بخش 13
1 ـ نگاهی به مطبوعات عربستان
191 |
ميقات حج - سال هفتم - شماره بيست و پنجم - پاييز 1377
از نگاهي ديگر
192 |
نگاهي به مطبوعات عربستان
* اصرار بر روزه عاشورا ( ! )
همواره در آستانه روز عاشورا ، از جانب علماي بزرگ سعودي به صورت سخنراني ، مصاحبه ، بيانيه ، پاسخ به پرسش ، در راديو و تلويزيون و در بسياري از روزنامه ها و مجلات ، موضوع « روزه عاشورا » مطرح مي گردد ؛ از باب نمونه ، در بيانيه امسال مفتي كل سعودي « شيخ عبدالعزيزبن عبدالله بن باز » آمده است : ثابت شده كه پيامبر خدا ( صلّي الله عليه وآله ) روز عاشورا را روزه مي گرفته و ديگران را به روزه آن ترغيب مي نمودند . چون كه خداوند در اين روز ، موسي و قومش را نجات داده و فرعون و طرفدارانش را غرق نموده است . بنابراين ، مستحب است كه مسلمانان به عنوان شكر خداي عزّوجلّ اين روز را روزه بدارند . و مستحب است يك روز قبل از آن و يك روز بعد از آن را هم روزه بگيرند تا با يهوديان ( كه صرفاً در روز عاشورا روزه دارند ) مخالفت شده باشد . وي در اين بيانيه ادعا مي كند كه از حضرت رسول ( صلّي الله عليه وآله ) درباره روز عاشورا و ارزش آن سؤال شد ، آن حضرت فرمود : « يكفرالله به السنة التي قبله » .
( روزنامه الرياض ، مورخ8 محرم1419 برابر با14/2/1377 )
* ممنوعيت چاپ لفظ جلاله بر روي جعبه هاي تجارتي
وزارت بازرگاني عربستان طي اطلاعيه اي از كليه شركتها ، مؤسسات ، كارخانجات ، و . . .
193 |
درخواست نمود از چاپ لفظ جلاله بر روي كيسه ها و قوطي ها ، كه سرانجام به عنوان زباله ، دور انداخته مي شوند ، خودداري نمايند .
در اين رابطه ، گروههاي بازرسي ويژه اي به بررسي نتايج اين بخشنامه در شهر مدينه پرداختند . ( المدينه ش 12954 )
* آيا شست و شوي بچه ، مبطل وضو نيست
سؤال : آيا اقدام من به شست و شوي فرزند خردسالم موجب ابطال وضو مي شود ؟
پاسخ شيخ عبدالله الجبرين : اگر كسي عورت فرد ديگري را به شهوت لمس نمايد وضوي او باطل مي گردد و در باطل شدن وضو در لمس بدون شهوت محلّ اختلاف است و ارجح آن است كه مس عورت بچه براي شستن ، وضو را باطل نمي كند ؛ زيرا شهوتي در آن نيست .
( المدينه ش 12961 )
* احرام از جده
سؤال : شخص مقيم در رياض آيا مي تواند براي عمره از جده محرم شود ؟
پاسخ شيخ عبدالله الجبرين : ميقات اهل رياض و نجد و طائف ، منطقه قرن المنازل يا ودادي محرم است و كسي كه از اين محل بدون احرام بگذرد و در جده محرم شود ، بايد قرباني نموده و بين مساكين حرم ( مكه ) توزيع نمايد . ( المدينه ش12968 )
* مراقبت بر زندگي و حيات قلب
شيخ الثبيتي امام و خطيب مسجدالنبي ( صلّي الله عليه وآله ) در خطبه هاي نماز جمعه مدينه گفت : از مردم عجب است بر كسي كه جسم وي مي ميرد گريه مي كنند و بر آنكس كه قلب وي مرده است نمي گريند كه اين مرگ شديدتر و بدتر است . لذا مراقبت بر حيات قلب مهمتر از مراقبت بر حيات جسم است ! ( المدينه ش 12964 )
* موقعيت زنان در بهشت
سؤال : در وقت قرائت قرآن مشاهده مي كنيم كه خداوند به مؤمنين و بندگان مرد وعده
194 |
بهشت و حوري ، با آن صفات بارز ، داده است آيا براي زن نيز در آخرت جايگزين همسرش چيزي هست ؟ و آيا نعمت هايي كه زنان از آن برخوردار خواهند بود كمتر از مردان است ؟
پاسخ شيخ عبدالله الجبرين : شكي نيست كه ثواب در آخرت بين مردان و زنان يكسان است همانگونه كه خداوند مي فرمايد : { اِنّي لا اُضِيعُ عَمَلَ عامِل مِنْكُم مِن ذَكَر أَو اُنْثي } و { مَنْ يَعْمَل مِنَ الصالِحاتِ مِنْ ذَكَر أَو اُنْثي وَهُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حياةً طيبةً } و { وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَر أَوْ أُنثَي وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ } و بر اساس آيه
{ إِنَّا أَنشَأْنَاهُنَّ إِنشَاءً * فَجَعَلْنَاهُنَّ أَبْكَاراً } خداوند پيرزنها را به صورت دختران جوان درآورده و جواني را به پيري برمي گرداند و بر اساس احاديث ، زنان مومن بواسطه عبادت و اطاعت از حوري برتر بوده و همانند مردان وارد بهشت خواهند شد و اگر يك زن با چند مرد ازدواج كرده باشد ، در بهشت حق انتخاب همسر از بين ايشان خواهد داشت .
