بعاث

بُعاث، نام مکانی در جنوب شرقی مدینه ، و نام جنگی که پیش از اسلام ، در آن محل روی داده است. موقعیت جغرافیایی بعاثبعاث در یک میلی یا فاصله راه دو شبه از شهر (مدینه) قرار دارد. [۱] [۲] علت نامگذاری به بعاث الحرب این محل، به سبب آخرین جنگِ میان

بُعاث، نام مكاني در جنوب شرقي مدينه ، و نام جنگي كه پيش از اسلام ، در آن محل روي داده است.

موقعيت جغرافيايي بعاث

بعاث در يك ميلي يا فاصله راه دو شبه از شهر (مدينه) قرار دارد. [۱] [۲]

علت نامگذاري به بعاث الحرب

اين محل، به سبب آخرين جنگِ ميان دو قبيله اَوس و خَزرَج كه در آن روي داد ( سال ششم پيش از هجرت) [۳] [۴] [۵] [۶] «بعاث الحرب» نيز خوانده شده است. [۷]

بعاث در فرهنگ لغت

← معني بعاث

بعاث را نام دژي از اوس، [۸]و به روايتي از اموال بني قريظه دانسته‌اند. [۹] [۱۰]

← واژه بعاث

واژه بعاث در كتاب العين «بُغاث»، [۱۱] و در برخي منابع «بُعاث» و بُغاث» ضبط شده است. [۱۲]

گزارش جنگ بعاث

جامع‌ترين گزارش جنگ بعاث را ابوالفرج اصفهاني (از جمعِ روايات طبري و ابن كلبي) به دست داده است.

← درخواست كمك اوس از يهوديان

اوس در تدارك جنگ با خزرج از يهودِ بني قريظه و بني نضير كمك خواست، اما يهوديان، به سبب تهديد شدن از سوي خزرجيان، به آنان ياري نرساندند و براي تضمين كمك نكردن به اوس، گروگان‌هايي نزد خزرج نهادند.

← قتل گروگان‌ها توسط عمروبن نعمان

اما عمروبن نعمان بَياضي، رئيس تيره بياضه از خزرج، خواستار تصرف زمين‌هاي حاصل‌خيز بني قريظه و بني نضير شد، و تهديد به قتل گروگان‌ها كرد، و چون به خواست خود نرسيد، آنان را كشت.

← اقدام يهوديان بعد از قتل گروگان‌ها

يهوديان از اين كار برآشفتند و در جنگي كم اهميت ميان اوس و خزرج، تصميم به ياري اوس گرفتند و برخي اوسيان را كه خزرجيان رانده بودند، پناه دادند.

← اتحاد قبايل مدينه با يهوديان

همچنين برخي قبايل غَسّاني مدينه، از جمله بني ثعلبه و بني زَعورا، با آنان متحد شدند.

← كناره‌گيري عبدالله بن اُبَيّ ازجنگ

در اين هنگام، عبدالله بن اُبَيّ، از اشراف خزرج، اقدام قبيله خود را تجاوزي آشكار دانست و آنان را از رويارويي بيم داد. در نتيجه، جمعي از خزرج نيز كنار كشيدند.

← فرمانده قبيله اوس و خزرج در جنگ

با اين حال، قبيله خزرج عمرو بن نعمان بَياضي را به رياست خود انتخاب كردند. حُضَير الكتائب بن سِماك اشهلي نيز رئيس اوس شد [۱۳] و آنان را بسيج كرد و با يادآوري ستم و تحقير خزرج در حق اوس، به تهييج اوسيان پرداخت. از ديگر سران اوس در اين نبرد، ابوعامر راهب بن صيفي (بعداً ابوعامر فاسق) بود.

