توصیه به عاشقان اهل بیت(ع): از سفرهای انفرادی و غیرقانونی به عتبات عالیات پرهیز کنند توصیه به عاشقان اهل بیت(ع): از سفرهای انفرادی و غیرقانونی به عتبات عالیات پرهیز کنند توصیه به عاشقان اهل بیت(ع): از سفرهای انفرادی و غیرقانونی به عتبات عالیات پرهیز کنند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
توصیه به عاشقان اهل بیت(ع): از سفرهای انفرادی و غیرقانونی به عتبات عالیات پرهیز کنند توصیه به عاشقان اهل بیت(ع): از سفرهای انفرادی و غیرقانونی به عتبات عالیات پرهیز کنند توصیه به عاشقان اهل بیت(ع): از سفرهای انفرادی و غیرقانونی به عتبات عالیات پرهیز کنند توصیه به عاشقان اهل بیت(ع): از سفرهای انفرادی و غیرقانونی به عتبات عالیات پرهیز کنند توصیه به عاشقان اهل بیت(ع): از سفرهای انفرادی و غیرقانونی به عتبات عالیات پرهیز کنند

توصیه به عاشقان اهل بیت(ع): از سفرهای انفرادی و غیرقانونی به عتبات عالیات پرهیز کنند

حدود ‪ ۲۰۰‬نفر از اتباع ایرانی در حال حاضر به علت نقض قوانین و مقررات کشور عراق، بویژه عبور غیرقانونی از مرزها، در زندانهای عراق به سر می برند.

حدود ‪ ۲۰۰‬نفر از اتباع ايراني در حال حاضر به علت نقض قوانين و مقررات كشور عراق، بويژه عبور غيرقانوني از مرزها، در زندانهاي اين كشور بسر مي برند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، تلاش‌هاي زيادي از مجاري ديپلماتيك براي حل مشكلات ايراني‌هاي زنداني در عراق صورت گرفته اما آنان همچنان در شرايطي بد و نامناسب بسر مي‌برند كه به گفته كارشناسان و ناظران، علت اين امر شرايط ويژه و خاصي است كه دولت عراق در آن بسر مي‌برد.

كشور عراق كه از حدود پنج سال پيش در اشغال نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريكا است، مرحله‌اي از حيات سياسي، اجتماعي خود را طي مي‌كند كه اين مرحله متضمن شرايط خاصي است كه تبعات آن امروز بر دوش هر عراقي سنگيني مي كند.

تروريست‌ها هر روز در عراق فاجعه مي‌آفرينند و عده‌اي را كه روزانه خانه را به قصد كار، تحصيل و يا امور ديگر ترك مي‌كنند هدف قرار مي‌دهند.

اين در حالي است كه اين كشور هنوز به خاطر مشكلات امنيتي با گرفتاري‌هاي زيادي در ساماندهي و بازسازي زيرساخت‌هاي خود روبرو است و از سويي آمريكايي‌ها نيز كه تلاش دارند حكومت المالكي را در برقراري امنيت ناكام نشان دهند، به دنبال بهانه مي‌گردند.

به اعتقاد اين كارشناسان، وضعيت جاري حاكم بر محيط زندگي سياسي و اجتماعي عراق و نيز بهانه‌جويي‌هاي آمريكايي‌ها موجب شده تا دستگاه قضايي اين كشور مجازات‌هاي سختگيرانه‌تري حتي فراتر از قوانين جاري اين كشور اعمال كند كه بخشي از اين مجازات‌ها شامل اتباع خارجي است، بويژه از آنجا كه بخش عمده‌اي از عمليات تروريستي از سوي اتباع غير عراق انجام مي‌شود.

بر اساس اطلاعات و اظهارات رسمي و غير رسمي منتشره در عراق، بيشتر اين خارجيان كه در حمله به ارتش عراق و نيز نيروهاي خارجي اشغالگر اين كشور، بويژه آمريكايي‌ها شركت دارند، اتباع كشورهاي عرب همسايه عراق هستند.

با وقوع هر انفجار و هرج و مرج داخلي دولت منتخب عراق از سوي آمريكايي‌ها به بي‌كفايتي متهم مي‌شود حال آنكه بر اساس كنوانسيونهاي بين‌المللي مسووليت اصلي برقراري امنيت در عراق بر عهده كشور اشغالگر است.

در راستاي بررسي و رسيدگي به وضعيت زندانيان ايراني كه در زندانهاي عراق نگهداري مي‌شوند، هفته گذشته، يك هيات از وزارت امور خارجه به سه زندان "الحي ، نعمانيه و عزيزيه" در استان واسط عراق (استان مرزي همجوار ايران) سركشي كردند كه گفته مي‌شود، ايراني‌هاي مستقر در اين زندانها از وضعيت اسف بار محيط اين زندانها رنج مي‌برند.

جرم اكثر زندانيان ايراني دربند زندانهاي عراق ورود غير قانوني به اين كشور بوده و بر اساي آمار از ابتداي اشغال عراق تاكنون يك ايراني نيز به جرم همكاري در امور تروريستي دستگير نشده است.

با اين حال اگرچه به استناد قوانين عراق، مجازات ورود غير قانوني به داخل اين كشور تنها ‪ ۶‬ماه است، اما همين قانون به مقام‌هاي قضايي عراق اجازه داده است تا بنا به نظر شخصي اين مجازات را تا سقف ‪ ۶‬سال نيز افزايش دهند.

"حسن كاظمي قمي" سفير ايران در عراق در مورد شرايط زندانيان ايراني مي گويد: ما براي آزادي زندانيان ايراني و ايجاد شرايط مناسب نگهداري آنان در زندانهاي عراق تلاش خود را مي‌كنيم اما بهانه دادگاه استيناف عراق اين است كه اين كشور در شرايط ويژه و بحراني بسر مي‌برد و به همين دليل در حال حاضر قوانين خاص را به مورد اجرا مي‌گذارد.


يك مقام مسوول وزارت امور خارجه در خصوص آخرين بازديدش از اين زندانها گفت: با پيگيري‌هاي انجام شده فعلا برخي امكانات و تسهيلات زيستي و ارتباطي مانند زيرانداز(فرش)، تلويزيون، امكان تماس تلفني با ايران ، كمك‌هاي درماني و دارويي براي زندانيان ايراني فراهم شده اما با اين حال شرايط نگهداري زندانيان ايراني هنوز تا رسيدن به وضعيت مناسب فاصله دارد.


وي گفت: ما براي سركشي و رسيدگي بيشتر به زندانيان، به مقام‌هاي عراقي پيشنهاد كرده‌ايم كه تمام زندانيان ايراني را به زندان شهر بدره انتقال دهند كه در اين خصوص در حال مذاكره با طرفهاي ذيربط هستيم.


سفير ايران در بغداد نيز گفت: تلاشهاي سفارت ايران از طريق مجاري ديپلماتيك ادامه دارد و سعي مي‌كنيم موافقت دولت عراق را با عفو ايرانيان زنداني در زندانهاي عراق جلب كنيم.


بر اساي قانون عراق عفو زندانيان دراين كشور منوط به امضاي رييس جمهوري و دو معاون سني و شيعه وي است.


در همين راستا پيشنهاد آزادي گروهي از زندانيان در آخرين ديدار سفير كشورمان با رييس جمهوري عراق طرح شد و جلال طالباني در اين خصوص اظهار داشته است كه به محض رويت فهرست با آن موافقت خواهد كرد.


سفير ايران در عراق در اين مورد مي‌گويد: اسامي ‪ ۸۰‬نفر از زندانياني كه مدت محكوميت آنها به اتمام رسيده و يا افرادي را كه تنها به جرم ورود غير مجاز در زندانهاي عراق بسر مي‌برند در فهرست ياد شده جا داده‌ايم كه اميدواريم تا قبل از عيد نوروز شاهد آزادي تمامي آنها باشيم .


از سوي ديگر، هم اكنون در آستانه ايام عزاداري سالار شهيدان گروههاي بي شماري از مشتاقان و عاشقان اهل بيت (ع)، عازم عراق خواهند شد كه اين سفرها اگر در خارج از چارچوب برنامه‌ريزي شده از سوي سازمان حج و زيارت كشورمان انجام شود، مي‌تواند مخاطراتي را براي هموطنان ما در پي داشته باشد.


مقام‌هاي كنسولي ايران و كارشناسان به محدوديت‌هاي دولت عراق در تامين نيازهاي رفاهي و امنيتي شهر كربلا ، بويژه در ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني اشاره كرده و به تمامي ايرانيان و زائراني كه قصد زيارت عتبات عاليات را دارند، بطور اكيد توصيه مي‌كنند كه از مبادي قانوني و در قالب كاروانهاي زيارتي عازم عراق شوند.


بي‌شك رنج و گرفتاري‌هاي قضايي و حقوقي ناشي از تردد غير قانوني نه تنها مشكلات كنسولي براي دو كشور ايجاد مي‌كند، بلكه با افزايش شمار زندانيان، به لحاظ محدود بودن تسهيلات و فضا براي نگهداري زندانيان در سه زندان ياد شده، شرايط رقت باري به محبوسان تحميل خواهد شد.


يك كارشناسان سياسي كه خواست نامش فاش نشود در اين خصوص گفت: هيچ كشوري ورود غير قانوني اتباع خارجي به حريم خود را تحمل نمي‌كند و اين مساله خصوصا در زماني كه كشوري در وضعيت بحراني بسر مي‌برد تشديد مي‌شود.


وي افزود: اگر يك تبعه عراقي در شهر اصفهان بدون داشتن مدارك قانوني ورود به كشور دستگير شود، چه مجازاتي براي وي بايد اعمال شود؟
اين كارشناس افزود: آنچه عراق در رويارويي با افرادي كه اقدام به تجاوز به حريم قانوني اين كشور مي‌كنند در نظر مي‌گيرد دور از انتظار نيست اگرچه ما بر نحوه اعمال قانون ورود غير مجاز به اين كشور تاملاتي داريم.


وي افزود: علاوه بر اين مساله هموطنان ما توجه داشته باشند كه شرايط زندگي براي اتباع داخل عراق دشوار است و بسياري از آنها با مشكلات معيشتي روبرو هستند و در نتيجه شخصي كه در زندانهاي اين كشور محبوس مي‌شود نبايد انتظار داشته باشد كه با شرايط معمولي روبرو باشد.


اين كارشناس گفت: تشرف به عتبات به منظور انجام امور مذهبي امري مستحب است و در صورتي كه فرد در اين راه از فعل حرام همچون دادن رشوه و يا زيرپا گذاشتن قانون كشور ديگر بهره ببرد قطعا اين مساله نيت خير وي را زير سوال خواهد برد.


وي افزود: تمام اين مسايل موجب آن نمي‌شود كه ما از انجام وظيفه خود در قبال اتباع كشورمان كوتاهي كنيم بنابر اين تمامي مسوولان در عراق در مسير حل اين مساله گام برمي دارند.


بر همين اساس است كه سفير ايران تاكيد مي‌كند "ايرانيان از سفرهاي زيارتي، بطور انفرادي به عراق پرهيز كنند."


| شناسه مطلب: 31949







نظرات کاربران