بخش 6

2 ـ استفتاءات جدید


73


ميقات حج - سال هفتم - شماره بيست و پنجم - پاييز 1377

استفتاءات حج

محمّد حسين فلاّح زاده

© 1 ـ شخصي در پايان يكي از اشواط طواف ، آن را رها كرده و لحظه اي استراحت مي كند و هنگامي كه براي تكميل آن برمي گردد ، شك مي كند كه شوط پنجم بوده يا ششم ، تكليفش چيست ؟

* آية الله خامنه اي : بسمه تعالي ، شك در عدد اشواط طواف بين 6 و 5 در هر صورت مبطل طواف است .

* آية الله لنكراني : طواف وي در فرض سؤال باطل است .

* آية الله سيستاني : طوافش باطل است و بايد از سر بگيرد .


74


* آية الله مكارم شيرازي : احتياط واجب آن است كه آن را رها كند و از نو شروع كند .

* آية الله صافي : در فرض سؤال ، ظاهراً طواف مذكور باطل است بايد از آن طواف صرف نظر كند و طواف ديگر انجام دهد . والله العالم .

* آية الله تبريزي : بسمه تعالي ، چنانچه طواف واجب بوده باطل است و بايد آنرا اعاده نمايد . والله العالم .

* آية الله نوري : پس از سلام طوافش باطل است .

* آية الله صانعي : اينگونه شك ها كه يقين به هفت شوط و تماميّت در آن نيست ، مطلقاً موجب بطلان است و طواف بايد از سرگرفته شود .



75


© 2 ـ شخصي در يكي از اشواط ، گامهايي را در اثر فشار جمعيت بي اختيار پيموده و به همان نحو ادامه داده وطواف را پايان برده است ، اكنون كه مسأله را فرا گرفته ، نه جاي آن مقدار را مي داند و نه شوط را ، تكليف او چيست ؟

* آية الله لنكراني : احتياطاً خودش و اگر نمي تواند فردي را نايب كند تا يك طواف و نماز طواف براي او بجا آورد .

* آية الله تبريزي : حركت غير اختياري در فرض مزبور مضر به طواف نيست . والله العالم .

* آية الله سيستاني : اگر كاملاً بي اختيار بوده طواف را پس از فوت موالات از سر بگيرد .

* آية الله خامنه اي : بسمه تعالي ، اگر با قصد طواف نموده ، اشكال ندارد .

* آية الله صافي : از طواف مذكور صرف نظر كند و طواف ديگر انجام دهد . والله العالم


76


* آية الله مكارم شيرازي : اگر منظور از بي اختيار بودن اين است كه در وسط جمعيت قرار گرفته و قصد طواف دارد و جمعيت او را پيش مي برند اين وضع ضرري به طواف نمي زند .

* آية الله صانعي : طواف و نماز آن را بايد اعاده نمايد .

* آية الله نوري : با سلام ، لازم است طواف را اعاده كند .

© 3 ـ اگر در بين طواف نداند چند شوط بجا آورده ، وظيفه اش چيست ؟

* آية الله صافي : طواف باطل است . والله العالم .

* آية الله خامنه اي : بسمه تعالي ، اگر در بين طواف نداند چند شوط طواف انجام داده طوافش باطل است وبايد از سر بگيرد .



77


* آية الله تبريزي : شك در عدد اشوط طواف واجب موجب بطلان آن است مگر هنگامي كه به حجرالاسود برسد شك كند هفت شوط بجا آورده يا بيشتر كه بنابر هفت مي گذارد و طوافش صحيح است . والله العالم

* آية الله سيستاني : طوافش باطل است .

* آية الله لنكراني : طواف او باطل است . والله العالم .

* آية الله مكارم شيرازي : مانند جواب اوّل است .

* آية الله صانعي : طواف را بايد از سر بگيرد ، زيرا شك در اشواط موجب بطلان است .

* آية الله نوري : پس از سلام ، طوافش باطل است و بايد اعاده كند .

© 4 ـ انجام يك عمره مفرده استحبابي ، به نيت خود و به نيابت تبرّعي ديگران ، صحيح است يا نه ؟

* آية الله تبريزي : صحيح است . والله العالم


78


* آية الله مكارم شيرازي : احتياط آن است آن را به نيّت خود بجا آورد و هر مقدار از ثواب آن را كه مي خواهد بر ديگران هديه كند .

* آية الله سيستاني : اشكال ندارد .

