مصادیق اهل بیت پیامبر (ص) چه کسانی هستند و آیا شامل همسران آن حضرت هم می‌شود؟ مصادیق اهل بیت پیامبر (ص) چه کسانی هستند و آیا شامل همسران آن حضرت هم می‌شود؟ مصادیق اهل بیت پیامبر (ص) چه کسانی هستند و آیا شامل همسران آن حضرت هم می‌شود؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مصادیق اهل بیت پیامبر (ص) چه کسانی هستند و آیا شامل همسران آن حضرت هم می‌شود؟ مصادیق اهل بیت پیامبر (ص) چه کسانی هستند و آیا شامل همسران آن حضرت هم می‌شود؟ مصادیق اهل بیت پیامبر (ص) چه کسانی هستند و آیا شامل همسران آن حضرت هم می‌شود؟ مصادیق اهل بیت پیامبر (ص) چه کسانی هستند و آیا شامل همسران آن حضرت هم می‌شود؟ مصادیق اهل بیت پیامبر (ص) چه کسانی هستند و آیا شامل همسران آن حضرت هم می‌شود؟

مصادیق اهل بیت پیامبر (ص) چه کسانی هستند و آیا شامل همسران آن حضرت هم می‌شود؟

در مجامع روائی و تفاسیر مذاهب اربعه به احادیث فراوانی بر می‌خوریم که مصادیق اهل بیت پیامبر (ص) را تعیین می‌کند و آنرا در خمسه طیبه متعین می‌سازد. از جمله این روایات احادیث کسا است که در شان نزول آیه تطهیر وارد شده است و خلاصه آن این که ج

در مجامع روائي و تفاسير مذاهب اربعه به احاديث فراواني بر مي‌خوريم كه مصاديق اهل بيت پيامبر (ص) را تعيين مي‌كند و آنرا در خمسه طيبه متعين مي‌سازد.

از جمله اين روايات احاديث كسا است كه در شان نزول آيه تطهير وارد شده است و خلاصه آن اين كه جناب عايشه و جناب ام سلمه و ابو سعيد خدري و سعد وقاص و انس بن مالك و عبدالله بن عباس و عمر بن ابي سلمه و عبدالله بن جعفر و ديگران روايت مي‌كنند به هنگام نزول آيه تطهير پيامبر (ص) علي و فاطمه و حسن و حسين را در عبايي جاي داد و دست به دعا برداشت كه « اللهم هؤلاء اهل بيتي و خاصتي اذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيرا» و در اين هنگام آيه تطهير نازل شد.

همچنين تعدادي از صحابه از جمله ابن عباس و انس بن مالك و ابوسعيد خدري و ابوالحمراء روايت كردند كه ماهها پس از نزول اين آيه پيامبر (ص) روزانه 5 نوبت به وقت نماز بر درب سراي علي و فاطمه آمده و آنان را ندا مي‌داد: السلام عليكم و رحمه الله و بركاته ، انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس … الصلاه رحمكم الله.

درباره نزول آيه تطهير در روايت جناب ام سلمه آمده است كه گويد: « پرسيدم اي رسول خدا! آيا من هم با ايشان مي‌باشم و حضرت پاسخ داد : تو به سوي خيري تو از همسران پيامبري».

در روايت مسلم آمده است كه از زيد بن ارقم صحابي پرسيده شد: اهل بيت او چه كساني هستند؟ آيا زنان اويند ؟ جواب داد: « خير به خدا سوگند كه زن دوره‌اي از زمان را در كنار مرد به سر برده سپس مرد او را طلاق داده و به پدر و خويشان خود مي‌پيوندد باري اهل بيت او خويشان و طائفه اويند يعني هماناني كه صدقه بر ايشان حرام گشته است .»

مسلم در باب فضائل علي از سعد و قاص روايت كند كه چون پيامبر آهنگ مباهله با نصاراي نجران را نمود علي و فاطمه و حسن و حسين را با خود آورده و فرمود:« اللهم هؤلاء اهلي»


| شناسه مطلب: 85245







نظرات کاربران