گوشه هایی از حج گزاری امام زین العابدین(ع) گوشه هایی از حج گزاری امام زین العابدین(ع) گوشه هایی از حج گزاری امام زین العابدین(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گوشه هایی از حج گزاری امام زین العابدین(ع) گوشه هایی از حج گزاری امام زین العابدین(ع) گوشه هایی از حج گزاری امام زین العابدین(ع) گوشه هایی از حج گزاری امام زین العابدین(ع) گوشه هایی از حج گزاری امام زین العابدین(ع)

گوشه هایی از حج گزاری امام زین العابدین(ع)

گرچه امام سجاد(ع) در کربلا شهید نشد، اما وجودش، بقایش و اسارتش عامل بقای اسلام بود. قیام ابا عبدالله الحسین (ع) درختی بود که در کربلا کاشته شد و آبیاری و به ثمر رساندن و نگاهداری از آن به دست امام سجاد(ع) و زینب کبری(س) انجام گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حضرت علی بن الحسین، ملقّب به سجّاد و زین‌العابدین(ع) ، روز پنجم شعبان سال ۳۸ هجری، در مدینه دیده به جهان گشود. نام مبارک امام چهارم "علی" است و مشهورترین القاب آن حضرت "زین العابدین و سجّاد "است و مشهورترین کنیه ایشان "ابامحمد و ابوالحسن" است. در ادامه گوشه هایی از حج گزاری این امام بزرگوار تقدیم می شود:


 


مناجات عاشقانه در کعبه 


ابو حمزه ثمالى از یاران خاص امام سجاد علیه السلام از قول پدرش نقل مى کند که او مى گفت : شبى از شبها در کعبه امام زین العابدین را دیدم که مشغول نماز بود. به دقت مى نگریستم . نور مهتاب بر آسمان کعبه گسترده شده و از نورانیت صورت نیکوى آن امام بهره مى گرفت . مدت زیادى آن حضرت ایستاده و مشغول راز و نیاز بود. ناگاه دقت کردم که تا کلمات او را بشنوم . شنیدم که با سوز و گدازى بى مانند عرضه مى داشت : آقاى من ، آیا مرا عذاب خواهى کرد در حالى که محبت تو در قلب من است . مولاى من اگر چنین کنى ، بایستى مرا در کنار افرادى قرار دهى که دشمن تو بودند.


 


دعا در کنار حجرالاسود 


از جمله دعاهایى که از آن حضرت وارد شده ، دعایى بود که در کنار حجرالاسود مى خواند. او به خداوند عرض مى کرد: خداوندا، مرا در قیامت به رحمت خودت ، اهل بهشت قرار ده و از آتش خود دورم کن و مرا از بیمارى و مریضى عافیت عنایت نموده و به من وسعت روزى عنایت نما و از شر فاسقان جن و انس محافظتم کن .


امام سجاد علیه السلام در پاسخ به یکی از اصحابشان فرمودند: صدها هزار انسان هستند که به قصد حج بیت الله آمده و در بارگاه الهى ضجه و ناله مى کنند. بدان که ضجه زننده فراوان و حاجى حقیقى به غایت اندک و کم است


 


حال آن حضرت هنگام تلبیه 


ابن عینیه نقل مى کند: على بن الحسین علیه السلام براى حج احرام بسته و هنگامى که آماده تلبیه و لبیک گفتن مى‌شد، رنگ از رخسار مبارکش پرید! پرسیدند که این چه حالتى است که به شما عارض مى شود؟ فرمود: مى ترسم که وقتى گفتم لبیک خداوند بگوید: لا لبیک .


 


تعداد حاجیان واقعى 


شخصى به نام زهرى از اصحاب امام سجاد مى گوید: سالى در معیت امام زین العابدین ، در مراسم حج بودم . آن سال تعداد زیادى از مردم در موسم حج شرکت جسته و از این بابت و به جهت زیادى جمعیت در تعجب بودم . ناگاه امام زین العابدین از من پرسید: فکر مى کنى امسال چه تعداد حاجى در مراسم و اعمال حج شرکت کرده باشند؟


عرض کردم : صدها هزار انسان هستند که به قصد حج بیت الله آمده و در بارگاه الهى ضجه و ناله مى کنند.


حضرت فرمود: اى زهرى ، بدان که ضجه زننده فراوان و حاجى حقیقى به غایت اندک و کم است .


 


حج بالاتر است یا جهاد؟ 


روزى در مسیر حج ، شخصى به نام عباد بصرى ، امام سجاد را ملاقات کرده و به حالت پرسش و یا اعتراض خطاب به آن حضرت عرض کرد: چرا جهاد در راه خدا را به جهت سختى و شدائد آن ترک کرده و مداومت بر (واجبات دیگر از جمله ) حج دارید؟! و سپس ادامه داد: خداوند در قرآن مى فرماید: همانا خداوند از مؤمنین جان و اموالشان را در مقابل بهشت خریدارى مى کند. این مؤمنین در راه خداوند جنگ نموده ، مى کشند و کشته مى شوند تا آنجا که مى فرماید و بشارت بده به اهل ایمان .


امام جواب بسیار نیکویى به عباد بصرى داده و فرمود: اگر چنین مؤمنینى در اختیار داشتم قطعا جهاد در راه خدا را بر حج ترجیح مى دادم .


 


منبع:


حج البیت در مکتب اهل بیت علیهم السلام؛ بهاءالدین قهرمانى نژاد شائق


 




نظرات کاربران