* آية الله فاضل : مانعي ندارد و صحيح است .

* آية الله صافي : اشكال ندارد . والله العالم

* آية الله صانعي : در عمره مستحبّي و غير آن همانند طواف و نماز از اعمال مستحبّه ، مانعي ندارد .

* آية الله نوري : صحيح است .

* آية الله خامنه اي : بسمه تعالي ، مانع ندارد و صحيح است .



79


© 5 ـ شخصي عمره مفرده اي به نيابت از پدرش انجام داده و روز بعد به نيابت مادرش محرم مي شود . و در اثناي آن ، متوجه مي شود كه در عمره اوّل طواف و نماز آن را بدون وضو انجام داده است ، وظيفه او در اين صورت چيست ؟

* آية الله مكارم شيرازي : طواف و نماز عمره اوّل را اعاده مي كند و عمره دوّم را به قصد رجا ادامه مي دهد ( توجّه داشته باشد كه در يك ماه قمري بيش از يك عمره نمي توان انجام داد مگر اينكه بر نيّت رجاء يعني بر اميد اينكه مطلوب باشد ) .

* آية الله فاضل : ابتدا طواف و نماز طواف عمره سابق را بجا آورد سپس اعمال عمره فعلي را انجام دهد .

* آية الله صافي : در فرض سؤال ، طواف و نماز عمره اي را كه به نيابت پدر انجام داده اعاده نمايد . والله العالم

* آية الله خامنه اي : بسمه تعالي ، بايد طواف و نماز عمره اول را اعاده نمايد و احرام دوم نيز صحيح است .



80


* آية الله تبريزي : بنابر احتياط طواف و نماز آنرا قضاء نمايد و پس از آن تمام اعمال عمره مفرده به قصد ما في الذمه انجام دهد . والله العالم

* آية الله سيستاني : احرام دوّم باطل است و بايد همه اعمال عمره اوّل را اعاده كند .

* آية الله صانعي : آن طواف و نماز را اعاده كند .

* آية الله نوري : پس از سلام ، بعد از اتمام عمره دوّم طواف و نماز آن را كه از عمره اوّل بجا مانده است بجا بياورد صحيح است .

© 6 ـ يكي از كارمندان سازمان حج و زيارت كه بيش از يك ماه در مكّه بوده و همين مدت از عمره قبلي او گذشته ، براي كاري به جدّه مي رود و در برگشت ، بدون احرام وارد مكه شده است ، وظيفه اش چيست ؟

* آية الله سيستاني : گناه كرده و چيزي بر او نيست ضمناً معيار در لزوم عمره براي ورود به مكّه گذشتن يك ماه نيست بلكه ورود در ماه قمري ديگر است هر چند روز بعد باشد .


81


* آية الله خامنه اي : بسمه تعالي ، فعلا وظيفه خاصي ندارد ولي اگر از روي عمد بدون احرام وارد مكه شده عمل حرام انجام داده و بايد توبه كند .

* آية الله فاضل : بايد با احرام وارد مكه مي شده است ولي در فرض مزبورفعلاً وظيفه اي ندارد .

* آية الله مكارم شيرازي : كار خلاف شرعي انجام داده است و بايد برگردد و محرم شود .

* آية الله صافي : بر چنين شخصي واجب بوده كه بدون احرام وارد حرم نشود حال كه با علم و عمد و يا از روي جهل وارد حرم شده اگر موقع حج است و مي خواهد حج تمتع انجام دهد بايد به يكي از مواقيت معروفه مانند جحفه يا مسجد شجره برود و براي عمره تمتع محرم شود و اگر موقع حج نيست يا نمي خواهد حج تمتع به جا آورد فعلاً تكليفي ندارد . والله العالم



82


* آية الله صانعي : محض ورود به مكّه بدون احرام موجب وظيفه اي نمي باشد و با فرض ترك عمدي آن مرتكب معصيّت و گناه شده است .

* آية الله نوري : با سلام ، لازم است به يكي از مواقيت برگردد و در آنجا احرام براي عمره مفرده ببندد و عمره مفرده انجام بدهد و اگر مي خواهد حج تمتّع انجام بدهد احرام عمره تمتّع ببندد .

* آية الله تبريزي : گرچه دخول در مكه بدون احرام پس از گذشت ماه قمري كه در آن ماه احرام عمره قبلي را بسته بوده جائز نيست ولي بعد از دخول مكه تكليفي ندارد . والله العالم .



| شناسه مطلب: 83094