عاشورا در همه زمان ها قابل تکرار است

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) گفت: اگر چه حادثه عاشورا در سال 61 هجری رقم خورد اما در همه زمان‌های بعد از آن قابل تجدید و تکرار بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از مشهد مقدس، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی گلپایگانی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) در مراسم اجتماع «لبیک یا حسین(ع)» که با حضور خانواده شهید حججی و جمع زیادی از مردم در شهرک شهید رجایی برگزار شده بود، گفت: باید حماسه‌ای جاوید در سرزمین کربلا شکل می‌گرفت که برای ابدیت بشر ذخیره‌ و کتاب و درس و دانشگاهی برای هر کسی که امام حسین( ع ) را الگوی خود قرار می‌دهد، باشد.


امام جمعه قم با بیان اینکه حادثه کربلا نه از نظر شخصیت امام حسین(ع) و نه از نظر مکان آن اتفاق منحصر به تاریخ خاصی نبود، افزود: اگرچه آن حادثه در سال 61 هجری رقم خورد اما در همه زمان‌های بعد از آن قابل تجدید و تکرار بود، رهبری و مدیریت آن اگرچه به‌عهده امام حسین(ع) بود، اما از نظر مدیریت و الهام‌بخشی، بعد از امام حسین(ع) به همه اهل بیت منتقل شد.


وی پاسخ‌گویان به استغاثه امام حسین(ع) بعد از واقعه عاشورا را دو گروه دانست و بیان کرد: دسته اول کسانی بودند که در زمان حیات امام ایشان را یاری نکردند و پس از واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) پشیمان شدند و به‌عنوان توابین دست به قیام زدند اما حرکت و قیام آن‌ها اثر و ارزشی نداشت.


آیت‌الله سعیدی خاطرنشان کرد: دسته دوم افرادی بودند که در آن تاریخ متولد نشده بودند، آن‌ها همین شهدا، جانبازان و بسیجیان هستند، این افراد امروز لبیک می‌گویند، این لبیک ارزش دارد و همانند لبیک آن 72 تن است.


امام جمعه قم در تفسیر  واژه «لبیک یا حسین» اظهار کرد: «لبیک یا حسین» در جایی شکل می‌گیرد که دو صف حق و باطل شکل گرفته باشد و تو در صف حق و علیه باطل قیام کردی و به‌نفع حق موضع گرفتی.


وی ادامه داد: لبیک یعنی وقتی دین خدا به‌خطر می‌افتد حزب‌الهی‌ها پای کار هستند، لبیک یا حسین شعار نیست بلکه اعلام حضور است.


آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه کسی که می‌گوید لبیک به این توجه نمی‌کند که امام برای او مأموریتی دارد یا نه، تاکید کرد: برای یار امام مهم پای کار بودن است، اینکه به او کاری سپرده می‌شود یا نه چندان اهمیتی ندارد چرا که این واژه به این معنا است که هر جا اسلام به تو احتیاج داشت، بی‌درنگ حاضر باشی.


امام جمعه قم متذکر شد: لبیک، برای گرفتن پست و مقام نیست، این واژه آگهی استخدام نیست که وقتی از او خواستند به این ندا توجه کند او را به حقوقی برساند، بلکه ادای تکلیف الهی است.


وی با اشاره به سرگذشت یکی از شهدای کربلا که با تشویق مادرش راهی میدان نبرد شد، ادامه داد: حد و مرز لبیک در عملیات و رفتار یک مادر در کربلا هم خود را نشان داد.


آیت‌الله سعیدی با اشاره به ماجراهای بازگشت پیکر شهید از سوریه به ایران یادآور شد: بدن این شهید در سوریه بود و بنا شد بدنش را برگردانند همسر او جمله‌ای گفت و پیغام داد اگر جنازه او را می‌آورید و می‌خواهید معامله کنید و امتیازی به دشمن بدهید من بدنش را نمی‌خواهم، این همسر شهید با این فکر، جزو افراد بازمانده کربلا هست و لبیک آن‌ها واقعی بود.


امام جمعه قم افزود: در لبیک لازم نیست دیگری را ببینی بلکه فقط خود را باید ببینی و کار به بقیه نداشته باشی، اگر یاران امام می‌خواستند به تعداد لشکر نگاه کنند لبیک‌گو نبودند.


وی تصریح کرد: اگر آن روز نبودیم که امام حسین(ع) را یاری کنیم، امروز ما یاران مهدی موعود هستیم، اگر در کوفه نبودیم که مسلم ابن عقیل را لبیک بگوییم، امروز در عصر ما که عصر غیبت وجود حضرت مهدی(عج) است، به نایب برحق امام یعنی آیت‌الله خامنه‌ای لبیک می‌گوییم.




نظرات کاربران