( المدينه ش 12969 )
* بررسي جوانب قصر نماز در سفر
مدتي قبل فردي از عالِم بزرگ عربستان ، شيخ عبدالله المنيع سؤال كرد كه مدت 10 روز در كشوري اقامت نموده و از ابتدا نيت ده روز داشته و نماز خود را قصر ( شكسته ) خوانده است ، آيا اقدام وي درست بوده است ؟
شيخ منيع پاسخ داده است : چنانچه سفر مباح بوده و نيت اقامت بيش از چهار شب نباشد ، فرد مي تواند نماز خود را كامل و يا شكسته بخواند در واقع شيخ منيع ، بر غير صحيح بودن اقدام سؤال كننده پاسخ داده است . حال آنكه در اين مسأله بين علما اختلاف وجود داشته و بيش از 12 قول ذكر مي شود ، مدت زمان بيان شده براي قصر نماز 3 روز ، 4 روز ، 10 ، 12 ، 15 ، 17 ، 18 ، 19 و 20 روز نيز وارد شده است .
برخي گفته اند تا وقت مراجعت به وطن خود بايد نماز را شكسته بجا آورد و براي هر يك از اين ايام تعيين شده ، نيز دلايل شرعي ذكر مي شود . كسانيكه بر 4 روز تأكيد دارند بر اقدام پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) دليل مي آورند كه مهاجرين را از اقامت بيش از 3 روز بعد از حج نهي فرمودند . هر چند اين دليل حجت نمي باشد ؛ زيرا در سال فتح مكه مدت 20 روز اقامت داشته و پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) نيز كسي را نهي از اقامت و قصر در نماز نكرد .
195 |
همچنين به اقدام پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) در حجة الوداع مبني بر اقامت 4 روزه پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) در مكه و قصر نماز ايشان احتجاج مي كنند كه البته اين دليل نيز حجت نيست ؛ چراكه معلوم نيست چنانچه پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) بيشتر در مكه مي ماند آيا نماز خود را كامل مي خواند يا خير ؟
كسانيكه بر 19 روز تأكيد دارند ، بر اقامت 19 روز پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) در تبوك دليل مي آورند و شوكاني مي گويد چنانچه پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) بيشتر مي ماند نماز خود را كامل مي خواند و ابن قيم مي گويد پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) مدت 20 روز در تبوك اقامت نموده و نماز خود را شكسته خواند و همچنين برخي از اين كلام پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) در حجة الوداع كه به اهل مكه فرمود : « يا أهلَ مَكَّة اَتِمّوا فانّا عَلي سَفَر » استفاده حكم مطلق و بدون قيد قصر نماز را در سفر مي كنند . مبناي حكم نزد كسانيكه قيد مدت اقامت را جهت قصر در نماز ذكر مي كنند ، در مرحله نخست احتياط است چرا كه اشتباه فرد در ترك عملِ مجاز اولي از انجام عمل غير مجاز مي باشد و به همين دليل ابن تيميه مي گويد امام احمد دليلي براي وجوب تمام خواندن نماز نياورده و آن را از باب احتياط مي خواند ، حال آنكه اقتضاي واجب اين نيست . امام شافعي مي گويد : ترك قصر را به خاطر رغبت به سنت اكراه دارم و دوست ندارم در كمتر از 3 روز نيز قصر بخوانم .
لذا تعيين مدت 4 و 10 روز و غير آن در اين خصوص از باب استحباب است و نه از باب وجوب .