← تدارك و جنگ قبيله اوس و خزرج

اوس و خزرج حدود دو ماه در تدارك جنگ بودند و از قبايل عرب هم پيمان خود ياري مي‌جستند. آنگاه جنگ سخت و بي سابقه‌اي ميان دو گروه در بعاث درگرفت و ظاهراً چند ماه ادامه يافت. [۱۴]

← جنگ بعاث زمينه ورود اسلام به مدينه

جنگ بعاث (آخرين منازعه اوس و خزرج) طرفين را به ستوه آورد، و بعد از متاركه، زمينه رواني لازم براي نفوذ و انتشار اسلام را در يثرب فراهم ساخت [۱۵] [۱۶] به طوري كه دو ـ سه سال بعد، ديدارهاي پياپي مردم يثرب با پيامبر صلي ‌الله‌ عليه ‌وآله ‌وسلم در موسم حج (دهم تا دوازدهم بعثت) به بيعت اول و دوم عقبه و نهايتاً هجرت آن حضرت و ساير مسلمانان به يثرب (مدينه) انجاميد. [۱۷] [۱۸] [۱۹]

← اقدام يهوديان پس از هجرت

پس از هجرت، يهوديان از سر كينه ورزي و ناخشنود از همبستگي اسلامي، با يادآوري نبرد بعاث و سرودن اشعاري در آن باره، در پي برانگيختن دشمني‌هاي ديرين برآمدند، اما با درايت پيامبر اكرم به هدف خود نرسيدند. [۲۰]

اقدام امام كاظم در بعاث

بعدها امام موسي كاظم عليه‌السلام در نزديكي بعاث، قريه صِريا را بنا نهاد. [۲۱] [۲۲]

منابع

(۱) ابن جوزي، المنتظم في تاريخ الملوك والامم، چاپ محمد عبدالقادر عطا و مصطفي عبدالقادرعطا، بيروت ۱۴۱۲/۱۹۹۲.

(۲) ابن سعد، الطبقات الكبري، بيروت ۱۴۰۵/۱۹۸۵.

(۳) ابن شهرآشوب، مناقب آل ابي طالب، ج ۴، چاپ هاشم رسولي محلاتي، قم (۱۳۷۹).

(۴) ابن منظور، لسان العرب، بيروت ۱۳۷۴ـ۱۳۷۶/۱۹۵۵ـ۱۹۵۶.

(۵) ابن هشام، السيرة النبوية، چاپ مصطفي سقّا، ابراهيم ابياري و عبدالحفيظ شلبي، بيروت (بي تا).

(۶) علي بن حسين ابوالفرج اصفهاني، كتاب الاغاني، بيروت (بي تا).

(۷) عبدالله بن عبدالعزيز بكري، معجم مااستعجم من اسماء البلاد و المواضع، چاپ مصطفي سقّا، بيروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

(۸) محمد بن احمد ذهبي، تاريخ الاسلام، السيّرة النبوّية، چاپ عمر عبدالسلام تدمري، بيروت ۱۴۰۹/۱۹۸۹.

(۹) خليل بن احمد فراهيدي، كتاب العين، چاپ مهدي مخزومي و ابراهيم سامرائي، قم ۱۴۰۵.

(۱۰) ياقوت حموي، معجم البلدان، چاپ فرديناند ووستنفلد، لايپزيگ ۱۸۶۶ـ۱۸۷۳، چاپ افست تهران ۱۹۶۵.

(۱۱) احمد بن اسحاق يعقوبي، تاريخ اليعقوبي، بيروت (بي تا).

پانويس 

۱.    ↑ خليل بن احمد فراهيدي، كتاب العين، ج۴، ص۴۰۲، چاپ مهدي مخزومي و ابراهيم سامرائي، قم ۱۴۰۵.    

۲.    ↑ عبدالله بن عبدالعزيز بكري، معجم مااستعجم من اسماء البلاد و المواضع، ج۱، ص۲۵۹، چاپ مصطفي سقّا، بيروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

۳.    ↑ ابن سعد، الطبقات الكبري، ج ۴، ص ۳۸۴ بيروت ۱۴۰۵/۱۹۸۵.    

