چرا وهابیت فضائل اهل بیت را انکار می­کنند؟

  ابن تیمیه و پیروان وهابی­ او برخلاف همه مسلمین اعم از شیعه و سنی نه تنها هیچ فضیلتی را برای اهل بیت قائل نیستند بلکه این عقیده را ناشی از جاهلیت عرب می دانند. و می گویند : اعتقاد بر تری و افضلیت اهل بیت رسول الله بر دیگران از تفکرات عصر جاه

 
ابن تيميه و پيروان وهابي­ او برخلاف همه مسلمين اعم از شيعه و سني نه تنها هيچ فضيلتي را براي اهل بيت قائل نيستند بلكه اين عقيده را ناشي از جاهليت عرب مي دانند. و مي گويند : اعتقاد بر تري و افضليت اهل بيت رسول الله بر ديگران از تفكرات عصر جاهليت است كه در آن عصر سران و رؤساي قبيله را بر ديگران مقدم مي داشته اند[1]؟ 
-آيا وهابي­ها با اين سخن كه عقيده برتري و افضليت اهل بيت از تفكرات جاهلي است، خدا و قرآن و پيامبر و سنت او را زير سوال نبرده ودر حقيقت مخالفت خود را با اسلام اعلام نكرده اند؟ زيرا مقام و منزلت اهلبيت پيامبر(ص) در دين مبين اسلام براي هيچ مسلماني پوشيده نيست. آيات ونيز احاديث بي شماري از طريق سني و شيعه برتري آنان را بر ديگران به اثبات رسانده و لا اقل راه رستگاري را براي مسلمانان در محبت و دوستي آنان قرار داده و دشمني و خصومت با آنها مايه خسران و بد فرجامي دانسته شده است.
-اگر به گفته ابن تيميه و وهابي­ها افضليت اهل بيت پيامبر از تفكر جاهلي است ، پس با حديثي كه توسط ام المؤمنين عايشه و ديگران در كتب معتبر روايي از جمله صحيح مسلم در افضليت اهل بيت نقل شده چه معامله­اي مي كنند؟ در اين حديث ام المومنين عايشه مي­گويد[2] : پيامبر اسلام(ص) روزي بين طلوع فجر و طلوع آفتاب كساء يا عباي بافته شده از موي سياه بر خود انداخته بود درين هنگام حسن بن علي آمد پيامبر اورا زير عبايش برد سپس حسين آمد و با او داخل عبا گرديد پس از او فاطمه آمد او هم داخل عبا شد و بعد از او علي آمد و اورا هم داخل عبا نمود و سپس فرمود:« إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً [3]»( خداوند فقط مى‏خواهد پليدى و گناه را از شما اهل بيت دور كند و كاملًا شما را پاك سازد.) 
-  آيا وهابي­ها با اين عقيده كه افضليت و برتري اهل بيت از تفكرات عصرجاهلي برگرفته شده، خود شان را در برابر اين سخن خدا كه فرموده است« قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏[4]؛ بگو: من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏كنم جز دوست‏داشتن نزديكانم [اهل بيتم‏]» قرار نداده و با اين سخن غضب خدا و رسولش را براي خود نخريده اند؟ اين آيه شريفه به اتفاق مفسرين شيعه و سني دلالت روشن بر وجوب محبت اهل بيت كه عبارت اند از  علي، فاطمه، حسن و حسين(ع) دارد. در كتاب هاي معتبر اهل سنت آمده هنگامي كه آيه مودت نازل گرديد از پيامبر (ص) سوال شد اين قرابت شما كيست كه محبت آنان بر ما واجب گرديده است ؟ رسول خدا(ص) فرمود : علي و فاطمه و دو فرزند او[5].  
 -  آيا حديثي كه در كيفيت صلوات فرستادن بر محمد(ص) و آل محمد در كتاب­هاي معتبر اهل سنت از جمله صحيح بخاري نقل شده دلالت بر فضيلت اهل بيت نمي كند و معاذالله اين سخن رسول خدا هم ناشي از فرهنگ جاهلي است؟ آيا به غير از اهل بيت و آل محمد بر چه كسي ديگري صلوات فرستاده مي شود تا گفته شود اهل بيت پيامبر(ص) هيچ فضيلتي نسبت به ديگران ندارند آنگونه كه وهابي­ها مي پندارند. حديث در صحيح بخاري اينگونه نقل شده است: «...سألنا رسول الله صلى الله عليه وسلم فقلنا يا رسول الله كيف الصلاة عليكم أهل البيت فان الله قد علمنا كيف نسلم قال قولوا اللهم صلى على محمد وعلى آل محمد كما صليت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم انك حميد مجيد اللهم بارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم وآل إبراهيم انك حميد مجيد»[6]
-چگونه وهابي­ها افضليت و برتري اهل بيت را از تفكرات عصر جاهلي مي­دانند در حالي­كه در صحيح ابن حبان تحت عنوان«ذكر ايجاب الخلود في النار لمبغض اهل البيت المصطفي(ص)» و در مستدرك حاكم و كتاب هاي ديگر اهل سنت حديثي از پيامبر (ص) نقل شده كه فرمود : «والذي نفسي بيده لا يبغضنا اهل البيت رجل(احد)الا ادخله الله تعالي النار؛ قسم به آن كسي كه جان من در دست اوست كسي با ما اهل بيت دشمني نمي­كند مگر اين­كه خدا اورا داخل جهنم كند[7]». آلوسي در ذيل اين حديث مي گويد حق اينست كه محبت اهل بيت پيامبر واجب است و هر چه اين قرابت قوي تر باشد محبت شديد تر مي گردد پس محبت علويين و فاطميين از همه محبت ها لازم تر و شديدتر مي باشد[8].
- اگر و هابيها افضليت آل محمد را ناشي از تفكرات جاهلي عرب مي دانند پس چرا در نماز هاي يوميه بر محمد وآل محمد صلوات مي فرستند تا حدي كه اگر اين صلوات و درود  فرستاده نشود،  نماز محكوم به بطلان مي گردد چنانچه امام شافعي مي گويد:
            « يا اهل بيت رسول الله حبكم           فرض من الله في القرآن انزله»
            « كفاكم من عظيم االقدر انكم          من لم يصل عليكم لا صلاة له[9]»
به فرض اگر از همه ادله ي كه بر افضليت اهل بيت دلالت دارند چشم پوشي شود آيا همين وجوب فرستادن صلوات در نماز هاي روزانه به صراحت تمام، برتري آنان را بر ديگران ثابت نمي كند ؟
آيا وهابي­ها با اين عقيده كه افضليت و برتري اهل بيت رسول خدا(ص) ناشي از تفكرات عصر جاهليت مي باشد، اعتبار تمام كتاب­هاي حديثي اهل سنت را كه بابي را به مناقب و فضائل اهل بيت رسول خدا اختصاص داده اند، زير سوال نبرده و خط بطلان بر آن­ها نكشيده اند؟


[1] . منهاج السنه، ج3 ص269، (قرطبه)
[2] . صحيح مسلم، باب فضائل اهل بيت النبي(ص)، ج4ص1883.
[3] . احزاب/33.
[4] . شوري /33.
[5] . الكشاف، ج4 ص223و224؛  تفسير ابي سعود، ج8 ص30؛  الجامع للاحكام، ج 16ص22.
[6] . بخاري، محمد بن اسماعيل، صحيح بخاري، ج4ص 118 و 119، دارالفكر للطباعه والنشر و التوزيع، 1401ق.
[7] . صحيح ابن حبان، ج 15 ص،435، حديث 6578 ؛ المستدرك علي الصحيصين، ج3 ص162، حديث 4717.
[8] . آلوسي بغدادي، سيد محمود، روح المعاني، ج 25 ص32،  بيروت، دار احياءالتراث.
[9] . هيثمي، احمد بن حجر، الصواعق المحرقه، ص148، مكتبه القاهره.
 


| شناسه مطلب: 84351







نظرات کاربران