و اما دومين دليل اين مبنا ، قصد پيامبر از انجام فعل در مدت اقامت در تبوك ، مكّه و . . . است كه نماز را شكسته خوانده و صريحاً نيز در خصوص زمان معيني براي قصر نماز اشاره نفرمود .
لذا اصل دراين مسأله ، عمل و فعل پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) در قصر خواندنِ نماز ، بدون استثنا ، در تمام سفرهاي ايشان مي باشد و اين گفته ابن عمرو ابن مسعود و انس در احاديث مورد اتفاق است و عمل صحابه نيز بر اين روال بوده است . ابن عمر در آذربايجان مدت 6 ماه نماز خود را شكسته خواند در حاليكه در بين برف و يخ مانده بود و مي دانست در بيش از چهار ماه نيز نمي تواند منطقه را ترك كند و انس در نيشابور مدت 2 سال و سعد بن ابي وقاص مدت 50 روز نماز خود را شكسته خواندند و از اين قبيل اخبار بسيار است .
قصر نماز از نظر امام احمد جايز است ليكن ابوحنيفه و مالك آن را واجب و ترك آن را
196 |
مورد عقاب مي دانند ، به هرحال خلاف در اغلب مسائل فقهي وجود دارد ؛ وهورحمة للعباد لذا جايز است به نظر و اقدام هر يك از صحابه تأسي جست ؛ زيرا تمام ايشان عادل هستند .
( المدينه ش 12968 )
* بر پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) دروغ نبنديد
علي رضا بن عبدالله تحت عنوان فوق ، به بررسي روايات منسوب به پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) مي پردازد كه به تعبير وي در بين مردم شايع بوده ولي اساس ندارد . از جمله حديث من صَليّ عليّ في يوم ألف مرّة لَمْ يمت حتّي يبشر بالجنّة .
نويسنده مي گويد : اصل اين حديث را ابن شاهين در « الترغيب و الترهيب » و ابن القيم در « جلاء الافهام » و ابن بشكوال و ابن سمعون در « اماليه » و الضياء در « المختاره » و سخاوي در « القول البديع » بيان نموده اند كه همگي از حديث حكم بن عطيـه از ثابت از انس بالفظ : « مَنْ صَلّي عَليّ فِي يَوم ألف مرّة لَمْ يَمُت حَتّي يَري مَقْعَدَه فِي الْجَنّة » اخذ نموده اند .
در اسناد حكم بن عطيه اختلاف وجود دارد . حافظ در « التقريب » ، محمد بن عبدالعزيز الدنيوي از غير ثقه بودن اسناد حكم بن عطيه ذكر مي كنند . لذا اين حديث نه تنها مورد انكار است بلكه ساختگي به نظر مي رسد .
ملاحظه : علي رضا بن عبدالله در بسياري از نوشته هاي خود مطالب صريحي عليه تشيّع داشته و به اين شاخصه شهره است . ( المدينه ش 12968 )
* چند خبر :
* اعلام پنج عنوان صندوق خيريه ، جهت جذب كمكهـاي مسلمين و نيل به اهداف تبليغي
« رابطة العالم الاسلامي » در مكه مكرمه ، به عنوان يك سازمان جهاني مردمي ، جهت احياي سنت وقف و براي نيل به اهداف تبليغي خود ، 5 صندوق با عناوين و اهداف خاصي تأسيس و اعلام مي نمايد . دكتر عبدالله بن صالح العبيد دبير كل « رابطة العالم اسلامي » ، عناوين صندوقها و اهداف آنها را اين گونه بيان كرد :
197 |
الف ـ صندوق تبليغات ، با اهداف :
1 ـ تربيت و آماده سازي مبلّغان با برنامه هاي آموزشي مناسب .
2 ـ كفالت مبلّغان و تأمين احتياجات آنان .
3 ـ تأسيس و يا كمك به مراكز تربيت مبلغ .
4 ـ اعزام ائمه جماعات و مبلغان به مناطق مختلف جهان ، بويژه در ماه مبارك رمضان .
5 ـ تأمين وسايل تبليغي روز ( كتاب ، نوار و فيلم ) به زبانهاي مختلف .
ب ـ صندوق قرآن كريم و علوم آن ، با اهداف :
1 ـ ايجاد ، نگهداري ، و كمك به مراكز و جمعيت هاي قرآن كريم .
2 ـ سهيم شدن در تهيه ترجمه هاي مختلف قرآن كريم به زبان هاي گوناگون .
3 ـ برپايي ، تشويق و كمك به مسابقات قرآن كريم در سراسر جهان .
4 ـ تشويق و كمك به بررسي ها و تحقيقات علمي در زمينه هاي قرآن كريم و علوم آن .
5 ـ ايجاد كرسي هاي علمي در دانشگاه هاي جهاني جهت ارائه بحث هاي علمي در زمينه قرآن كريم .
ج ـ صندوق ايتام و محرومين ، با اهداف :
1 ـ كفالت ايتام از جهات مادي ، اجتماعي و آموزشي .
2 ـ راه اندازي قافله هاي كمك رساني به محرومين و حادثه ديدگان در سراسر جهان .
3 ـ برپايي مراكزي جهت يتيمان و محرومان .
4 ـ ايجاد مراكز آموزش حرفه و فن در كشورهاي فقير .
5 ـ كمك به خانواده هاي يتيمان و محرومان .
د ـ صندوق تعليم و آموزش ، با اهداف :
1 ـ تأمين بورسيه هاي درسي گوناگون در تخصّصهاي مهم .
2 ـ كمك و تحت پوشش گرفتن دانشجويان نابغه مسلمان .
3 ـ تهيه برنامه هاي درسي و اسلامي مناسب .
198 |
4 ـ ايجاد مدارس و مراكز اسلامي با تخصّصهاي گوناگون .
5 ـ تشويق و كمك به تحقيقات علمي و اختصاص دادن جوايزي براي مسابقات علمي .
هـ ـ صندوق اقليتهاي اسلامي ، با اهداف :
1 ـ معرفي اقليتها و مهاجران مسلمان و بيان گرفتاري هاي آنان براي مسلمين سراسر عالم .
2 ـ كمك و برپايي مراكز اسلامي در هر جا كه اقليتهاي مسلمان حضور دارند .
3 ـ برپايي دوره ها و برنامه هاي تربيتي جهت آشنايي اقليتهاي مسلمان با اسلام و احكام آن .
4 ـ برنامه ريزي جهت زندگي آبرومندانه اقليتهاي مسلمان در كشورهاي مختلف جهان .
5 ـ آشنا ساختن اقليتها و مهاجران مسلمان به حقوق اجتماعي شان و دفاع و حمايت از آنان جهت كسب حقوقشان . ( هفته نامه العالم الاسلامي ، مورخ1 محرم1419 برابر با7/2/1377 )
* استخدام مبلغ از كشورهاي مختلف جهان
دفتر تبليغ و ارشاد سعودي ، در منطقه شمال رياض ، تصميم دارد مجموعه اي از مبلّغان شايسته تدريس و تبليغ را از كشورهاي مختلف جهان ـ بويژه از كشورهايي كه كارگران فراواني در منطقه دارند ـ استخدام نمايد .
اين مبلغان بايستي اهليت تبليغ داشته باشند ، با فرهنگ دين آشنا بوده ، به خوبي بتوانند به زبان عربي و زبان اصلي خود تكلّم كنند و بنويسند . در تبليغ خود ، ملتزم به حكمت و اهل رفق و شفقت باشند و خصوصيات اخلاقي يك مبلغ خوب ، كه در كتاب و سنت آمده ، را دارا باشند .
افزون بر اينها ، اين مبلغان بايد در بيان دروس ، توانا و در زمينه تبليغ و ارشاد ، خبره بوده ، در حد امكان از قرآن كريم و احاديث رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) حفظ كرده و با سيره آن حضرت ـ بويژه آنچه مربوط به تبليغ است ـ آشنايي داشته باشند وبالأخره دريك مصاحبه خاص كه براي آنهاگذاشته مي شود ، موفق باشند .
( روزنامه الرياض ، مورخ22 محرم1419 برابر با28/2/1377 )
199 |
* توزيع بيش از 000 000 6 كتاب و نوار در موسم حج
دكتر عبدالله بن احمد الزيد معاون مطبوعاتي و انتشاراتي وزارت امور اسلامي و اوقاف و تبليغ و ارشاد سعودي گفت : از سال 1415 هـ . علاوه بر اهداي يك جلد كلام الله مجيد ، بسته اي نيز به حاجيان داده مي شود كه حاوي مجموعه اي از كتابهاي ارشادي و مجموعه اي از نوارهاي اسلامي به زبان خود آنهاست . به طوري كه در موسم حج امسال ، مجموع آنچه كه در مرزهاي زميني ، هوايي و دريايي به حاجيان اهدا شده ، بيش از شش ميليون نسخه كتاب و نوار بوده است .
( روزنامه الرياض مورخ17 محرم1419 برابر با23/2/1377 )
* نمايشگاه دائم تأليفات اعضاي هيأت تدريس
نمايشگاه دائم تأليفات اعضاي هيأت تدريس ، در كتابخانه دانشگاه ملك سعود افتتاح گرديد . در اين نمايشگاه بيش از هزار عنوان كتاب ، تحقيقات ، اسناد كنفرانسها و همايشها در موضوعات مختلف علوم ، تكنيك ، علوم انساني و اجتماعي و همچنين مجموعه اي از مقالات و بحثهاي منتشر شده در مجلات علمي اين دانشگاه ، در معرض ديد علاقه مندان گذاشته شده است .
اين نمايشگاه هر روزه از تأليفات جديد هيأت تدريس استقبال مي نمايد .
دكتر عبدالله الفيصل گفت : فكر ايجاد اين نمايشگاه و گردآوري تأليفات اعضاي هيأت تدريس ، فكري مترقي است ؛ زيرا اين نمايشگاه ، هم زمينه خوبي است براي آنان كه مي خواهند از كارهاي اعضاي هيأت تدريس آگاهي پيدا كنند ، و هم انگيزه اي است براي اعضاي هيأت تدريس تا به تأليفات بيشتري دست يازند .
( روزنامه الرياض مورخ22 محرم1419 برابر با28/2/1377 )
* حضور 400 ناشر از 40 كشور جهان با 000 80 عنوان كتاب در مكه مكرمه
چندي پيش به كوشش دانشگاه امّ القري ، به مدت دوهفته ، يك نمايشگاه بين المللي كتاب در سالن نمايشگاههاي شهرك دانشگاهي دانشگاه ام القري ، در منطقه عابديه مكه مكرمه برگزار گرديد . دكتر سهيل بن حسن قاضي ، مدير دانشگاه مزبور ، در اين باره گفت : در
200 |
اين نمايشگاه 400 ناشر بزرگ از 40 كشور جهان ـ از خود عربستان گرفته تا ديگر كشورهاي عربي ، اروپايي و آمريكايي ـ با 80 هزار عنوان كتاب در موضوعات مختلف علوم : شرعي ، فرهنگي ، اجتماعي و ديگر دانشها و شناختها ، شركت نموده و كتابهاي خود را با 20% تخفيف عرضه مي نمايند .
شايان ذكر است كه روزهاي دوشنبه و پنجشنبه مخصوص ديدار خانمها از اين نمايشگاه اعلام گرديد .
( روزنامه عكاظ مورخ29 ذي الحجه1418 برابر با6/2/1377 )
« فعّاليتهاي قرآني »
* التفسير الميسر للقرآن الكريم
اخيراً توسط چاپخانه قرآن كريم در مدينه منوره ( مجمع ملك فهد ) تفسيري چاپ شده با عنوان « التفسير الميسر للقرآن الكريم » . دكتر عبدالله بن عبدالمحسن التركي وزير امور اسلامي و اوقاف و تبليغ و ارشاد سعودي ، در مقدمه اين تفسير آورده است كه اين تفسير ، اساس و پايه ترجمه هايي است كه بعد از اين در مجمع ملك فهد ، چاپ خواهد شد .
( روزنامه عكاظ مورخ5 صفر 1419 برابر با9/3/1377 )
* پخش راديو قرآن از طريق « اينترنت »
برنامه هاي راديو قرآن سعودي به طور مستقيم از طريق « اينترنت » پخش مي شود . مركز علوم و تكنيك ملك عبدالعزيز ضمن بيان اين مطلب ، اعلام كرد : يگان اينترنت اين مركز در نظر دارد كه در گام بعدي ، صدا و تصوير خطبه هاي نماز جمعه مكه مكرمه و مدينه منوره را به صورت زنده از اين طريق پخش نمايد .
شايان ذكر است كه در همان ساعتهاي اوليه پخش برنامه هاي قرآني فوق ، تعداد استقبال كنندگان آن در سراسر جهان از 750 نفر گذشت .
