قربان عید از خود گذشتن و به خدا رسیدن است قربان عید از خود گذشتن و به خدا رسیدن است قربان عید از خود گذشتن و به خدا رسیدن است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
قربان عید از خود گذشتن و به خدا رسیدن است قربان عید از خود گذشتن و به خدا رسیدن است قربان عید از خود گذشتن و به خدا رسیدن است قربان عید از خود گذشتن و به خدا رسیدن است قربان عید از خود گذشتن و به خدا رسیدن است

قربان عید از خود گذشتن و به خدا رسیدن است

خطیب حرم مطهر رضوی گفت: قربان عید از خود گذشتن و عبور از تعلقات دنیوی برای رسیدن به خدا است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسمی در ویژه برنامه روز عید سعید قربان که با حضور جمع کثیری از زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: حضرت ابراهیم(ع) شخصیت محوری روز عید سعید قربان است و این پیامبر الهی در هر شرایطی تسلیم امر خداوند بود.


وی تصریح کرد: قرآن کریم حضرت ابراهیم(ع) را نه تنها الگویی برای بشریت بلکه به عنوان الگویی برای پیامبر خاتم(ص) معرفی کرده است و به او دستور داده که مسیر این پیامبر والا مقام را نقشه راه خود قرار دهد.


این کارشناس دینی افزود: پیامبران الهی همه دریک درجه و مقام نیستند. پیامبران اولوالعزم در بالاترین درجه و مرتبه پیامبری هستند و برای اینکه به این مرحله برسند مراحل تکامل را طی کرده‌اند. به عنوان مثال حضرت ابراهیم(ع) قبل از اینکه به مقام امامت برسد به مقام عبودیت رسیده بود.


وی ادامه داد: حضرت ابراهیم(ع)  قبل از اینکه به مقام خلیل الرحمانی برسد یک رسول بود و از آنجا که به وظایف خود به عنوان رسول به درستی عمل کرد خداوند او را به مقام خلیل الرحمانی که مقام بسیار بالایی است رساند.


حجت الاسلام حاج ابوالقاسمی با اشاره به مقام والای حضرت ابراهیم(ع) اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم از این پیامبر گرامی با جلال و بزرگی یاد می‌کند چرا که او در هر حالی خدا را در نظر داشت و به واسطه اتکا به خدا احساس اقتدار و قدرت می‌کرد.


وی افزود: اگر همه مردم با آن حضرت مخالفت می‌کردند او توجهی نمی‌کرد چرا که همه کاره عالم را خدا می‌دانست و در هر حالی شاکر نعمت‌های خدا بود به همین خاطر خداوند او را برگزید در دنیا و در آخرت جزء برترین‌ها قرار داده است.


وی ابراز کرد: حضرت ابراهیم(ع) در برابر بت پرستی، خورشید، ماه و ستاره پرستی ایستاد و امروز هر یک از اعمال حج تمتع از جمله رمی جمره، قربانی کردن، سر تراشیدن، طواف بیت‌الله الحرام وسعی بین صفا و مروه یک درس ابراهیم شناسی است.


وی یکی از مهمترین ویژگی‌های حضرت ابراهیم(ع) که در قرآن نیز به آن اشاره شده را داشتن قلب سلیم دانست و گفت: قلب آن حضرت عاری از هر گونه شک و شرک به نسبت به خداوند بارتعالی بود و غیر از خدا در قلب او هرگز راه نداشت.


خطیب حرم مطهر رضوی ادامه داد: حضرت ابراهیم(ع) برای رسیدن به مقام قرب الهی از علایق دنیوی که بارزترین آن علاقه و محبت نسبت به فرزند است گذشت و بعد از آن به مقام امامت و پیشوایی رسید بنابراین امتی هم که بخواهد مقتدا باشد باید از علایق خود بگذرد و سختی‌های زیادی را تحمل کند.


گفتنی است، اجرای برنامه مدیحه سرایی و مولودی‌خوانی توسط ذاکران و مدیحه‌سرایان اهل‌بیت(ع) و اجرای تواشیح و هم‌خوانی سرودهای مذهبی و بیان احکام دینی و اعمال روز عید قربان از دیگر برنامه‌های این مراسم باشکوه بود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران