زائران ایرانی:
امسال بهترین حج را برگزار کردیم
جمعی از حجاج ایرانی که در مکه مکرمه بسر می برند، امسال را «بهترین سال برگزاری حج» دانسته و از دست اندرکاران و مسئولان برگزاری حج تمتع در سال جاری تشکر کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، قدردانی حجاج در بازدید سرزده حجت الاسلام والمسلمین «سیدعبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و «علی رضا رشیدیان» رییس سازمان حج و زیارت از هتلهای «اخیار راج»، «الرکائز» و «الدانه» در مکه مکرمه صورت گرفت.
نماینده ولی فقیه که مطابق سنت خویش هر روز بطور سرزده از چند هتل محل استقرار زائران ایرانی دیدن می کرد، هنگام حضور در هتلهای یادشده با لبخندها و چهره های بشاش حجاجی روبرو شد که از انجام مناسک حج تمتع خویش خوشحال بوده و خود را برای بازگشت به ایران یا سفر به مدینه آماده می کنند.
مقصد نخستین بازدید هتل اخیار راج بود؛ جایی که 11 کاروان از استانهای خراسان رضوی، اصفهان و همدان در آن مستقر بودند و نخستین کاروان خود را برای سفر به مدینه منوره آماده می کرد.
این هتل نوساز در ساختمانی با 23 طبقه ساخته شده و 1500 زائر را در خود جای داده است. وجود چندین سردخانه، آسانسورهای با ظرفیت بالا، رستورانهای دلباز و امکانات مناسب از جمله ویژگی های اخیار راج است و همین ویژگی ها موجب شده است که همه حجاج ساکن آن، شکایتی از شرایط اقامتی خویش در آنجا نداشته باشند.
«حسن سرخوش» مدیر ایرانی مجموعه اخیار راج در جریان بازدید به حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت که «هتل بدون مشکلی است»؛ نکته ای که مورد تایید زائران نیز قرار گرفت.
نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی که طبق معمول هنگام ناهار در رستوران حضور یافته بود تا بتواند با جمع زیادی از زائران دیدار کرده و دیدگاهها و نقطه نظرات آنان را در باره وضعیت اقامتی خویش جویا شود، نخست از رستوران بانوان دیدار کرد و به آنان «حج قبول» گفت و آرزو کرد که حج قسمت فرزندان آنها بشود.
حجت الاسلام والمسلمین نواب وقتی ازجمع پرسید آیا مشکلی ندارید؟ چندتن ازبانوان مسن تر که نقش سخنگویی را در جمع داشتند، با لهجه های خراسانی و اصفهانی گفتند:« نه، حاج آقا. خیلی ممنون. دستتان درد نکند. همه چیزعالی است. امسال بهترین حج برگزار شد. خدا به شما و همه مسئولان برگزارکننده حج خیر بدهد.»
نماینده ولی فقیه در رستوران مردان نیز حاضر شد و پاسخهای مشابهی دریافت کرد.
سرپرست حجاج ایرانی و رییس سازمان حج سپس از درمانگاه هتل دیدن کرده و با پزشک کشیک مرد به گفت وگو پرداختند.
پزشک گفت که اغلب شکایت بیماران از گلودرد (سرماخوردگی) یا پادرد (بخاطر پیاده روی های مناسک حج) است اما مشکل خاصی وجود ندارد.
در همین حین، یک خانم و یک آقا از نحوه معاینه پزشک زن درمانگاه گلایه کردند. دو بیمار نیز از اینکه پزشکان درمانگاه، به سختی به بیماران دارو می دهند، انتقاد داشتند. سرپرست حجاج ایرانی در این زمینه تذکرات لازم را به مسئول درمانگاه داد.
هنگام خروج نماینده ولی فقیه از طریق راه پله، چندتن از زائران برای گرفتن عکس یادگاری خود را به ایشان رساندند. در این میان، یکی از زائران از اینکه نمازجماعت در هتل ها برگزار نمی شود و نیز کمبود مهر در نمازخانه آن، انتقاد کرد.
حجت الاسلام والمسلمین نواب توضیح داد که رهبر معظم انقلاب در سال جاری به حجاج توصیه کرده اند در صفوف نمازجماعت سایر مسلمانان در مسجدالحرام یا مساجد محلی شرکت کنند اما نماز جماعت برای افراد ناتوان و معذورین برقرار است.
در مورد مهر نماز در اطاق نیز زائران خود به همراه می آورند و یا روی سنگ و مقوا سجده می کنند.
دومین هتل مورد بازدید، «فندق الرکائز» بود؛ جایی که 5 کاروان از استان خراسان رضوی، کرمان و فارس مستقر بودند.
نماینده ولی فقیه و رییس سازمان حج در همان لابی هتل با استقبال گرم مدیران مجموعه و شماری از زائران روبرو شدند و همراه با تعدادی از آنها، نخست از درمانگاه دیدارکردند.