( روزنامه عكاظ ، مورخ15 صفر1419 برابر با19/3/1377 )
201 |
« سازمان اسلامي تربيت و علوم و فرهنگ »
* قرار دادي ميان « ايسيسكو » و مؤسسه خيريه آية الله خوئي در لندن
سازمان اسلامي تربيت و علوم و فرهنگ « ايسيسكو » و مؤسسه خيريه آية الله خوئي در لندن توافق نمودند كه با هم جلساتي تحقيقاتي و همايشهايي فرهنگي و ملاقاتهايي فكري داشته باشند . هدف از اين برنامه ها ، تشويق گفتگو ميان تمدّنها و فرهنگها ، تصحيح چهره اسلام ، ابراز حضور فرهنگي و سهيم شدن در تاريخ تمدّن اسلامي در اروپا به طور عام و در انگلستان به طور خاص ، اعلام شده است .
همچنان كه هر دو طرف ، توافق نمودند كه در برنامه هاي « اينترنت » با اهداف مشترك ، و در ارائه مواد علمي مربوط به تمدن اسلامي و تاريخ آن ، با يكديگر همكاري نمايند .
اين توافقنامه كه براي مدت سه سال ـ 1998 تا 2000 ـ در لندن به امضاي دكتر عبدالعزيزبن عثمان تويجري ، مدير كلّ سازمان اسلامي تربيت و علوم و فرهنگ و سيد عبدالمجيد خوئي دبير كل مؤسسه خيريه امام خوئي رسيد ، شامل ترجمه كتابهايي با اهداف مشترك و تحقيق و نشر مخطوطات بوده و بر ضرورت تشويق گفتگو ميان تمدنها ، فرهنگها ، اديان و مذاهب فقهي اسلامي تأكيد داشته و در جهت نزديك نمودن نظريات و اجتهادات گوناگون به يكديگر ، اين نوع همكاري را ضروري دانسته و بنا را بر تسامح و همزيستي مسالمت آميز با ملتها و امتها گذاشته است .
اين دو نهاد همچنين توافق نمودند كه به مؤسسات فرهنگي در قدس و سارايوو كمك كنند و فعاليتهاي فرهنگي و علمي را در غرب گسترش دهند و در طريق آموزش تربيت اسلامي و زبان عربي به مسلمانان مهاجر دراروپا ، از روشهاي تخصصي استفاده نمايند .
( روزنامه الشرق الأوسط ، مورخ18 صفر1419 برابر با22/3/1377 )
* فعاليت « رابطة العالم الاسلامي » در زندانهاي آمريكا
با توجه به اينكه طبق قانون اساسي آمريكا ، برگزاري مراسم مذهبي و عبادات در اين كشور آزاداست ، و زندانيان ـ با صرف نظر ازهر ديني كه دارند ـ دراين حق باديگران برابرند ( ! )
202 |
در بسياري از زندانهاي آمريكا و در برخي از مؤسسات اصلاحي ، اداره اي با عنوان ADMINISTRATION CHAPLAIN جهت عرضه خدمات ديني به زندانيان مختلف ، وجود دارد . دفتر « رابطة العالم الاسلامي » در مناطقي كه مبلغينش حضور دارند ، با اداره مزبور تماس گرفته و با اجازه نامه رسمي از آنان ، به برپايي مسجد و كتابخانه و به فعاليت گسترده تبليغي در زندانها مي پردازد . ( هفته نامه العالم الاسلامي ، مورخ29 محرم1419 برابر با4/3/1377 )
* 153 مجلس سخنراني در طول يك ماه در مكه
برابر اطلاعيه سازمان دعوت و ارشاد مكه در ماه جمادي الآخر 1419 هـ . ق . تعداد 153 مجلس سخنراني و موعظه در محله هاي مختلف شهر مكه برنامه ريزي شده است .
( المدينه ش 12954 )
* انتشار كتاب « ورقات في الأذان »
شيخ صالح بن حميد امام و خطيب مسجدالحرام اخيراً كتابي با عنوان « ورقاتٌ في الأذان » نشر نموده كه حاوي مطالب ذيل است تعريف اذان ، وقت شرعي و حكمت اذان ، فضيلت ، الفاظ و خصوصيات آن و همچنين سلام و درود بر پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) در اذان ، حكم ، شرايط ، آداب و پيوستگي در عبارات ، توجه به قبله ، بلند نمودن صدا و . . . در اذان .
ملاحظه : اين كتاب به توصيه شوراي عالي جهاني مساجد نوشته شده و توسط سازمان رابطة العالم منتشر گرديده است . ( المدينه ش 12954 )
* قطع دست يك سارق در مكه
وزارت كشور عربستان طي اطلاعيه اي اعلام كرد دست راست يك مصري كه چندين مرتبه اقدام به سرقت در داخل مسجدالحرام نموده بود قطع گرديد . همچنين طي اطلاعيه جداگانه اي ، خبر قطع دست يك مجرم عربستاني نيز منتشر گرديد .
