بررسی حدیث منزلت بررسی حدیث منزلت بررسی حدیث منزلت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بررسی حدیث منزلت بررسی حدیث منزلت بررسی حدیث منزلت بررسی حدیث منزلت بررسی حدیث منزلت

بررسی حدیث منزلت

شیعیان با استناد به حدیث «منزلت» که رسول خدا صلی الله علیه و آله  به علی[ علیه السلام ] فرمود: «تو نسبت به من همانند هارون به موسی هستی» می‌گویند که پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله  علی[ علیه السلام ] حق خلافت داش

شيعيان با استناد به حديث «منزلت» كه رسول خدا صلي الله عليه و آله  به علي[ عليه السلام ] فرمود: «تو نسبت به من همانند هارون به موسي هستي» مي‌گويند كه پس از رسول خدا صلي الله عليه و آله  علي[ عليه السلام ] حق خلافت داشت، در حالي كه هارون پيش از موسي عليه السلام  از دنيا رفت و جانشين موسي يوشع بن نون بوده است.

پاسخ

حديث «منزلت» را همه منابع شيعه و سني تأييد مي‌كنند، پس اصل حديث جاي بحث ندارد. خداوند در قرآن مي‌فرمايد:

(وَ قالَ مُوسى لِأَخِيهِ هارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ) (اعراف: 142)

موسي به برادرش هارون گفته بود: در ميان قومم جانشين من باش و [امور آنها را] اصلاح كن.

پس هارون، جانشين حضرت موسي عليه السلام ، در زمان خود حضرت موسي بود و چون پيش از آن حضرت از دنيا رفت، جانشيني او پس از موسي عليه السلام  محقق نشد، اما علي عليه السلام  چون پس از رسول خدا زنده بود، جانشين رسول خدا صلي الله عليه و آله ، هم در زمان حيات و هم پس از مرگ او بود. اهل سنت در اين‌باره روايت‌هاي متعددي آورده‌اند؛ از جمله:

رسول خدا به علي عليه السلام  فرمود: «اَنتَ وَليُّ كُلِّ مُؤمنٍ بَعدي»[1]؛ «تو پس از من ولي همه مؤمنان هستي».

همچنين رسول خدا صلي الله عليه و آله  به اصحاب فرمود: «فَإِنّ عَليّاً وَليُّكُم بَعدي»[2]؛ «به درستي كه علي پس از من ولي شما است».

شما كدام‌يك از مطالب فوق را رد مي‌كنيد؟ اگر بر حديث «منزلت» اشكال مي‌آوريد، ده‌ها منبع موثق اهل سنت، آن را نقل كرد‌ه‌اند.[3]

جانشيني هارون عليه السلام  را هم نمي‌توانيد رد كنيد، زيرا در قرآن آمده است پس جانشيني علي را هم نمي‌توانيد رد كنيد زيرا رسول خدا صلي الله عليه و آله  وي را به هارون تشبيه كرده است.

 
[1]. سنن ترمذي، ج5، ص632؛ سنن نسائي، ج5، صص45 و113؛ كنزالعمال، ج11، ص608؛ جامع الاصول، ج8، ص652؛ البداية و النهايه، ج 7، ص 345؛ الاستيعاب، ج 3، ص 1091؛ الاصابه، ج 4، ص 467.

[2]. مسند احمد بن حنبل، ج5، ص356؛ كنزالعمال، ج11، ص612؛ سنن كبري، ج5، ص133؛ جامع الاحاديث، ج16، ص262؛ سبل الهدي، ج 6، ص 236.

[3]. صحيح بخاري، ج3، ص1359؛ ج4، ص1602؛ صحيح مسلم، ج7، ص119؛ مسند احمد بن حنبل، ج1، ص170؛ سنن نسائي، ج5، ص123.


| شناسه مطلب: 86098







نظرات کاربران