چرا وهابیت متکلمین اسلامی را اهل بدعت می دانند؟

  فرقه وهابیت در برابر متکلمین اسلامی موضع خصمانه گرفته و آنها را اهل بدعت، و علم کلام را منهج جاهلیت قلمداد نموده و به طور کلی استدلال متکلمین را بدعت[1] و متکلمین را اهل ضلال نامیده.[2] و بالاخره آنان را مشرک خوانده اند.[3] ابن تیمیه می&shy

 
فرقه وهابيت در برابر متكلمين اسلامي موضع خصمانه گرفته و آنها را اهل بدعت، و علم كلام را منهج جاهليت قلمداد نموده و به طور كلي استدلال متكلمين را بدعت[1] و متكلمين را اهل ضلال ناميده.[2] و بالاخره آنان را مشرك خوانده اند.[3]
ابن تيميه مي­گويد: متكلمين از نظر علم مانند عبدالله بن ابي اسرح هستندكه كاتب وحي بود و سپس مرتد شد و به مشركين پيوست و پيغمبر در سال فتح مكه خون او را هدر اعلام نمود.[4]
 آيا اين دشمني وهابيان با متكلمين اسلامي جز با دشمني با اسلام قابل توجيه مي­باشد؟ آيا اين موضع خصمانه وهابيان با متكلمين حاكي از اين نيست كه متكلمين اسلامي مانع از گسترش عقايد وهابيان در ميان جامعه مسلمان مي­شود؟ آيا اين متكلمان اسلامي نيستند كه در مقابل هجمه و شبهات دشمنان و شبهه افكنان ، براي حفاظت از كيان و مرزهاي اعتقادي اسلام زحمت ها كشيده و هر كدام به قدر توان فكري و علمي خود به صورت خالصانه از اسلام دفاع كرده و معارف آن را براي همگان بيان نموده و باعث رشد و تكامل اعتقاديات مسلمانان شده است؟ آيا دشمني وهابيان با متكلمين اسلامي مساوي با تضعيف اسلام و مسلمانان در برابر دشمنان دين و عقايد مسلمين نمي­باشد؟ و آيا خود وهابيان تا چه حدي توانسته اند از عقايد و معارف دين مبين اسلام در برابر شبهات دشمنان دفاع كنند و اسلام را آن­گونه كه هست تبيين نمايند؟ آيا جز اين­است كه وهابي­ها به جاي اين­كه از اسلام و مباني آن دفاع كنند منشاء شبهه زايي در حوزه هاي مختلف بر عليه اسلام شده اند؟


[1] . صالح بن عبدالرحمن العبوذ، عقيده الشيخ محمد بن عبدالوهاب السلفيه و اثرها في العالم الاسلامي، ج1ص325و326، مدينه منوره، مكتبه الغرباء، سوم، 1417ق.
[2] . ابن تيميه، احمد بن عبدالحليم، تفسير كبير، ج2ص6، لبنلن، دارالكتب العلميه، 1408ق.
[3] . مغنيه، محمد جواد، هذه هي الوهابيه، ص62.
[4] . ابن تيميه، احمد بن عبدالحليم، نقض المنطق، ص49، بي­جا، بي­نا.
 


| شناسه مطلب: 84336