سایر مستحبات مکّه معظمه سایر مستحبات مکّه معظمه سایر مستحبات مکّه معظمه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سایر مستحبات مکّه معظمه سایر مستحبات مکّه معظمه سایر مستحبات مکّه معظمه سایر مستحبات مکّه معظمه سایر مستحبات مکّه معظمه

سایر مستحبات مکّه معظمه

  برخى دیگر از کارهایى که در مکّه معظمه مستحب است از این قرار است: 1 ـ زیاد ذکر خدا کردن و خواندن قرآن. 2 ـ خواندن یک ختم قرآن. 3 ـ خوردن از آب زمزم و بعد از خوردن این دعا را بخواند: «أَللَّهُمَّ اجْعَلْهُ عِلْماً نافِعاً و

 

برخى ديگر از كارهايى كه در مكّه معظمه مستحب است از اين قرار است:

1 ـ زياد ذكر خدا كردن و خواندن قرآن.

2 ـ خواندن يك ختم قرآن.

3 ـ خوردن از آب زمزم و بعد از خوردن اين دعا را بخواند:

«أَللَّهُمَّ اجْعَلْهُ عِلْماً نافِعاً و رِزْقاً واسِعاً وَشِفاءً مِنْ كُلِّ داء وَ سُقْم».

و نيز بگويد:

«بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ وَالشُّكْرَ لِلّهِ».

4 ـ نگاه كردن به كعبه.

5 ـ در هر شبانه روز ده مرتبه طواف كردن; در اول شب سه طواف، و در آخر شب سه طواف، و پس از صبح دو طواف، و بعد ازظهر دو طواف.

6 ـ هنگام توقف در مكّه به تعداد أيام سال يعنى سيصد و شصت مرتبه طواف كند و اگر اين مقدار نشد پنجاه و دو مرتبه و اگر آن هم ممكن نشد هر مقدارى كه بتواند.

از آداب «مسجدالحرام» و «مسجدالنبى(صلى الله عليه وآله)» نماز خواندن در آنجاست كه ثواب بسيار دارد، و در برخى روايات، آمده است كه ثواب يك ركعت نماز در مسجدالحرام معادل صد هزار ركعت و در مسجدالنبى معادل ده هزار ركعت نماز در جاى ديگر است.(1) و چه بجا و مناسب است كه زائران محترم از اين فرصت به خوبى استفاده كنند و چنانچه نماز واجبى از ايشان قضا شده است، آنها را در اين مكانهاى شريف بجاى آورند، تا هم وظايف شرعى خود را انجام داده باشند و هم از پاداش بسيار زياد آن بهره مند گردند.


(1) - 1 ـ فروع كافى، ج 4 ، ص 526 و 556 .


| شناسه مطلب: 83763







نظرات کاربران