کمتر از 14 درصد حجاج و عوامل اجرایی حج درعربستان حضور دارند

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تا کنون 76 هزار و 189 نفر از حجاج و عوامل اجرایی حج 98 به کشور بازگشته اند ، گفت : هم اکنون کمتر از 14 درصد کل حجاج و عوامل اجرایی در شهرهای مکه و مدینه حضور دارند .

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تاکنون 76 هزار و 189 نفر از حجاج و عوامل اجرایی حج 98 به کشور بازگشته اند، گفت: هم اکنون فقط حدود 11 هزار و 300 نفر در شهرهای مکه و مدینه حضور دارند که کمتر از 14 درصد کل حجاج و عوامل اجرایی هستند.


آقای علی رضا رشیدیان امروز با بیان این مطلب افزود: هم اینک 9 هزار و 609 نفر از زائران و عوامل اجرایی در مکه و یک هزار و 620 نفر هم در مدینه النبی (ص) حضور دارند.


 وی عنوان کرد: از ابتدای آغاز عملیات بازگشت زائران  در 25 مردادماه تاکنون بیش از 76 هزار نفر  که معادل 86.1 درصد کل زائران و عوامل اجرایی در عربستان هستند به کشور بازگشته اند.


 وی گفت: با 312 پرواز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" عملیات انتقال این تعداد از حجاج انجام شده که از این تعداد 198 پرواز از فرودگاه مدینه و 114 پرواز هم از فرودگاه جده به 19 مقصد پروازی در کشور صورت گرفته است.


آقای رشیدیان با اشاره به اینکه نیمی از حجاج مدینه قبل بودند و قبل از ایام تشریق در این شهر اقامت داشتند، اظهار کرد: حدود 40 هزار نفرهم مدینه بعد بوده که تاکنون 38 هزار و 704 نفر آنان پس از اتمام مدت اقامت شان در مدینه النبی (ص) به کشور بازگشته اند.


به گفته وی ، امروز نیز سه کاروان با 480 زائر از مکه به مقصد مدینه عزیمت کرده اند.


وی همچنین با اشاره به اینکه خدمت رسانی به حجاج تا آخرین روز با کیفیت بالاتر و بهتر همچنان ادامه می یابد، گفت: هم اکنون در خصوص طبخ غذا با توجه به کاهش چشمگیر حضور حجاج  به طور متوسط حدود 27 هزار پرس در دو وعده نهار و شام  در شهرهای مکه و مدینه طبخ می شود و تلاش شده بر کیفیت افزوده شود.


به گفته وی ، در ایام تشریق و پیک حضور حجاج در مکه حدود  180 هزار پرس دردو وعده ناهار و شام غذا در مکه طبخ می شد.


وی عنوان کرد: پخت نان هم به حدود 7 هزار و 900 قرص در روز کاهش یافته در حالی که در ایام پیک این 4 واحد نانوایی صنعتی که برای اولین باربه عربستان منتقل و در مکه مستقر شدند تا 70 هزار قرص نان در روز پخت می کردند.


آقای رشیدیان تصریح کرد: در مجموع از ابتدای ایام حج تاکنون بالغ بر2 میلیون و 122 هزار و 600 قرص نان پخت شده است.


*خدمت رسانی راهنمایان حجاج به 40 هزار نفردر ایام حج امسال


رئیس سازمان حج و زیارت افزود: در حوزه راهنمایان حجاج هم اکنون 3 ایستگاه با 30 نیروی حاضر درهر شیفت فعال است که در ایام تشریق و پیک حضور زائران در مکه این تعداد 11 ایستگاه با 80 نیروی فعال در هر شیفت بود.


وی ادامه داد: از ابتدای ایام حج براساس آمارها 3 هزار و 721 نیرو در این حوزه در شیفت ها به کار گرفته شده و به 40 هزار و 33 نفر از حجاج و زائران خدمات ارائه و 326 نفر از گمشدگان را نیز هدایت کرده اند.


 


 




نظرات کاربران