ملاحظه : اجراي احكام حد و قصاص در مناطق مختلف و بعد از نماز جمعه صورت مي گيرد و اخبار مربوط نيز توسط وزارت كشور عربستان منتشر مي شود .
( المدينه ش 12959 )
203 |
* اجراي قانون هر 5 سال يك حج
رييس اداره گذرنامه منطقه مكه طي مصاحبه اي گفت : درخصوص مصوبه حج كه هر تبعه خارجي مقيم عربستان وهمچنين اتباع عربستان رامجاز به انجام مناسك حج درهر5 سال يك مرتبه مي نمايد هيچ گونه استثنايي قائل نيستيم و با مخالفين بشدت مقابله خواهيم نمود .
ملاحظه : با اجراي مصوبه سهميه بندي كشورها در حج ، عربستان اقدام به كنترل اتباع خارجي مقيم عربستان جهت حضور در مناسك حج نمود بر اساس مصوبه اي ، هر خارجي مقيم در طول 5 سال اقامت در عربستان فقط حق انجام يك حج را دارد نهايتاً اين مصوبه شامل اتباع عربستاني نيز شده و از يكسال گذشته به مورد اجرا درآمده است . البته اين مسأله موجب شكل گيري گروهها و شبكه هاي قاچاق شده كه با پرداخت رشوه و از طرق غير قانوني ، اقدام به انتقال افراد عربستاني و خارجيان مقيم جهت انجام مناسك به مكه مكرمه مي نمايند .
( المدينه ش 12959 )
* شياطين جديد در مساجد
نويسنده درباره تأثير ورود تلفن هاي همراه به مساجد عربستان ، به بررسي پرداخته و مي نويسد : هر چند افراد بسياري را مي بينيم كه حتي در توالت هاي عمومي نيز خود را بي نياز از تلفن همراه نمي بينند و گويا جزو زندگي آنان شده است ! ليكن وجود تلفن همراه در مساجد با قدسيت خانه خدا و لزوم خشوع و سكينه در نمازها مغايرت دارد و بسيار شايسته است نمازگزاران رعايت ادب مساجد را بنمايند .
ملاحظه : با گسترش استفاده از تلفن همراه در عربستان ، حتي در مسجدالحرام و در طواف كعبه نيز افراد مختلف از اين وسيله استفاده مي كنند . ( المدينه ش 12960 )
* كوچكترين قرآن در جهان
يك قرآن به طول 5/2 سانتي متر و عرض يك سانتي متر در منطقه « كفرالزيات » مصر به نمايش گذاشته شده است . گفته مي شود اين قرآن ، كوچكترين قرآن موجود در جهان شناخته شده است . ( المدينه ش 12966 )
204 |
* اختصاص 800 هزار دلار جهت چاپ قرآن براي نابينايان
در عربستان مبلغ سه ميليون ريال عربستان ، معادل 800 هزار دلار به منظور چاپ قرآن با خط « بريل » براي نابينايان اختصاص يافت . ( المدينه ش 12968 )
* مركز بررسيهاي اسلامي امير نايف در دانشگاه مسكو
مراسم فارغ التحصيلي تعدادي از دانشجويان مركز بررسيهاي اسلامي اميرنايف در دانشگاه مسكو باحضور سفير عربستان ومشاور وزيركشور وهمچنين سفراي كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس و شخصيتها و برخي مسؤولان روسي در دانشگاه مسكو برپاگرديد .
اين مركز در سال 1995 م . با بودجه عربستان خاصه بنام وزير كشور امير نايف در دانشگاه مسكو تأسيس شده و بيش از 15 استاد و قريب 300 دانشجو دارد كه در رشته هاي علوم قرآن ، تفسير ، تاريخ و زبان عرب و . . . تا سطح دكترا تدريس مي شود .
ملاحظه : علي رغم سابقه پذيرش دانشجوي خارجي در دانشگاههاي عربستان كه در برخي موارد نظر « الجامعه الاسلاميه » در مدينه به 40 سال مي رسد ، انديشه تأسيس كرسي هاي درسي در دانشگاههاي مختلف جهان بر اساس انديشه و ديدگاه هاي عربستان حركتي است كه در شرف تجربه بوده و از جهات مالي و گسترش شبكه هاي دانشجويان متأثر از انديشه وهابيگري و . . . مزيت هايي براي عربستان دارد .
