افزایش ۴۰ درصدی اعزام زائران حج استان همدان افزایش ۴۰ درصدی اعزام زائران حج استان همدان افزایش ۴۰ درصدی اعزام زائران حج استان همدان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
افزایش ۴۰ درصدی اعزام زائران حج استان همدان افزایش ۴۰ درصدی اعزام زائران حج استان همدان افزایش ۴۰ درصدی اعزام زائران حج استان همدان افزایش ۴۰ درصدی اعزام زائران حج استان همدان افزایش ۴۰ درصدی اعزام زائران حج استان همدان

افزایش ۴۰ درصدی اعزام زائران حج استان همدان

مدیر حج و زیارت استان همدان از افزایش 40 درصدی زائران حج تمتع این استان خبر داد و گفت: از دی و بهمن ماه 97 که فراخوان برای ثبت‌نام زائران به صورت سراسری اعلام شد، در همان ساعات اولیه ثبت نام ظرفیت کاروان‌های استان تکمیل گردید. 


«محسن ساغرچی» در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج، با اشاره به اینکه زائرانی که فیش ثبت‌نام آن‌ها تا 15 اسفند سال 86  تایید شده و اولویت داشت، با مراجعه به سامانه رزرو به آدرس https://tamatoreserve.haj.ir/ حضور خود را برای اعزام اعلام کردند، افزود: این تعداد در استان همدان حدود سه هزار نفر بود و بر این اساس 20 کاروان به استان اختصاص یافت که در همان ساعات اولیه روز یازده اسفند ماه ظرفیت کاروان‌های استان تکمیل شد. 
3 هزار حاجی 
مدیر حج و زیارت استان همدان بیان کرد: در روزهای پایانی سال 97 پزشکان کاروان‌ها مشخص و برنامه‌ای برای معاینات پزشکی زائران برگزار شد که طی آن تعداد سه هزار نفر توسط ده پزشک معاینه شدند و افراد باقی مانده بر اساس بیماری یا اعتیاد که تعداد اندکی دارند، در کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرند و شرط سازمان حج و زیارت برای اعزام زائران تایید توسط پزشک جمعیت هلال احمر است. 
ساغرچی پرداخت از طریق کارت‌های بانکی به جای پرداخت حضوری در بانک‌ها را از نکات مثبت اتفاق  افتاده در بحث پرداخت‌ها برشمرد و اظهار کرد: این اتفاق موجب تسهیل در امر پرداخت هزینه توسط زائران شد. 
وی ضمن اشاره به پرداخت قسط دوم توسط زائرانی که مورد تایید پزشکی قرار گرفته‌اند، بیان کرد: این امر تا تاریخ20 اردیبهشت صورت گرفت و تمامی افراد گذرنامه‌ها را تحویل دادند. 
وی از ارسال اطلاعات به تهران خبر داد و گفت: از اول خرداد ماه ارسال اطلاعات به وزارت خارجه عربستان انجام شده تا ویزای زائران اخذ شود. 
مدیر حج و زیارت استان همدان گفت: پس از فاجعه منا و قطع شدن روابط دو کشور، اطلاعات طی مراحلی از طریق پست الکترونیکی به وزارت خارجه عربستان ارسال می‌شود و آن‌ها نیز ویزا را از طریق فایل برای سازمان حج و زیارت می‌فرستند و برگه ویزا در داخل گذرنامه به زائران داده می‌شود. 
آمادگی فرودگاه همدان 
ساغرچی ضمن اشاره به آمادگی فرودگاه همدان برای اعزام زائران گفت: فرودگاه همدان حدود 3 زائر همدانی را به سفر حج اعزام خواهد کرد. 
وی در ادامه گفت: استان همدان میزبان یک کاروان از استان کرمانشاه نیز هست که به علت تکمیل‌نشدن ظرفیت به کاروان‌های استان همدان ملحق خواهند شد، اما به دلیل این‌که جزء جدول پروازی کرمانشاه هستند انجام پرواز این گروه از شهر کرمانشاه خواهد بود. 
مدیر حج و زیارت استان همدان توضیح داد:  1800 نفر از زائران اهل سنت استان کردستان نیز به کاروان‌های استان همدان ملحق خواهند شد. 
وی تصریح کرد: فرایند اعزام زائران حج به صورت کشوری است و در سال جاری 86 هزار زائر از کشورمان به سرزمین وحی اعزام خواهند شد که به همین نسبت تعداد کاروان‌ها تعیین شده است و دو مجموعه در مدینه و یک مجموعه در مکه توسط عوامل و کارگزاران همدانی تحویل گرفته خواهد شد. 
خدمات به زائران 
وی برنامه‌هایی از قبیل برگزاری دعای کمیل در مدینه منوره و مکه مکرمه، مراسم برائت از مشرکین، دعای عرفه در روز نهم ذی‌الحجه، حرکت زوار از مکه به عرفات که کار بسیار بزرگی است را از برنامه‌های انجام مناسک حج برشمرد و افزود: 86  هزار زائر ایرانی ظرف 8 ساعت به منطقه‌ای که سه میلیون نفر در آن تردد دارند، منتقل خواهند شد و در روز نهم تعداد 45 هزار نفر از بانوان به منا و 45 هزار نفر هم به وادی مشعر‌الحرام انتقال داده خواهند شد. 
وی ادامه داد: روز عید قربان زائران آقا به منا می‌روند تا رمی جمره انجام دهند که کار حجیم و برنامه‌ریزی شده‌ای است و بر اساس زمانبندی که وزارت حج عربستان اعلام می‌کند، انجام خواهد شد. 
مدیر حج و زیارت استان از برنامه‌ریزی خوب و منسجم در ذبح قربانی در روز عید قربان خبر داد و گفت:  استان همدان با 40 درصد رشد افزایش زائر رو برو شد که در نتیجه افزایش میزان تقاضای مردم است.


| شناسه مطلب: 93632




همدان حج



نظرات کاربران