اخبار حج

میقات حج - سال هفدهم - شماره شصت و پنج- پاییز 1387 اخبار حج اعزام ? هزار ایثارگر به حج تمتع آقای سید سعید لواسانی معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران طی گفتگو با خبرگزاری فارس در مورخ 18/6/87 گفت: اولویت اعزام به حج تمتّع در ا

ميقات حج - سال هفدهم - شماره شصت و پنج- پاييز 1387

اخبار حج

اعزام ? هزار ايثارگر به حج تمتع



آقاي سيد سعيد لواساني معاون فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران طي گفتگو با خبرگزاري فارس در مورخ 18/6/87 گفت: اولويت اعزام به حج تمتّع در ابتدا به پدر و مادر شهيد، جانباز ?? تا ??درصد و همسرش، آزادگان و همسرانشان، همسر و فرزند شهيد و جانباز ?? درصد به بالا تعلّق دارد.

وي افزود: سازمان حج و زيارت سهمية بنياد شهيد و امور ايثارگران را هر سال براي سال بعد اعلام مي‌كند كه پس از دريافت آمار سهميه، كارشناسي حج آن را ميان استان‌ها به نسبت مخاطبان آن‌ها تقسيم و طي بخشنامه‌اي به آن‌ها اعلام مي‌كند.

او همچنين گفت: اولويت در اعزام به حج تمتّع، ابتدا با والدين شاهد و جانبازان بالاي ?? درصد است كه تعيين اولويت اعزام خانواده‌هاي شاهد ( والدين، همسران و فرزندان) با توجه به تاريخ ثبت نام و كهولت سن است، و درصورت تساوي شرايط در والدين شهدا، پدر و مادرِ دو و يا چند شهيد، در اولويت قرار مي‌گيرند.

آقاي لواساني در ادامه اضافه كرد: در صورت تساوي شرايط والدين و همسران شاهد، والدين شاهد به دليل كهولت سن در اولويت قرار خواهند گرفت و با توجه به تعداد والدين بالاي ?? سال، امسال بيشترين سهم را به اين والدين اختصاص داديم.

وي گفت: پدر و مادر شهيدي كه داراي فيش حج سال‌هاي ?? ،?? و ?? و همچنين پدر و مادر ?? سال به بالا كه داراي فيش حج سال ?? و?? هم باشند امسال به حج تمتع اعزام مي‌شوند كه با اعزام والدين شهيد در سال جاري، ديگر پدر و مادر شهيدي نداريم كه به حج نرفته باشد.

وي با اشاره به وضعيت ويژة جانبازان گفت: با توجه به اين‌كه تا چند سال آينده موسم حج به تابستان خواهد افتاد، بسياري از جانبازان به خاطر گرما و وضعيت هوايي عربستان، نمي توانند به حج مشرف شوند.

به گفتة آقاي لواساني، ?? هزار نفر از اعضاي جامعة ايثارگري همچنان در انتظار سفر حج به سر مي‌برند.

انديشمند سرشناس سعودي هشدار داد: انقلاب گرسنگان در راه است!

محسن عواجي گفت: هر لحظه احتمال وقوع انفجار در ميان طبقة فقير وجود دارد و اين به شدت موجب نگراني است.

وي افزود: آنچه امروز ما و دولت را نگران مي‌كند، وجود جريان‌هاي ديني افراطي، مانند شبكة القاعده نيست بلكه همواره نگران انقلاب يا شورش كساني هستيم كه محتاج به يك لقمه نان هستند!

عواجي همچنين گفت: درست است كه جريان‌هاي ديني افراطي از اين فقر شهروندان سوء استفاده كرده و به شستشوي مغزي جوانان فقير و يارگيري از آنان مي‌پردازند، اما آنچه خطرناك‌تر است، انتفاضه و قيام مردم به دليل گراني شديد كالاها و افزايش تعداد شهروندان فقير است.

اين عالم سرشناس اهل عربستان گفت: مردم گرسنه‌اند، كالاها روز به روز گران‌تر مي شود اما حقوق كارمندان و كارگران به هيچ وجه افزايش نيافته است. در كنار همة اين‌ها بحران ركود بازار بورس به چشم مي‌خورد كه موجب افزايش فقر شده است.

محسن عواجي ادامه داد: آيا اين معقول و منطقي است كه حتي شاهزادگان كوچك و جوان، ثروتمند باشند و در رفاه به سر ببرند در حالي‌كه ملت با فقر دست و پنجه نرم مي‌كند؟!

او همچنين گفت: بي شك شهروندان گرسنه، از كنارِ ديوار كاخ ِشاهزاده‌اي كه از آنان كوچك‌تر اما بسيار ثروتمندتر است، به آرامي نمي‌گذرند. اين شهروندان به راحتي قانع نخواهند شد كه اين پول و ثروت كه به بيت‌المال مسلمانان اختصاص دارد، حق اين شاهزادگان است، در حالي‌كه گرسنگان حتي نمي‌توانند پاسخگوي فرزندان خود باشند!

به گفتة عواجي، اگر انقلاب يا شورش رخ دهد ديگر هيچ كس نخواهد توانست جلوي آن‌ را بگيرد.

اين انديشمند عربستاني افزود: اوايل دهة 90، بارها و بارها در مناسبت‌هاي مختلف به دولت پيشنهاد كردم كه با افراط‌گرايان ديني مذاكره كنند تا به صلح دست يابند اما آنان گوش نكردند. اكنون مي‌بينيم كه همين افراط‌گرايان چگونه با عمليات‌هاي خود به كشور و جهان آسيب رسانده‌اند. اكنون نيز اعلام مي‌كنم كه بايد قبل از هر چيز به فكر اين گرسنگان باشيم.

وي همچنين گفت: اگر همة ملت گرسنه باشند مشكلي پيش نخواهد آمد و همه با هم صبر مي‌كنند اما آنان نمي‌توانند ببينند كه فلاني و فلاني در كاخ زندگي مي‌كنند.

او ابراز اميدواري كرد كه مقامات دولتي نسبت به اين مسأله آگاه شوند و هرچه سريعتر دست به اصلاحات اقتصادي مفيد بزنند.

يك مفتي سعودي: كشتن صاحبان ماهواره هاي فساد انگيز عرب جايز است

خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران ـ ايرنا، به نقل از شبكة خبري العربيه، جمعه ?? شهريور ????

شيخ صالح اللحيدان، رييس شوراي عالي قضايي عربستان سعودي، صاحبان ماهواره‌هاي عربي فساد انگيز را مفسد في الأرض خواند وكشتن آنان را جايز شمرد.

