حج فرصت مغتنمی برای حل مسایل جوامع اسلامی حج فرصت مغتنمی برای حل مسایل جوامع اسلامی حج فرصت مغتنمی برای حل مسایل جوامع اسلامی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج فرصت مغتنمی برای حل مسایل جوامع اسلامی حج فرصت مغتنمی برای حل مسایل جوامع اسلامی حج فرصت مغتنمی برای حل مسایل جوامع اسلامی حج فرصت مغتنمی برای حل مسایل جوامع اسلامی حج فرصت مغتنمی برای حل مسایل جوامع اسلامی

حج فرصت مغتنمی برای حل مسایل جوامع اسلامی

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهدبا بیان اینکه حج بالاترین اجتماع مسلمانان است، اظهار کرد: حج بالاترین اجتماع مسلمانان است که سالی یک مرتبه اتفاق می‌افتد، لذا تمام افرادی که استطاعت حج را دارند، از تمام بلاد در حج شرکت می‌کنند و در آنجا به طرح مشکلات جامعه اسلامی می‌پردازند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج،حجت‌الاسلام محمد حسن رجایی خراسانی، مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با تأکید بر اینکه اسلام دین اجتماع است، اظهار کرد: اکثر احکام اسلام بر جامعه و اجتماع تأکید دارد و به آن اهمیت ویژه‌ای داده شده است.


وی با بیان اینکه در روایات داریم که اگر کسی از اجتماع مسلمانان کناره‌گیری کند و خود را منزوی نشان دهد، مسلمان واقعی نیست، ادامه داد: مسلمانان باید به داد یکدیگربرسند لذا محل نماز جماعت راهی برای ارتباط افراد محله با یکدیگر است. همچنین در هفته نیز اجتماعی به عنوان نماز جمعه داریم که در آن امام جمعه در یک خطبه به نصیحت مردم پرداخته و در خطبه بعدی در مورد مسایل و گرفتاری‌ها و امور سیاسی می‌پردازد و مردم را در جریان امور کشور قرار می‌دهد.


حج بالاترین اجتماع مسلمانان
حجت‌الاسلام رجایی خراسانی با بیان اینکه حج بالاترین اجتماع مسلمانان است، عنوان کرد: حج بالاترین اجتماع مسلمانان است که سالی یک مرتبه اتفاق می‌افتد، لذا تمام افرادی که استطاعت حج را دارند از تمام بلاد در حج شرکت می‌کنند و در آنجا به طرح مشکلات جامعه اسلامی می‌پردازند.


مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد تصریح کرد: این اجتماع افراد از همه سرزمین‌ها در حج، نشان دهنده تأکید اسلام بر جامعه است. حضرت علی(ع) می‌فرمایند «درست نیست که به من امیرالمؤمنین بگویند ولی من خبری از شکم گرسنگان و برهنگان در دیگر بلاد نداشته باشم».


حج فرصت مغتنمی برای حل مسایل جوامع اسلام
وی با بیان اینکه امروز جامعه اسلامی دچار مشکلات فراوانی است و حج فرصت مغتنمی برای پیدا کردن راه حلی برای این مشکلات است، خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی همانند یمن، اردن، لبنان، سوریه و... با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‎کنند و ما به عنوان مسلمان نباید ساده از کنار این موضوع بگذریم.


حجت‌الاسلام رجایی خراسانی با اشاره به اینکه اسلام از حج به عنوان کنگره عظیم اسلامی در سراسر جهان یاد می‌کند، گفت: همه افرادی که با ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف در حج شرکت می‌کنند، این امکان برایشان وجود دارد که با یکدیگر آشنا شوند و برای حل مشکلات و معضلات جوامع اسلامی و همچنین ایستادگی در برابر توطئه‌های دشمن متحد گردند.


مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد با بیان اینکه می‌توان در مراسم حج اسلام را گسترش داد‎‌‌‌، افزود: می‌توان در مراسم حج صندوق بین‌المللی پول ایجاد کرد و از آن به فقرای کشورهای مسلمانی که در جنگ به سر می‌برند، استفاده برد. در اسلام بر اینکه تنها نخورید، تنها نپوشید و به هم نوعان خود نیز توجه داشته باشید، تأکید بسیاری شده است.


وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «دروغ می‌گوید کسی که بگوید ایمان آورده‌ام، در حالی که او با شکم سیر بخوابد و همسایه‌اش گرسنه سر بر بالین گذاشته باشد. دروغ می‌گوید کسی که بگوید ایمان آوردم ولی ناله مسلمانی را بشنود و به فریاد او نرسد».
 
