بیشتر در قرآن تدبر کنیم

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق در جمع شماری از حافظان و قاریان اعزامی به عتبات عالیات، خواستار تدبر و دقت بیشتر قاریان به معانی و مفاهیم قرآنی شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج از کربلای معلا، حجت الاسلام والمسلمین نجف نجفی روحانی در دیدار جمعی از حافظان قرآن اعزامی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه به عتبات عالیات با اشاره به اهمیت قرآن  وحفظ و نقش آن در زندگی انسان بر لزوم تدبر در قرآن تاکید کرد و قرآن را کتاب زندگی خواند و گفت: قرآن فوق زمان است و برای هدایت همه انسان‌ها در تمام‌ اعصار است.


وی قرآن را ثقل اکبر  و اهل بیت را ثقل اصغر خواند و یادآور شد: قرآن و اهل‌بیت برای  هدایت و نجات بشر آمده است  و طبق  حدیث مشهور ثقلین، این دو هرگز از همدیگر جدا نخواهند شد. هر کس به این دو تمسک جوید گمراه نمی شود و بر مسلمانان است که از هر دو آن‌ها تبعیت کنند.


مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق با اشاره با قانون «جری و تطبیق» گفت: هر یک از کلمات  قرآن ممکن است مصادیق و افراد گوناگون داشته  باشند، مثلا کلمه «العصر» به معنای زمان پیامبر و زمان امام زمان، عمر انسان، وقت نماز عصر و عصاره باشد و هر یک از این‌ها می‌تواند مصادیقی از «العصر» باشند.


وی اظهار کرد: انسان کامل خلاصه وعصاره عالم هستی است؛ بنابراین احتمال دارد که «والعصر»اشاره به وجود مقدس امام عصر(عح) باشد و خداوند به وجود مقدس آن حضرت سوگند یاد کرده باشند.


حجت‌الاسلام نجفی روحانی با بیان اینکه برای پرواز و صعود انسان به مقامات‌ عالیه، دو بال لازم است، ادامه داد: یکی بال ایمان و دیگری بال عمل است،  ایمان نیاز به دانش  و بینش دارد و اتمام آن به عمل و پیمایش است که ثمره ایمان به شمار می‌آید و کسی سعادتمند خواهد بود که  دانش، بینش وپیمایشی داشته باشد.


وی با اشاره به کلمه «کوثر» در قرآن کریم، خاطرنشان کرد: برخی از این واژه تا 26 معنا بیان کرده‌اند که همه آن‌ها می‌تواند از مصادیق کوثر باشد، زیرا «کوثر» به معنای خیر کثیر است و هر یک از امور ذکر  شده می‌تواند به مرتبه‌ای از مراتب و مصداقی از مصادیق کوثر باشد و لکن مصداق کامل و اتم کوثر  وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران