پذیرش روایات اهل سنت توسط شیعه پذیرش روایات اهل سنت توسط شیعه پذیرش روایات اهل سنت توسط شیعه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پذیرش روایات اهل سنت توسط شیعه پذیرش روایات اهل سنت توسط شیعه پذیرش روایات اهل سنت توسط شیعه پذیرش روایات اهل سنت توسط شیعه پذیرش روایات اهل سنت توسط شیعه

پذیرش روایات اهل سنت توسط شیعه

  آیا شیعه روایاتی را که در صحاح و سنن اهل سنت است، نمی‌پذیرد؟   پاسخ: شکی نیست که سنت پیامبر (ص) به‌سان کتاب خدا یکی از مصادر و مدارک عقیدتی و فقهی است و ردّ گفتار پیامبر (ص) جز شرک و خروج از اسلام چیزی نیست.

 
آيا شيعه رواياتي را كه در صحاح و سنن اهل سنت است، نمي‌پذيرد؟
 
پاسخ:
شكي نيست كه سنت پيامبر (ص) به‌سان كتاب خدا يكي از مصادر و مدارك عقيدتي و فقهي است و ردّ گفتار پيامبر (ص) جز شرك و خروج از اسلام چيزي نيست.
ما اگر سخن پيامبر (ص) را از خود او مي‌شنيديم طبعاً صددرصد مي‌‌پذيرفتيم و بدان عمل مي‌‌كرديم ولي چون به مرور زمان بين ما و پيامبر واسطه‌هايي قرار گرفته‌اند شيعه مي‌‌گويد بايد درباره اين واسطه‌ها دقّت كرد. هرگاه ثقه و پرهيزكار باشند براي ما حجت است.
از اين نتيجه مي‌‌گيريم هرگاه رواياتي كه در صحاح و سنن آمده، با اين ميزان تطبيق كند فرقي بين اين كتاب‌ها و كتب اربعه شيعه نيست. اينكه شايع كرده‌اند ما روايات آنها را نمي‌پذيريم برخلاف واقعيت است. ما رواياتي را نمي‌پذيريم كه وثاقت راوي زير سؤال رفته باشد يا مجهول باشد. بهترين گواه بر گفتار ما اين است كه در كتب فقهي ما به رواياتي كه در صحاح آمده استدلال مي‌‌شود كه ما به برخي اشاره مي‌‌كنيم:
1. نهي النبي عن الغرر؛
2. علي اليد ما أخذت حتي تؤديه؛
3. المسلمون عند شروطهم؛
4. البيّعان بالخيار ما لم يفترقا؛
و... .
در اينجا نكته‌اي را متذكر مي‌شويم: قسمت عظيمي از روايات اهل بيت در كتب اهل سنت است چطور ما نسبت به اين كتاب‌ها خوشبين نيستيم؟ دو استاد درگذشته آيت الله سيد مهدي روحاني و آيت الله ميرزا علي احمدي ميانجي مطالب گسترده‌اي در 10جلد در اين مورد آماده كرده‌اند و در آنها روايات اهل بيت (ع)  را كه در كتب اهل سنت است يكجا گرد آورده‌اند و نخستين جلد آن منتشر شده است و اين حاكي از اين است كه در قرون گذشته ـ برخلاف امروز ـ فقيهان و محدثان اهل سنت به روايات اهل بيت ارزش قائل شده و به آن عمل مي‌‌كردند.
 
 
مراجعه شود: جدال احسن، ص 31  (ص).
 
 
 
 
 


| شناسه مطلب: 83972







نظرات کاربران