غير از اشكالات فراواني كه دارند ، اهدافي را نيز دنبال مي كنند :

1 ـ انحراف و گمراهي جوانان مسلمان . 2 ـ فساد اخلاق آنان با در اختيار قرار دادن وسائل فساد . 3 ـ تشكيك در عقايد آنها . 4 ـ برانگيختن تفكّر اعجاب در برابر تمدّن كفّار . 5 ـ خو گرفتن با عادت و


203


رسوم كافران . 6 ـ عادت به لاابابي گري و بي مبالاتي نسبت به آداب و دستورات ديني . 7 ـ بسيج جوانان مسلمان جهت تبليغ به نفع آنان پس از بازگشت از اين سفرها و . . . بر اين اساس ، من همه برادران مسلمان را از سفر به كشورهاي مشرك برحذر مي دارم !

( روزنامه الرياض ، مورخ 23 ، صفر 1418 ، برابر با 7/4/76 )

عدم جواز رنگ كردن موي سر

پرسش : همسرم مرا مجبور به رنگ كردن موي سرم مي كند و بر آن اصرار دارد ، حكم آن چيست ؟

شيخ صالح بن فوزان : تغيير مو به رنگ غيراصلي جايز نيست مگر كسي كه پير باشد و يا رنگ موي وي به هم ريخته و مشوه باشد كه در اين صورت مي تواند به گفته پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) عمل نمايد كه فرمود : غيروا هذا الشيب و جنبوه السواد .

پوشش صورت و دستها از ديدگاه اهل سنّت

شيخ صالح بن غانم السدلان استاد شريعت در رياض ، درباره حكم باز بودن صورت و دستهاي زن در حال نماز مي گويد : اگر زن در حضور مردان نامحرم باشد به طوري كه اگر توجه كنند او را مي بينند و ظاهر او هم واضح است در اين صورت واجب است صورت و دست هايش را بپوشاند اما اگر خيلي دور است كه نه مردان او را مي بينند و نه او آنها را و يا اگر به طرف او نگاه كنند به جهت دوري يا به خاطر پرده و ساتري او را نمي توانند ببينند در اين صورت باز بودن صورت او در حال نماز مطلوب است ولي افضل در اين صورت نيز پوشاندن دست ها و قدم هاست .

( هفته نامه « المسلمون » ، شماره 663 ، مورخ16 جمادي الاخرة 1418 برابر با 25/7/76 ) .

بلند خواندن بسم الله در نماز

پرسش : در برخي از كشورها ، ائمه جماعات « بسم الله » را در نماز با صداي بلند مي خوانند حكم آن چيست ؟

شيخ صالح بن فوزان عضو هيأت كبار علماي عربستان : اگر انسان پشت سر كسي كه بسم الله را در نماز با صداي بلند مي خواند نماز بخواند ، ايرادي ندارد چرا كه برخي از ائمه چهارگانه آن را جايز مي دانند و اين قبيل مسائل فرعي اختلافي ، مانعي از خواندن نماز پشت سر يكديگر نمي شود .


204


ولي آن اختلافي كه مانع از خواندن نماز در پشت سر كسي مي شود اختلاف در اصل و اصول عقيده است نظير اختلاف در ثبات اسماء و صفات و قبرپرستان و متوسلان به ضريح كه از مردگان طلب و خواسته داشته و در گرفتاري ها به آنان متوسّل مي شوند .

« المسلمون ، ش668 »

جواب سلام روح ميت

( المدينه ـ ش 12674 ) پرسش : آيا صحيح است كه روح مرده در وقت زيارت قبر ، پايين آمده و با اقارب و . . . انس مي گيرد ؟

پاسخ شيخ عبدالله المنيع : شريعت اسلامي ما زيارت قبور را براي مردم جايز دانسته است ؛ چرا كه موجب تذكر اخروي مي گردد . در ضمن اداي تحيات و سلام بر مردگان در وقت زيارت قبور وارد شده است ؛ مثلا « السلام عليكم دار قوم مؤمنين و انا اِنْ شاء الله بكم لاحقون » .

در روايات آمده است كه مرده ها نيز سلام افراد را مي شنوند و جواب مي دهند همانگونه كه پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) در غزوه بدر مرده ها را خطاب قرار داد و همچنين حضرت رسول الله ( صلّي الله عليه وآله ) مستمراً براي زيارت قبور در بقيع براي پند گرفتن و دعا كردن براي اموات رفت و آمد مي كرد .

