بهترین دعای حجاج بهترین دعای حجاج بهترین دعای حجاج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بهترین دعای حجاج بهترین دعای حجاج بهترین دعای حجاج بهترین دعای حجاج بهترین دعای حجاج

بهترین دعای حجاج

حجت الاسلام اسماعیلی با بیان اینکه ولایت اهل بیت(ع) باطن حج است، گفت: امروز ولی ما وجود مقدس حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه اند و قبول حج در گروی ولایت ایشان است. لذا چه دعایی بهتر از دعای فرج و سلامتی ایشان در جوار کعبه و سرزمین وحی.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، بنابر تصریح روایات، میان حج و مهدویت ارتباطی وثیق وجود دارد به گونه ای که از امام به روح حج تعبیر می شود؛ از این رو و با توجه به آنکه در ایام حج ابراهیمی به سر می بریم با حجت الاسلام ابوالفضل اسماعیلی، استاد مرکز تخصصی مهدویت و مدیر حوزه علمیه شهرستان الیگودرز گفت وگویی داشته ایم درباره فلسفه این ارتباط و رهاوردش برای حاجی و دیگران که در ادامه مشروح آن از نظرتان می گذرد:


چه ارتباطی میان حج و امام زمان(عج) برقرار است و چرا از امام به روح حج تعبیر می شود؟


حج به معنای قصد است و ظاهری و باطنی دارد، ظاهر حج آن است که افراد دارای استطاعت مالی به مکه سفر می کنند به قصد زیارت خانه خدا و باطنی دارد که از آن به «ولایت» تعبیر می شود و امروز ولی ما وجود مقدس حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه اند و قبول حج در گروی ولایت ایشان است.


چنان که از امام صادق(ع) روایت است: «اگر کسی به زیارت خانه خدا مشرف شود اما به زیارت ما اهل بیت(ع) نیاید، فایده ای برای او ندارد.» در واقع «کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود/حاجی احرام دگر بند ببین یار کجا است».


اگرچه عرفات، سرزمین شناختن است انسان یک روزه نمی تواند به چنین شناختی نایل شود، حاجی در عرفات باید به دنبال امام زمان(عج) بگردد امامی که خود فرمودند: من در آن سرزمین هستم مردم من را می بینند و من آنها را می شناسم اما آنها من را نمی شناسند.


به خاطر دارم در یک گزارش تلویزیونی خبرنگار صداوسیما از حجاج می پرسید که در عرفات از خدا چه می خواهید؟ هر کس حرفی داشت... تا اینکه به فردی رسید که منقلب شد و گفت: فردا چه حالی خواهم داشت در حالی که نمی دانم آیا می توانم با امام ام ارتباط برقرار کنم یا نه؟ او فهمیده بود برای چه آنجا رفته است وگرنه بسیارند آنها که دست شان به خون هزاران نفر در یمن، عراق، سوریه و ... آلوده است اما در حج شرکت می کنند!!


چنان که نقل است فردی از یاران به امام سجاد(ع) در ایام حج عرض کرد: چقدر حاجی زیاد است! امام(ع) در پاسخ او فرمودند: «نه! اینطور نیست.» سپس تصرفی در چشمان آن یار کردند و او دید که فقط چند نفر حاجی واقعی اند و آنها محبت اهل بیت علیهم السلام را در دل داشتند.


... در این میان چه دعایی بهتر از دعای سلامتی و فرج برای او که قرار است بیاید و دنیا را خدایی کند.


نقل است که در نخستین دیدار زائر با کعبه هر آرزویی که داشته باشد، برآورده می شود؛ دعای فرج در این مختصات چه جایگاهی دارد و با توجه به اینکه حجاج بسیاری فرج حضرت حجت(عج) را از خدا طلب کرده اند، چرا هنوز آن وعده محقق نشده است؟


فردی خدمت امام زمان(عج) مشرف شد و عرض کرد: پس چرا ظهور رخ نمی دهد؟ حضرت(عج) فرمودند: «مردم نمی خواهند و دعا نمی کنند.»


وی عرض کرد: صدر همه دعاهای مردم، دعای فرج است؛ حضرت(عج) فرمودند: «نه! اینها برای من دعا نمی کنند، بلکه می خواهند من بیایم تا مشکلات شان حل شود».


این یعنی دعای فرج باید برای فرج و گشایش خود امام عصر(عج) باشد، امامی که ما با کمکاری ها و خطاهای مان ایشان را در پرده غیبت فرو برده ایم؛ مثل پدری که به دلیل خطای فرزندانش در زندان است و فرزندان برای رفع نیازهای خود است که برای رهایی او دعا می کنند!


اگر دعای مان را تغییر دهیم و بگویم: خدایا! امام زمان مان را از پسِ پرده غیبتی که در اثر خطای ما ایجاد شده برون آور، قطعاً نتیجه این فرج، فرج ما را نیز در پی خواهد داشت.


پدر وقتی ببیند فرزندان برای خود او و بدون چشمداشت و توقع تلاش می کنند، وقتی از اسارت خارج شود یقیناً با اشتیاق بیشتری برای فرزندان تلاش می کند.


چطور می توان دعای فرج با این کیفیت و نگاه را در میان مردم جا انداخت؟


یکی از زمینه های ظهور این است که مردم از وضع موجود خسته شده باشند، وقتی مردم فقط نگاه شان مادی است و از معنویات دور شده اند و صرفاً به فواید ظهور برای زندگی مادی شان نظر دارند، رنگ دعای فرج شان هم واقعی نخواهد بود.


چنان که اکنون بسیاری از دعاهای ما حالت عادت و وظیفه دارد، اما اگر مردم به جایی برسند که نگاه شان از سر نیاز واقعی به امام باشد و آنها که اهل قلم و سخن اند بتوانند این را به مردم القاء کنند که دعا برای فرج یعنی فرج در همه چیز آنگاه تاثیر دعاها نیز متفاوت خواهد شد؛ باید تشنگی در مردم ایجاد شود تا دعاها واقعی شود.


از آیت الله بهجت شنیدم که در شب مسابقه بین ایران و آمریکا در جام جهانی 1998 فرمود: آسمان بر هم ریخت آنقدر مردم از ته دل دعا و نذر و نیاز کردند؛ اگر اینطور برای امام زمان(عج) دعا کنند امام عصر(عج) می آیند.


باید صاحبان قلم و بیان برای واقعی کردن این نیاز کار کنند.


با توجه به اینکه انتظار عمل است نه حالت صرف روحی معنوی، برای آنکه این دعاها و احساس نیاز ما از جنبه نظر به عمل منتظرانه تبدیل شود، چه باید کرد؟


«منتظر» به کسی می گویند که وضع الان اش، شبیه زمان ظهور باشد، یعنی اگر می خواهیم منتظر باشیم و جزء منتظران به شمار برویم و از ثواب و پاداش منتظران بهره مند شویم، باید طوری در خود اصلاح و تغییر ایجاد کنیم اعم از پوشش، روابط فردی و اجتماعی و ... که اگر حضرت مهدی(عج) تشریف بیارند، خواهیم بود اگر اینچنین شد، ما به حضرت صاحب الزمان(عج) نزدیک می شویم.


تاکید بر دعاهای فرج هم برای این است که بدانیم ما منتظریم و امامی هست که ایشان نیز منتظر حرکت و آمدن ما است؛ ایشان هستند این ماییم که نشسته ایم و لذا باید اصلاح را از خود آغاز کنیم و آن را به دیگران و جامعه تسری دهیم.


منبع: شبستان


| شناسه مطلب: 89670




دعا حج



مطالب مرتبط

نظرات کاربران