۴.    ↑ ابن سعد، الطبقات الكبري، ج۳، ص۶۰۴، بيروت ۱۴۰۵/۱۹۸۵.    

۵.    ↑ ابن جوزي، المنتظم في تاريخ الملوك والامم، ج۲، ص۳۸۵ـ۳۸۶، چاپ محمد عبدالقادر عطا و مصطفي عبدالقادرعطا، بيروت ۱۴۱۲/۱۹۹۲.

۶.    ↑ احمدبن اسحاق يعقوبي ، تاريخ اليعقوبي ، ج ۲، ص ۳۷، بيروت ( بي تا. ) .

۷.    ↑ علي بن حسين ابوالفرج اصفهاني، كتاب الاغاني، ج۱۷، ص۱۲۴، بيروت (بي تا).

۸.    ↑ ابن منظور، لسان العرب، ج۲، ص۱۱۷، ذيل «بعث»، بيروت ۱۳۷۴۱۳۷۶/۱۹۵۵۱۹۵۶.    

۹.    ↑ علي بن حسين ابوالفرج اصفهاني، كتاب الاغاني، بيروت (بي تا).

۱۰.    ↑ ياقوت حموي، معجم البلدان، ج۱، ص۶۷۰، چاپ فرديناند ووستنفلد، لايپزيگ ۱۸۶۶ـ۱۸۷۳، چاپ افست تهران ۱۹۶۵.

۱۱.    ↑ خليل بن احمد فراهيدي، كتاب العين، ج۴، ص۴۰۲، چاپ مهدي مخزومي و ابراهيم سامرائي، قم ۱۴۰۵.    

۱۲.    ↑ ياقوت حموي، معجم البلدان، ج۱، ص۴۵۱، چاپ فرديناند ووستنفلد، لايپزيگ ۱۸۶۶۱۸۷۳، چاپ افست تهران ۱۹۶۵.    

۱۳.    ↑ علي بن حسين ابوالفرج اصفهاني، كتاب الاغاني، ج۱۷، ص۱۱۸ـ۱۲۱، بيروت (بي تا).

۱۴.    ↑ علي بن حسين ابوالفرج اصفهاني، كتاب الاغاني، ج۱۷، ص۱۱۹، بيروت (بي تا).

۱۵.    ↑ عبدالله بن عبدالعزيز بكري، معجم مااستعجم من اسماء البلاد و المواضع، ج۱، ص۲۶۰، چاپ مصطفي سقّا، بيروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

۱۶.    ↑ محمد بن احمد ذهبي، تاريخ الاسلام، ج۱، ص۲۸۸ـ۲۸۹، السيّرة النبوّية، چاپ عمر عبدالسلام تدمري، بيروت ۱۴۰۹/۱۹۸۹.

۱۷.    ↑ ابن هشام، السيره النبويه، ج۲، ص۷۰ به بعد، چاپ مصطفي سقّا، ابراهيم ابياري و عبدالحفيظ شلبي، بيروت (بي تا).

۱۸.    ↑ ابن سعد، الطبقات الكبري، ج۱، ص۲۱۹۲۲۰، بيروت ۱۴۰۵/۱۹۸۵.    

۱۹.    ↑ احمدبن اسحاق يعقوبي ، تاريخ اليعقوبي ، ج ۲، ص ۳۷، بيروت ( بي تا. ) .

۲۰.    ↑ ابن هشام، السيرة النبوية، ج۲، ص۲۰۴ـ ۲۰۵، چاپ مصطفي سقّا، ابراهيم ابياري و عبدالحفيظ شلبي، بيروت (بي تا).

۲۱.    ↑ خليل بن احمد فراهيدي، كتاب العين، ج۴، ص۴۰۲، چاپ مهدي مخزومي و ابراهيم سامرائي، قم ۱۴۰۵.    

۲۲.    ↑ ابن شهرآشوب، مناقب آل ابي طالب، ج۴، ص۳۸۲، چاپ هاشم رسولي محلاتي، قم (۱۳۷۹).


| شناسه مطلب: 85313