برنامه‌ریزی برای ماه رمضان متفاوت برنامه‌ریزی برای ماه رمضان متفاوت برنامه‌ریزی برای ماه رمضان متفاوت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
برنامه‌ریزی برای ماه رمضان متفاوت برنامه‌ریزی برای ماه رمضان متفاوت برنامه‌ریزی برای ماه رمضان متفاوت برنامه‌ریزی برای ماه رمضان متفاوت برنامه‌ریزی برای ماه رمضان متفاوت

برنامه‌ریزی برای ماه رمضان متفاوت

ماه مبارک رمضان در پیش است و از حالا برای بسیاری از مردم که هر سال در شب‌ها و روزهای این ماه مساجد، حسینیه‌ها و تکایا را پر می‌کردند و محافل مذهبی و دینی داشتند این پرسش پیش آمده است که امسال تکلیف این قبیل رسوم مذهبی چه می‌شود؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، تنها را ه مقابله با کرونا و پیشگیری از شیوع آن قطع زنجیره انتقال است و طبیعتاً در این شرایط برگزاری هر گونه برنامه که باعث تجمع افراد شود می‌تواند به ادامه‌دار شدن وضعیت کمک کند. از سکوت و خلوتی خیابان‌های تمام شهرها در شب و روز نیمه‌ شعبان پیداست که در ماه رمضان هم باید با حفظ همین فاصله‌ها و نکات بهداشتی مقابله با کرونا را ادامه داد. با این حساب امکان این که در ماه رمضان انتظار برگزاری برنامه‌های مرسوم مذهبی را داشته باشیم وجود ندارد. دیروز نیز اعلام شد که بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن امسال به دلیل شرایط خاص کشور برگزار نمی‌شود.


رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج) اشاره‌ای مستقیم به همین موضوع داشتند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش پایانی این سخنرانی تلویزیونی به شرایط ماه مبارک رمضان امسال اشاره کردند و گفتند: نکته‌ی آخری که عرض می‌کنم این است که در غیاب جلسات عمومی ماه رمضان که -این جلسات عمومی جلسات دعا، جلسات سخنرانی، جلسات توسّل، بسیار مغتنم بود که امسال علی‌القاعده محرومیم از این جلسات- در غیاب این جلسات از عبادت و تضرّع و خشوع در تنهایی غفلت نشود.


رهبر معظم انقلاب بر انجام انفرادی اعمال ماه رمضان و همچنین تولید برنامه‌های مناسب برای پر کردن خلاءهای ایجاد شده به دلیل شیوع کرونا تأکید کردند و افزودند: ما می‌توانیم در اتاق خودمان، در خلوت خودمان، در خانواده‌ خودمان، در میان خانواده و فرزندان خودمان، همین معنا را، همین توجّه را، همین خشوع و خضوع را به وجود بیاوریم و البته خب در برنامه‌های تلویزیون مواردی هم پخش می‌شود که از آن هم می‌شود استفاده کرد و بایستی این کار را انجام بدهیم.


حالا که ۲ هفته به آغاز ماه مبارک رمضان باقی مانده و جامعه شرایط خاصی را برای نخستین بار تجربه می‌کند، هم مردم و هم مسئولان باید از حالا به فکر تغییر در روند انجام اعمال ماه مهمانی خدا بیفتند. بخش زیادی از جامعه که عادت به حضور در جمع‌های مذهبی و برنامه‌های مذهبی گروهی ماه رمضان را داشتند این روزها پیگیر برنامه‌های جایگزین هستند و عده‌ای هم در خانه برگزار کردن اعمال ماه رمضان و پرهیز از حضور در اماکن مذهبی را پذیرفته‌اند.


با این حال مسئولان امور مذهبی و برنامه‌های مرتبط با ماه رمضان باید به فکر اقداماتی برای پر کردن خلاءهای ناشی از ممنوعیت برگزاری برنامه‌های مذهبی باشند تا احتمالاً متفاوت‌ترین ماه رمضان با انجام شدن اعمال این ماه به شکلی دیگر رقم بخورد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران