چگونه ابن تیمیه بر خلاف فرموده پیامبر(ص) علی (ع) را متهم به ستمگری می کند؟

  وهابی­ها بویژه ابن تیمیه به حدّی با اهل­بیت رسول خدا (ص) به خصوص با امام علی(ع) دشمنی و خصومت دارند که در راستای ابراز این کینه توزی و دشمنی اموری را به  علی بن ابی طالب (ع) نسبت داده اند  که حتی برای دشمنان پیامبر همچون کفار

 
وهابي­ها بويژه ابن تيميه به حدّي با اهل­بيت رسول خدا (ص) به خصوص با امام علي(ع) دشمني و خصومت دارند كه در راستاي ابراز اين كينه توزي و دشمني اموري را به  علي بن ابي طالب (ع) نسبت داده اند  كه حتي براي دشمنان پيامبر همچون كفار قريش و ابوسفيان  آن حضرت قائل نمي باشند و نسبت نداده اند ؟ ابن تيميه پايه گذار عقايد وهابيت مي گويد :«علي نيز ستمكار بود . او براي رياست با مردم مي جنگيد . كسي كه به خاطر رياست و اطاعت مردم انسان ها را بكشد و روي زمين گردن كشي كرده و فساد ايجاد كند اين همان كاري است كه فرعون مي كرد[1]».
چگونه ابن تيميه علي (ع)آن امام معصوم را به جهت جنگيدن با متمردان و جنايتكاران جنگ جمل و صفين و نهروان خونريزي و قدرت طلبي معرفي مي كند و او را تشبيه به فرعون، مي كند همان كسي كه به نقل شيعه و سني پيامبر خدا(ص) در رابطه با او و فاطمه و حسن و حسين(ع) فرمود:«انا حرب لمن حاربتم و سلم لمن سالمتم[2]؛ يعني با هر كسي شما بجنگيد من نيز در جنگم و با كسي كه در صلح و آشتي باشيد من هم در صلح و آشتي خواهم بود» .جصاص بعد از ذكر اين حديث مي گويد كسي كه با آنان بجنگد استحقاق اسم محارب با خدا و رسول را دارد هر چند مشرك هم نباشد.
-وهابي­ها با چه معيار و دليلي امام علي را مانند فرعون جبار و ستمگر پنداشته و تمام جنگ­ها او را براي قدرت طلبي تلقي نموده اند ،  در حالي­كه احاديث متعددي در خصوص ستايش علي(ع) و جنگ هاي او نقل شده است. مثلا در صحيح بخاري و متون ديگر اهل سنت و شيعه نقل شده كه در جنگ خيبر بعد از شكست پي در پي فرماندهان جبهه مسلمين،  رسول خدا(ص) فرمود فردا پرچم را به دست كسي خواهم داد كه خدا و رسولش او را دوست دارد و او در جنگ پيروز خواهد شد. در فرداي آن روز پيامبر خدا پرچم را به دست علي(ع) داد و به جنگ رفت و به ياري خدا پيروز گرديد[3].  
چگونه ممكن است كسي كه خدا و رسولش او را دوست دارد، ستمگر و فرعون پيشه باشد؟ آيا اين عقيده وهابي ها رسالت پيامبر را زير سوال نمي برد و موجب انكار رسول خدا نمي­شود؟!
-  آيا ابن تيميه با اين گفته­ي خود كه با نهايت بي ­شرمي امام علي (ع) را با فرعون تشبيه كرده و او را ستم گر معرفي نموده از جرگه مسلمين بيرون نرفته است؟ مگر پيامبر(ص) نفرمود: حربه حربي و سلمه سلمي؛ هر كه با علي بجنگد با من جنگيده است و هر كه با او در صلح باشد بامن با من در صلح است.[4] به همين است كه مسلمانان  شيعه و سني به تبعيت از قرآن و احاديث نبوي،  هيچ ترديدي در فضيلت و بزگواري امام علي(ع) و حقانيت جنگ هاي او ندارند و تاريخ متواتر نيز عدالت و شجاعت او را و شمشير زدن او را در راه دين مبين اسلام و اعتلاي قرآن كريم ثبت نموده است .
-آيا لازمه اين سخن وهابي ها كه مي گويند علي مانند فرعون در راه باطل و براي كسب قدرت شمشير زده است، با توجه با حديثي كه مي­گويد جنگ علي، جنگ پيامبر است، اين نمي­شود كه العياذ بالله غزوات و سريه هاي پيامبر خدا(ص) نيز مانند جنگ هاي علي (ع ) براي خدا نبوده بلكه بر طبق گفته ابن تيميه مثل فرعون و ساير حاكمان جبار براي كسب قدرت واموال دنيا با گردن كشي و ستمگري مي­جنگيده است؟!       
-با چه انگيزه­اي وهابي­ها علي را در جنگ­هايش به فرعون تشبيه نموده در حالي­كه پيامبر (ص) در راستاي مشروعيت و الهي بودن جنگهاي علي(ع) مي فرمايد: «در ميان شما كسي هست كه بر تاويل قرآن مي جنگد همان گونه كه من بر تنزيل آن جنگيدم» . گروهي به نزد پيامبر (ص) آمدند كه ابو بكر و عمر نيز در ميان آنان بودند . ابوبكر عرض كرد يا رسول الله آيا آن شخص من هستم ؟ حضرت فرمود خير. عمر عرض كرد يا رسول الله آيا من هستم ؟ پيامبر فرمود خير. آن شخص كسي است كه مشغول دوختن كفش است . در آن هنگام علي (ع)مشغول دوختن كفش هاي پيامبر بود . ابو سعيد خدري مي گويد من نزد علي(ع) رفتم و به او بشارت دادم او حتي سرش را بلند نكرد و گويا اين خبر را پيش از آن از پيامبر شنيده بود[5]. آيا اين اعتقاد وهابي­ها جز منشا كفر و ارتداد منشا ديگري مي­تواند داشته باشد؟ 
 آيا عقيده وهابي­ها در باره علي(ع) نشان دهنده دشمني آنان با رسول خدا و دين اسلام نمي­باشد؟ خصوصاً با توجه به اين­كه رسول خدا (ص) در باره علي(ع) فرموده است : « علي مع القرآن والقرآن مع علي لن يفترقا حتي يردا علي الحوض »[6]  يعني علي با قرآن است و قرآن با علي است و اين دو هرگز ازهم جدا نمي گردند تا اين كه در حوض بر من وارد شوند. پس اگر علي آن­گونه كه وهابي­ها مي­پندارند، در راه باطل شمشير زده باشد و از طرف ديگر به فرموده پيامبر(ص) علي هميشه با قرآن است ،آيا بر عقيده وهابي­ها اين نتيجه مترتب نمي­شود كه قرآن و طرف­داران آن باطل و حامي ستمگر اند و مخالفين شان برحق بوده و در راه خدا شمشير زده اند؟!
- چگونه ممكن است علي(ع) در جنگ­هايش آن­طوري كه وهابي­ها مي­گويند بر باطل و مانند فرعون ستمگر وظالم بوده در حالي­كه امام فخررازي از علماء برجسته اهل سنت مي گويد: با تواتر ثابت شده كه هر كسي در دين خود به علي بن ابي طالب اقتداء كند هدايت شده و دليل بر آن دعاي پيامبر (ص) است كه فرمود :«اللهم ادر الحق مع علي حيث دار[7]»؟


[1] . منهاج السنه، ج 4ص 389و 500، (قرطبه).
[2] . المستدرك علي الصحيحين، ج3ص161، حديث 4712؛  سنن ابن ماجه، ج اص52.
[3] . بخاري، محمد بن اسماعيل، صحيح بخاري، ج3ص1357، حديث 3499.
[4] . خوارزمي،  موفق، المناقب، ص201، قم موسسه نشر اسلامي، دوم، 1414ق.
[5] . المستدرك علي الصحيحين، ج3ص123،  بيروت دارالمعرفه، 1406 ق ؛  احمد بن حنبل،  مسند احمد، ج3ص31،  بيروت، دارصادر، بي تا. ؛ بيهقي، احمد بن الحسين، السنن الكبري، ج 8ص175، بيروت دارالمعرفه. 
[6] . المستدرك علي الصحيحين، ج3ص124، بيروت دارالمعرفه، 1406ق ؛  متقي هندي، حسام الدين، كنزالعمال، ج11ص603، حديث 32912، بيروت، موسسه الرساله ؛ هيثمي، نورالدين، مجمع الزوائد، ج9ص134، بيروت، دارالكتب العلميه، 1408ق.
[7] . تفسير كبير (مفاتيح الغيب)، ج1ص168.
 


| شناسه مطلب: 84352







نظرات کاربران