پزشک که تنها بود گفت، روزی حدود 100 نفر برای ویزیت مراجعه می کنند اما شکایت اغلب آنها از گرفتگی عضلات و سرماخوردگی یا چک کردن فشار خون و قند خویش است.
وی در باره علت مراجعه بالای زائران گفت که به دلیل اینکه مناسک به تازگی پایان یافته، میزان مراجعات بیشتر شده است.
نماینده ولی فقیه پس از آن از رستوران بانوان و آقایان بازدید کرد. در آنجا، مردان اعتراض چندانی نداشتند اما میان خانمها بر سر کیفیت و تنوع غذاها اختلاف نظر وجود داشت. یک نفر از آنها گفت کیفیت غذاها خوب نیست، کباب دیشب نپخته بود و غذاها نمک ندارد.
این اظهارنظر با واکنش مخالف چند خانم دیگر که درهمان میز روبروی او نشسته بودند، مواجه شد.
به او گفتند: برو خدا را شکر کن. دستشان درد نکند که این همه زحمت می کشند. هر ظهر و شب غذای گوشتی می خورید. آن موقع ناشکری می کنی؟! اگر بخواهی برای این همه آدم غذا درست کنی، بهتر از این نمی شود.
نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان حج پس از این مناظره ، توضیحاتی در باره نحوه تهیه و توزیع غذاها دادند و اینکه پخت غذاها تحت نظارت کارشناسان و متخصصان تغذیه و متناسب با شرایط جسمی حجاج صورت می گیرد و بطور طبیعی، نمی توان سلیقه همه افراد را برای غذایی که برای 88 هزار نفر تهیه می شود، تامین کرد.
حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: ما خدمتگزار زائر هستیم. همه تلاش خود را برای انجام وظیفه انجام می دهیم اما به دلیل محدودیت امکانات نمی توانیم برای سلایق مختلف غذای موردعلاقه آنها را تهیه کنیم.
آقای رشیدیان هم توضیحات مفصل دیگری دارد و سرانجام، خانم معترض که قانع شده بود، از جا برخاست و با احترام از آنان تشکر کرد.
یکی از خانمهای زائر نیز هنگام خروج به اینکه مدت حضور کاروان آنان در مدینه یک شب کم شده است، گلایه داشت. آقای رشیدیان دستور رسیدگی داد و گفت که کاروانهای مدینه بعد طبق برنامه حتما باید چهار شب و پنج روز در شهر پیامبر اقامت کنند و کاروان آنها هم همین شرایط را خواهد داشت.
حاجیه خانم خوشحال شد و تشکر کرد.
در میانه راه نیز چند تن از حجاج مرد خود را به نماینده ولی فقیه رساندند و از ضعیف بودن سرویس رفت و آمد هتل به مسجدالحرام و چند موضوع دیگر شکایت داشتند. آ حجت الاسلام والمسلمین نواب به مسئولین همراه دستور رسیدگی به موضوعات مورد شکایت را داد.
هتل الدانه سومین و آخرین هتل مورد بازدید بود. هنگام ورود، مدیران عربی و ایرانی هتل استقبال گرمی از هیات به عمل آورده و چای زنجبیلی، قهوه عربی و خرما به آنان تعارف کردند. نماینده ولی فقیه تشکر کرد.
حجت الاسلام والمسلمین نواب سپس با استفاده از پله برقی در رستوران بخش بانوان و آقایان حضور یافت. زائران این هتل از شرایط خود راضی بودند.
هتل الدانه یکی از دو هتل در مجموعه 80 هتل حاجیان ایرانی در شهر مکه است که آشپزخانه خود پخت دارند.
نماینده ولی فقیه قصد داشت ناهار را مهمان آنان باشد تا از طعم و کیفیت غذای آنجا آگاه شود و غذا چلوخورشت قیمه بود و کیفیت مناسبی داشت.
پیش از شروع ناهار، حجت الاسلام والمسلمین نواب وآقای رشیدیان با زائران صحبت کردند. همگی از شرایط اقامت خود راضی بودند و از مسئولان تشکر کردند. فقط یکی از زائران گفت: در تهیه غذاها رعایت حال بیماران را نمی کنند. گوشت آن فراوان است و اغلب غذاها، نفخی است.
پس از بررسی معلوم شد غذای رژیمی هتل اندک است و به همه متقاضیان نمی رسد. رییس سازمان حج دستور داد مشکل را برطرف کنند.
اعتراض به حضور هر روز پنیر در سفره صبحانه و کمبود غذاهای گرم در برنامه هفتگی صبحانه از دیگر گلایه ها بود.
چندتن از خانمها نیز همانند روزهای گذشته از کمبود فضا و وضعیت سرویسهای بهداشتی منا به شدت شکایت داشتند؛ موضوعی که البته مورد تایید مسئولان حج و زیارت نیز قرار دارد و در این زمینه به طرف های سعودی اعتراض کرده اند.