چرا اِبن تیمیه با امام علی (ع) دشمنی می ورزد؟

  چرا وهابی­ها دشمنی با اهل بیت رسول خدا (ص) به خصوص علی(ع) را به حدی رسانده که حتی هیچ کافری آن را نسبت به علی روا نمی دارد ؟   ابن تیمیه در باره امیر المومنین علی(ع) و یاران او مطالبی را بیان داشته است که قلب هر مسلمانی را به درد

 
چرا وهابي­ها دشمني با اهل بيت رسول خدا (ص) به خصوص علي(ع) را به حدي رسانده كه حتي هيچ كافري آن را نسبت به علي روا نمي دارد ؟
  ابن تيميه در باره امير المومنين علي(ع) و ياران او مطالبي را بيان داشته است كه قلب هر مسلماني را به درد مي آورد. او مي گويد: «كساني كه علي را قدح كرده و اورا لعن نموده و كافر و ظالم قرار داده مثل خوارج، اموي­ها و مرواني­ها همگي از اهل اسلام بوده و معتقد به شعاير اسلامي و عاملين به آن بوده اند. اما منزهين و ياران علي همگي از اهل رده و كفر اند[1]»
آيا ابن تيميه و پيروان او آگاهانه يا ناخودآگاه با اين سخن در  دام كفر گويي نيافتاده اند؟ زيرا اولا او كساني را مورد تاييد و ستايش قرار داده كه علي(ع) را العياذ بالله ملعون ظالم و كافر مي دانند و لازمه آن اينست كه خود او هم بايد بر اين باور باشد يعني از نظر ابن تيميه و پيروانش علي بايد ملعون، ظالم و كافر باشد. ثانيا اين كه ابن تيميه مي گويدآناني­كه علي(ع) را لعن مي كنند و او را ظالم وكافر مي دانند صحيح العقيده و مسلمان هستند با هيچ معياري قابل پذيرش نمي باشد زيرا آيات و روايات متعدد از جمله رواياتي كه مبغضين علي(ع) را اهل جهنم مي داند، عدم اسلام و فساد عقيده ي خود آنان را ثابت مي كند. ثالثاً ؛ شدت كينه توزي و دشمني ابن تيميه با علي(ع) و اولاد او به حدي بر او غلبه نموده كه حتي مباني اعتقادي خود شان را ناديده گرفته و به عده­اي از اصحاب پاك و بزگوار رسول الله (ص) كه از ياران علي به شمار مي آيند كفر و ارتداد را نسبت داده است در حاليكه اعتقاد وهابيت بر اين است كه تمام صحابه بدون استثناء عادل بوده اند و قدح و عيب گويي آنان را مساوي با فسق و كفر مي باشد، ولي خودش بر خلاف اين اصل اعتقادي، هم علي (ع) را و هم ياران او را كه به احتمال قوي عمار ياسر و مقداد و سلمان فارسي ،اباذرغفاري و محمد ابابكر و سايرين هستند محكوم به كفر و ارتداد نموده و در حصار دشمني با اهل بيت مبتلا به كفر گويي شده و كفر و ارتداد خود را ثابت نموده است.       


[1] . منهاج السنه، ج5ص9 (قرطبه).
 


| شناسه مطلب: 84353







نظرات کاربران