دلایل موفقیت حج 97 از زبان رئیس سازمان حج و زیارت دلایل موفقیت حج 97 از زبان رئیس سازمان حج و زیارت دلایل موفقیت حج 97 از زبان رئیس سازمان حج و زیارت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دلایل موفقیت حج 97 از زبان رئیس سازمان حج و زیارت دلایل موفقیت حج 97 از زبان رئیس سازمان حج و زیارت دلایل موفقیت حج 97 از زبان رئیس سازمان حج و زیارت دلایل موفقیت حج 97 از زبان رئیس سازمان حج و زیارت دلایل موفقیت حج 97 از زبان رئیس سازمان حج و زیارت

دلایل موفقیت حج 97 از زبان رئیس سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن حج تمتع ۹۷ و برشمردن دلایل آن، اظهار کرد: با این وجود، هنوز شرایط را برای از سر گرفتن عمره ارزیابی نمی‌کنم اما اگر مطالبات ما به شکل اصولی مهیا شود، امکان آن منتفی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج نشست خبری حمید محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت، یکشنبه ۲۵ شهریورماه با حضور اصحاب رسانه در محل این سازمان برگزار شد.


محمدی در ابتدا با بیان اینکه حج ۹۷ آرام و ایمن برگزار شده است، گفت: موفقیت حج امسال را به مقام معظم رهبری، دولت جمهوری اسلامی و همه مردم ایران تبریک عرض می‌کنم، چراکه حج فریضه بزرگ الهی و محور وحدت مسلمانان است و باید به بهترین شکل ممکن برگزار شود؛ شرایط حج ایران همیشه متفاوت از سایر کشورها بوده و یکی از این وجوه تمایز در خدمت‌رسانی به زائران است، مجموعه حج و زیارت به زائران بیت‌الله‌الحرام یک بسته و پکیج کامل مسافرتی ارائه می‌کند که تمام نیازهای رفاهی و فرهنگی آن‌ها را تأمین می‌کند. آنچه باعث می‌شود ادعا کنیم که امسال حج موفقیت‌آمیزی برگزار کردیم، ابراز رضایت حجاج است که این مهم را در نظرسنجی‌های روزانه و ملاقات‌های رو در رو، اعلام کرده‌اند.


وی افزود: این موفقیت در شرایطی حاصل می‌شود که مشکلات زیرساختی فراوانی از نظر محدودیت زمین در منا و عرفات وجود دارد، هتل‌های مدینه تخریب شده‌اند و حوادث طبیعی غیرمترقبه همچون طوفان سهمگینی که در عرفات رخ داد، شرایط کار را سخت کرده بود. علاوه بر همه این‌ها روابط دیپلماتیک میان دو کشور ایران و عربستان برقرار نیست و از این جهت نیز، مدیریت کار دشوار بود.


رئیس سازمان حج و زیارت درباره آمار حج امسال اظهار کرد: ۸۶ هزار نفر در قالب ۵۸۹ کاروان به سرزمین وحی اعزام شدند، حدود ۴۸ درصد این زائران را آقایان و ۵۲ درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دادند، از نظر بازه سنی نیز از کودک دو ساله تا پیرمرد ۱۱۳ ساله در حج تمتع حضور داشتند. همچنین ۷۵ درصد زائران بالای ۵۰ سال بودند و این مسأله، حساسیت کار را بالا برده بود.


محمدی درباره دلایل موفقیت حج ۹۷ تصریح کرد: با همکاری بعثه مقام معظم رهبری، پس از حج ۹۶، برنامه‌ریزی و آسیب‌شناسی حج را در قالب ۲۴ کمیته تخصصی آغاز کردیم که دستاوردهای ارزنده‌ای برای ما به ارمغان آورد، همچنین تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ امنیت و سلامت حجاج محور برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفت و همراهی و همدلی مجموعه‌های مختلف کشور همچون سازمان هواپیمایی، هلال احمر، صدا و سیما و ... کمک‌کننده ما در ادامه مسیر شد.


وی با اشاره به انتخاب دقیق و درست مدیران کاروان‌ها گفت: امسال برای ۶۰ روز فعالیت خود در سرزمین وحی، سه ساختار اجرایی تدارک دیدیم، ساختار ساده، خاص و بحرانی. ساختار خاص برای ایام تشریع که زائران در شرایط اردویی اسکان یافته‌اند و ساختار بحرانی برای زمان وقوع بحران طراحی شده بود. عوامل اجرایی ما به جز سال اولی‌ها هیچ‌کدام حج به جای نیاوردند مبادا احرام آن‌ها مانع از خدمتگزاری به حجاج شود، جامعه کارگزاری حج، ۶۰ هزار نیرو دارد و ما امسال در مدیریت اجرایی کار به تلفیقی میان مدیران کارکشته و مدیران جوان رسیدیم؛ این جوانگرایی موفقیت‌آمیز از ویژگی‌های حج امسال بود.


رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: نرم‌افزار مسیریابی زائران و افتتاح یک آشپرخانه مدرن در مکه مکرمه که با سرمایه‌گذاری طرف سعودی و با بهره‌برداری ایران ساخته شده است، کمک قابل توجهی به مدیریت حج ۹۷ داشت.


وی درباره از سرگرفته شدن عمره نیز بیان کرد: با وجود این که حج تمتع با موفقیت برگزار شد و رفتار سعودی‌ها نیز با زائران ما خوب بود، اما تا زمانی که مطالبات ما به شکل اصولی مهیا نشود، نمی‌توانیم عمره را از سر بگیریم، من نمی‌توانم قاطعانه بگویم که عمره از امسال، از سر گرفته می‌شود یا نه؟، اما به زعم خود شرایط فعلی را مهیا نمی‌بینم. ضمن این که مطالبات ما از مسئولان حج عربستان در قبال شهدای منا و مسجدالحرام، هنوز در حال پیگیری است اما دائماً توسط طرف مقابل به آینده موکول می‌شود.


به گزارش ایکنا رئیس سازمان حج و زیارت در بخش پایانی سخنان خود درباره اعزام‌های عتبات عالیات نیز اظهار کرد: به کمک سامانه نیما و استفاده از ارز ثانویه، ارز عتبات را تأمین می‌کنیم و سعی کرده‌ایم افزایش هزینه چشمگیری به وجود نیاید. همچنین سازمان حج و زیارت امسال، مسئولیت کمیته ثبت‌نام و اعزام را در ستاد مرکزی اربعین عهده‌دار است که مسئولیت سنگینی محسوب می‌شود. با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، ثبت‌نام زائران اربعین در کمال آرامش انجام می‌شود.


| شناسه مطلب: 90505




حج97



نظرات کاربران