سایر زیارتگاههای دمشق

علاوه بر زیارتگاه‌های فوق، مزارات دیگری از فرزندان ائمه (ع) وجود دارد که نزد شیعیان چندان شناخته شده نیست. از آن جمله می‌توان به مزار نفیسه دختر امام علی (ع) در روستای «حَتیتة الجرش» نزدیک روستای «زبدین» در حدود 10 کیلومت

علاوه بر زيارتگاه‌هاي فوق، مزارات ديگري از فرزندان ائمه (ع) وجود دارد كه نزد شيعيان چندان شناخته شده نيست. از آن جمله مي‌توان به مزار نفيسه دختر امام علي (ع) در روستاي «حَتيتة الجرش» نزديك saier.jpgروستاي «زبدين» در حدود 10 كيلومتري جنوب شرقي دمشق اشاره كرد. در محلة قديمي «مزّه» در غرب دمشق نيز سه مزار ديگر وجود دارد كه عبارت است از: قبر محمد بن امام حسن (ع) و فرزند وي قاسم بن محمد بن امام حسن (ع) در يك مكان در كنار يكديگر، مزار منسوب به محمد حنفيه فرزند امام علي (ع)، و مزار فرزند ديگري از اميرالمؤمنين (ع) به نام محمد.
بناي بيشتر اين مزارات بسيار كوچك و محقّر است و گاه از يك چهارديواري بدون سقف فراتر نمي‌رود.
 همچنين در محدودة شهر دمشق و اطراف آن، مزارات ديگري منسوب به شخصيت‌هاي مقدس و مورد احترام شيعه وجود دارد كه نزد شيعيان كمتر شناخته شده و يا مورد توجه آنان نيست. از آن جمله مي‌توان به مزارات زير اشاره كرد: مزار قُثَم بن عباس بن عبدالمطلب در جنوب شهر «اَلتّلّ» در شمال دمشق، مزار مقداد بن اسود كندي (از اركان اربعه) در مسجدي در محلة «سيدي مقداد» در كنار جادة دمشق به زينبيه، مزار ابوذر غِفاري (از اركان اربعه) در مسجدي در محلة شارع الامين دمشق، مزار اويس قرني در شرق قبرستان «ميدان» در جنوب دمشق.
از نظر تاريخي، در انتساب بيشتر مزارات مورد اشاره فوق به صاحبان آن (از جمله محمد حنفيه، قثم بن عبّاس، ابوذر، مقداد و اويس قرني) ترديد جدّي وجود دارد.[i]
 

[i] قثم بن عباس در زمان خلافت معاويه در سمرقند به شهادت رسيد (ابن عبدالبر، الاستيعاب في معرفة الأصحاب، ص 623)؛ و قبر وي هنوز در اين شهر (امروزه واقع در جمهوري ازبكستان) زيارتگاه است. ابوذر در دورة خلافت عثمان در ربذه ـ از توابع مدينه ـ از دنيا رفت (ابن عبدالبر، همان، ص 802). مقداد در سال 33 هـ ق در «جُرف» ـ نزديك مدينه ـ از دنيا رفت و در مدينه به خاك سپرده شد (ابن عبدالبر، همان، ص 700). اويس قرني در سال 37 هـ ق در ركاب امام علي (ع) در جنگ صفّين به شهادت رسيد و مزار وي امروزه در شهر رقّه سوريه قرار دارد (ر.ك: ادامه مقاله). درباره محل وفات و دفن محمد حنفيه نيز اختلاف نظر وجود دارد، اما بنا بر قول مشهور در مدينه وفات يافته است.
 


| شناسه مطلب: 84202







نظرات کاربران