حج گزاری امام حسین(ع) حج گزاری امام حسین(ع) حج گزاری امام حسین(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج گزاری امام حسین(ع) حج گزاری امام حسین(ع) حج گزاری امام حسین(ع) حج گزاری امام حسین(ع) حج گزاری امام حسین(ع)

حج گزاری امام حسین(ع)

امام حسین (ع) به دفعات به همراه پدرش امام على (ع) و برادرش امام مجتبى (ع) و عده اى دیگر از نزدیکان در موسم حج شرکت کرد.

پایگاه اطلاع رسانی حج، در آستانه سوم شعبان میلاد فرخنده سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) روایاتی از حج اباعبدالله الحسین(ع) را  تقدیم می کند.


 


هر چه مى خواهید در حج بخواهید 


نقل است که ابى عبدالله الحسین علیه السلام گروهى را دید که جهت اعمال حج به بیت الله الحرام مشرف مى شدند. آنها براى این که کلامى از آن حضرت شنیده و به فیض آن نائل شوند، مقصود خویش را بیان کرده و عرضه داشتند: یا اباعبدالله ما عازم خانه خدا هستیم . حضرت فرمود: وقتى به مکه قدم گذاشتید، حاجات و خواسته هاى خویش را یکجا از خداوند بخواهید (که همانا محل اجابت است)(1)


 


تعداد حج آن حضرت 


امام حسین علیه السلام به دفعات به همراه پدرش امام على علیه السلام و برادرش امام مجتبى علیه السلام و عده اى دیگر از نزدیکان در موسم حج شرکت مى نمود. بارها اتفاق مى افتاد که در این مراسم عظیم الهى به راهنمایى بندگان خدا مى پرداخت . نقل شده که آن حضرت تنها بیست و پنج مرتبه با پاى پیاده و تلبیه گویان، به بیت الله الحرام مشرف شده است .(2)


آخرین سفر حج آن امام به همراه خانواده ، نزدیکان و اصحاب باوفایش ، در سال 60 هجرى بود که منجر به واقعه بزرگ و حماسه جاودانه کربلا شده و به عنوان بزرگترین رویداد حماسى و اصلاحى تاریخ بشریت ثبت گردد.


 


خداوند حافظ کعبه است 


زراره از یاران امام باقر علیه السلام مى گوید: روزى از آن حضرت پرسیدم : آیا موفق به درک زمان ابى عبدالله حسین علیه السلام شدى ؟ امام پاسخ فرمود: بله ، روزى در مسجدالحرام (در حالى که طفلى بیش نبودم ) (3) سیلى به درون مسجدالحرام سرازیر شد که باعث وحشت افراد حاضر گردید. در این هنگام پدربزرگم حضرت حسین علیه السلام از علت وحشت مردم پرسیده و سپس (به فردى ) فرمود که بین مردم نداء کند همانا خداوند این بیت را جهت هدایت خلائق قرار داده بنابراین چیزى آن را نابود نخواهد کرد (زیرا خداوند حافظ کعبه و بیت خویش است ).(4)


 


محل قطع لبیک گفتن 


عکرمه مى گوید: از مزدلفه همراه امام حسین علیه السلام بودم . آن حضرت همین طور لبیک مى گفت تا به جمره (محل انداختن سنگ ) رسیدیم . در این هنگام ، وى تلبیه و لبیک گفتن را قطع کرده و فرمود: از پدرم على بن ابى طالب شنیدم که تا زمان رسیدن به جمره لبیک مى گفت و سپس تلبیه را ادامه نمى داد و مى فرمود: رسول الله نیز این عمل مى کرد.(5)


 


ثواب حج براى زائر قبر حسین علیه السلام 


عبدالله الحرانى نقل مى کند که روزى از امام صادق علیه السلام پرسید: زیارت کننده مرقد امام حسین علیه السلام چه ثوابى مى برد؟ حضرت فرمود: کسى که به کربلا رفته و او را زیارت کند و سپس دو رکعت نماز بخواند ثواب یک حج مقبول را برده و اگر چهار رکعت نماز بخواند ثواب حج و عمره خواهد داشت .(6)


 


پی نوشت ها:


1.قال علیه السلام : انکم من و فدالله ، فاذا قدمتم مکه فاجمعوا حاجاتکم فسلوها الله . الحج فى السنته ص 61.


2.عن مصعب بن عبدالله قال : حج الحسین خمسا و عشرین حجه ملیبا ماشیا. عقد الفرید 4/384 نقل از حج الانبیاء و الائمه /262.


3.امام باقر علیه السلام در طفولیت خویش ، جدش حضرت امام حسسین علیه السلام را درک کرده است .


4.اثبات الهداه 5/176 ح 3 و کنزالدقائق 2/157 نقل از موسوعه کلمات الحسین علیه السلام /642.


5.  کنز العمال 5/148 نقل از نهج الحیاه 6/272.


6. کامل الزیارات 251/3 و 4 نقل از الحج فى السنه /317.


| شناسه مطلب: 92938




امام حسین حج



نظرات کاربران