( المدينه ش 12968 )
* افتتاح جشنواره مدينه منوره
جشنواره مدينه منوره دراوّل ماه رجب با هدف جذب بيشتر بازديدكنندگان و زوّار از داخل و خارج عربستان ، توسط استاندار مدينه افتتاح شد . فعاليت هاي فرهنگي و انجام مسابقات متنوع در طول برپايي جشنواره پيش بيني شده است . هواپيمايي عربستان انتقال 750 هزار زائر را از داخل و خارج عربستان در طول ماه رجـب به مدينه منوره پيش بينـي كرده است .
ملاحظه : معرفي آثار و مناطق تاريخي مدينه از فعاليت هاي قابل توجه جشنواره است كه به مساجد قبا ، قبلتين ، منطقه بدر ، احد و . . . اشاره شده و بعضاً به تفصيل درباره اين آثار
205 |
تبليغ مي شود . هر چند با توجه به مشكلات اقتصادي عربستان ، جنبه هاي مالي ، مبناي مهمي در شكل گيري اين حركت تلقّي مي شود ليكن جاذبه هاي آثار تاريخي مدينه ، مي تواند در تقويت فرهنگي مسلمانان و آشنايي با تاريخ صدر اسلام مؤثر باشد . موضوعي كه در گذشته با مخالفت عالمان وهابي مسلك عربستان مواجه بوده و بعضاً متروك مانده است . ( المدينه ش 12968 )
* افتتاح موزه آثار باستاني در مدينه منوره
در طول برگزاري جشنواره مدينه ، براي اولين مرتبه ، موزه آثار باستاني در مدينه افتتاح خواهد شد . محل اين موزه ايستگاه قديم قطار است كه به همين منظور باز سازي شده است . در يك حركت تبليغي يكي از چهره هاي سرشناس عربستان 300 قطعه اثر تاريخي به اين موزه اهدا نموده است . ( المدينه ش 12968 )
* جوان بين واقعيت و آرزو
موضوع فوق موضوع سخنراني شيخ سديس امام و خطيب مسجدالحرام است كه در نيمه ماه رجب در دانشگاه امّ القري در مكه برقرار خواهد بود . ( المدينه ش 12968 )
* آموزش زبان عربي ديپلماتهاي خارجي
دانشگاه امام سعود در رياض اقدام به تشكيل كلاس هاي ويژه جهت آموزش زبان عربي براي ديپلماتهاي خارجي مقيم عربستان نموده است . اينك تعداد 520 ديپلمات از 47 كشور در اين كلاسها شركت دارند از جمله از سفارت ايران ، آلباني ، ايتاليا ، اسپانيا و سفير گامبيا ، اتيوپي و كاردار تركيه مي توان نام برد .
هدف از تشكيل اين كلاسها ، آماده سازي افراد جهت ارتقاء به سطح دانشگاههاي عربي و تربيت معلم زبان عربي از بين غير عرب ها مي باشد . ( المدينه ش 12966 )
* كتاب « ورقة بن نوفل في بطنان الجنة »
اخيراً كتاب فوق به قلم دكتر عويه بن عياد المطرفي استاد دانشگاه امّ القري ( دانشكده
206 |
اصول دين ) منتشر شده است .
نويسنده در اين كتاب به صورت عميق به بررسي زندگاني « ورقة بن نوفل » پرداخته و در مقابل ادعاهاي نصاري از وي دفاع كرده است .
كما اينكه پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود : « الله الله في أصحابي ، الله الله في أصحابي ، لا تتّخذوهم غرضاً بعدي فمن أحبّهم فبحبّي اُحبّهم و مَن أبغضهم فببغضي اُبغضهم و مَن آذاهُم فَقَد آذاني وَمَن آذاني فَقَد آذي الله و مَن آذي الله فيوشك أن يأخذه » ( رواه احمد و ترمذي )
ملاحظه : انتشار احاديث فوق و اصرار در دفاع از صحابي پيامبر9 ، براي تطهير آن دسته از اصحاب صورت مي پذيرد كه رفتارهاي خلاف و غير قابل دفاع داشته اند و در مقابل شاهد هستيم كه گروهي از وهابيان در صدد اثبات نسبت كفر به حضرت ابوطالب و نوشتن مقالات متعدد در اين راستا مي باشند و اين خود جاي بسي شگفتي است ! ( المدينه ش 12966 )