فضيلت روزه يا افطار در سفر

( المدينه ـ ش 12682 ) پرسش : كداميك از روزه گرفتن يا افطار نمودن در سفر فضيلت دارد ؟

پاسخ شيخ عبدالله المنيع : از پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) وارد شده است كه فرمود : « ليس من البرّ الصيام في السفر » و همچنين از اصحاب پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) عده اي در سفر روزه گرفته و عده اي نيز افطار مي كردند .

ملاحظه : يك نويسنده برجسته عربستاني نيز طي مقاله اي با تشريح سفرهاي آرام و آسوده هوايي ، از يك كشور به كشور ديگر و استناد به قسمتي از آيات مربوط به روزه « و ان تصوموا خير لكم » بر روزه گرفتن در سفر تأكيد نموده است !

جواز غسل جنابت بعد از طلوع فجر

( المدينه ـ ش 12679 ) پرسش : آيا غسل جنابت بعد از طلوع فجر براي صائم جايز است ؟

پاسخ شيخ محمد صالح العثيمين عضو هيأت كبار علماي عربستان : جايز است و بر صائم حرجي نيست اگر وارد روزه وفجر شده و بر او آثار جنابت باشد . چرا كه حضرت


205


رسول ( صلّي الله عليه وآله ) فجر را درك مي كرد در حالي كه جنب بوده و بعد از طلوع فجر غسل مي كرد .

ملاحظه : در حكم اشاره اي به ضيق وقت و يا به خواب رفتن تا طلوع فجر نشده و آن چه به پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) نسبت داده از ديدگاه تشيع نادرست است .

نماز تراويح در رمضان

( المدينه ـ ش 12681 ) پرسش : نماز تراويح چند ركعت است و آيا حضرت پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) اين نماز را مي خواند ؟

پاسخ شيخ عبدالله المنيع : نماز تراويح سنت مؤكدي است كه بعد از نماز عشا در هر شب از ليالي ماه رمضان خوانده مي شود و عمر بن خطاب تعداد ركعات آن را به 20 ركعت محدود ساخت .

و اين تعداد ركعت را اصحاب پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) نيز بدون هيچ گونه اعتراضي پذيرفتند كه ما از اين سكوت و عدم معارضه به اجماع ياد مي كنيم . حضرت پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) ما را به پيروي از سنّت خلفاي راشدين و از جمله عمر امر نموده است ! لذا از اين جهت اين اقدام عمر ، به سنت معتبره تبديل گرديد .

بنابراين هركس اين نماز را بخواند اجر بسياري نصيب وي شده و ترك كننده آن نيز از خير بزرگي محروم مي ماند .

ملاحظه : در بين اهل سنت نماز تراويح به عنوان يك سنت مؤكد در ماه رمضان تلقي شده و خوانده مي شود . اين نماز به صورت جماعت برگزار و در طول ماه رمضان حداقل يك ختم قرآن در نماز تراويح انجام مي شود . همچنين نماز تراويح مسجدالحرام و مسجدالنبي به طور زنده از طريق ماهواره پخش شده و به شدت مورد تبليغ عربستان است .

عقيده ديني

نشريه « المسلمون » ش655 ـ 19 ربيع الاخر 1418

از طريق سنت ثابت شده است كه خداوند هر شب به آسمان دنيا پايين مي آيد . در صحيحين ، ابوهريره از پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) نقل مي كند :

« پروردگار ما هر شب به آسمان دنيا فرود آمده و يك سوم آخر شب را در آنجا مي ماند و ندا مي دهد ؛ كيست مرا بخواند تا او را اجابت كنم ، چه كسي از من خواسته اي دارد تا به او عطا كنم و چه كسي طلب استغفار مي كند پس او را ببخشم » .

چون خداوند شبيه و همتايي ندارد و منزه از هر عيب و نقصي است ، هيچ عاقلي نبايد از اين حديث و امثال آن براي خداوند


206


نزولي شبيه مخلوقين تصور نمايد . اگر كسي بپرسد خداوند چگونه پايين مي آيد ؟ جواب مي دهيم : خداوند در نفس و ذاتش چگونه است ؟ پاسخ خواهد داد : از كيفيت ذات خدا خبر ندارم .

به اين فرد پاسخ داده مي شود : ما نيز از كيفيت صفات خدا خبر نداريم .

شيخ صالح بن غانم السدلان . استاد شريعت در رياض :

نشريه « المسلمون » ش653 ـ 5 ربيع الاخر 1418

1 ـ پرسش : كسي كه در قرائت قرآن ضعيف است چه حكمي دارد ؟

پاسخ : چنين فردي نبايد قرآن بخواند بلكه بايد ساكت باشد ، چرا كه با تغيير علائم ، معاني تغيير مي كند . اين فرد بايد يك سوره را ياد گرفته و آن را تكرار نمايد .

2 ـ پرسش : قسم به غير خدا چه حكمي دارد ؟

پاسخ : قسم به غير خدا شرك اصغر است و گفته مي شود از گناهان كبيره است و در حديث ، كفر و شرك چنين كسي ذكر شده است .

نشريه « المسلمون » ش654 ـ 12 ربيع الاخر 1418

* * چند خبر

ساخت خيمه هاي جديد در مني

پروژه جديد خيمه هاي منا ، با ويژگي مقاومت در برابر آتش سوزي ، در حال اجرا است . سرمايه اوليه براي اين پروژه سه ميليارد ريال عربستان و در زميني به مساحت 5/2 ميليون متر مربع در نظر گرفته شده است .

در ساخت و اجراي اين پروژه پنج شركت خارجي و داخلي شركت داشته و هم اينك مرحله خاك برداري و نصب شبكه هاي برق و آب و تلفن و . . . در زير زمين ، در دست اقدام است . برابر اخبار منتشره 25% از اين طرح براي حج 1377 آماده بهره برداري خواهد بود .

شروع به فعاليت كميته هاي مختلف حج

كميته هاي مختلف بهداشت ، امنيت ، ارشادات حج و . . . از ابتداي شعبان رسماً كار خود را براي اجراي برنامه هاي حجّ آتي شروع كردند .

هرچند وزارتخانه هاي مختلف در طول سال موظف به اجراي مسائل مختلف مرتبط با حج مي باشند ، ليكن از اوائل


207


شعبان بيشتر امور ، توسط كميته هاي مختلف كه متشكّل از ارگانهاي مختلف مي باشند پيگري مي گردد .

مقدم بودن حافظ قرآن در دفن

شيخ سعودالشريم خطيب و امام مسجدالحرام در مراسم حافظان قرآن گفت :

نه تنها حافظان قرآن در حيات خود بر ديگر مردم مقدم هستند ، بلكه بعد از مرگ نيز بايد مقدم شمرده شوند ، به طوري كه حضرت رسول الله ( صلّي الله عليه وآله ) توصيه مي فرمودند كساني را كه بيشتر از ديگران از قرآن حفظ نموده اند بعد از مرگ در كنار شهداي احد دفن كنيد .

ملاحظه : در شهرهاي مختلف عربستان مدارس و گروه هاي « تحفيظ القرآن » براي رده هاي مختلف سني وجود دارد كه علاوه بر دولت ، تجار و مؤسسات تجاري نيز هزينه و مخارج آن را تقبل مي كنند .

پخش سه ميليون كتابچه عقيدتي و فقهي در موسم حج توسط مبلّغان دولت عربستان

در موسم حج گذشته ( 1417 هـ . ق . ) يك ميليون و دويست هزار نسخه از قرآن كريم و سه ميليون كتابچه عقيدتي و فقهي به لغات مختلف ، توسط گروههاي تبليغي ـ ارشادي دولت عربستان بين حاجيان توزيع شده است .

( هفته نامه « المسلمون » ، شماره 654 ، مورخ 12 ربيع الآخر 1418 برابر با 24/5/76 ) .

حضور زنان خارجي در مسابقات فوتبال عربستان

در مسابقات فوتبال جام قاره هاي جهان كه در اواخر آذر 76 در عربستان برگزار شد .

براي اولين بار به زنان خارجي اجازه داده شد در ورزشگاه و در بين تماشاچيان حضور يابند . روزنامه هاي عربستان عكس هاي متنوعي از حضور زنان خارجي بدون حجاب را به تصوير كشيده اند .

ملاحظه : عربستان در مسأله فوتبال شديداً در جستجوي يافتن جايگاه جهاني و جلب توجه افكار عمومي است ، به طوري كه براي برگزاري مسابقات بين قاره اي ، تنها 2ميليون دلار جايزه تيم هاي اول تا چهارم اين مسابقات مي باشد كه تماماً توسط عربستان پرداخت مي شود .


208


نحوه اسكان حجاج داخلي عربستان

وزارت حج عربستان طي اطلاعيه اي از اول شعبان تا 20 شوال را جهت مراجعه مؤسسات حج مسئول امور حجاج داخل اعلان نمود .

هزينه مربوط به زمين جهت هر حاجي داخل عربستان 200 ريال معين شده است . زمين بين مؤسسات صرفاً بر اساس ضوابط وزارت حج تعيين و به تناسب توانايي و موفقيت مؤسسات حج ميان آنها تقسيم مي شود .

ملاحظه : سهميه بندي حجاج شامل مسلمانان غير عربستاني مقيم اين كشور نيز مي شود و برابر مقررات تعيين شده مسلمانان مقيم در طول هر 5 سال يكبار اجازه تشرف به حج را دارند ، ليكن به رغم اين ضوابط ساليانه بيش از نيم ميليون نفر از اتباع خارجي و همچنين مردم عربستان به حج مي روند .

900 اتوبوس جديد براي انتقال حجاج

( عكاظ ـ ش 11456 ) تعداد 900 دستگاه اتوبوس جديد به قيمت 500 ميليون ريال عربستان ، توسط اين كشور خريداري شده و به ناوگان اتوبوسراني شركتهاي نقليه حجاج اضافه شده است . اين اتوبوسها در حجّ آتي مورد استفاده قرار خواهد گرفت .

ملاحظه : تعداد تقريبي اتوبوسهاي مورد استفاده در زمان حج ، 12 هزار دستگاه اتوبوس مي باشد .

التزام مطبوعات به عربي فصيح

( المدينه ـ ش 12682 ) دكتر فارسي وزير فرهنگ عربستان طي مصاحبه اي بر رعايت كامل عربي فصيح توسط مطبوعات و رسانه هاي جمعي تأكيد نمود و گفت : در بسياري از برنامه هاي تلويزيون و تبليغات ، از زبان عاميانه استفاده مي شود كه به طوري جدي بافرهنگ عربي فصيح تعارض دارد . وي در اين مصاحبه عربي فصيح را به عنوان زبان قرآن و احاديث پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) و فرهنگ عرب توصيف نمود كه بايد حفظ شود .

يك روحاني وهابي از قرقيزستان اخراج شد

بيشكك ـ خبرگزاري جمهوري اسلامي : امام مسجد و مقام ارشد ديني شهر « الابوكين » در جنوب قرقيزستان به دليل تبليغ وهابيت از اين كشور اخراج شد .

« كريم اف » امام سابق مسجد شهر


209


« الابوكين » كه ظاهراً يك تاجيك است به نوشته روز گذشته « ويچرني بيشكك » چند سال پيش همراه با مهاجرين تاجيك وارد قرقيزستان شد .

سرهنگ « رضااف » رئيس اداره امنيت ملي استان جلال آباد كه « الابوكين » يكي از شهرهاي آن است ، گفت : بارها به « كريم اف » براي خودداري از تبليغ وهابيت تذكر داده شده بود .

وهابيت و احتمال گسترش آن در قرقيزستان در ماههاي اخير يكي از موضوعات مورد بحث اين كشور بوده است . بخش اعظم مردم قرقيزستان را مسلمانان حنفي مذهب تشكيل مي دهند .

( جمهوري اسلامي 12/11/76 ، ص16 )

خطوط كاري مكتب وكلاي موحد

وزير حج عربستان در ديدار با رييس مجلس در مكتب وكلاي موحد ، به بررسي و تبادل نظر درباره برنامه كاري اين مكتب براي حج آتي پرداخت .

اهم محورهاي اعلان شده عبارت است از :

* راه اندازي سازماني جهت آموزش عربستاني ها براي كسب مهارت و بكارگيري آنها در امور اجرايي و خدماتي حج .

* التزام مكتب وكلا به دستورالعملهاي وزير ، جهت جايگزين نمودن اتباع عربستان به جاي كارگران و كاركنان خارجي .

* انتشار ليست و تنوع خدمات اين مكتب به زبانهاي مختلف جهت اطلاع و استفاده حجاج .

* تسريع در جابجايي حاجيان و بار حجاج .

* ثبت دقيق مدارك حجاج در كامپيوتر و سرويس دهي مناسب در اين رابطه به وزارت حج ، اداره گذرنامه وجهات امنيتي كشور .

سمپوزيوم مكه و مدينه

در تاريخ 23/8/76 سمپوزيومي تحت عنوان مكه و مدينه به مناسبت هفتادمين سالروز تأسيس مؤسسه شرق شناسي دانشگاه لايدن در محل دانشگاه يادشده برگزار گرديد . در اين جلسه تعدادي از اساتيد زبان فارسي ، عربي ، اندونزيايي ، تركي و همچنين اساتيد شرق شناس و اسلام شناس حضور داشتند . زكي يماني وزير نفت سابق عربستان سعودي نيز به


210


عنوان ميهمان ويژه اين سمپوزيوم حضور داشت .

در جلسه يادشده ابتدا آقاي دكتر اشترومر رييس مؤسسه ، ضمن سخناني به تشريح تاريخچه مؤسسه پرداخت و سپس آقاي پروفسور ورنر از آلمان طي سخناني وضعيت قبرستان بقيع را تشريح و به طور مبسوط به تاريخچه اين قبرستان و وضعيت گذشته و كنوني آن پرداخت و طي سخنان خود تصاير و نقشه هايي كه از قبرستان مذكور تهيه كرده بود را به نمايش گذاشت . وي مدت زيادي است كه در خصوص تاريخچه اين قبرستان ـ با توجه به اهميت آن براي عالم تشيع به مطالعه پرداخته و آن را موضوع تحقيق ، سخنراني و كتابي كه درصدد انتشار آن مي باشد قرار داده است .

نامبرده طي سخنان خود اشاره نمود : حدود ده هزار نفر از صحابه پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) از جمله چهار امام شيعيان در اين قبرستان مدفون است و به اين لحاظ براي شيعيان اهميت شايان توجهي دارد . وي ضمن توضيحات خود درخصوص وضعيت گذشته قبرستان ، تصاويري كه حاكي از عدم رسيدگي به قبرستان بقيع بود و آن را به صورت خرابه اي نمايش مي داد ، نشان داد و اضافه نمود كه طي سالهاي گذشته وهابيان از رسيدگي به وضعيت قبرستان مذكور خودداري كرده اند .

دكتر اشترومر متذكر شد كه در گذشته ، دولت ايران حتي موافقت كرد كه مبالغي را براي بازسازي اين قبرستان اختصاص دهد ليكن دولت عربستان آن را رد كرد .

آقاي پروفسور ورنر در بخش ديگري از سخنان خود به دوره پس از انقلاب اسلامي ايران اشاره كرد و گفت ايران به وضعيت قبرستان بقيع اعتراض دارد و جمهوري اسلامي ايران معتقد است كه وهابيان نمي توانند عهده دار كامل امور مكه و مدينه باشند و لذا امام خميني ( رحمه الله ) به آقاي كروبي نماينده ويژه خود در آن زمان گفت كه در اين رابطه با سعوديها وارد مذاكره شود ليكن وهابيون تغييري در موضع خود ندادند . ايران معتقد است كه مكه و مدينه متعلّق به كلّ مسلمانان است و بايد به صورت بين المللي توسط كشورهاي اسلامي داره شود .

آقاي پروفسور ورنر در همين بخش به حادثه كشتار حجاج ايراني در مكه و تظاهرات برائت از مشركين نيز اشاره نمود .

ملاحظات :

* سخنان آقاي پروفسور ورنر در


211


حضور آقاي زكي يماني انجام شد و اظهارات وي در خصوص وهابيان ، براي نامبرده خوشايند نبود .

* به طور كلي مي توان گفت پس از سخنراني نامبرده ، تصوير منفي اي از سياست وهابيان نسبت به قبرستان بقيع در حضار بهوجود آمده بود .

* در حاشيه سمينار پروفسور ورنر ، علّت انتخاب اين موضوع براي سخنراني خود را ، اهميت قبرستان بقيع ذكر كرد و گفت من سعي كردم واقعيتها را مطرح كنم و براي من مهم نيست چه كسي از مطالب تحقيقي بنده خوشش بيايد يا ناراحت شود !

* آقاي پروفسور ورنر از انتشار متن سخنراني خود امتناع نمود و اظهار داشت به زودي كتابي كه در اين رابطه در دست تهيه دارد منتشر خواهد شد . به احتمال قوي اين كتاب به زبان آلماني خواهد بود .

توزيع نقشه مشاعر مقدسه بين رانندگان

دكتر محمود سفر وزير حج عربستان طي ملاقات با مديران شركتهاي حمل و نقل حجاج از آنان درخواست نمود نقشه هاي كوچك و رنگي حاوي راههاي ورود و خروج مكه ، عرفات ، مشعرالحرام ، منا و محل توقف اتوبوسها را در هر منطقه در ميان رانندگان اتوبوسهاي حجاج توزيع نمايند .

همچنين تجهيز تعميرگاههاي بين مكه ـ جده و مدينه به دستگاه بي سيم نيز از موارد درخواستي وزير حج بود .

بهره برداري از پل مروه

همزمان با شروع ماه رمضان ، پل مروه كه از سطح مروه در خيابان « راقويه » تا سطح مسجدالحرام به طور مستقيم امتداد دارد ، افتتاح گرديد . طول اين پل 5/72 متر و عرض آن 11 متر مي باشد .

ارتباط با با شبكه « اينترنت »

عقيل بن عبدالله مدير عامل مؤسسه « خيريه الحرمين » اعلان كرد : اين مؤسسه براي پاسخگويي به شبهات درباره اسلام و نشرعقايد ديني به شبكه اينترنت وصل شده و جايگاه رسمي گرفته است ، به طوري كه عدد مشتركين صفحه مؤسسه ، 70 ميليون نفر و خوانندگان آن 17250 نفر مي باشند .

ملاحظه :

اطلاعاتي كه اين مؤسّسه به اينترنت منتقل مي كند ، بيشتر مطابق با مسلك وهابيت است . از اين رو نامبرده از ارتباط


212


شيعيان و ديگر مذاهب اسلامي با اين شبكه اظهار تأسّف كرده است .

برچيدن تابلوهاي تبليغاتي در مسير جده ـ مكه

شهردار مكه اعلام كرد : با تأكيد اميرماجد ، امير منطقه مكه مكرمه ، كميته اي براي بررسي شيوه هاي تبليغاتي در مسيره جاده مكه ـ جده تشكيل شده است . كليه تابلوهاي تبليغاتي كه با قداست سرزمين وحي و مكه مكرمه سنخيت و تطابق نداشته باشد توسط اين كميته برچيده خواهد شد .

تعداد تابلوهاي مخالف ، 130 عدد بوده و قبل از ماه رمضان جمع خواهد شد .

ملاحظه : فضاي عمومي دو شهر مكه و مدينه در چند سال اخير دستخوش تبليغات تجاري شركت ها و مؤسسات داخلي و خاري شده و با سياستهاي كلّي عربستان در ترسيم يك چهره مناسب مذهبي از عملكرد عربستان منافات دارد ، به طوري كه تابلوهاي شعائر اسلامي موجود در مسير جده ـ مكه كه در سالهاي گذشته نمود برجسته اي داشت ، سالهاي اخير تحت الشعاع تابلوهاي تجاري قرار گرفته است .

چاپ و نشر معجم التفاسير ، توسط « ايسيسكو »

سازمان اسلامي تربيت و دانش و فرهنگ « ايسيسكو » يك كتاب معجم براي تفسيرهاي قرآن كريم به چاپ رسانده است . اين معجم در قطع بزرگ و داراي 650 صفحه ، و تأليف عبدالقادر زمانه ، فاضل عبدالنبي ، عبدالوهاب التازي سعود و محمّد الكتاني است . در اين معجم 90 تفسير قرآن كريم معرفي شده است .

( روزنامه عكاظ ، مورخ 16 ربيع الاول 1418 ، برابر با 29/4/76 )

اخراج نيم ميليون خارجي از عربستان

برابر اطلاعيه هاي رسمي وزارت كشور عربستان در چند ماه اخير ، تعداد پانصد هزار كارگر خارجي را كه به طور غير قانوني در عربستان اقامت و كار داشته اند ، از اين كشور اخراج شده اند . موضوع خارجيان مقيم عربستان به عنوان يك معضل مهم با تبعات گسترده فرهنگي و اقتصادي مورد اهتمام حكومت و مطبوعات و . . . قرار گرفته است . به طوري كه مرتب گزارشات مفصلي درباره ابعاد و جوانب اين مسأله انتشار مي يابد .

محورهاي قابل توجه در اين


213


گزارشات عبارت است :

در گذشته مردم عربستان خود زمينشان را شخم مي زدند و گوسفندان را به چرا مي بردند ، ليكن وجود نفت ، از ايشان مجتمع تن پروري ساخت كه به مرور از شغلهاي ميداني دوري گزيدند و كار به جايي رسيد كه يك عرب بدوي عربستاني براي چراي گوسفند خود نيز از هند كارگر مي خواهد .

* بر اساس آمارهاي تقريبي سال 1995 ميلادي بيش از شش ميليون خارجي از صد و نود كشور مختلف در عربستان اقامت دارند كه بيش از 35% جمعيت كشور را تشكيل مي دهند . تنها در سال 1996 يك ميليون نفر خارجي به جمعيت اين كشور اضافه گرديد در واقع در همه عرصه ها ، به معناي گشودن جبهه جنگ تلقي مي شود .

* به لحاظ فرهنگي و اجتماعي تأثيرات حضور اجانب با توجه به مذاهب و فرهنگ هاي متنوّع ايشان ، كاملا ملموس مي باشد . گسترش انواع جرائم ، جنايت و مواد مخدر ره آورد اين حضور است .

* در طول سال ، بيش از دوميليون نفر به عنوان حج و عمره وارد عربستان مي شوند ، ولي مشكل مهم عربستان در هر سال مخفي شدن تعداد بسياري از اين افراد و اقامت غير قانوني در شهرهاي مكه ، مدينه ، جده و طائف است . بخشي از اين افراد از طريق قاچاق به شهرهاي ديگر عربستان نيز منتقل مي شوند و اين حركت خلاف هر سال افزايش مي يابد .

با توجه به مشكلات اقتصادي جامعه عربستان و بيكاري بخش قابل توجهي از مردم آن ، قوانين سخت و محكمي از سوي شوراي كار ، به رياست اميرنايف و وزارت كشور ، جهت جلوگيري از كار متخلّفين مقيم وضع و اجرا مي شود . به عنوان مثال هر عربستاني كه يك اجنبي را غيرقانوني به كار بگمارد از پنج هزار ريال عربستان تا پنجاه هزار ريال جريمه شده و خود مقيم نيز سه و يا شش ماه به زندان محكوم خواهد بود .

* مشكل مهم جامعه عربستان تن ندادن مردم به شغلهايي است كه تا كنون اجانب مشغول آن بوده اند ولي اينك تحت هر شرايطي بايد عربستاني ها به اشتغال در اين شغلها عادت كنند ؛ از جمله رانندگي تاكسي هاي ليموزين ، نگهباني بانكها ، كارگري در هتل ها و . . . كه شرايط اقتصادي عربستان اقتضا مي كند اتباع اين كشور جايگزين اجانب شوند .


214


* ملك فهد به منظور رفع مشكلات قانوني ، رسماً طي اطلاعيه اي به كليه كاركنان دولت اجازه داده است در صورتي كه با شغل اصلي ايشان منافات نداشته باشد ، بعد از ساعات اداري بتوانند به عنوان راننده وانت ، تاكسي ، كاميون و . . . در شركتها و . . . كار كنند .

تصميمات « رابطة العالم الاسلامي » براي اعضا الزام آور نيست

دكتر عبدالله بن صالح العبيد ، دبير كل « رابطة العالم الاسلامي » در ضمن يك مصاحبه مطبوعاتي در قاهره گفت : تصميمات « رابطة العالم الاسلامي » براي اعضا الزام آور نيست ، با اين كه پيروي از آراي فقهي صادره از « مجلس فقهي » حتمي است .

وي افزود : در واقع تصميمات مجلس فقهي وابسته به سازمان كنفرانس اسلامي براي اعضا الزام آور نيست مگر آن كه همه اعضا بر يك تصميمي اتفاق نظر داشته باشند همچون اتفاق نظري كه جهت تعيين تعداد حاجيان انجام گرفت .

( هفته نامه « العالم الاسلامي » ، شماره 1513 ، مورخ 17 ربيع الاول 1418 ، برابر با 1/5/76 ) .

نوجوان مصري حافظ كل قرآن و 3000 حديث و . . .

يونس عبدالجواد داوود ، نوجواني دوازده ساله از مصر حافظ كلّ قرآن كريم است . وي قرآن كريم را با صوت زيبا ، با تجويد و با قرائت هاي هفتگانه از حفظ مي خواند . او در سن 8 سالگي به كمك پدر و برادرانش و با تأييدات خداوند متعال توانسته است كه قرآن كريم را كاملابه حافظه خود بسپارد . نامبرده تفسير كلمات قرآن را آموخته و بيش از سه هزار حديث و احاديث قدسي و اسماي حسناي خداوند را حفظ كرده است . يونس عبدالجواد داود همچون بزرگان به منبر مي رود و مردم را موعظه مي كند .

( هفته نامه « العالم الاسلام » ، شماره 1515 ، مورخ 1 ربيع الاول 1418 ، برابر 13/5/76 ) .

« تعيين 1040 امام جماعت براي ماه رمضان »

برابر اعلان وزارت امور اسلامي و اوقاف عربستان ، تعدا چهل نفر از حافظان قرآن ، براي امامت مساجد بزرگ مكه در ايام ماه رمضان و امامت نماز تراويح تعيين شده اند . همچنين هزار تن از دانشجويان


215


علوم ديني نيز براي امامت مساجد مكه و روستاهاي اطراف آن ، در ايام شعبان و رمضان انتخاب گرديده اند .

حقوق همه آنان دو ميليون ريال عربستان است كه از جانب اين وزارتخانه تعيين و پرداخت مي شود .

ممنوعيت طباخي با گاز در مشاعر مقدسه

كميته عالي حج عربستان به رياست اميرنايف ، طي اطلاعيه اي پختوپز با وسايل گازسوز را در منا ممنوع اعلام كرد و اجازه افتتاح رستوران و آشپزخانه را در اطراف مشاعر مقدسه جهت طبخ و انتقال به داخل مشاعر صادر نمود .

در اين اطلاعيه مؤسسات حجاج و مطوفين صريحاً مكلّف به اجراي اين دستورالعمل شده اند .

سيستم كنترل جديد در حج

دكتر محمود سفر ، وزير حج عربستان ، طي مصاحبه اي با « المدينه » گفت : از حج آينده ، مقررات جديدي در ايام حج براي جلوگيري از تخلّفات ، بهويژه ايجاد ضمانت هاي اجرايي جهت بازگشت كلّيه حجاج به كشورهايشان به اجرا گذاشته خواهد شد . همچنين در حج آتي ، ضيوف الرحمن تغييرات كيفي در نقل و انتقال حجاج و خدمات متنوع را به طور محسوس مشاهده خواهند كرد .

ملاحظه : ذكر جزئيات مقررات و خدمات جديد از سوي وزير حج عربستان ، به فرصت مناسب موكول گرديد . با توجه به اخراج بيش از نيم ميليون خارجي مقيم غيرقانوني در عربستان ، اين كشور به شدت در جستجوي راه هاي كنترل حجاج جهت خروج حجاج و معتمرين بعد از اداي مناسك از اين كشور مي باشد .

بازسازي مسجد صخره در مسير تبوك

در نزديكي تبوك ، دو مسجد بنامهاي « العظام » و « الصخره » وجو دارد كه گفته مي شود در سال نهم هجري ، حضرت پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) به هنگام عزيمت به غزوه تبوك ، در آن دو نقطه نماز خوانده است .

چشمه « تدعل » نيز در نزديكي مسجدالعظام ، محل وضوي حضرت رسول ( صلّي الله عليه وآله ) بوده است كه اخيراً معاون اداره آموزش و پرورش منطقه تبوك با اختصاص مبلغ چهل هزار دلار نسبت به ترميم مسجدالعظام اقدام نموده است .


216


ملاحظه : مسجد صخره در يك كيلومتري « العظام » واقع شده و روزنامه عكاظ عربستان با انتشار اين خبر همراه با چاپ عكس از آثار قديمي اين مسجد كه به علّت گذشت چند قرن ، در معرض تخريب و ويراني است ، از مردم خيّر دعوت به همكاري جهت مرمت اين بناي با ارزش تاريخي نموده است .

نظريه : تعصّب خشك و متحجّرانه در هدم و ويراني آثار اسلامي اختصاص به وهابيون دارد و اين عده در عربستان به رغم داشتن قدرت در امور قضا ، تبليغات و . . . در اقليت بوده و بخش هاي قابل توجهي از مردم تحصيل كرده ، دانشگاهي ، كارمندان و تجّار صراحتاً بركناري از افكار تند وهابيون ابراز مي دارند .

نشريه وزارت ارشاد عربستان

( المدينة ـ ش 12670 ) اخيراً اولين مجله وزارت ارشاد و اوقاف عربستان بنام « بررسيهاي اسلامي » منتشر گرديد .

وزير ارشاد به عنوان مدير اين نشريه ، هدف از انتشار اين مجله را طرح مشكلات مسلمين و بررسي راه هاي علاج آن عنوان نمود و گفت : در جوامع اطراف ما ، فتنه هاي بسياري با وسائل مختلف در صدد تأثير گذاري بر افكار مردم و معتقدات ايشان و همچنين تشويه حق و نشر باطل هستند و بر اهل علم و ديگر مسلمانان است كه به مقابله با اين تهديدات ؛ اعم از نشريات ، راديوها و تلويزيونها و . . . برخيزند .

موضوعات اصلي اين نشريه با بحث امامت در نماز و خصوصيات امام از جمله علم ، اخلاص و الگوي حسنه بودن ، مراعات احوال مأمومين ، كوتاه ساختن خطبه ، ارشاد مردم و رعايت مصالح آنان است .


| شناسه مطلب: 83060