حجت‌الاسلام رجایی خراسانی با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته بالغ بر ۷۵۰ هزار نفر از ایران برای سفر تفریحی به ترکیه رفته‌اند، گفت: این افراد برای سفر تفریحی خود بیش از هزار دلار ارز دولتی گرفته‌اند، در صورتی که حاجیان برای سفر به مکه فقط ۲۰۰ دلار ارز دریافت کردند.


به القائات دشمن توجهی نکنید
مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد در پاسخ به عقیده برخی افراد که معتقدند نباید پول خود را به عربستان دهیم و آنان این مبالغ را علیه مردم مسلمان دیگر کشورها در جنگ صرف کنند، تاکید کرد: حاجیان پول زیادی را با خود به حج نمی‌برند و حتی سازمان حج تهمیداتی را برگزیده که آنان حتی سوغات خود را از ایران خریداری کنند لذا این حرف‌ها و القاعات دشمن که به دهان دوست انداخته تا یک امر دینی واجب بر افراد را لکه دار کرده و آن را بی ارزش نشان دهد، اهمیتی نداشته و نباید به آن توجه کرد.


وی بیان کرد: حاجی در سفر خود توبه می‌کند، تصمیم بر ترک گناه می‌گیرد و بعد پاک از همه گناهان به کشورش بازمی‌گردد؛ در این صورت اثرات این پاکیزگی نفس در جامعه نیز نمودار خواهد شد.


حجت‌الاسلام رجایی خراسانی با تأکید بر اینکه حج عمود و رکن اسلام است، افزود: حاجیان قبل از سفر خود را محیای حضور در پیشگاه خداوند می‌کنند. آنان با حسابرسی به اعمال خود، حلالیت طلبیدن از کسانی که حقی بر گردن آن‌ها دارند و تسویه حق الناسی که اگر از کسی بر دوش دارند خود را برای این سفر معنوی آماده می‌کنند.


مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد با بیان اینکه همه این حسابرسی‌ها قبل از سفر حج هشداری برای انسان است تا خود را برای سفر آخرت نیز آماده کنند، اظهار کرد: در روایات آمده که انسان باید هر روز به حساب اعمال خود برسد. اینکه چه کارهایی انجام داده و عواقب آن را بررسی کند و همچنین ببیند برای آینده چه کارهایی باید انجام دهد.


وی گفت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند «خداوند رحمت کند بنده‌ای را که بداند از کجا آمده، هدف از آمدنش چه بوده و به کجا خواهد رفت». حاجی باید قبل از سفر با خود بیاندیشد که چه کار عام المنفعه ای را می‌تواند برای برادران دینی خود انجام دهد.


حجت‌الاسلام رجایی خراسانی با بیان اینکه حاجی در هر قدمی که در مکه، مدینه، صفا و مروه، مشعر و... بر می‌دارد، باید برای جامعه اسلامی دعا کند، ادامه داد: هنگامی که حاجی در دور خانه کعبه به نیابت از دوستان و آشنایان خود طواف می‌کند، باید در هر قدم برای آنان دعا کرده و هنگامی که به خانه خود بازمی‌گردد نیز روحیه‌ای مضاعفی دارد که باعث عدم غفلت از دیگران می‌شود.


مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد افزود: حاجی که از سفر حج بازگشته است، روح و نفسش تصفیه شده است و دیگر آن انسان سابق نیست و تغییر و تحولی عظیم در وی رخ داده است.


حجت‌الاسلام رجایی خراسانی با بیان اینکه حج جامعه را به سوی مدینه فاضله سوق می‌دهد، گفت: پزشکانی که به عشق خداوند و خانه کعبه هر سال مشتاقانه در گرمایی بالای ۴۵ درجه در عربستان مشغول خدمت به زائران هستند، نمونه عینی تغییر و تحولی هستند که در آن‌ها شکل گرفته است.


مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد با تأکید بر اینکه حج بسیار مظلوم واقع شده، اظهار کرد: پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) می‌فرمودند «علی جان اگر می‌توانی در طول سال به نان و نمک بساز و پول‌هایت را برای حج پس انداز کن و هر سال به مکه برو».


اشتراکات بیشتر از اختلافات است
مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد با بیان اینکه حج فرصتی برای اتحاد بیشتر بین شیعه و اهل تسنن است، ادامه داد: شاید اختلافاتی وجود داشته باشد ولی اشتراکات میان شیعه و اهل تسنن بیشتر از اختلافات است. آنان در موسم حج به بعثه مقام معظم رهبری رفت و آمد می‌کنند و این آشنایی آنان با شیعیان فرصت را برای اتحاد بیشتر فراهم می‌کند.


| شناسه مطلب: 89841




وحدت اسلامی حج



نظرات کاربران