بخش 5
* استفتاءات جدید حج
45 |
ميقات حج - سال هفتم - شماره بيست و هفتم - بهار 1378
فقه حجّ
46 |
استفتاءات حج
محمّد حسين فلاح زاده
© 1 ـ گاهي در شهر مكه به قدري ملخ زياد است كه هنگام راه رفتن پا روي آنها گذاشته مي شود ، در اينگونه مواقع آيا مواظبت لازم است ، و در صورت لزوم اگر مراقبت نكند و ملخي كشته شود ، كفاره آن چيست ؟
* آية الله خامنه اي : بسمه تعالي ، اگر نتواند از پايمال كردن ملخ خودداري كند چيزي بر او نيست .
* آية الله فاضل : اگر عمدي نباشد كفاره ندارد .
* آية الله سيستاني : اگر نتواند طوري راه برود كه پا روي آنها گذاشته نشود لازم نيست مراعات كند و كشتن آنها اشكالي ندارد و كفاره بر او نيست .
47 |
* آية الله صافي : در مورد سؤال ، مواظبت لازم است و چنانچه محرم ملخي را بكشد كفاره دارد و كفاره آن براي هر ملخ يك عدد خرما و يا يك مشت طعام مثل گندم و مانند آن است و اگر تعداد كشته شده زياد باشد ، يك گوسفند كفاره دارد . بلي چنانچه ملخ بقدري زياد باشد كه محرم ناچار است كه از روي آنها راه برود اشكال ندارد و كفّاره هم ندارد . والله العالم
* آية الله نوري : بسمه تعالي ، با سلام ، تا ممكن است از كشتن آنها در حال احرام اجتناب كند و اگر اجتناب نكرد در صورتي كه تعداد كمي از آنها كشته شود كفّاره آن كفّي ( به اندازه پر شدن كف دست ) از طعام است و اگر تعداد زيادي از آنها كشته شود كفّاره آن يك گوسفند است .
* آية الله مكارم شيرازي : مراقبت لازم است و اگر مراقبت نكند كفاره آن يك كف طعام است بنابر احتياط واجب .
* آية الله صانعي : مواظبت واجب است ، و در صورت عدم مراقبت و كشته شدن ملخ احتياطاً يك كف از طعام صدقه بدهد .
48 |
* آية الله تبريزي : بسمه تعالي ، چنانچه بتواند بايد مواظبت كند و چنانچه نتواند در هنگام راه رفتن مواظبت كند تكليفي ندارد و كفاره هم لازم نيست . والله العالم
© 2 ـ آيا خون گرفتن از بدن با سرنگ ، از مصاديق اِدماء محرّم است و در حال احرام پرهيز از آن لازم است يا خير ؟
* آية الله فاضل : بلي پرهيز لازم است .
* آية الله خامنه اي : بسمه تعالي ، بيرون آوردن خون از بدن براي محرم حرام است به هر وسيله باشد ، مگر اينكه ضرورتي اقتضا كند .
* آية الله سيستاني : از مصاديق آن است پس اگر ضرورت نداشته باشد به احتياط واجب جايز نيست .
* آية الله مكارم شيرازي : جزء ادماء محسوب مي شود ولي بر فتواي ما ادماء براي محرِم مكروه است نه حرام .
49 |
* آية الله صافي : خون گرفتن با سرنگ نيز از مصاديق ادماء است و احكام آن مرتب است . والله العالم
* آية الله تبريزي : چنانچه ضرورت پيدا كند جايز است وگرنه جايز نيست . والله العالم
* آية الله صانعي : پرهيز واجب است و در حال حاجت و معالجه بحكم داشتن عذر موجّه ، حرام نمي باشد .
* آية الله نوري : با سلام ، پرهيز از آن لازم است .
© 3 ـ اگر وليّ طفل ، مقلّد مرجعي باشد كه به هنگام احرام ، پوشيدن لنگ و ازار را براي بانوان نيز لازم مي داند ، آيا هنگام محرم كردن كودك غير مميّز لازم است بر او لباس احرام بپوشاند ؟
* آية الله سيستاني : بايد فتواي آن مرجع را ملاحظه كند .
