عراقی‌ها امروز به زیارت مزار حربن یزید ریاحی می‌روند عراقی‌ها امروز به زیارت مزار حربن یزید ریاحی می‌روند عراقی‌ها امروز به زیارت مزار حربن یزید ریاحی می‌روند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
عراقی‌ها امروز به زیارت مزار حربن یزید ریاحی می‌روند عراقی‌ها امروز به زیارت مزار حربن یزید ریاحی می‌روند عراقی‌ها امروز به زیارت مزار حربن یزید ریاحی می‌روند عراقی‌ها امروز به زیارت مزار حربن یزید ریاحی می‌روند عراقی‌ها امروز به زیارت مزار حربن یزید ریاحی می‌روند

عراقی‌ها امروز به زیارت مزار حربن یزید ریاحی می‌روند

طبق سنت دیرینه امروز مردم عراق به مزار حربن یزید ریاحی از یاران باوفای حضرت سیدالشهدا (ع) در کربلای معلا خواهند رفت.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع‌رسانی حج از کربلای معلا، طبق سنت دیرینه امروز مردم عراق به زیارت مزار حربن یزید ریاحی از یاران باوفای حضرت سیدالشهدا (ع) در کربلای معلا خواهند رفت.


مرقد حُرّ بن یزید ریاحی، حدود 6 کیلومتر از حرم مطهر امام حسین (ع)، فاصله و نزدیک منطقه‌ای قرار دارد که به کمالیه معروف است.


حُرّ بْن یَزید ریاحی، از فرماندهان نظامی کوفه بود که پیش از واقعه عاشورا مأموریت یافت با سپاهی هزارنفری، مانع حرکت امام حسین (ع) به‌سوی کوفه و همچنین مانع بازگشت ایشان شود.


چون امام با یاران خویش عزم بازگشت به مدینه را نمود، حرّ ممانعت کرد و پیشنهاد داد که امام راهی غیر از راه کوفه و مدینه در پیش گیرد تا وی بتواند از ابن‌ زیاد کسب تکلیف کند. آنگاه امام حسین (ع) و یارانش در مسیر عُذیب و قادسیه حرکت کردند و حرّ نیز همراه آنان بود.


حر کاروان امام حسین (ع) را همراهی کرد تا به کربلا رسیدند و در آنجا فرود آمد. حر وقتی فهمید کار جنگ با حسین بن علی (ع) جدی است، صبح عاشورا به بهانه آب دادن اسب خویش، از اردوگاه عمر سعد جدا شد و به کاروان حسین (ع) پیوست.


وی پس از پیوستن به امام، بلافاصله راهی میدان نبرد شد و رو به لشکر کوفه ایستاد و آنان را به سبب پیمان شکنی‌شان، سرزنش کرد. سپس در حالی‌که رجز می‌خواند، به لشکر عمر سعد حمله برد و تعدادی از آنان را به هلاکت رساند. به گفته طبری، دو نفر از آنان، به نام‌های یزید بن سفیان و مزاحم بن حُرَیث را کشت. او سرانجام پس از چندین نوبت نبرد، به دست ایوب بن مسرّح، به شهادت رسید.


حُرّ، از تیره بنو ریاح، از قبیله بنی‌تمیم بود و از تاریخ تولد وی، اطلاع دقیقی در دست نیست. همچنین درباره زندگی وی و افکار و عقایدش تا پیش از واقعه عاشورا، اطلاعات‌ اندکی وجود دارد.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران