بخش 1

حج در کلام رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی ( قدّس سرّه )


5


ميقات حج - سال ششم - شماره بيست و چهارم - تابستان 1377


حج در
كلام رهبر و بنيانگذار جمهوري اسلامي

حضرت امام خميني ( قدّس سرّه )

. . . ابراهيم ( عليه السلام ) كه به حسب روايات شريفه ما ، « آنوقتي كه طرف آتش مي رفت و ملائكه آسمان به او گفتند كه حاجت داري ؟ گفت : به شماها ، نه » ( 1 ) ، يك باب ديگري از معارف را داشته است و ما صورت عمل را مي بينيم و از آن هم اعجاب مي كنيم و اعجاب آور هم هست . لكن آنهايي كه اهل معارف الهي هستند ، باطن اين صورت را ملاحظه مي كنند .

اصل اعمال انبيا مطلقاً به حسب صورت ، با اعمال ما به حسب نوع ، موافق است . آنها نماز مي خوانند ما هم نماز مي خوانيم ، آنها روزه مي گيرند ما هم روزه مي گيريم ، آنها حج مي روند ما هم حج مي رويم ، آنها قرباني مي كنند ما هم قرباني مي كنيم ، وقوف مي كنند ما هم وقوف مي كنيم . اين صورت را همه با هم مشتركيم .

آن چيزي كه اعمال ما را با آنها متفاوت مي كند و اعمال انبيا را بعضي ها با بعضي ديگر متفاوت ميكند ، آن مغز عمل است ، آن چيزي است كه آنها از آن مبدأ ، الهام مي گيرند و اين اعمال را با الهام از آنجا ، عمل مي كنند .

مسأله وحي و گرفتن وحي كه در انبيا هست و آنها هم متفاوت هست ، يكي از امور مهمّي است كه انسان تصوّرش را نمي تواند بكند كه مسأله ، چيست و چه بوده است ؟ واسطه جبرئيل است ؟ جبرئيل چه جور واسطه بوده است ؟ آيا پيغمبر نازل كرده است جبرئيل را و به ولايت او نازل شده است ؟ يا جبرئيل نازل شده است و آن وحي را رسانده است ؟ مسائلي است كه در آن صحبت است .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ بحار الأنوار ، ج12 ، ص33 ، دنباله ح8


6


مسأله قرباني فرزند ، يك باب است كه البته به حسب ديد نوع بشر ، مسأله مهمي است . لكن آن چيزي كه مبدأ اين عمل مي شود ، آن چيزي كه مقابله ما بين پدر و پسر را در آنجا متحقق مي كند . اين يك مسائل قلبي و روحي و معنوي است فوق اين مسائلي كه ماها مي فهميم . ما همه مي گوييم كه ايثار كرد ، قرباني كرد و واقعاً هم اينطور بوده است ، خوب ، مهم هم هست . لكن آيا در نظر ابراهيم هم ايثار بوده است ؟ ابراهيم هم در نظرش اين بوده است كه حالا يك چيزي ، تحفه اي پيش خدا مي برد ؟ اسماعيل هم سلام الله عليه در نظرش بوده است كه جانفشاني براي خدا مي كند ؟ يا مسأله ، اين نيست ؟ اين مسأله اي است كه تا نفسانيّت انسان هست ، خوديت انسان هست ، اسمش ايثار است مثلا اينكه مي گوييم من فرزندم را در راه خدا ايثار مي كنم ، من در راه خدا جان خودم را ايثار مي كنم ، اين براي ما مهم است و زياد هم مهم است . براي ابراهيم اين مسأله اي نيست ، ايثار نيست . ابراهيم خودي نمي بيند تا ايثاري كرده باشد ، اسماعيل خودي نمي بيند تا ايثار كرده باشد . ايثار اين است كه من هستم و تو ( خدا ) هستي و عمل من براي تو ايثار است اين در نظر بزرگان اهل معرفت و اولياي خدا ، شرك است ، در عين حالي كه در نظر ما كمال بزرگي است ، ايثارِ بزرگ است . ( 1 )

* پي نوشتها :

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ بيانات امام خميني در ديدار با مسؤولين كشور به مناسبت عيد سعيد قربان ، 15 / 6 / 1363هـ . ش .



| شناسه مطلب: 83075