50 |
* آية الله خامنه اي : بسمه تعالي ، وليّ طفل بايد مطابق فتواي مرجع تقليد خود عمل نمايد ، اگر چه پوشيدن دو لباس مخصوص احرام بر زنان واجب نيست .
* آية الله تبريزي : وليّ طفل طبق وظيفه خود عمل مي نمايد ولي در مسأله احرام زنان پوشيدن لنگ و ازار بر آنها در حال احرام بستن لازم نيست و در لباسهاي خود محرم مي شوند .
والله العالم
* آية الله فاضل : بلي لازم است .
* آية الله مكارم شيرازي : آري لازم است .
* آية الله نوري : پس از سلام : لازم است .
51 |
* آية الله صافي : بلي لازم است . والله العالم
* آية الله صانعي : طفل غير مميّز در بجا آوردن اعمال خود ، تابع نظر مقلد وليّ مي باشد ، چون ولّي او را حج و عمره مي دهد . مگر آنكه بواسطه تميزش مرجع تقليدي را انتخاب كرده باشد .
© 4 ـ پوشش دختر بچه در حال طواف چه اندازه است ؟
* آية الله مكارم شيرازي : احتياط اين است كه به مقدار معمول زنان باشد .
* آية الله فاضل : همان مقداري كه در زنان لازم است .
* آية الله تبريزي : بسمه تعالي ، احتياط لازم آن است كه ستر او در حال طواف مانند ستر زنان بالغه باشد . والله العالم
52 |
* آية الله سيستاني : بنابر احتياط به همان ميزان كه در نماز لازم است رعايت شود بنابراين بايد بدن را بجز سر و گردن و دو كف دست و دو قدم بپوشاند .
* آية الله نوري : پس از سلام ، پوشش خاصّي معتبر نيست اگر به پنچ ، شش سال رسيده است حكم بانوان را رعايت نمايد .
* آية الله خامنه اي : بسمه تعالي ، احوط پوشيدن به مقدار معمول براي زنان مي باشد .
* آية الله صافي : ستر سر و گردن لازم نيست .
* آية الله صانعي : همان پوشش دختر بچه است در نماز و پوشش سرش در طواف ؛ مانند نماز استثنا شده لكن رعايت ستر و عفاف مخصوصاً در عبادات و آنهم كنار خانه خدا مطلوب است .
53 |
© 5 ـ اگر كودك را در حال خواب ، طواف يا سعي دهند يا بخشي از طواف و سعي را در خواب باشد چه حكمي دارد ؟
* آية الله تبريزي : بسمه تعالي ، طواف و سعي او صحيح است بلي احتياط اين است كه ابتداي طواف بيدار باشد . والله العالم
* آية الله سيستاني : اگر طفل غير مميّز باشد و وليّش او را طواف مي دهد اشكال ندارد .
* آية الله خامنه اي : بسمه تعالي ، در مورد بچه هاي كوچك ( غير مميز ) مانع ندارد .
* آية الله صانعي : مانند بزرگسالان بايد بيدار باشد و خواب رفتن ولو در مقداري از سعي ، مضرّ به صحت آن مي باشد .
* آية الله صافي : اشكال ندارد . والله العالم
54 |
* آية الله فاضل : در طواف بايد طهارت و ساير شرايط آن رعايت شود . لذا اگر كودك خوابش ببرد يا محدث شود بايد طبق احكام قطع طواف عمل كند . اما در سعي طهارت معتبر نيست و اگر كودك غير مميز باشد چون نيت سعي او با وليّ اوست لذا اگر خوابش ببرد سعي او صحيح است .
* آية الله نوري : پس از سلام ، در كودك خواب به اندازه متعارف به طواف و سعي او ضرر نمي رساند .
* آية الله مكارم شيرازي : در مورد بچه هاي كوچك اشكالي ندارد .