او اين فتوا را در يك گفت وگوي اختصاصي با راديو قرآن عربستان اعلام كرد.

رييس شوراي عالي قضايي عربستان در اين باره گفت: صاحبان ماهواره‌هاي عربي راكه دعوت به برهنگي، فساد، جوك وخنده مي‌كنند و وقت مردم را هدر مي‌دهند، نصيحت مي كنم.

وي افزود: كساني كه به فتنه‌گري دعوت مي‌كنند، اگر از اين كار خودداري نكنند، كشتن آن‌ها حلال است؛ زيرا دعوت كنندگان به فساد؛ زباني باشد يا عملي، اگر با مجازات‌هاي كمتر از كشتن متنبّه نشوند، كشتن ايشان جايز است.

براساس اين گزارش، شيخ صالح اللحيدان تأكيد كرد: افراد به خاطر كشتن انسان‌ها و نيز اعمال فساد در زمين قصاص مي‌شوند؛ زيرا دعوت براي فساد اخلاق وعقايد نوعي فساد ريشه دار در زمين است.

رسوخ گستردة فن آوري در ابعاد معنـوي حجّ زائران خانة خدا

استفادة بسيار از تلفن همراه و ابزاري كردن مناسك حج، نه تنها از شؤون حج مي‌كاهد، كه ابعاد معنوي آن را نيز كمرنگ مي‌كند. امسال برخي از زائران خانة خدا، در حالي مناسك حج را برگزار كردند كه به جاي خشوع و خضوع بر درگاه خداوند، سعي در انجام آداب تشريفاتي داشتند.

خبرگزاري مهر، به ‌نقل از اسلام‌ آنلاين نوشت: برخي جملات مانند: «ممكن‌است هنگامي‌كه مقابل كعبه ايستاده‌ام از من عكس بگيريد؟»، «لطفاً هنگامي‌كه سعي ميان صفا و مروه را انجام مي‌دهم با اين دوربين از من فيلمبرداري كنيد» و... در موسم مناسك حج امسال از حاجيان ـ كه تعدادشان هم كم نبود ـ شنيده مي‌شد. به طوري‌كه آن‌ها حتي هنگام مناسك حج و داخل حرم مطهر نيز تلفن‌هاي همراه را با خود آورده بودند و صداي زنگشان لحظه‌اي قطع نمي‌شد و مكرر از همديگر درخواست مي‌كردندكه از آن‌ها عكس و فيلم بگيرند.

بخش مهمي از زائران خانة خدا، در مناسك حجّ امسال تلفن‌هاي همراه و دوربين‌هاي فيلمبرداري با خود آورده بودند تا از آن‌ها در هنگام مناسك حج استفاده كنند. استفاده از اين وسايل به‌حدي زياد بود كه با حالت خضوع و خشوعي كه مسلمانان مي‌بايست در ايام حج داشته باشند، در تعارض بود.

حج‌گزاران، هنگام طواف خانة خدا، سعي ميان صفا و مروه ويا ديگر مناسك حالاتِ مختلف دارند. آنان با صداي زنگ تلفن‌هاي همراه مأنوس شده‌اند. هنگام طواف مشاهده مي كنند كه برخي از زائران در حال حرف زدن با تلفن همراه هستند يا افرادي جلوي خانة خدا ايستاده ، دستانشان را به حالت خواندن دعا بالا برده و يا قرآن در دست گرفته، وانمود مي‌كنند كه مشغول تلاوت آن هستند تا از ايشان عكس گرفته يا فيلمبرداري شود! زائران با چنين اعمالي، از انجام مناسك حج واقعي دور مي‌شوند.

اين امر تا جايي پيش رفته است كه برخي از تصاوير زائران ديگر، براي عكس‌هاي يادگاري خود استفاده مي‌كنند تا ازدحام حج‌گزاران به عكس‌هاي آن‌ها جلوه‌اي ويژه دهد.

اگر چه تلفن‌هاي همراه وسيله‌اي است بسيار مهم و به وسيلة آن، افراد گم شده را مي توان يافت و يا افراد خانواده و دوستان، هنگام سعي ميان صفا و مروه مي توانند همديگر را بيابند و مانع از ايجاد حادثه براي همراهان خود شوند، اما بهره برداري تشريفاتي از اين وسيله و ابزاري كردن مناسك حج، نه تنها از شؤون حج مي‌كاهد، كه ابعاد معنوي آن را نيز كمرنگ مي‌كند.

سوء استفادة وهابي ها از عريضه نويسي زائران ايراني

متأسفانه نوشتن عريضه، خطاب به خدا، پيامبر خدا و خاندان وحي ازسوي زائران و قرار دادن آن‌ها در اماكن زيارتي شهرهاي مدينه و مكه افزايش يافته و اين موضوع موجب شده است كه وهابي‌ها از آن، بر ضدّ شيعيان سوء استفاده كنند.

فروش كليد 800 سالة كعبه در لندن

در مزايدة سوتبي به عنوان بزرگترين برگزار كنندة مزايده در بريتانيا، آثار مربوط به هنرهاي اسلامي، با قيمت 5/21 ميليون پوند فروخته شدند.

كليد آهني كعبه، با پيشينة هشتصد ساله، در مزايدة سوتبي لندن، در بريتانيا، با قميت 2/9 ميليون پوند فروخته شد.

به گزارش خبرگزاري مهر، به نقل از تايمز، پيش از اين كمتر كسي از وجود اين كليد آگاه بود. از اين رو، در مزايده‌اي كه روز چهارشنبه 21 فروردين ماه برگزار شد، قيمت اين كليد از400 تا 500 هزار پوندِ تعيين شده، 18 برابر افزايش يافت.

اين كليد 37 سانتي‌متري، پيش از اين در مجموعه‌اي شخصي در لبنان نگاهداري مي‌شد و تاريخ آن به سال‌هاي 1179 تا 1180 باز مي‌گردد.

اين كليد دوّمين شي‌ء قديمي از 58 موردي است كه اطلاعاتي از آن در دسترس است. ساير اشياي قديمي در موزه‌هاي خاورميانه و اروپا قرار دارند.

همچنين پيش از اين، در مزايدة كريستي، قرآني متعلق به قرن هفتم به قيمت 4/2 ميليون پوند فروخته شد كه ركورد تازه‌اي را براي فروش نسخ اسلامي در مزايده‌هاي جهان ثبت كرد.

دانش آموز عمره گزاري كه 4 روز در كما بود شفا يافت

امل معلايي، دانش آموز دخترِ عمره‌گزار خوزستاني، پس از عفونت مغزي در عربستان و قطع اميد پزشكان، به طور معجزه آسايي شفا يافت.

به گزارش (پانا) ، اَمَل معلايي، دانش آموز اعزامي از شهر آبادان به عربستان بود. وي كه سابقة بيماري نداشت، ناگهان در روز چهارشنبه 19/4/87 از ناحية سر احساس درد كرد و بي‌هوش ‌شد. به محض مطلع شدن مدير كاروان، وي به درمانگاه نزديك هتل منتقل گرديد و پس از 2 ساعت معالجه، پزشكان از درمان اين دانش آموز اظهار ناتواني كردند! حدود ساعت 5 بعد از ظهر به وقت مدينه، كاروان آمادة حركت به سمت مسجد شجره براي «مُحرم شدن» بود كه آمبولانس با حضور در محل، اَمَل را به درمانگاه «شُرفه»، مركز درماني تخصّصي جمهوري اسلامي ايران منتقل كرد.

محمد رضوانيان، نمايندة سازمان دانش آموزي مستقر در عربستان نيز با تأييد اين ماجرا گفت: بيمار به حالت نيمه اغما بود و پزشكان در معاينات اولية خود، احتمال نوعي بيماري عفوني در مغز وي را دادند.

وي افزود: حدود ساعت 7 بعد از ظهر، دانش آموز خوزستاني براي مداوا به بيمارستان «انصار» مدينه انتقال يافت و تا حدود ساعت 10 شب بستري شد. پزشكان بيمارستان انصار آزمايش‌هاي متفاوتي را بر روي بيمار انجام دادند و از او MRI هم گرفتند. نتايج آزمايش‌ها و MRI گواه از وجود عفونت مغزي در بدن خانم اَمَل بود. پنج شنبه 20/4/87 اَمَل به كما رفت و پزشكان از او قطع اميد كردند. تنها 25درصد به زنده بودن او اميد بود. در روز پنج شنبه و جمعه كاروان‌هاي مستقر در هتل مدينه كه حدود 600 دانش آموز بودند، با تضرّع به درگاه الهي و با برگزاري دعاي كميل، ندبه و توسل و واسطه قرار دادن پيامبراكرم صلي الله عليه و آله و سلم، حضرت فاطمه عليها السلام و ائمه بقيع عليهم السلام از خداوند متعال شفاي عاجل او را خواستار شدند.

رضوانيان ادامه داد: روز شنبه، 3 روز از كما رفتن او مي‌گذشت كه به بيمارستان انصار رفتيم تا حال او را جويا شويم كه پزشكان بيمارستان از زنده ماندن او مأيوس شده بودند. با نظر پزشكان و براي معالجه هر چه بهتر اين دانش آموز تصميم گرفتيم كه وي را به بيمارستان «ملك فهد» كه داراي تجهيزات كامل‌تري بود، منتقل كنيم، اما اين انتقال با مشكلاتي از قبيل پذيرش نكردن بيمار به دليل نداشتن تخت خالي همراه بود. به هر صورت ممكن، بيمار در اين بيمارستان بستري شد. بعد از ظهر شنبه از آي سي يو بيمارستان ملك فهد خبر رسيد كه اَمَل به هوش آمده و حرف زده است.

«دكتر آباريان»، يكي از پزشكان امل نيز در اين خصوص گفت: اين كار پزشكي نيست، اين يك معجزه است. دعاها اثر كرده است. اين تنها مي‌تواند يك معجزه باشد؛ زيرا تورم مغزي هنوز وجود دارد. اين دانش آموز خوزستاني پس از هوشياري كامل، تحت مداوا قرار گرفت تا بهبودي كامل خود را بدست آورد.

افزايش محافل روح بخش قرآني در حرم نبوي ... خواست اساتيد عمره گزار

گروهي از اساتيد دانشگاه‌هاي سراسر كشور در مدينة النبي، افزايش محافل روح‌بخش قرآني در حرم نبوي، در ماه مبارك رمضان را خواستار شدند. ...

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، اين اساتيد در نامه‌اي خطاب به مسؤول بعثة مقام معظم رهبري، در مدينة منوره، پيشنهاد كردند: با توجه و عنايت به فرارسيدن ماه مبارك رمضان، بهار نزول قرآن و لزوم تعظيم شعائر اسلامي، برنامه‌ريزي‌هاي لازم در زمينة افزايش محافل قرآني انجام شود.

آنان در نامة پيشنهادي خود، برگزاري روزانه دو نشست قرآني توسط روحانيون كاروان‌ها در محل حرم شريف نبوي براي زائران سرزمين وحي را درخواست كردند.

در نامة اساتيد عمره‌گزار دانشگاه‌هاي ايران كه با امضاي بيش از70 نفر نوشته شده، نهادينه شدن اين حركت الهي مورد تأكيد قرار گرفته و تصريح شده است: يكي از بركات عملي شدن اين پيشنهاد، خنثي سازي شبهات احتمالي مطروحه مبني بر كم توجهي شيعه نسبت به جلسات و محافل قرآني خواهد بود.

تشويق قاريان و حافظان برتر محافل قرآني به نحو شايسته، ديگر خواستة اساتيد عمره‌گزار دانشگاه‌هاي ايران اسلامي در اين نامه است.

آنان همچنين از توجه خاص و خدمت رساني بعثة مقام معظم رهبري در مدينة منوره به زائران ايراني، به ويژه جوانان و دانشجويان عمره‌گزار قدرداني كرده‌اند.

لازم به يادآوري است كه در جريان عمرة امسال، برگزاري حلقه‌هاي قرآني در مسجدالنبي مشهود بود و با استقبال خوبي روبه رو شد.

قرار است اين برنامه براي اساتيد عمره‌گزار دانشگاه‌ها نيز ادامه داشته باشد، هرچند اين محافل گاهي با ممانعت مأموران حرم مواجه مي‌شوند و حاضران را متفرّق مي‌كنند.

آيت الله ري شهري: نوسازي نيروي انساني و برنامه ريزي در حج ضروري است

آيتالله محمدي ري‌شهري، در نشست مشترك مسؤولان حج و زيارت استان‌هاي خراسان رضوي، شمالي و جنوبي و نمايندگان معاونت امور روحانيون در اين استان‌ها، با تشكر و سپاس از دست‌اندركاران اجرايي و فرهنگي حج وزيارت گفت: در سال‌جاري، كه از سوي مقام معظم رهبري به‌عنوان «سال نوآوري و شكوفايي» نامگذاري شده است، بايد تلاش شود تا همة ظرفيت‌هاي فكري براي پيشبرد اهداف حج و زيارت به‌كار گرفته شود.

ايشان خدمت به اهداف بلند حج و زيارت و خدمت به زائران خانة خدا را نعمتي از سوي خداوند به مجموعة كارگزاران حج دانست و تصريح كرد: براي اين‌كه نوسازي و شكوفايي در امر خدمت‌رساني به حجاج تحقق يابد، لازم است نوسازي نيروها مورد توجه قرار گيرد؛ زيرا نيرويي‌كه توان لازم را نداشته باشد، با توصيه نمي‌تواند كار خوبي انجام دهد.

آيت ‌الله ري‌شهري، تداوم آموزش نيروها را حايز اهميت دانست وگفت: نوسازي نيروها به لحاظ فكري سبب شكوفايي در ارائة خدمت به زائران خواهد شد.

نمايندة ولي‌فقيه در امور حج و زيارت، ‌نوسازي در برنامه‌ها را در تمامي امور اجرايي و فرهنگي ضروري خواند و تصريح كرد: بهره‌گيري از نيروهاي خارج از سازمان و بعثه، به‌صورت موردي و پروژه‌اي، مي‌تواند در پيشبرد اهداف نوآوري و شكوفايي در حج و زيارت مؤثر باشد.

سرپرست حجاج ايراني، تقويت هماهنگي و همدلي بين نيروهاي سازمان و بعثه را داراي اهميت شمرد و بر ضرورت تمركز در كارهاي فرهنگي تأكيد كرد.

آيت الله ري‌شهري گفت: همراه كردن كار اجرايي با كار فرهنگي، بسيار مبارك است اما بايد به‌گونه‌اي باشد كه از امكانات و ابتكارات همة نيروها، در كنار تمركز كارهاي فرهنگي بهره‌گيري شود.

ايشان حل مشكل فرودگاه‌ها و تأخير پروازها را خارج از توان سازمان حج و زيارت دانست و خاطرنشان كرد: اين مشكل بايد در سفرهاي استاني رييس جمهور طرح و براي حلّ آن چاره‌جويي شود. نمايندة ولي فقيه در امور حج و زيارت، برنامه‌ريزي براي پرورش نيرو در حوزة روحانيون و ارائة امتيازات خاص به روحانيون براي اعزام به مناطق مورد نياز را ضروري خواند.

آيت‌الله محمدي ري‌شهري با اشاره به پيشنهاد معاونت امور روحانيون بعثه، براي اختصاص محل مناسب جهت فعاليت‌هاي بعثه در استان خراسان رضوي، با اين امر موافقت كرد و گفت: نمايندگي بعثه در استان خراسان رضوي براي انجام مأموريت‌هاي خود؛ از جمله راه‌اندازي رشته يا دانشكدة تبليغ، بايد مكان مناسبي داشته باشد.

ايشان هم‌چنين با اعطاي اختيارات مورد نياز به دفاتر بعثه در استان‌ها موافقت و ابراز اميدواري كرد با تلاش و جدّيت دست‌اندركاران حج و زيارت، انتظارات مقام معظم رهبري از تشكيلات بعثه و سازمان حج تحقّق يابد.

بنا به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، آيت الله محمدي ري‌شهري به ‌منظور بررسي امور حج در استان خراسان رضوي و ديدار با علماي اين استان، در رأس هيأتي مركب از معاونان و مديران بعثة مقام معظم رهبري، وارد مشهد شد. اين سفر استاني كه از سوم شهريور آغاز شد، ‌پس از سفر به استان‌هاي خوزستان و اصفهان، سومين سفر نماينده ولي‌فقيه در امور حج و زيارت به استان‌ها است.

مخالفت مفتي عربستان با انتشار نوار صوت قرآن بانوان

گروه بين‌الملل: شيخ «عبدالعزيز بن عبدالله آل الشيخ» مفتي اعظم عربستان، با ضبط‌كردن صوت تلاوت آيات قرآن بانوان و انتشار نوارهاي آن در بازار مخالفت‌كرد.

به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني البشائر، عبدالعزيز بن عبدالله آل الشيخ ديروز هشتم شهريورماه (1387 ش.) در اين‌‌باره گفت: ضبط تلاوت آيات قرآن كريم توسط بانوانِ قاريِ قرآن و توزيع نوارهاي آن در بازار، نتايج و پيامدهاي خوبي نخواهد داشت و انجام ‌شدن اين كار به مصلحت نيست.

وي افزود: در حال حاضر، نوارهاي تلاوت آيات قرآن با صوت آقايان قاري قرآنِ در بازار براي بانوان نيز كفايت مي‌كند و براي توزيع نوار صوت قرآن بانوان نيازي احساس‌نمي‌شود.

گفتني است تعدادي از فعالان تبليغات اسلامي عربستان، پرسش‌هايي در زمينة ضبط صداي تلاوت قرآن بانوان و توزيع نوارهاي آن در بازار، با هدف آشنايي بانوان با تلاوت ارائه كردندكه اين تصميم با مخالفت مفتيِ عربستان مواجه ‌شد.

مفتي سعودي: ذبيحة مسيحيان حلال، ذبيحة شيعيان حرام!

«آيا جايز است در رستوران‌هايي كه گوشت خود را از محل ذبح شيعيان اثني عشري مي‌آورند غذا بخوريم؟ با توجه به اين‌كه من از برخي افراد مورد اطمينان(!) شنيده‌ام كه آن‌ها در هنگام ذبح، نام حسين بن علي( عليها السلام ) را مي برند؟!»

«عبد الهادي عبد اللطيف الصالح» مفتي اهل عربستان سعودي با صدور فتوايي عجيب گفت: «تناول ذبايح مسيحيان به دليل اين‌كه اهل كتاب هستند حلال است؛ اما استفاده از ذبايح شيعيان حرام است ضمن اين‌كه آن‌ها مشرك هستند.»

به گزارش « فردا » و به نقل از ابنا، وي كه رياست بخش پژوهش‌هاي اسلامي دانشكدة تعليم و تربيت دانشگاه جوف را نيز بر عهده دارد، ادعا كرد: «كتاب و سنت بر حلال بودن ذبح اهل كتاب دلالت مي‌كند و در مقابل، رافضه (يعني شيعيان) به دليل آن‌كه به درگاه حسن و حسين دعا مي‌كنند متهم به شرك هستند.»

اين فتوا در پاسخ به استفتايي اعلام شده است كه يكي از كاربران سايت متعصب «نور الاسلام» از كانادا از وي پرسيده بود.

سؤال كننده پرسيده است: «آيا جايز است در رستوران هايي كه گوشتشان را از محل ذبح شيعيان اثني عشري مي آورند غذا بخوريم، با توجه به اين‌كه من از برخي افراد مورد اطمينان شنيده‌ام كه آن‌ها در هنگام ذبح، نام حسين بن علي عليها السلام را مي‌برند؟»!!

مفتي نيز در پاسخ، اين اتهام شگفت انگيز را ـ كه شيعيان نام امام حسن و امام حسين عليها السلام را همسنگ نام خدا بر زبان مي آورند ـ تكرار كرده است!

اين فتواي رسوا، در ادامة فتاواي تكفيري فرقه تندرو و استعماري وهابيت صادر شده است.

فتواي عجيب وهابي ها دربارة زكات فطره يكشنبه 14 مهر1387

به‌گزارش شيعه نيوز، اين فتوا در حالي صادر شد كه تنها چند روز پيش از عيد سعيد فطر وزارت اوقاف اسلامي الجزاير زكات فطرية هر شهروند الجزايري را براي يك سال 80 دينار الجزايري اعلام كرده بود.

در فتواي جديد شيوخ وهابي الجزاير آمده است: پرداخت فطريه تنها به صورت عدس، آرد و غيره جايز وحلال است و در صورت پرداخت نقدي حرام مي‌شود.

شهروندان الجزايري، پس از صدور اين فتوا تعجب خود را اعلام كرده،گفتند: پرداخت نقدي با اين‌كه گران‌تر از پرداخت مواد غذايي؛ مانند عدس، آرد و غيره مي‌شود، اما هزار برابر آسان‌تر است.

هركيلو عدس در الجزاير صد دينار و آرد صد و بيست دينار است در حالي‌كه زكات نقدي حداقل پانصد دينار خواهد شد.

در همين راستا روزنامة لوريون، چاپ الجزاير نوشت: شهروندان معتقدند هدف از صدور چنين فتوايي تشويش اذهان عمومي در پرداخت فطريه است.

از سوي ديگر، شيخ جليل ابو اسحاق از چهره‌هاي ديني سرشناس وغير وهابي الجزايرگفت: سلف صالح و گذشتگان، از جمله علي‌ابن ابي‌طالب، براء بن عازب، جابر بن سمره، جرير بن عمر، عدي بن حاتم، مغيرة بن شعبه و ديگر صحابه، به جاي زكات فطره مبلغ آن را پرداخت مي‌كردند.
گفتني است اين اولين بار نيست كه شيوخ و چهره‌هاي ديني وهابيت در الجزاير و ديگر كشورهاي اسلامي چنين فتواهاي تعجب برانگيزي از خود صادر مي‌كنند كه بي‌شك موجب بد شدن چهرة دين در جهان مي‌شود.

تفصيل حرمت زولبيا توسط عالم وهابي، پنجشنبه 21 شهريور1387

پس از آن‌كه نشرية الجزايري «الخبر الاسبوعي» خبر از تحريم زولبيا و شيريني‌هاي ديگرِ ماه رمضان ـ مانند شيريني سنتي «الطمينة» ـ از سوي «محمد علي فركوس» داد، سايت اينترنتي اين مفتي، اقدام به استفتا از او و درج پاسخ تفصيلي وي نمود.

شيخ فركوس در پاسخ به اين استفتا، پس از ذكر مقدمات طولاني، زولبيا و ديگر شيريني‌ها را مشروط به شرايطي حلال و در صورت‌هاي ديگري حرام ‌دانست و در واقع با اين فتواي جديد، بار ديگر از جمود عجيب وهابيت پرده برداشت.

اين دانشمند سلفي در فتواي دوم مي‌نويسد: «اگر كسي غذايي را به عنوان عبادت مصرف كند يا خوردن آن را مستحب بداند ولي چنين چيزي در كتاب و سنت نيامده باشد، در واقع چيزي را تشريع كرده است كه خدا نازل نكرده و چنين تشريعي حرام است.»

وي با كمال تعجب ادامه مي‌دهد: «بنابراين، اگر روزه‌دار اعتقاد داشته باشد كه روزه‌اش كامل نمي‌شود مگر با خوردن زولبيا، يا عقيقه‌اش كامل نيست مگر با پختن طمينه، اين امر نوعي تشريع و بدعت و در نتيجه حرام است!»

در حالي كه هيچ‌كس زولبيا يا شيريني‌هاي ديگرِ ماه مبارك رمضان را كامل كنندة روزه نمي‌داند يا آن را به قصد استحباب نمي‌خورد، بلكه اين تنقّلات شيرين سنتي، در سراسر جهان اسلام به دليل كمبود قند خون، كه بر اثر امساك به وجود آمده، مصرف مي‌شود.

در واقع اين فتواي جديد، پرده از جمود عجيب سلفيان و وهابيون برداشت؛ جمودي كه باعث شده آن‌ها شعائر واضح اسلامي؛ نظير «توسل» و «زيارت قبور» را نيز با نيت‌هايي خودخوانده حرام بدانند، در حالي كه هيچ مسلماني اين امور را با نيت‌هاي شرك‌آلودي كه اين مفتيان تصور كرده‌اند، انجام نمي‌دهد.

باز هم فتواهاي عجيب وهابيون

شيخ عبدالعزيز آل‌شيخ، مفتي عربستان سعودي اعلام‌كرد: برگزاري جشن به مناسبت هايي مانند سالگرد ازدواج و يا جشن تولد باطل است.

به گزارش شيعه نيوز، آل الشيخ افزود: جشن تولد خلاف حق است! اگر فرزند انسان سالم به دنيا آمد و يا زندگي زناشويي سال‌ها ادامه پيدا كرد، مسلمان بايد فقط خدا را شكر كند.

وي كه در پاسخ به پرسش يك روزنامه دربارة جواز برگزاري جشن تولد و سالگرد ازدواج سخن مي‌گفت ادامه داد: مسلمانان تنها دو عيد دارند؛ عيد فطر و عيد قربان، كه از پايه‌هاي اسلام‌اند و همچنين روز جمعه كه عيد هفته محسوب مي‌شود و به جز اين‌ها عيد ديگري در اسلام نيست.

وي در ادامه افزود: اين مسيحيان هستند كه اعياد زيادي دارند؛ مانند عيد مادر، عيد شجره، عيد براي هر چيز ديگر. هرسال هم عيدي به مناسبت سالروز تولد فلان شخص دارند و در اين روزها شمع روشن مي‌كنند و غذا پخش مي‌كنند.

اين در حالي است كه مدتي پيش يكي از علماي عربستان در تلويزيون اين كشور گفته بود: اگر جشن‌هاي تولد بدون اطلاق اسم عيد برآن‌ها باشد جايز است.

گفتني است فتواهاي عجيب و غريب و نامعقول وهابيان همواره تعجب برانگيز بوده و چهرة اسلام را در جهان مشوّه كرده است. چند روز پيش، روحانيون القاعده فتوا دادند كه خريد برخي از انواع صيفي‌جات به دليل شكل مردانه داشتن براي زنان جايز نيست!

فتواي ننگ آميز وهّابي ها، شنبه 11 اسفند1386

حسني مبارك، به موروثي بودن حكومت در خانوادة خود، رنگ ديني داد. محمود لطفي عامر، رييس جمعيت سلفي‌هاي مصر با صدور فتوايي در اجابت خواستة حسني مبارك اعلام كرد: ارث بردن حكومت از نظر اسلام جايز است و به همين دليل اگر جمال مبارك فرزند حسني مبارك، بعد از پدرش رييس جمهور شود، اطاعت از او واجب خواهد بود. وي افزود: ارث بردن در خلافت از زمان معاويه شروع شد و اجتهاد معاويه براي مسلمانان حجت شرعي است! اين شيخ سلفي پا را فراتر گذاشت و اعلام كرد: مبارك اميرالمومنين است و كسي حق ندارد با او مخالفت كند.

پاسخ به شيخ عزّت عطيه و فتواي جنجالي وي

خبر اختصاصي حوزه نيوز:

پاسخ حضرت آيت الله سبحاني به فتواي جنجالي مفتي مصري

مدتي پيش دكتر عزّت عطيه، از مفتيان مصر، دربارة مُحرم شدن زن و مردي كه هر دو در يك اتاق اداره يا شركت كار مي‌كنند فتوايي داد، كه مورد انتقاد علما و حقوقدانان مصر قرار گرفت.

آيت الله سبحاني ضمن بيان اساس فتواي اين مفتي مصري در منابع اهل سنت، نكات ضعف استنادات روايي آن را تشريح كردند.

متن پاسخ معظم‌له به پرسش هفته‌نامه «افق حوزه» به اين شرح است:

بسم ‌الله ‌الرحمن الرحيم

در اواخر ارديبهشت 86 شمسي، آقاي دكتر عزت عطيه، رييس دانشكدة حديث دانشگاه الأ‌زهر در يك برنامة تلويزيوني، در مصر اعلا‌م كرد: در ادارات دولتي و شركت‌هاي خصوصي، زن و مرد كارمند در كنار يكديگر مشغول كارند و عمل آنان نوعي خلوت با اجنبي است، براي رهايي از اين كارِ حرام، زن كارمند پنج بار مرد همكار خود را شير دهد تا با هم محرم شوند و اين محرميت در حد خلوت كردن است، اما ازدواج آن دو با هم حرام نمي‌شود.

فتواي اين مفتي بحث و جدل فراواني را در رسانه‌هاي عربي برانگيخت تا آنجا كه گروهي از نمايندگان مجلس مصر، همراه با حقوقدانان و علماي شريعت، در جلسة مشتركي به بطلا‌ن اين فتوا، به اتفاق نظر رأي دادند و تا آنجا پيش رفتند كه مي‌خواستند اين مفتي را محاكمه و از كار بركنار كنند.

سرانجام شوراي عالي الأ‌زهر دستور تعليق همكاري دكتر عزت عطيه و جلوگيري از تدريس وي را صادر و به دانشگاه الأ‌زهر ابلا‌غ كرد. اين شورا از دانشگاه الأ‌زهر خواست اين فرد را به كميتة انضباطي معرفي كند.

اكنون تحليل فتوا و ريشه‌هاي آن: فقيهان اسلا‌م، در تمام مذاهب، جز داود ظاهري، همگان اتفاق دارند كه شيردادن تنها در دوران كودكي مي‌تواند مبدأ محرميت باشد؛ يعني در دوراني كه طفل به وسيلة شير تغذيه مي‌شود و سير مي‌گردد و غالب غذاي او را شير تشكيل مي‌دهد.

برخي از فقيهان اهل سنّت دو سال و يك ماه يا دو ماه و اخيراً تا شش ماه را نيز زمان شيرخوردن دانسته و آن را نيز مبدأ محرميت دانسته‌اند، ولي فردي كه از شير بازگرفته شده و دوران نوجواني و جواني و يا بالا‌تر را سپري مي‌كند، هيچ فقهي آن را دورة مناسب براي اين كار ندانسته است. 1

گذشته از رواياتي كه از ائمة معصوم عليهم السلام در اين مورد رسيده، حديث معروفي در صحاح آمده كه ترجمة آن اين است: عايشه مي‌گويد: پيامبر خدا صلي الله عليه و آله و سلم بر من وارد شد، در حالي كه مردي نزد من نشسته بود. آثار خشم بر چهرة پيامبرخدا نمايان گشت: فوراً گفتم: اي پيامبر خدا ! اين برادر شيري من است. فرمود: درست بنگريد كه برادران رضاعي شما كيانند؟ آنگاه فرمود: «فَإِنَّمَا الرَّضَاعَة مِنَ المجََاَعَة» (آنان برادر رضاعي شما هستند كه در دوران شيرخوارگي كه تنها با شير سير مي‌شوند با شما از يك زن شيرخورده باشند) و مفهوم اين سخن آن است كه اگر دوران شيرخوارگي سپري شد و ديگر شير به تنهايي گرسنگي انسان را برطرف نمي‌كند، همشيري در اين حالت تأثيري در محرميت ندارد.

ابن حجر دربارة اين حديث از خود و ديگران توضيحاتي نقل كرده كه خلا‌صة آن را يادآور شديم.2 بنابراين، فتواي دكتر عزّت گذشته از اين‌كه با اتفاق علماي اسلا‌م، مخالف است، با حديث مذكور نيز منافات دارد. چيزي كه دراين‌جا هست اين‌كه بايد مدارك خود دكتر را نيز بررسي كرد. مسلماً رييس بخش حديث دانشگاه الأ‌زهر يك فرد ساده نيست كه بدون يك مدرك ولو ضعيف چنين فتوايي را در برنامة تلويزيوني اعلا‌م كند. مدرك فتواي او حديثي است كه مسلم در صحيح خود آن را نقل كرده و آن اين‌كه آن‌گاه كه آية {ادْعُوهُمْ لآبائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللهِ فَإِنْ لَمْ تَعْلَمُوا آباءَهُمْ فَإِخْوانُكُمْ فِي الدِّينِ وَ مَواليكُم‏...} 3 فرود آمد. آية يادشده هر نوع پسر خواندگي را كه در جاهليت يك امر مرسوم بود لغو كرد و هرگز پسر خوانده براي زن خانواده محرم نمي‌شود. در دوران جاهليت ابوحذيفه سالم را از كودكي به فرزند خواندگي گرفته بود، وقتي اين آيه نازل شد، سالم يك نوجوان رشيد شده بود و مسايل جنسي را به خوبي درك مي‌كرد.

در اين هنگام، همسر ابوحذيفه به نام سهله، خدمت پيامبر خدا صلي الله عليه و آله و سلم رسيد و گفت:‌ ما تاكنون سالم را فرزند خود مي‌دانستيم. او بر ما وارد مي‌شد. درحالي كه ما لباس درون خانه را بر تن داشتيم. اكنون چه كنيم كه او به صورت يك فرد بيگانه در آمده است؟!

مسلم در صحيح خود، نقل مي‌كند كه پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم به او فرمود: او را پنج‌بار شير بده تا از اين راه محرم تو شود. سهله، همسر ابو حذيفه گفت: يا رسول الله چگونه او را شير دهم با اين‌كه ريش در آورده و بزرگ شده است؟ فرمود: شير بده تا آن شك و ترديد كه در دل همسر تو ابوحذيفه است از ميان برود.4

اين حديث مدرك فتواي آقاي دكتر عزت است ولي شايسته بود به جاي نكوهش مفتي، به بررسي مدرك او مي‌پرداختند. چيزي كه مانع از آن است به نقد اين حديث بپردازند اين كه در صحيح مسلم دومين صحيح معتبر نزد اهل سنّت وارد شده و محدثان آن‌قدر صحيح بخاري و مسلم را ارج مي‌نهند كه احدي ياراي خدشه وارد ساختن به آن‌ها را ندارد و لذا شعارشان اين است: «كلّ ما في البخاري و مسلم صحيحاً».

ولي ما كه تحت تأثير اين شعارها واقع نشده‌ايم و از نقاط ضعف اين دو كتاب، در عين نكات قوت آگاهيم، ‌اين حديث را مجعول و ساختگي مي‌دانيم؛ زيرا :

اولا‌ً ـ پستان زن، يكي از نقاط محرك است و به اصطلا‌ح فقها، از عورات مغلظه به شمار مي‌رود، هر نوع تماس اجنبي با آن خصوصاً جوان تا چه رسد مكيدن و شيرخوردن، علا‌وه بر عمل حرام(تماس با اجنبي) ماية تحريك شهوت شده و آن‌چه نبايد بشود رخ مي‌دهد. آيا مي‌توان تصور كرد كه پيامبر خدا صلي الله عليه و آله و سلم به چنين امر حرامي به خاطر به دست آوردن حلا‌لي (محرميت در خلوت) دستور دهد؟

فقيهان اسلا‌م مسأله‌اي به نام «فتح ذرائع» يا «سدذرائع» دارند و آن اين‌كه آيا مي‌شود اجازه داد يك وسيلة حلا‌ل باعث رسيدن به يك امر حرام شود؟ گروهي آن را تحريم كرده‌اند كه معروف به طرفداران سدّ ذرائع هستند و گروهي آن را تجويز كرده و طرفداران «فتح ذرائع» نام دارند. ولي احدي از فقها، فتوا نداده است كه در پوشش يك حرام به حلا‌لي دست يابيم. در اين مورد جريان از همين قبيل است. تماس با يك زن اجنبي و شيرخوردن از پستان او، سبب شود كه خلوت با او حلا‌ل گردد! و اين جايز نيست.

ثانياً ـ خود پيامبر گرامي به همسرش عايشه، ضابطه را تعليم داد و فرمود: «انّما الرضاعة من المجاعة»؛ شيرخوردني كه باعث محرميت مي‌شود آن است كه شير، طرف را از گرسنگي رها سازد. آيا مي‌توان تصور كرد كه پيامبر معصوم صلي الله عليه و آله و سلم گفتار خود را به همسر خود نقض كرده و به همسر ابوحذيفه خلا‌ف آن را دستور دهد؟

ثالثاً ـ از زنان پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم نقل شده كه آنان، دستور پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم را دربارة همسر ابوحذيفه يك دستور استثنايي و اختصاصي دانسته‌اند، نه يك ضابطة كلّي.5 ولي اين توجيه نيز مانند اصل جريان،‌ مشكوك و غير قابل قبول است؛ زيرا مفاد آن اين است كه پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم در موردي به‌خاطر اين‌كه امر جزئي، حرامي را تجويز كرده و اين همان انديشة مشركان است كه در مواردي به خدا همين نسبت‌ها را مي‌دادند. قرآن مي‌فرمايد: {قُلْ إِنَّ اللهَ لاَ يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ أَ تَقُولُونَ عَلَي اللهِ ما لا تَعْلَمُونَ}6

ما از نظر اصول كلّيِ اسلا‌م، نمي‌توانيم اصل داستان و نه توجيهي كه از همسران پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم نقل شده است، در اين مورد بپذيريم.

اين نوع فتواها با اعتماد به اين مدارك، ماية وهن اسلا‌م و دوري جوانان از دين مي‌شود و لذا نقل شده كه بعد از اين فتوا، در خيابان‌هاي مصر مردان به زنان سخنان ناشايستي ابراز كرده‌اند كه قلم از ذكر آن معذور است.

در اين مورد، شايسته است فقيهان و محدثان اهل سنّت با تكريم تلا‌ش‌هاي فزون از حدّي كه در تصحيح اسانيد احاديث داشته‌اند، قدري هم به متون روايات و مضامين آن‌ها بپردازند و با معيارهاي درستي، طلا ‌را از طلا‌نما و خالص را از مغشوش تميز دهند و ما در گذشته كتابي به نام «الحديث النبوي بين الرواية و الدراية» نوشته‌ايم و در آن به جاي مناقشه در اسانيد، به بررسي مضامين روايات صحاح پرداخته و با موارد اينجا در صحت و سقم آنها سخن گفته‌ايم، علا‌قمندان مي‌توانند به آن كتاب مراجعه كنند.

فتواي عالم وهّابي و مقاومت فوتباليست هاي سعودي

تعدادي از فوتباليست‌هاي ليگ فوتبال عربستان سعودي، با بي‌توجهي به فتواي جديد «عبدالعزيز بن عبدالله آل ‌الشيخ» مفتي عام كشور عربستان و رييس «هيئت علماي بزرگ» اين كشور، پس از به ثمر رساندن گل، سجدة شكر به جاي آوردند.

عبدالعزيز آل‌الشيخ عالم وهابي، در فتوايي كه روز ?? ماه مي جاري منتشر شد، آورده است: «انسان هنگامي مي‌تواند سجدة شكر به‌جا آورد كه نعمت خدا را بر خود ببيند اما من در فوتبال و پيروزي‌هاي آن هيچ فايده و منفعتي نمي‌بينم. كسي‌كه مي‌خواهد خدا را به ياد آورد بهتر است در درون خود، خداوند را ياد كند. ذكر و ياد دروني بهتر از اظهار و اعلام آن است.»

اين در حالي است كه ابراز احساسات ديني و مذهبي چندي است در ورزشگاه‌ها و بين ورزشكاران رشته‌هاي مختلف ورزشي باب شده و تأثيرات تبليغي زيادي بر جاي نهاده است. يكي از اين ابراز احساسات نمادين، سجدة شكر پس از برنده شدن است.

اما در واكنش نسبت به اين فتوا، تعدادي از بازيكنان فوتبال سعودي پس از زدن گل يا سوت پايان و اعلام پيروزي نهايي، سجدة شكر گزاردند و آن را تعبيري از شكرگزاري خود به درگاه خداوند متعال دانستند.

در ميان اين بازيكنان، «علاء كويكبي» مهاجم و كاپيتان تيم «الوحده» و عضو تيم ملي اين كشور نيز به چشم مي خورد.

كويكبي در مصاحبة اختصاصي با پايگاه اينترنتي «اسلام آنلاين» در دفاع از عمل خود و هم‌بازي‌هايش گفت: «سجده شكر در زمين فوتبال، برترين و بهترين تعبير از شادي و نيز رساندن پيامي مهم است كه همانا عبادت و تقرّب به حق تعالي است.»

علاء كويكبي ادامه داد: «بهتر آن است كه بازيكنان مسلمان در هنگام پيروزي، سجدة شكر به جاي آورند نه اين‌كه مثل فوتباليست‌هاي ديگر برقصند يا حركات ديگر آنان را تقليد كنند. سجده، عملي اسلامي است درحالي‌كه تقليد حركات و اعمال بازيكنان غربي، مخالف شريعت اسلام و شبيه ‌نمودن خود به آنان است.»

علاء افزود: «اين‌كار به‌مثابة دعوت به خداوند نيز هست؛ چراكه شايد يك يا دو نفر ازتماشاگران ـ به‌خصوص آن‌ها كه از خدا دور شده‌اند ـ تحت تأثير قرار بگيرند»

وي سپس خاطرة شيرين خود از اين حركت را اينگونه بيان مي‌كند: «درجام جهاني2006 كه در كشور آلمان بازي مي‌كرديم، من و هم‌بازي‌هايم، پس از يكي از گل‌ها سجده كرديم . بعدها يكي از خانم‌هاي تماشاگر اعلام كرد: «به نظر من بهترين و زيباترين صحنة اين جام جهاني سجدة شكر بازيكنان تيم عربستان بود و من آرزو كردم كه اي‌كاش اين تيم برندة جام شود.»

كويكبي همچنين با انتقاد از اينگونه فتاوا گفت: «در برهة اخير، انواع شادي‌ها و حركات زيادي در استاديوم‌ها ميان بازيكنان ديده مي‌شود. برخي از اين حركات ناپسند و غيرقابل قبول هستند اما هيچ‌كس از آن‌ها انتقاد نمي‌كند و متعرض آنان نمي‌شود؛ اما چرا اكنون كه بسياري از بازيكنان سعودي شادي خود را با سجدة شكر ابراز مي‌كنند انتقادات زيادي را شاهد هستند؟!»

«منصور النجعي» دروازه‌بان باشگاه «الأهلي» با نظر علاء موافق است و مي‌افزايد: «سجدة شكر بهترين نوع ابراز شادي در زمين‌هاي ورزشي است و حركات ديگر ممكن است آثار سوئي بر تماشاگران جوان و حتي اطفال بگذارد.»

وي با اشاره به فتواي عجيب آل‌الشيخ كه: «انسان هنگامي مي‌تواند سجده شكر به جا آورد كه نعمت خدا را بر خود ببيند اما من در فوتبال و پيروزي‌هاي آن هيچ فايده و منفعتي نمي‌بينم...» مي‌افزايد: «آيا هنگامي كه يك فوتباليست گلي به ثمر مي‌رساند و مستوجب پاداش مي‌شود در واقع نعمتي از سوي خدا به وي نرسيده است تا شكرگزار باشد؟ و چه شكري بهتر از آن كه در همان وقت سر به آستان خداوند بسايد؟»

گرچه صدور فتاواي خنده‌دار از سوي به اصطلاح عالمان فرقة وهابيت سابقه دارد اما آل الشيخ در حال ربودن گوي اين ميدان از همگنان خويش است؛ تا جايي كه هم‌اكنون استنباطات و استدلالات فوتباليست‌ها نيز بر نظريات وي برتري يافته است!

وي چند روز پيش نيز در حملاتي تند، به انتقاد از «حزب‌الله» پرداخته و مقاومت اسلامي لبنان را به تلاش براي تسهيل ورود يهوديان و دولت‌هاي بزرگ به كشورهاي اسلامي متهم كرده بود!

شيخ كه در «دانشگاه آل سعود رياض» سخن مي‌گفت مطابق روش وهابيت كه همة مسلمانان غير از خود را كافر مي‌دانند گفته بود: «كساني در لبنان شعار اسلام سر مي‌دهند كه اسلام از آن‌ها بري است!»

گفتني است در جريان جنگ 33 روزة حزب الله با اسراييل هم يك مفتي وهابي به نام «عبدالله بن جبرين» دعا براي پيروزي حزب الله را حرام اعلام كرده بود.







پي نوشت ها :

1. بداية‌التمهيد، ج4، ص 365؛ خلا‌ف شيخ صدوق، ج5 ، ص 98؛ رسالة 4 ؛ تفسير قرطبي، ج3، ص162و ج5 ، ص109

2. فتح‌الباري، ج9، ص146 درشرح حديث شماره 5102 ؛ صحيح مسلم حديث شماره 1455

3. احزاب: 5. (آنان را به نام پدرانشان بخوانيد. اين كار نزد خدا عادلا‌نه‌تر است و اگر پدرانشان را نمي‌شناسيد آنان برادران ديني و هم‌پيمانان شما هستند.)

4. صحيح مسلم كتاب رضاع حديث، ص1453

5 . موطأ مالك، ج2، صص 6 ـ 5؛ سنن ابن ماجه، ج1، ص 625؛ سنن نسائي، ج6 ، ص104؛ سنن بيهقي، ج7، ص459 باب رضاع الكبير(در همة كتاب‌هاي ياد شده).

6 . اعراف: 28


| شناسه مطلب: 83563