طبخ روزانه 151 هزار پرس غذا در آشپزخانه های مکه و مدینه

مسؤول ستاد تغذیه و تدارکات حج تمتع 98 اعلام کرد: هم اکنون روزانه 151 هزار پرس غذا در دو وعده نهار و شام در آشپزخانه های مکه و مدینه طبخ می شود که این آمار با توجه به افزایش جمعیت زائران، هرروزه در حال افزایش است.
مهران فرشید روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ستاد خبری حج افزود: از تعداد غذایی که پخت می شود، 15 هزار و 566 پرس در مدینه و 135 هزار و 500 پرس دیگر در مکه طبخ و توزیع می شود.
به گفته وی، هم اکنون در مدینه دو آشپزخانه مرکزی فعال است و در مکه دو آشپزخانه مجهز و بزرگ مرکزی با ظرفیت پخت 40 و 50 هزار پرس به بالا و دو مجموعه خود پخت در دو هتل میلینیوم و الدانه فعال هستند که ظرف روزهای آینده به حداکثر ظرفیت فعالیت خود می رسند.
وی تصریح کرد: سالهای گذشته، طبخ غذا در این سطح منسجم نبود و به صورت پراکنده هر مجموعه، خود اقدام به طبخ می کرد اما به منظور افزایش سطح ایمنی در طبخ، افزایش سطح رضایتمندی زائران به دلیل ارتقای بهداشت و کیفیت مواد مصرفی، جلوگیری از اسراف و صرفه اقتصادی در تولید انبوه غذا و ایجاد محدودیت توسط دفاع مدنی عربستان، کار در این حوزه متمرکز شد و هم اکنون ما آشپزخانه های مجهز و مدرن با نیرو و پرسنل حرفه ای فعال در عربستان مستقر کرده ایم.
مسؤول ستاد تغذیه و تدارکات حج تمتع 98 توضیح داد: هماکنون طبخ به صورت صد درصد متمرکز در آشپزخانههای مرکزی انجام و غذای زائران پس از طبخ، با هیترهای برقی به هتلهای محل استقرار زائران منتقل میشود؛ ضمن آنکه مواد غذایی در انبارهای بهداشتی و به صورت تفکیک شده نگهداری میشوند.
وی گفت: امسال با کار کارشناسی که از سال قبل آغاز شد، تلاش گردید تا پخت غذا با ذائقه زائران ما که از نقاط مختلف کشور با تنوع غذایی گسترده هستند، به نوعی سازگارتر و هماهنگ تر باشد و بدین منظور بخشی از اقلام مواد اولیه مورد نیاز نیز بالغ بر 22 تن کالا از کشور به مکه و مدینه انتقال یافت.
فرشید اظهار کرد: در کنار توجه به ذائقه زائران، اولویت و تمرکز اولیه ما بر روی نوع تغذیه زائرانی که دچار بیماری های مختلف چون پرفشاری خون، دیابت و مانند آن هستند، بوده و تلاش شده غذای این جمعیت نیز با نظر متخصصان و پزشکان از شرایط لازم برخوردار باشد تا سلامت این زائران به خطر نیفتد.
وی با بیان اینکه به منظور حفظ سلامت و بهداشت، از سبزیجات منجمد بهداشتی استفاده میشود و کارشناسان بهداشت به صورت مستمر بر عملکرد آشپزها و سالنهای طبخ غذا نظارت دارند، تصریح کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته، سطح رضایت زائران از غذاها به طور نسبی خوب و رضایتبخش است و تلاش می شود همچنان این سطح رضایت با خدمات دهی مطلوب و مطلوب تر، ارتقا یابد.