اربعین یک رسانه است اربعین یک رسانه است اربعین یک رسانه است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اربعین یک رسانه است اربعین یک رسانه است اربعین یک رسانه است اربعین یک رسانه است اربعین یک رسانه است

اربعین یک رسانه است

اربعین حسینی به عنوان پدیده‌ای الهی و معنوی که بستر تجمع عظیم و بی‌نظیر میلیون‌ها انسان از سراسر دنیا است، ضمن اینکه به خودی خود جذب‌کننده دل‌های بسیاری از محبان و مشتاقان سیدالشهداء(ع) و نهضت حسینی است، در عین حال نیازمند بررسی‌ و تحلیل‌های عمیق از ابعاد مختلف است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، رهبر معظم انقلاب اسلامی به نقش پیاده‌روی اربعین در تحقق تمدن نوین اسلامی و به عنوان آیتی الهی که نشانگر نصرت امت اسلامی توسط پروردگار عالم و زمینه‌ساز ایجاد تمدن عظیم اسلامی است، صحه گذاشته‌اند. از دیگر سو، ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب به تأثیر انقلاب اسلامی ایران در رونق‌ یافتن پیاده‌روی زیارت به ویژه در میان جوانان تأکید داشته‌اند.


حرکت عظیم اربعین زائران را به سوی خودسازی سوق می‌دهد و می‌تواند مقدمه مطلوبی برای جامعه‌سازی و تمدن‌سازی قرار بگیرد، باید گفت که مکتب عاشورا بالاترین الگوی تمدنی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است. تداوم این حرکت خودجوش و میلیونی زمینه‌ساز و ضامن تمدن اسلامی خواهد شد.


مجتبی نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موج اسلام‌هراسی ایجاد شده توسط دشمن، آن‌را به سه مقطع زمانی منسوب کرد و ادامه داد: نخستین موج اسلام‌هراسی با پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت، انقلابی که الگویی نوین مبتنی بر پیوند دین و سیاست در نظام‌سازی سیاسی آن قرار داشت و در آمریکا بنیادهای مشخصی با هدف اسلام‌هراسی همزمان با شکل‌گیری انقلاب در ایران، پا گرفتند.


استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد با اشاره به موج دوم اسلام‌هراسی، بیان کرد: این موج بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی شکل می‌گیرد و در سه نظریه تبلور دارد، نخست نظریه «دهکده جهانی» مارشال مک لوهان که آمریکا را کدخدای عالم معرفی می‌کند، دوم نظریه فرانسیس فوکویاما که نظام لیبرال دموکراسی را جریان غالب و مسلطِ «پایان تاریخ» می‌داند.


وی در ادامه تصریح کرد: در دیدگاه ساموئل به نزاع و چالش تمدن‌ها پرداخته و تصریح می‌شود که تمدن اسلامی تنها تمدنی است که قابلیت بازتولید فرهنگی دارد و این ظرفیت می‌تواند برای فرهنگ غرب که مبتنی بر ماتریالیسم است، چالش‌آفرین و دردسر ساز شود که بر پایه همین دیدگاه، موج سوم اسلام‌هراسی یعنی تلاش برای مهار تمدن اسلامی شکل می‌گیرد.


کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به دغدغه جهان غرب برای یافتن راهکارهای مبارزه با تمدن اسلامی، تصریح کرد: ظرفیت پیاده‌روی اربعین یکی از مهم‌ترین مظاهر اصلی اسلامی است که برای جهان غربِ زورگوی ماتریالیست دردسر ایجاد می‌کند و از آن هراس دارد.


نوروزی بیان کرد: یکی از دلایل اصلی ایجاد موج دوم اسلام‌هراسی بعد از فروپاشی شوروی که هنوز هم ادامه دارد، همین راهپیمایی عظیم اربعین است که یک‌صدم عظمت آن در هیچ جای دنیا رقم نمی‌خورد و نظام جهانی غرب از این موضوع هراس دارد.


 


ضرورت نگاه تمدنی به پیاده‌روی


وی با تأکید بر ضرورت نگاه تمدنی به پیاده‌روی اربعین، گفت: این راهپیمائی معنوی بخشی از ظرفیت تمدن اسلامی را آشکار می‌کند و بر این نکته صحه می‌گذارد که اسلام می‌تواند در اقصی نقاط دنیا احیا و جایگزین تمدن غرب شود.


وی با ارجح دانستن نگاه تمدنی به پیاده‌روی اربعین، تصریح کرد: این نگاه بلند حق را مقابل باطل، مستضعف را مقابل مستکبر، تمدن اسلامی را مقابل تمدن غرب و ظهور تمدن اسلامی را در مقابل افول تمدن غرب می‌بیند، بنابراین این رویداد نوظهور، از حیث عظمت و سبک و سیاق، ظرفیت تمدن‌سازی دارد و می‌تواند آینده جهان اسلام را دگرگون کند.


نوروزی ادامه داد: از نگاه سیاسی به پیاده‌روی اربعین نیز نباید غافل شد چرا که این رویداد از حیث موقعیت جغرافیایی، در جبهه مقاومت شکل می‌گیرد همان جبهه‌ای که آمریکا برای از بین بردنش پول خرج می‌کند.


مدرس دانشگاه شهرکرد با تأکید بر اینکه آمریکا و کشورهایی که در ذیل آن قرار دارند از جمله رژیم‌های سعودی و صهیونیست از پیام بزرگ اجتماع میلیونی راهپیمائی اربعین واهمه دارند، گفت: مردم سرمایه اصلی جبهه مقاومت هستند و پیوند امت با امام پیام بزرگ این رویداد و گزاره‌های ارزشی مانند وحدت، ایثار، شهادت و ... پیام‌های اصلی آن هستند.


 


اربعین یک رسانه است


نوروزی با تأکید بر اینکه راهپیمائی اربعین به خودی خود رسانه و پیام‌رسان است، اضافه کرد: این رویداد به مصداق "نظریه پخش" هاگر استراند به اقصی نقاط دنیا راه یافته و جا باز کرده است و همگان شاهدش هستند، پس نیازی به معرفی یا تبلیغ و ترویج آن نیست.


وی نقش این رویداد بزرگ را در ساحت فکری و ایده‌ئولوژیک یادآور شد و ادامه داد: این رویداد می‌تواند به ارتقای فکری، اندیشه‌ای، تمدنی و سیاسی مردم به عنوان سرمایه اصلی اجتماعی بینجامد بنابراین برای تقویت هویت اسلامی باید از این ظرفیت مهم استفاده شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران