شخصیت شناسی امام زمان از منظر اهل بیت شخصیت شناسی امام زمان از منظر اهل بیت شخصیت شناسی امام زمان از منظر اهل بیت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شخصیت شناسی امام زمان از منظر اهل بیت شخصیت شناسی امام زمان از منظر اهل بیت شخصیت شناسی امام زمان از منظر اهل بیت شخصیت شناسی امام زمان از منظر اهل بیت شخصیت شناسی امام زمان از منظر اهل بیت

شخصیت شناسی امام زمان از منظر اهل بیت

سخنران بعثه مقام معظم رهبری در کربلا در جمع زائران حرم مطهر حضرت قمر بنی هاشم(ع) به شخصیت شناسی حضرت صاحب الزمان(عج) از منظر روایات اهل بیت(ع) پرداخت.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج از كربلاي معلا، حجت الاسلام والمسلمين اكبر صمدي يزدي در مراسم سخنراني بعثه مقام معظم رهبري در سرداب علقمي حرم مطهر حضرت قمر بني هاشم(ع) و در جمع زائران حسيني، چند روايت از اهل بيت(ع) درباره امام زمان(عج) مطرح كرد.
وي افزود: پيامبر اكرم(ص) درباره حضرت ولي عصر(عج) مي فرمايند ««مهدي از فرزندان من است، اسمش، اسم من است و كنيه اش كنيه من، شبيه ترين مردم به من است خَلقا و خُلقا، براي او غيبتي است و يك حيرتي كه مردم امت من به گمراهي مي افتند، سپس مانند خورشيد فروزان مي آيد، و زمين را پر از عدل و داد مي كند، همچنانكه از ظلم و جور پر شده بود».
سخنران بعثه مقام معظم رهبري در كربلا ادامه داد: پيامبر اكرم(ص) مي فرمايند: خداوند در شب معراج خطاب به من كرد و فرمود:... و زمين را به وسيله او (حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف) از دشمنانم پاك مي سازم، شرق و غرب جهان را به او تمليك مي نمايم، بادها را به تسخير او در مي آورم، ابرهاي سخت و ناآرام را براي او رام مي گردانم... تا دعوت مرا آشكار سازد.
وي با بيان اينكه جانشينان پيامبر اكرم(ص) دوازده نفرند و همه از بني هاشم اند، گفت: سليمان قندوزي مي گويد: «مقصود از دوازده خليفه همان امامان دوازده گانه شيعه است؛ زيرا نمي توان احاديث را بر خلفاء راشدين تطبيق كرد؛ چون تعداد آنان كمتر از دوازده است و نمي توان بر حاكمان اموي منطبق كرد؛ چون بيش از دوازده نفر بودند و غالب آنها عناصري ظالم و ستمگر بوده اند. گذشته از اين، آنها از دودمان هاشم نبودند و از تيره اميّه بودند و همين طور به خلفاء عباسي نمي توان تفسير كرد؛ چون تعداد آنها نيز بيش از دوازده نفر است و افزون بر آن پيوسته با نزديكان پيامبر در جنگ و ستيز بوده اند؛ لذا راهي جز اين نيست كه بگوييم: همان امامان دوازده گانه شيعه مقصود است.
حجت الاسلام والمسلمين صمدي يزدي در ادامه با اشاره به روايتي از امام علي(ع) درباره شخصيت امام زمان(عج)، اظهار داشت: وقتي امام حسن مجتبي(ع) بر حضرت وارد شدند، ايشان با اين جمله «خوش آمدي اين پسر پيامبر» به او خوش آمد گفتند. طولي نكشيد كه امام حسين(ع) وارد شدند و امام فرمودند كه پدر و مادرم به فداي تو كه پدر پسر بهترين كنيزان هستي.
وي افزود: حضرت على‏(ع) در ادامه يكى از سخنانشان به تبيين صفات حضرت مهدى(‏ع) پرداخته و فرموده اند كه آستانه او در پناه دهى به بى پناهان از همه آستانه‏ها وسيع‏تر، و علم و دانش آن حضرت از همه زيادتر است و از همه مردم بيشتر به صله ارحام و پيوند با خويشاوندان توجه مى‏كند.
سخنران بعثه مقام معظم رهبري در كربلا ابراز كرد: از اصبغ بن نباته نقل شده است كه اميرمؤمنان(ع) روزى حضرت قائم(‏ع) را ياد كردند و فرمودند: آگاه باشيد! او غيبتى (طولانى) خواهد داشت به گونه‏اى كه نادانان (به مصالح الهى) بگويند: خداوند را در آل محمد(ص) برنامه‏اى نيست. (يعنى افراد نادان به جهت طولانى شدن دوره غيبت از ظهور آن حضرت مأيوس و نااميد خواهند شد).
حجت الاسلام والمسلمين صمدي يزدي با اشاره به روايتي از امام صادق(ع)، اظهار داشت: از امام صادق(ع) پرسيدند: آيا قائم متولد شده است؟ فرمود: «لا ولو ادركته لخدمته ايام حياتي؛ نه متولد نشده ولي اگر من او را درك مي كردم، همه عمر را با خدمت گزاري او سپري مي كردم».
وي با بيان اينكه امام رضا(ع) هرگاه نام مبارك «بقيه الله» را مي شنيدند دست بر روي سر مباركشان مي گذاشتند و از جا بلند مي شدند، گفت: ايستادن هنگام شنيدن صفت قائم براي امام زمان، به معناي آماده بودن براي قيام امام زمان(عج) است و دست بر سرگذاشتن يعني تسليم امر و فرمان امام زمان بودن است.




نظرات کاربران